Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Sehän pitää ryöpätä ensin, sitten vasta huuhdellaan.
Oon tykänny jauhen fileet huuhtoa ja sitten paistanut pannulla tänä vuonna ajattelin kinkun siasta tehdä jauhen potkaa ja sitä varmaan vähän pyyhkin vauvvojen kosteus pyyhkeillä mitä osaa jauhesta tarkoitat olen joskus syönyt myös kebab eläintä
Itse käytän ihmesientä niin kyllä jauhi kiiltää.
Vierailija kirjoitti:
Marseillen saippua on hyvä.
Minusta tuo ranskalainen keittiö on hieman yliarvostettua. Coca cola sen sijaan puhdistaa tehokkaasti vessanpöntönkin ja käytän sitä myös jauhenlihan pesemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää, kun jauhe on kuitenkin suojeltu otus. Pitänee tehdä eläinsuojeluilmoitus tästä ketjusta.
Just tommone ituhippi! Miltä sitte tuntuu ku jauhekanta kasvaa iha mahottomaks, ku niit ei enää metsästä ja jauhekolarit lisääntyy!! Meijänki kylällä just yks kuoli, kun jauhe oli hypänny pimeellä eteen!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää, kun jauhe on kuitenkin suojeltu otus. Pitänee tehdä eläinsuojeluilmoitus tästä ketjusta.
Just tommone ituhippi! Miltä sitte tuntuu ku jauhekanta kasvaa iha mahottomaks, ku niit ei enää metsästä ja jauhekolarit lisääntyy!! Meijänki kylällä just yks kuoli, kun jauhe oli hypänny pimeellä eteen!!!
Laki on kuitenkin laki ja vaikka jauhe onkin pieni otus, voi sitä säikähtää, kun silmät on niin oudot. Mutta juuri silmien takia jauhe on suojeltu ja niistä lihaan erittyvä fosforiteetti (jota te nyt pesemällä yritätte saada pois) on kuitenkin vaarallista, jos jauhenlihaa syödään köyhyyden vuoksi useammin kuin kerran kuukaudessa. Tämä varmaan osaltaan on aiheuttanut tämän suojelun tarpeen.
Minulla kun on metsästyskortti, niin jätän Jauhet yleensä rauhaan, niissä on niin kova peseminen. Kortti likaantuu.
Kiitän, kumarran ja pokkaan. Keittiökulttuurini sai ihan uuden ulottuvuuden ansiostanne. Seuraavassa lionnaisten kokkikerhossa lyön kaikki muut kullivoidulla jauhenlihan puhdistustietämykselläni.
Nyt oikeestti mammat! Voinko tosiaann olla ainua joka ostaa jauhenlihan valmiiksi pestynä? Ainakin meirän city Marketin palvelu tiskistä saa laatukasta jauhenlihaa valmiiksi pestynä. Näin uramammana en kyllä pysty nuin paljon aikaa käyttämään jauhenlihan pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän ihmesientä niin kyllä jauhi kiiltää.
Ihanaa kun joku osaa suomen kieltä kunnolla! Siis eihän se tietenkään ole mikään jauhe, koska jauhe taipuu jauhe - jauheen. Jauhi se on ja taipuu samoin kuin tuohi: tuohi - tuohen, jauhi - jauhen. Mutta mitäpä nämä nettiaikakauden nuoret enää osaisivat, äidinkieltäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tyyli sulla, mä pesen vain pesukoneessa, mut käytän kyllä pitkää pesuohjelmaa.
Näitä pullamössösukupolven hömpötyksiä. Minä käärin hiat ja pesen ihan nyrkkipyykkinä jauhenliat! Talvella menen kairaamaan puolen kilometrin päähän järvelle avannon ja huuhdon siinä. Mummolta opin että noin se kuuluu tehdä!
Miten sä saat sen tehtyä niin ettei mateet syö. Niitähän on talvella avannot täynnä.
Karttu mukaan, ja jos uskaltaakin joku made tulla limaisine suineen näykkimään vastapestyä jauhen liaani, niin kolkkaan! Tällä menetelmällä valehtelematta olen jo kolmesta lähinmästä järvestä tappanut mateet sukupuuttoon.
Vanhaan hyvään aikaan meillä olikin aina mademuhennosta jauhen liaaterian jälkiruokana. Nyt jos sellaista haluan, pitää hilpaista kairaamaan huuhteluavanto 5:n kilometrin päässä olevaan järveen, josta vielä joskus saa mateen. Se on laiskuutenne ja konepesun syytä vain, jos teillä kuhisee avannot mateita! Käsinpesulla pysyy järvetkin puhtaampina!
Otetaan tämä harkintaan. Meillä on nimittäin avantouintiseuran ongelmana ollut, kun ei mateilta meinaa sekaan mahtua, ja sitten kun lopulta pääsee veteen niin niitä niljakkeita meinaa kiemurrella paikkoihin joihin ei todellakaan haluttaisi.
Arveletko, että mateet tarttuvat juurikin jo pestyyn, vain huuhtomista vailla olevaan jauhenlihaan, vai voisiko itse pesunkin hoitaa avannossa?
Tämä on kyllä hyvä ketju ollut, monta todella hyödyllistä vinkkiä olen saanut!
Siis sikskö mun jauhenlihapihvit on ollu niin pahammakusia kun oon vaan nopeesti huuhtassu enkä ees juurikaan valuuttanu vettä pois niistä??
Nyt vasta tajusin. Ne on tietty jääny tunkkaseks. En kyllä kehtaa enään kellekkään tunnustaa. Täälä kun voi onneks nimettömänä..
Nyt on aivan pakko ihmetellä, mistä lähtien hipit muka pesee vaatteensa???
Voi itku 😕 osta luomujauhelihaa. Ei tarte muuta ku tehä ruoaksi. Perusjauhenliha tai jauheliha onhe melko kökköä 😕
Kyllä vaan kaikesta helpointa on kun voi lainata tosta paikallisesta pesulasta tommosen pesurin. Sillä kun vaan ruiskauttaa pesuainevedet jauhenlihan päälle ja samalla koneella sitten imuroi liiat vedet ja liat pois. Mä olenkin alkanut ostaa jauhenlihaa kerralla kymmenen kiloo ja pesen sitten kaikki kerralla valmiiksi. On muuten tosi nopee tapa.
Kamalaa! Mulle ei oo tullu mieleenkään pestä sitä jauhenlihaa! Kammottaa ajatella, paljonko on tullu myrkkyjä nieltyä.
Mut hei, kiitti kaikille vinkeistä, kokeilen heti lauantaina konepesua pesupähkinän ja hamppupaidan kanssa. Mut pitäiskö ne kaikki myös käyttää kuivurissa samaan aikaan? Ja olisko "eritäin kuiva" oikea ohjelma? Vai "dämp drai"?
P.S. En oo ikinä nähny jauhea luonnossa. Olisko kellään kuvaa tai linkkiä?
Vaik oon täällä Vauvassa, käyn töissä eikä mulla ole aikaa pestä itse jauhenlihoja. Siks vien sen pesulaan ja saan parin päivän päästä putipuhtaana takaisin. Ei ole ihanampaa tuoksua kuin puhdas ja sileäksi mankeloitu jauhenliha.