Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tyyli sulla, mä pesen vain pesukoneessa, mut käytän kyllä pitkää pesuohjelmaa.
Näitä pullamössösukupolven hömpötyksiä. Minä käärin hiat ja pesen ihan nyrkkipyykkinä jauhenliat! Talvella menen kairaamaan puolen kilometrin päähän järvelle avannon ja huuhdon siinä. Mummolta opin että noin se kuuluu tehdä!
Mun mummo opetti pesemään jauhenlihan sellasella kepillä eli kartulla.Liha sinne avantoon ja hakataan puhtaaksi ja samalla kuolee kaikki migroopit. Työ kevenee huomattavasti, jos kuvittelee, että se jauhenlihaköntti on anoppi.
- mulla kastuu jo polvet koska vedet valuu silmistä - ..hauskointa ikinä
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa mankelointi !!!
No, daaa, miten ne jahenlihan pihvit muuten tehtäis!
Muistakaa myös pesupussi! Kai te sellaista käytätte? Helpottaa kummasti jauhenlihan pesua pesukoneessa ja jälkikäsittelykin on nopeampaa kun ei tarttee niin paljon nyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olette pesseet sen jauhenlihan, niin kuinka kuivaatte sen? Itse kuivatan useinmiten pyykin kuivaus telineessä, mutta jos on kiire niin käytän pyyhettä.
Mä ripustan jauhenliha säikeet yksitellen pyykki narulle ulos. Tykkään raikkaan tuoksuisesta jauhen lihasta! Mutta mua harmittaa kun tarttee aika monta pyykkipoikaa, tiiättekö mistä vois ostaa halvalla enemmän?
Onpa vanhanaikaista. Meillä jatkokäsitellään jauhenlihat kuivausrummussa. Ällöttää jos liha jää märäksi, tahtoo sitten räiskyä ikäväsyi mikrossa paitettaessa.
Saisko tässä samassa ketjussa hyviä jauhenliha-reseptejä? Mä en oikein osaa muuta tehdä kun pihvejä. Siis mankeloimalla tietty. Mut niinku, mitä muuta siitä vois tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Saisko tässä samassa ketjussa hyviä jauhenliha-reseptejä? Mä en oikein osaa muuta tehdä kun pihvejä. Siis mankeloimalla tietty. Mut niinku, mitä muuta siitä vois tehdä?
Meillä on tapana ottaa se jauhenliha saunaan mukaan ja tehdä saunapalvijauhenlihaa. Kyllä tulee hyvät aromit kun vähän vihtoo sitä könttiä. Pesut hoituu kätevästi samalla siellä saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. En pese tai huuhtele jauhelihaa, mutta pyyhkäisen ylimääräisen veren talouspaperilla.
Lihan peseminen on vanha perinne, ainakin äitini ja mummoni huuhtelivat lihat vedellä tai liottivat niitä maidossa ja ylimääräinen veri saatiin pois.
Just pari kuukautta sitten minua neuvottiin hirven- ja karhunlihaa ekas kiehauttamaan runsaassa vedessä, jolloin ylimääräinen veri valuu veteen ja vasta sen jälkeen valmistamaan ruuaksi.
Pitääkin kokeilla tuota jauhelihan huuhtelemista, kun veri yököttää.
Provo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä tyyli sulla, mä pesen vain pesukoneessa, mut käytän kyllä pitkää pesuohjelmaa.
Näitä pullamössösukupolven hömpötyksiä. Minä käärin hiat ja pesen ihan nyrkkipyykkinä jauhenliat! Talvella menen kairaamaan puolen kilometrin päähän järvelle avannon ja huuhdon siinä. Mummolta opin että noin se kuuluu tehdä!
Miten sä saat sen tehtyä niin ettei mateet syö. Niitähän on talvella avannot täynnä.
Karttu mukaan, ja jos uskaltaakin joku made tulla limaisine suineen näykkimään vastapestyä jauhen liaani, niin kolkkaan! Tällä menetelmällä valehtelematta olen jo kolmesta lähinmästä järvestä tappanut mateet sukupuuttoon.
Vanhaan hyvään aikaan meillä olikin aina mademuhennosta jauhen lia aterian jälkiruokana. Nyt jos sellaista herkkua haluan, pitää hilpaista kairaamaan huuhteluavanto 5:n kilometrin päässä olevaan järveen. Se on laiskuutenne ja konepesun syytä vain, jos teillä kuhisee avannot mateita! Käsipesulla pysyy järvetkin puhtaampina.
Jauhenlihasta on hyvä muotoilla talipallon muotoinen ja mallinen pallo. Näyttääkin melkein talipallolta kun se laitetaan sukkahousun varvasosioon ja ripustetaan puuhun. Linnut syövät tehokkaasti jauhenlihasta rasvan pois ja jäljelle jää puhdas liha. Tästä puhtaasta lihasta saakin maukkaan jauhenlihapullan kun sen käyttää sukkahousuineen teepussin tavoin kiehuvassa vedessä. Vesi kuitenkin maustettava Maldon-suolalla ja tuoreilla yrteillä, esimerkiksi rosmariinilla ja mustapippurilla. Tarjoillaan vaikkapa ohraton kera.
Keltasipuli kullitellaan, punasipuli punastellaan ja valkosipulin voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi valkovuotokastikkeessa. Keltasipulia kannattaa hieroa kunnolla, koska se kovettuessaan vapauttaa sipulin siemenet ja kullittelu tekee sille muutenkin hyvää, poistaa kuonat ja muut. Punasipulin punastelu taasen on helpointa hoitaa panemalla se yöksi maitoon. Maito vapauttaa punasipulin munasteet ja sen pintaan muodostuu koskenlaskijan kaltainen kerron, se kannattaakin sitten levittää leivälle. Maistuu oikein herkulliselle.
Itse olen jauhemlihalle tehnyt vain kevyen alapesun, ettei aromit karkaisi.
Jokainen tyylillään, tärkeintä kuhan yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tapana ottaa se jauhenliha saunaan mukaan ja tehdä saunapalvijauhenlihaa. Kyllä tulee hyvät aromit kun vähän vihtoo sitä könttiä. Pesut hoituu kätevästi samalla siellä saunassa.
Tuohan on perinteinen pohjalainen jauhelihasauna! Koivuvihdasta, hiestä ja tervasta saadaan upea aromi jauhelihaan. Muistan, kun isomummivainaa tuota aina valmisti. Millainen käytäntö teillä on jauhelihan siunaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on perinteinen pohjalainen jauhelihasauna! Koivuvihdasta, hiestä ja tervasta saadaan upea aromi jauhelihaan. Muistan, kun isomummivainaa tuota aina valmisti. Millainen käytäntö teillä on jauhelihan siunaamiseen?
Puhun tässä tietenkin koko ajan jauhenlihasta. Anteeksi, ei nyt pitkän ja tehokkaan päivän jälkeen toimi aivot.
Vierailija kirjoitti:
Kuullotetaan...
Mees nyt asiaketjusta provoilemasta senkin ylilaudan jonne!
Minä en ainakaan ole tottunut syömään jauhenlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ole tottunut syömään jauhenlihaa.
Ja mitähän ihmettä sinä sitten syöt? Jauhenliha on peruunan ohella Suomalaista perusruokaa.
Eihän sitä saa pestä!!! Se pitää ryöpätä huolellisesti väljässä vedessä ennen varsinaista kypsennystä. Pienille lapsille ruokaa laittaessa olen ryöpännyt kahteen kertaan, enkä koskaan käytä ryöppäysvettä ruoanlaitossa.
Silleenhän se jauheliha tehdäänkin. Laitetaan lihan pala pesukoneeseen ja sitten lingotaan mielellään yli 1200 rpm. Näin jauheliha pursuaa rummun reijistä.
Paras konsti jauhenlihan pesuun: Pyykkikoneeseen koko köntsä. Esipesuohjelma, 95 astetta, linkous 1200 kierrosta. Käytä pesuvulveria rutkasti ja tujaus vanishia sekaan. Muista huuhteluaine. Lopputuloksena maustettu ja keitetty jauhenliha. Ja eikun syömään.