"Kaveri" pilkkasi, kun söin hänen mielestään sushia väärin
Uskaltauduin ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilemaan sushia tänään kahden kaverin kanssa lounaalla. Minulla on terveysongelmia, ongelmia mm. hienomotoriikan ja käsien kanssa, joten en edes yrittänyt syödä puikoilla, vaan valitsin suosiolla haarukan ja veitsen. Ensimmäinen virhe ns. kaverin mielestä. Toinen virhe oli, kun en maustanut sushiani soijalla, wasabilla yms. vaan söin sen sellaisenaan. Kaveri naureskeli avoimesti koko ruokailun ajan ja pilkkasi minua. Oikein rikoin sushietikettiä ja olin nolo. Tuli kyllä paha mieli, vaikka ei pitäisi ilkeiden ihmisten mielipiteitä kuunnella.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä sitten tarvii syödä ollenkaan jos ei syö oikein mausteiden kanssa? Syö sitten mieluummin perunaa ja kastiketta.
Suomalaiset vetää siihen wasabia niin että lieskat nenästä lentää, eli liioitellaan ihan kuten muissa ruoissa chilin kanssa. Ja ylisuolataan soijalla. Sushin omat maut ovat aika hienovaraisia, kai nekin on sitten pakko jyrätä maustamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikeastaan kuulukaan wasabilla maustaa. Tai siis wasabin käyttäminen on epäkohteliasta kokkia kohtaan. Kokki annostelee palasiin valmiiksi wasabia mielestään oikean määrän, ja hieno syöjä tyytyy tähän (ja jos on liian vähän, menee seuraavalla kerralla toiseen ravintolaan).
Ei se noin mene.
Sushi etiketin voit katella vaikka youtubesta
Höpöhöpö.
Eikö sushi nimenomaan syödä sormin? Eli jos syö puikoilla niin rikkoo myös etikettiä? Haarukalla syöminen nyt on vaan hölmöä, mutta kyllä mielestäni saa syödä vaikka rikkalapiolla jos siltä tuntuu :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sushi nimenomaan syödä sormin? Eli jos syö puikoilla niin rikkoo myös etikettiä? Haarukalla syöminen nyt on vaan hölmöä, mutta kyllä mielestäni saa syödä vaikka rikkalapiolla jos siltä tuntuu :)
Mitä hölmöä siinä on? Jos ei halua vaikka sotkea sormiaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikeastaan kuulukaan wasabilla maustaa. Tai siis wasabin käyttäminen on epäkohteliasta kokkia kohtaan. Kokki annostelee palasiin valmiiksi wasabia mielestään oikean määrän, ja hieno syöjä tyytyy tähän (ja jos on liian vähän, menee seuraavalla kerralla toiseen ravintolaan).
Ei se noin mene.
Valaisepas meitä tästä etiketistä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaan yrittänyt haparoida puikoilla. Tekemällä oppii. Kuka ihme nyt oikeasti syö sushia haarukalla ja veitsellä.
Luitko pojo aloittajan tekstin, jossa hän selvästi kertoo, että käsissä on hienomotoriikan kanssa ongelmia? Joten suuta soukemmalle moukka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hölmöä siinä on? Jos ei halua vaikka sotkea sormiaan...
Unohtui sanat "ja veitsellä" siitä haarukan perästä. Mutta hyvä kysymys silti, enkä osaa vastata. Jotenkin se vain tuntuu hölmöltä, hölmöä olisi mielestäni syödä makaronilaatikkoakin puikoilla... Mutta tosiaan, en minä ketään siitä tuomitse.
Eikä sushista pitäisi mitään sotkua sormiin tulla, korkeintaan sormista sotkua sushiin!
Vierailija kirjoitti:
Joo, sieltä voi katsella monta keskenään ristiriitaista sushi-etikettiä. Älä usko sitä ensimmäistä videota, jonka satut näkemään.
Hommahan siis tehdään vähän eri tavoin Japanissa ja länsimaissa (etenkin Kaliforniassa, josta sushin maailmanvalloitus alkoi): Japanissa sushin kanssa ei perinteisesti ole edes tarjottu wasabia. Tapa on länsimaista hapatusta. Kai se kohta rantautuu Japaniinkin, kuten kaikki muukin amerikkalainen.
Jos osaa filmien katselun lisäksi lukea englanninkielistä tekstiä, niin voi aloittaa vaikka tästä: https://wasabi.org/articles/more-sushi-etiquette/
Mutta tämä nyt on tietysti turhaa hienostelua. Syökää sushinne sillä tavoin, miten se parhaalta maistuu! Jos joku haluaa wasabiakin käyttää niin käyttäköön, mutta älköön naurako niille jotka eivät halua.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaan yrittänyt haparoida puikoilla. Tekemällä oppii. Kuka ihme nyt oikeasti syö sushia haarukalla ja veitsellä.
Todennäköisesti jos olisin yrittänyt syödä puikoilla, niin suuri osa susheista olisi päätynyt muualle kuin suuhuni. Kädet eivät vain tottele kunnolla. Lisäksi asento, jossa sormia ja käsiä piti pitää näytti kivuliaalta. Ehkä voisi kotona testata, kun ei ole ns. yleisöä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsitkö ap?
Oli todella hyvää :)
Jättäisin tollaisen omaan arvoon. Eihän sillä ole kertakaikkiaan mitään merkitystä, miten sen pahanmakuisen päkäleen tunkee suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsitkö ap?
Oli todella hyvää :)
Sitten vain uusintayritys, paremman seuran kera!
Seuraavalla kerralla voit nauraa kaverillesi, sormin pitää sushia oikeasti syödä :) ja ei se wasabi tai soija mikään pakko ole, mutta soijaankaan ei saa kastaa ikinä sitä riisiä vaan kala/merilevä
Vierailija kirjoitti:
soijaankaan ei saa kastaa ikinä sitä riisiä vaan kala/merilevä
Hei, kerro lisää... olen ihmetellyt juuri tuota, että kun syö makeja (pidän niistä enemmän) ja riisiä ei saisi kastaa soijaan, niin miten ne oikein kuuluisi dipata? Hieman sitä soijankin makua suupalaan haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
soijaankaan ei saa kastaa ikinä sitä riisiä vaan kala/merilevä
Hei, kerro lisää... olen ihmetellyt juuri tuota, että kun syö makeja (pidän niistä enemmän) ja riisiä ei saisi kastaa soijaan, niin miten ne oikein kuuluisi dipata? Hieman sitä soijankin makua suupalaan haluaisin.
Minä "vieritän" makia sitä merilevää pitkin siinä soijassa, näin sitä ei päädy riisiin paljoa eikä koko maki hajoa käsiin. Pointtihan on siinä että se riisin tahmaisuus ei katoa että pysyisi koossa, ja näin tietysti tapahtuu jos upotat sen riisin johonkin nesteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla voit nauraa kaverillesi, sormin pitää sushia oikeasti syödä :) ja ei se wasabi tai soija mikään pakko ole, mutta soijaankaan ei saa kastaa ikinä sitä riisiä vaan kala/merilevä
Minä aion jatkossakin kastaa siihen riisin. Tai voin toki ensi kerralla kokeilla maistuuko se paremmalle noin, mutta jos ei niin etiketistä viis ;) Minusta on ihan ok, että vieraasta kulttuuristakin tulevia tapoja suomalaistetaan, jos sille tuntuu.
Missä te sitä söitte? Jos se oli joku kaunis ja hieno sushiravintola, niin ehkä ystävääsi jotenkin hävetti ja yritti saada sinua naureskelun kautta syömään puikoilla..
Vierailija kirjoitti:
Minä "vieritän" makia sitä merilevää pitkin siinä soijassa, näin sitä ei päädy riisiin paljoa eikä koko maki hajoa käsiin. Pointtihan on siinä että se riisin tahmaisuus ei katoa että pysyisi koossa, ja näin tietysti tapahtuu jos upotat sen riisin johonkin nesteeseen.
Minulla ei ole kyllä koskaan maki levinnyt, vaikka olen "päätyä" soijaan dipannut niin että riisikin vähän kastuu. Tosin en ole mitenkään perusteellisesti sitä lillutellut, vaan ihan vain sipaissut vähän soijaakin mukaan.
Nigirien kanssa tuo hajoamisvaara kyllä on todellinen, sen totesin muutamalla ensimmäisellä kerralla ennen kuin olin kuullut, miten pitäisi menetellä.