Olenko hiljaa vai annanko pomoni kuulla kunniansa?

Vierailija

Vuosi sitten suurin piirtein tähän samaan aikaan, viikkoja ennen joulua, esittelin pomolleni yhtä ideaa. Mielestäni se oli loistava, suorastaan upea. Hehkutin sitä, esittelin juurtajaksain ja olin valmistellut sitä huolellisesti. Olin varma, että pomo tykkäisi siitä ja että idea otettaisiin tietenkin käyttöön.

No, pomopa ei tykännyt ideasta yhtään. Ei sitten pätkääkään. Ynisi vain jotain, että ihan kiva, mutta ei jatkoon, omat ideat ovat parempia. Olin pitkään puulla päähän lyöty, koska oikeasti se idea oli hieno.

Annoin asian olla. Koko kevät ja kesä meni normaalisti, mutta alkusyksystä pomo sai omasta mielestään mahtavan idean. SEN MINUN IDEANI! Täsmälleen sen, jonka olin esittänyt sille viikkoja ennen joulua viime vuonna.

Nyt tätä "pomon" ideaa on hehkutettu koko syksy ja siitä on tullut loppuvuoden isoin juttu. Kaikki, mitä töissä tehdään, liittyy nyt tähän. Viime viikolla kysyin pomoltani, että muistatko, että esittelin tällaisen samanlaisen idean viime vuonna ennen joulua. Pomo katsahti minuun päin ja sanoi vain, että ei muista.

Olen tämän viikon ollut todella kiukkuisella päällä. Pomo on saanut kaiken kunnian tästä ideasta. On huhuttu YT-neuvotteluista. Minä olen aika kärkipäässä, kun mietitään lähtijöitä. Olen tullut taloon hiljattain ja työni on suorittavaa tasoa, minut on aika helppo korvata, ulkoistaa tai työni voidaan integroida muihin töihin.

Olenko hiljaa tästä vai annanko pomoni kuulla kunniansa ja teen ison haloon? Tein todella suuren työn viime vuonna idean eteen, mutta nyt se on täysin pomon nimissä. Eikä pomo muista mitään meidän keskusteluista.

Kommentit (15)

Vierailija

Itse kommentoisin jossain kahvipöydässä, että "kiva kun tykkäsit sittenkin mun ideasta :))))" niin että muutkin kuulee ja sitten selittäisin tilanteen.

Vierailija

Ymmärrät sitten jatkossa esitellä nämä hyvät ideat esim. sähköpostin kautta kirjallisena jos haluat varmistaa niistä tulevan kunnian tulemisen oikeaan osoitteeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse kommentoisin jossain kahvipöydässä, että "kiva kun tykkäsit sittenkin mun ideasta :))))" niin että muutkin kuulee ja sitten selittäisin tilanteen.

Ongelma on se, että kävin keskustelut pomon kanssa suullisesti, eikä minulla ole muuta konkreettista kuin pahvinen mallinnus asiasta, jossa ei päivämääriä näy. Muutama Excel-tiedosto kustannuksista, mutta niistäkään ei aukottomasti näy se, että ne liittyvät juuri tähän nimenomaiseen ideaan. Puolisoni toki tietää asian laidan ja pari kaveria, jotka eivät ole samassa työpaikassa.

Jos siis nostaisin äläkän, olisi aika vaikeaa todistaa, etten ole keksinyt "omaa" ideaani pomon jälkeen ja tehnyt mallinnustakin vasta tänä vuonna.

ap

Vierailija

Oliko ideasi esittelylle ja valmistelulle muita näkijöitä kuin pomosi?

Millaiset suhteet sinulla on pomosi pomoon?

Oletko firmallesi tärkeämpi työntekijä kuin pomosi?

Kuinka tärkeää on sinulle itsellesi työpaikkasi säilyminen?

Jos pomosi nolaamalla ja kunnian ideasta itsellesi keräämällä et saisi taloudellista tai muuta vastaavaa hyötyä niin en suosittele avautumaan asiasta ainakaan niin, että teillä on yleisöä. 

Vierailija

Näiden tilanteiden jälkifiilistelyä varten kannattaa pitää työpaikan kirjahyllyssä kokoelmaa Dilbert - sarjakuvia. Voi elämä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät sitten jatkossa esitellä nämä hyvät ideat esim. sähköpostin kautta kirjallisena jos haluat varmistaa niistä tulevan kunnian tulemisen oikeaan osoitteeseen.

Todellakin. Sen olen tästä oppinut. Meillä oli viime syksynä sellainen viikko, jolloin yhteen ongelmaan etsittiin luovia ideoita. Niitä sai käydä ajan varaamalla esittelemässä pomolle. Olin valmistautunut erittäin hyvin, mutta kirjallista dokumentaatiota tapaamisesta ei jäänyt. Mallinnus minulla on edelleen olemassa, muutama Excel-taulukko ja tietenkin koko idea printattuna pääpiirteittäin parille aaneloselle. Mutta koska pomo ei tykännyt ideasta ollenkaan, luovutin ja nostin mallinnuksen kaapin ylähyllylle papereiden kanssa ja sinne ne jäivät.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että kävin keskustelut pomon kanssa suullisesti, eikä minulla ole muuta konkreettista kuin pahvinen mallinnus asiasta, jossa ei päivämääriä näy. Muutama Excel-tiedosto kustannuksista, mutta niistäkään ei aukottomasti näy se, että ne liittyvät juuri tähän nimenomaiseen ideaan. Puolisoni toki tietää asian laidan ja pari kaveria, jotka eivät ole samassa työpaikassa.

Jos siis nostaisin äläkän, olisi aika vaikeaa todistaa, etten ole keksinyt "omaa" ideaani pomon jälkeen ja tehnyt mallinnustakin vasta tänä vuonna.

ap

Eli sinulla ei ole näyttöä tapahtuneesta. Ota oppimiskokemuksena ja harkitse työpaikan vaihtamista. Tuollaiset kannattaa aina dokumentoida ja esitellä työkavereillekin sitten, kun asiasta on eka sähköpostiviesti lähetetty.

Pidä "lokikirjaa" tekemisistäsi ja sinne päivämäärillä varustettuna tietenkin myös ideat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oliko ideasi esittelylle ja valmistelulle muita näkijöitä kuin pomosi?

Millaiset suhteet sinulla on pomosi pomoon?

Oletko firmallesi tärkeämpi työntekijä kuin pomosi?

Kuinka tärkeää on sinulle itsellesi työpaikkasi säilyminen?

Jos pomosi nolaamalla ja kunnian ideasta itsellesi keräämällä et saisi taloudellista tai muuta vastaavaa hyötyä niin en suosittele avautumaan asiasta ainakaan niin, että teillä on yleisöä. 

Valmistelun näki ja kuuli puolisoni ja pari kaveria, jotka eivät ole firmassa töissä. En tietenkään halunnut hiiskua sanaakaan omasta ideastani työkavereille, koska ne olisivat voineet esitellä idean omanaan ennen minua. Työpaikan säilyminen on todella tärkeää, koska toisen työn saaminen voi olla jopa mahdotonta tällaisena talous- ja työllisyysaikana. 

En todellakaan ole pomoa tärkeämpi työntekijä. En halua taloudellista hyötyä, mutta olisihan se nyt ollut reilua saada idea omiin nimiini. Olisin saanut arvostusta työpaikallani, enkä välttämättä olisi YT-neuvotteluissa ensimmäinen lähtijä, jota nyt todennäköisesti olen.

ap

Vierailija

Jos mä oisin sä, antelisin huutia pomolle. Eikä haittais jos lähtö tulis. Meinaan mulla ei kestäis hermo olla noin idari pomon alaisuudessa.

Tietysti auttaa asiaa jos kuulut liittoon ja saat asiosidonnaista..

Vierailija

Määrä olen oppinut, että omasta työstä pitää kertoa tarpeeksi laajasti. MINÄ tein...meilläkin aikoinaan oli muiden töillä elvistelevä mies, myyntipäällikkö. Jätti oikeasti tekemättä ja muut paikkaili hänen tekemättömät duunit. Yhtenä päivänä ymmärsin ottaa itse kunnian jos olin tehnyt.

Vierailija

Ap, vaikuttaa tosi tyhmältä jos otat asian esille nyt jos kerran "ideaasi" pomon nimissä on jo työstetty koko syksy. Uskottavuus meni jo.

Vierailija

Mitä sinä tästä opit?

Tästä lähtien sinä esität kaikki loistokkaat ideasi kirjallisina todistajien läsnäollessa. Älä unohda laittaa omia nimikirjaimiasi jokaiseen kuvioon, diaan tai mitä ikinä siitä kenellekään esität.

Tämä on yksi niitä työelämä aakkosia, jotka varsinkin suunnittelutyötä ja muuta sellaista vähän vaativampaa tekevät jossakin vaiheessa oppivat, kun huomaavat jonkun toisen rahastavan oman työnsä kustannuksella.

Vierailija

Ideoiden loistokkuus on tietysti myös siinä mielessä jännittävä asia, että se on OIKEASTI tilanneriippuvainen. Te idea on hyvä tai huono sen mukaan, vastaako se SILLÄ HETKELLÄ. firman tarpeisiin. Voi olla, että silloin kun ap ideansa sai ja esitti, se oli täysin irrelevantti, käytännössä hukkaan heitettyä vaivaa - mutta sen jälkeen toiminnan painopiste on muuttunut tai ylhäältä on esitetty kehittämistavoitteita, jotka tekevät samansuuntaisesta ideasta Ajankohtaisen.

Lisäksi idean loistokkuus riippuu siitä, osaao sen esittää niin että muutkin tajua at. Ap ei varmaan osannut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat