Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Mikä eläin se jauhe on? Sian ja naudan tunnen mutta jauhe??
Kyllä mä sen pesen. Käytän Kärcherin painepesuria täydellä paineella. Isken jauhelihan terassille ja painan liipaisinta. Hittolainen kun se vaan on ikävä kerätä niitä murusia kasaan sieltä nurmikolta. Mutta on ainakin puhdasta lihaa.
Siis minkä lihaa oot pessyt? Jauhe-eläin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä eläin se jauhe on? Sian ja naudan tunnen mutta jauhe??
Huoks. Ketjussa on moneen kertaan selitetty, että ei mitään sellaista eläintä ole kuin jauhe. Jos olisi, sen liha olisi jauheenlihaa, ei jauhelihaa. Mietis nyt vähän. Ei koskaan osteta torilta hernenpalkoja, vaan herneenpalkoja. Ei ole venenrakentajia, vaan veneenrakentajia. Ja niin edelleen.
Se eläin on siis jauhi. Ihan kuten on vuohenlihaa (jota tosin Suomessa ei juuri syödä mutta maailmalla kyllä) ja jota saadaan eläimestä nimeltä vuohi, on myös jauhenlihaa jota saadaan eläimestä nimeltä jauhi.
En pese, toki imuroin!
Pitäkää huolta itsestänne!
kokki kolmone kirjoitti:
Otsikossahan kysytään että pesetkö lihan ennen kypsennystä. Kysymys on aivan keskeinen sillä jauhenliha kuuluu pestä vasta kypsennyksen jälkeen!
Tämä! Itselleni selvisi aivan vasta ja olin puulla päähän lyöty. Kaveri katsoi suu ammollaan, kun kerroin tämän hänelle muka uutena tietona ja hän sanoi jo lapsena mummolassa hakatun keittokirjalla päähän, että jauhi pestään, mieluusti ihan harjataan huolella hetki kypsennyksen jälkeen. Kaverilta löytyi oikein Karjalasta tulleelta mummolta peritty pihlajapuinen jauhenlihasuka, jollaista en muistanut koskaan ennen nähneenikään... Tokmannilta löysin kyllä sitten itse silikonisen!
Jauhenlihahan siis "antaa periksi" vasta kuumennettaessa ja silloin ne mahdolliset pieneliöt ja toksiinit vapautuvat lihassyistä. Turvallisempaa on ammattikokkien mielestä jopa syödä jauhipihvi kokonaan raakana kuin jättää se pesemättä kypsennyksen jälkeen.
Jauhenlihan , samoin kuin kebabeläimen lihassa on tärkeät esikäsittelysäännöt. Ensin pitää ryöpätä tislatussa väljässä vedessä niin kauan kun tulee hiki. Itse olen varmuustoimenpiteenä ultraäänipesurissa pieninä nokareina muhitellut kyseisiä ruuantekomateriaaleja, ja useimmiten nassikat on tykänneet
Tää ketju se vaan jaksaa elää vuodesta toiseen. Johtuneeko siitä, että jauheja on niin vaikea nähdä, vaikka jauhenlihaa on ihmiset todistettavasti jopa ostaneet kaupoista, koska erilaisia pesuohjeita suorastaan sataa.
Olisi mielenkiintoista nähdä kyseinen eläin livenä, onko sillä esim pitkä kaula, kuten mielessäni jo näen. Ja onko se tummanruskea pienin pilkuin, kuten myös tulee mieleen. Mutta onko sillä pitkä karva, ja voiko sitä jotenkin hyödyntää, näin ilmastosäästötalkoiden merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Syön sen ennen kypsennystä
Miten kypsennät sen jälkikäteen? Paistamalla "makkaroita"?
Miksi tätä ketjua pitää ylläpidon täällä jatkuvasti nostella? Onko aiheet lopussa? Naurattaako tää jotakuta jatkuvasti?
Jauhenlihaa ei missään tapaa saa käyttää pesemättömänä, pesussa esim trikiinit poistuu jauhenlihasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä ketjua pitää ylläpidon täällä jatkuvasti nostella? Onko aiheet lopussa? Naurattaako tää jotakuta jatkuvasti?
Joo, eiköhän nämä jauhenlihat voisi jo haudata, pesuvesineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Hirvenliha kannattaa huuhtasta jos on luodinjämiä
Ruudin jälkimaku se vasta inha onkin
Käyn hikilenkin jälkeen jauhenlihan kanssa kylvyssä, siinä molemmat puhdistuvat. Lisäksi hien ainesosat tulee hyödynnettyä, kun jauhenliha suolautuu sopivasti ruoanlaittoa varten!
Otsikossahan kysytään että pesetkö lihan ennen kypsennystä. Kysymys on aivan keskeinen sillä jauhenliha kuuluu pestä vasta kypsennyksen jälkeen!
Ennen kypsennystä se pyöritellään suihkun hajulukossa kolme kertaa vastapäivään.