Hormonikierukka ja akne

Vierailija

Hei! Haluaisin nyt vinkkejä ja kokemuksia teiltä. Minulle asennettiin about puolitoista vuotta sitten jaydess kierukka. Sitä ennen olen syönyt minipillereitä ja yazeja. Yazit sopivat muuten erittäin hyvin, mutta aloin saada niistä migreenikohtauksia joten vaihdoin minipillereihin. Minipillereistä en keksi mitään positiivista ja menin lääkärin kanssa keskustelemaan vaihtoehdoista.
En edes tiennyt että minulla on mahdollisuus kierukkaan sillä en ole synnyttänyt, mutta lääkäri sanoi että tämä jaydess on juuri ei-synnyttäneille suunniteltu.
Minulla oli yazeja syödessä ja sitä ennenkin lähes täydellinen iho. Lopettaessa yazit iho pysyi hyvänä, mutta minipillerit pilasivat sen. Lääkäri sanoi että jaydess auttaa varmasti saamaan ihon kuntoon koska hormonimäärä on niin naurettavan pieni jne. Uskoin tietenkin ja sen kummempia miettimättä päädyimme asettamaan kierukan siinä samalla.
No kuinkas sitten kävikään, sivuvaikutuksissa lukikin akne ja sen myös olen saanut pitää riesanani.
Ihoni on epätasainen, arpia täynnä, välillä tulee hirveitä paiseita ja nenä on täynnä mustapäitä. Mitä on tehtävissä?
Olen kokeillut jos jonkinlaisia rasvoja ja aineita mutta mikään ei vain auta.
Haluaisin eniten maailmassa vain saada takaisin yhdistelmäehkäisyn, mutta se ei lienee mahdollista enää migreenin vuoksi?
Anteeksi avautuminen, mutta alan olemaan niin loppu tämän taistelun takia. Itsetuntoni on ihan murskana.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Roa
Aurallisen kanssa ei yhdistelmät käy

Kiitos vastauksesta! Vaikuttaakohan kierukka jotenkin roan vaikutukseen? Mietin tässä että palaako kierukan takia akne takaisin heti kuurin jälkeen...

pppp

Yksi sana: kuparikierukka! wanhassa vara parempi. Vuosikymmenien tyytyväinen käyttäjäkunta. Elämänlaatu paranee huimasti! Ei sivuvaikutuksia. (No joillakin runsaampaa vuotoa tai hiivatulehdusta mutta niihin molempiin saa tehokasta lääkettä. ja vastaavat voi tulla hormonikierukastakin, ja paaaljon pahempaa kuten oot huomannut)

Ei migreenejä. ei keinotekoisia hormoneita. Söin niitä aikani ja nyt oon tosi onnellinen kuparikierukan käyttäjä! On lääketehtaiden tahto että naiset pumpataan täyteen turhia (ja vahingollisia hormoneja). Kupari on myös edullinen. Kestää ainakin 5v.

Vaihda heti kun mahdollista!

Tsemiä ja iloa!

terv. Tyytyväinen kupariin

Vierailija

Hormonikierukan tunnettu haitta on akne. Osittain liittyy androgeeniseen levonorgestereeli-hormoniin, osittain siihen, että siitä puuttuu aknelta suojaava estrogeenivaikutus eli jos on muuten hormonaalista taipumusta akneen, estrogeeni suojaa ja estrogeenin poisjättö lisää aknea. Kuparikierukka tai kondomi voisi olla tuossa tapauksessa paras vaihtoehto, jos kerran sterilisaatio ei tule vielä kysymykseen. Roa parantaa ihon joksikin aikaa, ehkä voisi kokeilla yhden kuurin ja katsoa, pysyykö akne kauan pois lopettamisen jälkeen, joskushan tulee  hyvä teho yhdestäkin kuurista. 

Tsemppiä sulle, meitä on muitakin saman ongelman kanssa painivia. Monet gynekologit tai terkkalääkärit ei todellakaan ymmärrä sitä, että oikeasti hormonikierukka aiheuttaa monille aknen ja akne ei ole mikään pikkujuttu sitä sairastavalle, siitä kärsii koko elämä.

Vierailija

Kiitos vastaiskusta! Tämä on tosiaankin ikävä riesa ja vaikuttaa elämään negatiivisesti. Joku mainitsi tuosta acne.org sivusta, ja siellä olenkin vieraillut. Kokeilin myös sivuston hoitomenetelmää (Suomesta ostetulla aineilla) mutta ihoni reagoi niin pahasti etten sitä voinut jatkaa. Tuntui kuin koko naama olisi palanut erittäin erittäin pahasti auringossa, ja myös silmät turposivat pahan näköisiksi. Meikkiä ei tosiaankaan voinut laittaa yli kahteen viikkoon.
Kondomi on kyllä vaihtoehto, mutta niistä todellakin viimeinen.

Vierailija

Itselläni oli sama ongelma. Parani antibioottikuurilla vasta sitten, kun kierukka oli poistettu. Nyt pari vuotta myöhemmin mulla on taas oma kaunis iho.

Aurallinen migreeni ja yhdistelmäehkäisy = aivoinfarktiriski, et voi ottaa takaisin. Mutta jos haluat kasvosi takaisin nii suosittelen kuparikierukkaa tai kumeja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Milloin nämä akneoireet eli finnit alkavat ilmaantua kun tän hormonikierukan on ottanut? Kuukauden kuluttua vai aijemmin?

Itselläni tosiaan alkoi jo minipillereiden kanssa iho-ongelmat. Olin ilman pillereitä hetken ennen kierukkaa, ja tässä välissä iho hieman alkoi näyttämään paranemisen merkkejä. Noin kuukauden päästä kierukan laitosta iho alkoi taas olla huono.

Vierailija

Haha, justiinsa oma gyne yritti painostaa ottamaan Jaydessin koska "sen vaikutus on niin pieni ja paikallinen". Jos hormonit, edes pelkät keltarauhashormonit, eivät sovi niin ne eivät sovi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat