Te keillä huono matikkapää, kertokaa esimerkkejä miten se ilmenee.

Vierailija

Ihmetytti töissä kun työkaveri laski että puolet 50 eurosta on noin 40 euroa. Oli ihan tosissaan vielä. Työkaveri on usein kertonut, että hänellä on huono matikkapää mutta minusta tuo on jo aika ääriesimerkki. Millaisessa tilanteessa te muut ootte huomannu että matikkapää ei ole ihan parhainta mahdollista?

Kommentit (11)

Vierailija

Voin saada nopeasti laskiessa vääriä lukuja pienissäkin summissa, lasken esim. 1986 syntyneen iäksi 32. Lasken vieläkin sormilla, vihaan matematiikkaa, laskuja saan laskettua kun tehtävänannot on väännetty rautalangasta ja kaava annettu valmiiksi. Sain sentään C lukion lyhyestä matematiikasta...

Vierailija

Minä pystyn kyllä laskemaan kaikki normaalin elämän vaativat laskut, kuten prosenttisellaiset ym. Kun yhtälöistä puhutaan, tarvitaan Maria Nordinin Fideliä. Minä en osaa.

Vierailija

Mulla ei ole hajuakaan suhteista ja nollista.

Siis tyyliin montako milliä on metri? Voisin veikata mitä tahansa 10 ja miljoonan väliltä.

Murtolukujen muuttaminen desimaaliluvuiksi, öö eihän niitä nyt vaan voi muuttaa kekenään! Toinen on kakunpala ja toinen on nestettä!

Vierailija

No vaikka kun leivon ja reseptissä sanotaan 150 ml kermaa ja mulla on kahden desin tölkki niin laitanko sen kaikki.

En ymmärrä mikä on miljoonan ja sadantuhannen ero. Siis jos Suomessa on 5,6 miljoonaa asukasta niin miten se sanotaan satoinatuhansina? 560000 ymmärrän kyllä mutten enää miljoonia.

Prosentteja en aina ymmärrä myöskään. Jos otan 100€ vipin ja korko on 12 prosenttia niin miten joudun maksaan takaisin yli 160€? Ja mikä on prosenttien ja promillejen suhde alkoholijuomissa? Siis miten monta promilleja tulee jos juo vaikka 5% alkoholia.

Olis kiva tietää enempi kaikkia matikka juttuja mut ne on niin vaikeita, huh huh!

Vierailija

Oon töissä kassalla ja en osaa antaa vaihtorahoja katsomatta kuitista, paljonko annan :D se kun ei jää näytölle näkyviin. Onneksi on rauhallinen työpaikka, ei mikään ruokakauppa.

En osaa laskea päässä yhtään. Esim kun katson vuokrattavia asuntoja, lasken laskimella (!!!), paljonko vuokra tekee kahteen pekkaan.

Töissä törmää joskus siihen, että pitäis muuttaa vaikka kappalehinta metrihinnaksi jne. Olen silloin pihalla kun lumiukko.

Kaikissa perusjutuissakin oon toivoton. Olin yläasteella tiiviisti tukiopetuksessa, jossa monesti asiat aukesi vähän, mutta kokeessa en tajunnut enää mitään. :D

Kun olin matkalla toisella puolelle maailmaa, oli valuuttalaskin paras kaverini. Tulin pari kertaa silti (puhelin ei ollut ulottuvilla) kusetetuksi rahajutuissa, koska mun oli niin hankala hahmottaa niitä summia. Onneksi kyseessä oli pienet summat :) Mieheni on insinööri ja hänen on vaikea käsittää näitä juttuja, mitä en yhtään ihmettele.

Vierailija

Prosenttilaskut ovat vaikeita, vetomittojen vääntely eessun taassun tekee tuskaa. Myös suuremmat jakolaskut ovat tuskaisen vaikeita. Yhtälöitä en varsin osaa.

Vierailija

Minulla on aivan surkea matikkapää, mutta sentään aloituksen kaltaiseen suoritukseenkaan en minäkään pystyisi. Arkipäiväisessä tilanteessa sen huomaa helpoiten siitä, että en kykene oikein laskemaan asioita päässäni. Esimerkiksi jos pitäisi laskea paljon on 37 + 92 niin sekoittaisin helposti luvut niin että saattaisin laskea 73+29. Toisin sanoen huono työmuisti ja etenkin numeromuisti vaikeuttaa asioita paljon. Huomaan myös että ylipäätään minulla on voimakas tarve visualisoida asioita (myökin laskutoimituksissa) ja mitä monimutkaisemi laskutoimitus niin sitä mahdottomammaksi tuo tehtävä käy. Olen siis visuaalisen alan ammattilainen ja olen miettinyt että onkohan taiteellinen puoli jotenkin "syönyt" aivoistani liikaa sieltä toiseltakin puolelta. :D

Vierailija

kun pankkitunnuksissa täytyy kirjottaa siitä lapusta ne avainkoodinumerot, niin joudun lukemaan aina kaksi numeroa kerrallaan ja siltikin siinä menee tuhottomasti aikaa. Pankkikorttini tunnuslukua en muista numeroina, mutta sormi osaa painaa oikeita nappuloita automaattisesti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat