Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Juu mä pesen 90 asteessa välillä 60 astetta riittää ja pesuaineena käytän Vanishia ja coloria xD
http://www.food.com/recipe/how-to-wash-ground-beef-418314
Minä pesen. Tänlaiset ohjeet löysin Netistä ja näitä oon noudatellut aina. Olen myös alkanut huuhtelemaan kauranryynit ja riisit ja muut ennen keittämistä, lähtee gluteenit pois (esim. basmati riisi pitäisi aina huuhdella, näin tulee gluteenitonta).
Vierailija kirjoitti:
Oon tykänny jauhen fileet huuhtoa ja sitten paistanut pannulla tänä vuonna ajattelin kinkun siasta tehdä jauhen potkaa ja sitä varmaan vähän pyyhkin vauvvojen kosteus pyyhkeillä mitä osaa jauhesta tarkoitat olen joskus syönyt myös kebab eläintä
Tiesitkö, että jauhen lihan voi korvata kastikkeessa kebabin lihalla. Minulla tämä valkesi vasta elämäm koulun viikon loppuluennoilla.
Vien yleensä jauhelihan pesulaan ihan kemialliseen pesuun. Tulee rapeampi pinta.
Sbaketin kuivaus teline on hyä.
Jos ostan kaupasta Jauhen lihan,niin varmistan,että on vähärasvaista,niin ei tarvitse pestä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vien yleensä jauhelihan pesulaan ihan kemialliseen pesuun. Tulee rapeampi pinta.
Jos jauhen kuorii, ei tartte pestä.
Vierailija kirjoitti:
Sbaketin kuivaus teline on hyä.
Ei jauhenlihan kuivattamiseen voi käyttää skaketin kuvaus telinettä. Mistä näitä mestareita oikein tulee. Kanattais käydä elämäm koulu uudelleen!!!!&:&"&^_/+"!!!!€:1++++;!
Viemäriputket sit tukossa.
Paistamisen jälkeen kyll hyvä jauheliha kastaa kattilaan missä vettä niin saa rasvan pois lihasta mikäli haluaa pitsaan jauhelihan lisätä
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että huuhtasetteko vedellä ennen kypsennystä. En toki pese millään pesuaineilla.
Hei, äläs ny, kyllä se pitää tehdä kunnolla. Mitä se huuhtasu auttaa, ihan yhtä tyhjän kanssa. Älä nyt vaan sano, ettet käytä perunoihinkaan pesuainetta!
Mä myös pesetytän jauhenlihani pesulassa, koska ymmärtääkseni pesu ei onnistu alle 200 asteessa (noin korkeet lämpötilat kuitenkin edellyttää, että on asianmukainen jauhensammutin ulottuvilla). Pesetytän yleensä isomman erän jauhenlihaa kerran pari vuodessa, koska neliöhinta on silleen halvempi.
Itse kyllä haen jauhen yleensä suoraan tilalta. Lauantaina sitten saunotaan ja pestään itsemme kunnolla. Hyvä jauhe sitäpaitsi on hyvä selänpesijä. Sen jälkeen puhdas jauhe teurastetaan ja ryypätään. Siinä samalla sitten kuulostellaan sipuleita, näöstellään porkkanoita ja hajustellaan herneitä. Herneiden hajustelussa pitää olla tarkka ettei hajustele liian voimakkaasti, herne nenässä jauheenlihan maustelusta ei saa kaikkea irti.
Hui kauhistus, mä olen jo monta vuotta syöttänyt rakkaille mussukoilleni jauhenlihaa ihan vaan huuhdottuna.
Voisikohan niitten allerkiat johtua siitä etten oo älynny pestä kunnolla? Nyt iski morkkis!
En pese, mutta muumijauhelihan mä pesen
Vielä edes menneen isoäitini (r.i.p. in peace) vinkki kaikille palstalaisille: vähärasvattoman jauhenlihan kanssa pääsee myös helpommalla (vähemmällä pesulla), kun siinä on vähemmän rasvaa kuin rasvattomassa.
Kivisesty on coolein tarjoiluehdotus!
Minä kannatan veden säästöä ja käytän jauhenlihaa pesusienenä suihkussa. Peseytyy liha ja omatkin lihat!
Höh, voi teitä kaupunkilaisia! Minä maalaisakka kasvatan omat jauheni itse, pesen ja puunaan niitä säännöllisesti ja syötänkin niille konetiskitabletteja (kapunkilaisille tiedoksi: jauhen elimistö kestää ne ja ne ovatkin hyväksi niille. Maataloustarvikeliikkeet toki myyvät erikseen kalliita jauhentabletteja, mutta konetiskitabletit ovat ihan samaa ainetta eri nimellä). Kun olen jauhen eläessä huolehtinut sen hygieniasta tarpeeksi hyvin, ei sen lihaa enää tarvitse pestä. Sen kun silittää ja laittaa pannulle tirisemään. Jauhenlihan kanssa maistuu pekonieläimen liha. Olen kasvattanut joskus itse niitäkin, mutta nykyään jauhet ovat lähellä sydäntäni. Niin helppohoitoisia ja veikeitä otuksia!
Oli niin törkystä jauhenlihaa että hiekkapuhalsin enimmät ensin pois ja sitten vasta pesin ihan huljuttelemalla.
Eeeeeiiiiihhhh! Neuvolassa ei ole sanottu taas yhtään mitään tosta fosforiteetistä!!! Olen nimittäin raskaana viikolla 3 +0,5 (testissä on haalea haamu, pientä nippailua ja turvotusta sekä hirveä himo hapan korppuun, suola kurkkuun ja jauhenlihaan) mutta eihän niillä ole neuvoloissa ajan tasaisia kielto listoja! Soitin heti seuraavana päivänä touhuilusta.
Onko toi jauhenliha nyt sitten kielletty kokonaan, vai kuoleeko 70 asteessa? Vältän nyt jo kaikkea ja keitän juomavedenkin, en mene kauppaan, jossa myydään pastöröimättömiä juustoja, vaan mies hoitaa meillä kauppa asiat jos siellä on myynnissä juustoja tai maksa makkaraa.
Mutta olin kiuvitellut jauhenlihan petynä turvalliseksi!