Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Itse falmbeeraan jauhenlihan napalmilla niin ei tarvitse pestä, mutta jos napalmi on loppu niin kuningasvedellä huuhtelu hoitaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä haen jauhen yleensä suoraan tilalta. Lauantaina sitten saunotaan ja pestään itsemme kunnolla. Hyvä jauhe sitäpaitsi on hyvä selänpesijä. Sen jälkeen puhdas jauhe teurastetaan ja ryypätään. Siinä samalla sitten kuulostellaan sipuleita, näöstellään porkkanoita ja hajustellaan herneitä. Herneiden hajustelussa pitää olla tarkka ettei hajustele liian voimakkaasti, herne nenässä jauheenlihan maustelusta ei saa kaikkea irti.
Totta.
Tuo on erinomainen tapa. Itse olemme jatkaneet 100 asteen löylyssä niin kauan että jauhe kypsyy lauteille ja sisälämpötila on 77 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Oli niin törkystä jauhenlihaa että hiekkapuhalsin enimmät ensin pois ja sitten vasta pesin ihan huljuttelemalla.
Hyvähyvä. Minäkin olen joskus harrastanut tuota hiekkapuhallusta. Hyvin sai jauhenlihan puhtaaksi ja samalla puhalsin hiekat pois vaginastani. Oli kiva syödä raikasta jauhenlihaa raikkaan vaginan päällä istuen. Suosittelen kaikille av-mammoille ja muille vaginanomistajille vaginan säännöllistä hiekkapuhallusta. Onnistuu tosi vaivattomasti jauhenlihan puhdistuksen yhteydessä.
Nyt jaellaan vääriä neuvoja täällä. Ground ground beef ei ole samaa kuin jauhenliha; se on maa-naudanlihaa, jota myydään Jenkkilässä. Jos pesee jauhenlihan noilla ohjeilla saa varmasti salmonellan.
Vierailija kirjoitti:
Jauhenlihasta on hyvä muotoilla talipallon muotoinen ja mallinen pallo. Näyttääkin melkein talipallolta kun se laitetaan sukkahousun varvasosioon ja ripustetaan puuhun. Linnut syövät tehokkaasti jauhenlihasta rasvan pois ja jäljelle jää puhdas liha. Tästä puhtaasta lihasta saakin maukkaan jauhenlihapullan kun sen käyttää sukkahousuineen teepussin tavoin kiehuvassa vedessä. Vesi kuitenkin maustettava Maldon-suolalla ja tuoreilla yrteillä, esimerkiksi rosmariinilla ja mustapippurilla. Tarjoillaan vaikkapa ohraton kera.
AI toi toimii. Mä näin tuon vinkin niksipirkassa mutta en ole kokeillut. Pitääpä koettaa.
Parhaat naurut pitkiin aikoihin tästä ketjusta. Ulvon vedet silmissä! Kiitos teille! Voihan jauhenliha ja jauhelliha! :D
Olen 3,5 vuotta käynyt ravitsemuskouluja ja dieettikokkikoulukin kesti työn ohessa vuoden, puhumattakaan 14v työkokemuksesta sairaalan keittiössä eikä KUKAAN OLE AIEMMIN kertonut minulle miten jauhenliha oikein käsitellään. Nyt meni ruoanlaittorutiinit uusiksi! Kiitos kaikista näistä vinkeistä! Tarpeeseen tulivat! 😂😂😂😂
Muistan kuulleeni, että jauhen liittäminen yöksi maadoitusjohdolla vesikiertoiseen lämpöpatteriin esipuhdistaisi lihaa tehokkaasti?
Lakatkaa hupattamsta. Tässä tulee oikeaoppinen itäsuomalainen ohje: jauhenliha pitää ensin kuumentaa uunissa noin 275 asteessa about 1,5 - 2 t. Tämän jälkeen painepesurin sijasta otetaan käyttöön höyrypesuri, niin ei lentele se liha sinne sun tänne pitkin seiniä. Sohotetaan siivilän päällä sellaiset 20 min. Tämän jälkeen liha upotetaan liuokseen, josta noin puolet on Koskenkorvaa ja puolet Tolua (jotkut suosii Kloriittia, mutta se on makuasia). Sekaan voi laittaa mausteita kuten suolaa ja pippuria. Laakerinlehti on hifistelyä, mutta menkööt. Näin saamme muhevan maun ja aromin jauhenlihaan. Sen jälkeen - vastoin harhaoppeja- otamme käyttöön hammaslangan. Kun jauhenlihan satsi on tunnollisesti käyty läpi langalla liiskaten niin vasta sitten se pakastetaan. Pakastettu jauhenliha puolestaan sulatetaan ja sitten alkaa kierros alusta pari kertaa kuukaudessa puolen vuoden ajan...Jos marraskuussa aloitat niin saat juhannukseksi erinomaisen hyvin pestyä ja puhdistettua makoissa herkkua juhlapöytään tarjottavaksi. Kunhan se on ensin käynyt juhannussaunassa kiukaalla (vaativimmat edellyttävät käristämistä puusaunan kiukaan siinä osassa, jossa poltetaan puita, mutta tästä vaatimuksesta voi kyllä tinkiä näinä sähkösaunojen aikana). Kiukaalle vaan folioon käärittynä. Ja sitten nauttimaan!
Pestyn jauhenlihan isoin riski on se, että allerkikko ei voi sitä erottaa tavallisesta jauhelihasta. Kuvitelkaappa tilannetta, jossa joutuu tahtomattaan anaalifaktiseen shokkiin, kun on huomaamattaan syönyt jauhenlihaa. Sääliksi pistää.
Itse pesen jauhenlihan autopesulassa, vahaus tekee siitä liukkaamman ja helpommin nieltävän. Sipulin yleensä kuoletan ennen paistumista, luulen että siihen sattuu tällöin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vielä edes menneen isoäitini (r.i.p. in peace) vinkki kaikille palstalaisille: vähärasvattoman jauhenlihan kanssa pääsee myös helpommalla (vähemmällä pesulla), kun siinä on vähemmän rasvaa kuin rasvattomassa.
Ilmankos meni mummo edes, kun ei pessyt jauhenlihojaan kunnolla. Ei siitä rasvaa poisteta vaan kaikkea ylimääräistä klähmää ja fosforaattia.
Ei helvetti.
Tää on mennyt nyt ihan poskettomaksi.
Tuokin neuvo löylytellä 100 asteessa kunnes jauhe on 77 asteinen.
Hittovieköön.
Viime kuussa hain sitten Wotkinsilta jauhen. Ohje oli että noin tunti ja kilo 100 asteessa.
Kun sitten tuon 720 kiloisen jauhen kanssa alettiin löylytellä niin siinähän meni kuukausi ennenkuin tuli kypsäksi.
Omasta hanurista mittasin 98 asteen sisälämmön.
Vierailija kirjoitti:
Ei jauhelihaa kuulu pestä eikä edes huuhtoa,ei raakana eikä kypsänäkään.........
Häh? Miten niin ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jauhelihaa kuulu pestä eikä edes huuhtoa,ei raakana eikä kypsänäkään.........
Häh? Miten niin ei?
Vink. Älä välitä noista provoista. Yrittävät asiaketjua hämmentää .(
Juurikin ajattelin, että neuvoisimpa käyttämään pesupussia, sinne vaan jauhenlihat ja oikeastaan siinähän ne samalla sukatkin tulee mukavasti pestyä.
kuivausrumpaimeen vaan hetkeksi.
Joskus vaan unohtanut asian. Ja huomannut vasta sitten kun olen ottanut pesupussin kuivausrumpaimesta niin enään ei ole ollut kivaa yhtään.
Kun jauhenliha onkin kypsynyt siellä pesupussissa pahoin. Kordon Ramsey huomaisi välittömästi, että lihani on kuin onkin ylikypsää tavaraa.
Siinä sitä onkin emännälle iltapuhdetta tyyten niitä jauhenlihanpalasia sukkien pohjista raaputellessa kulhoon. Mutta, onni onnettomuudessa saman ajan voikin käyttää oppimiseen. Vink vink telkkarista tulee mukavalla tavalla kokkiohjelmia joiden keralla illallisenvalmisteluspuuhat sujuvat kuin vettä vaan.
P.s. inhoan minäkin huonoa kirjoittamista.
Ikinä ei rasvaa altaaseen vaan vaikka maitotölkkiin ja sitten roskiin!
Voi hyvänen aika. En ole ikinä kuullut et joku olis pessyt tai edes huuhdellut jauhelihaa. Miks niin pitäs tehä?
ei sitä kuulotetta vaan kuullotetaan :D ärsyttävää ku ei osaa kirjottaa selvää suomenkieltä :p
Joo ensin sen jauhen kans saunaa ja kunnon selänpesu sille jauhelle, sit sen voi pistää lihoiks. Pari vahvaa olutta kun juottaa sille samalla, niin tulee lihaan kiva sivumaku.