Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Vain pukkijauhen liha pestään raavaan hajun ja maun lievittämiseksi. Silloin pesu tulee suorittaa varsin nopeasti kkylmällä vedellä siivilässä huuhtelemalla, sen jälkeen hyvä valutus ja pannulle.
Jos kyseessä on nuoren jauhen liha niin ei saa pestä, menee vaan huonommaksi siitä
Ulos kaadan, lämpimällä vedellä huudellut jauhelihoista rasvat, eläinrasva käsittääkseni ei terveellistä Liikana nautittuna. Pesuaineita en käytä, mäntysuopaakaan en :)
50v... kirjoitti:
...oon syöny jauhelihaa,kertaakaan en oo pessy!!!??
Olisko pitäny,mistä oon jääny paitsi??
No alusta lähtien luultavasti olet jääny. Ja vanhempiesi vikahan se on.
Mutta ei se mitään. Jauhenlihasta täällä on puhe. Ei mistään sikanaudasta, mokomasta kummajaisesta.
Tulin tänään töistä kotiin vähän aikaisemmin, ja mies oli keittiössä... Se häntäheikki oli telakoitunut jauhenlihan kanssa! Nyt mietin, että onko mies mikropettänyt minua, mutta tärkeämpi kysymys on kuitenkin se, että onko jauhenliha vielä käyttökelpoista, jos sen pesee erityisen huolellisesti. Jos ei ole käyttökelpoisa, niin sitten syötän sen vain miehelle. Jos käyttökelpoista, niin syön itse.
Mahtaa tamperelaisilla hamstraajilla olla nyt tiukka pyykkipäivä, kun sikanaudat pyörivät pyykkärissä!
Totta kai kuullostetaan. Sillä välin kun jauhenliha peseytyy pesukoneessa. Daa!
Poistettiinko se edellinen ketju, kun täällä taas jauhetaan jauhenlihasta kaiket päivät?
Legendaarinen ketju <3 Muistan tän jo vuoden takaa kun täällä aloin käymään xD
Tämä aloitus on vähän muunneltu kopio eräästä toisesta ketjusta. Tosi omaperäistä kopioida joku provo.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kuullostetaan. Sillä välin kun jauhenliha peseytyy pesukoneessa. Daa!
Meillä jauhenliha peseytyy suihkussa. Ostan vain sellaisen sivistyneen jauhen lihaa, joka osaa jo itse pestä itsensä.
Ostakaa luomua, niin ei tarvii pestä hyönteismyrkkyjä pois. Tai kuorikaa se jauhenliha.
Ihmeellistä uusavuttomuutta taas liikkeellä!
Laitan kyllä lapsen kouluun Wilma-viestiä, siellä on opetettu ihan väärin jauhenlihan pesemistä. Suihkutetaan kevyesti muka! Ei kyllä riitä, esipesu, varsinainen pesu ja kunnon huuhtelut tarvitaan. Mihin tää maailma on menossa. Hallituksen syy! Otan ehkä kotikouluun tämän jälkeen lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Syön raakana niin en edes voi pestä ennen kypsennystä. Vastaukseni on siis "en".
Kun lueskelee viime aikaisia vastauksia ihan perusasioihin niin olen aivan varma että suuri osa tältä palstalta pesee että antaa kasvohoidon sille jauhelihalle.
Pirkkavinkki: jos jauhelihan peseminen tiskiharjalla ja fairyllä tuntuu vievän liikaa aikaa, kokeile painepesuria :) Aseta jauheliha vaikka nurmikolle ja sitten eikun painepesulla puhtaaksi. Hyvällä tuurilla myös naapuri saa pihalleen puhdasta jauhelihaa.
Ostin juuri uuden pesukoneen missä pestä jauhenlihaa .
Voiko jossain muuten hankkia ammatti pätevyyden jauhenlihan pesijäksi kiinnostais mut työkkäri sivuilta en löytäny alkavia koulutuksia.
Tänään en pessyt, mutta olis ehkä kannattanut. Oli aika limasen oloinen pohjasta tuo broilerinjauheliha.
Sinccis
Johtunee siitä, että veden lämpötila pidetään tarkoituksella kuumana (55 asteessa, joissakin paikoissa jopa 65 asteessa), jotta nää pöpöt pysyisi kurissa. Mut jos vesi sekoittuu tai haalenee, saatat todellakin saada sieltä jonkun taudin. Lisäksi lämmintä tai haaleaa vettä ei kannata käyttää siksi, että lämmin vesiputkista irtoa metallia. Jos vesi on ollut esim katkaistuna eli vesihana pörpöttelee ilmaa, vettä kannattaa laskea minuutim tai pari viemäriin ennen kuin juo.
- eri (läheisiä joilla pitkä kokemus LVI-alalta).