Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
jauhenliha oli tänään tarjouksessa:
Pesen jauhenlihan pesupallossa, samalla saan jauhenlihapulla-aihiot, jotka vain kätevästi paistan kypsäksi.
Meillä ei pestä Jauhen lihaa, kun isäntä käy ite mettästä hakemassa tuoreena, ja jauhaa kotona lihamyllyllä. Itä suomessa on aika paljon, metsästys aika on vaan aika lyhyt ja lupia hankala saada. Pitää olla oma Jauhenporukka, ja koira, meillä on Norjan harmaa jauhenkoira.
Edellinen tarkoitti varmaan harmaan orjan jauhenkoiraa, puheliella jos kirjoittaa tulee noita näppisvihreitä niin helposti.
Kyllä mä käytän kloritea niin se desinfioi. Liotan siinä yön yli ja sitten hankaan vielä pata padalla....puhdasta tulee...
Minä kyllä vien jauhenlihan aina pesulaan, on se niin työlästä itse sitä alkaa pestä eikä puhdasta tuu kumminkaan, semmoista tarpeeksi syväpuhdasta siis.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaavat kysyjää näillä vastauksilla. Ei kukaan koskaan pese jauhelihaa millään! Pannu kun paistaa, niin kaikki mahdolliset ylimääräiset pöpöt kyllä tuhoutuvat. :)
Kannattaa olla varovainen, jos on pannu paisteessa , auringosta on voinut tulla huomaamattomia palovammoja. Ja jatkossa kannattaa muistaa myös juoda ku panee paistaessa, ettei yllätä nestehukka (se vesimäinen susi).
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan liian vanha (52) ymmärtämään alkuperäistä kysymystäsi, mutta minua aidosti kiinnostaa tietää mistä ihmeestä olet saanut ajatuksen, että lihoja pitäisi pestä ruskistamisen ja maustamisen jälkeen?
Jauheliha on, jopa 10% naudan jauheliha, sen verran rasvaista, ettei sen ruskistamiseen tarvita voita tai muita rasvoja. Suosittelen nautaa, jos haluat vähärasvaista jauhelihaa.
Jauhelihan ruskistamiseen tarvitaan kunnon paistinpannu tai teflonpintainen kasari, jossa itse tykkään ruskistaa jauhelihan. 2 litran kasari on mun makuun sopivan kokoinen astia 400g:n jauhelihan ruskistamiseen.
Tosin valmiit, lisäaineiden makuiset marinaadit kannattaisi huuhdella/pyyhkiä kanasta tai ostaa suoraan ei marinoitua kanaa/broileria. Marinaadi kannattaa aina tehdä itse, jos haluaa hyvänmakuista ruokaa. Valmismarinaadit pilaa lihan kuin lihan.
Marinointi; liha, kala, kasvikset, on helppoa kuin heinänteko. Liha ja mausteet pakastepussiin ja jääkaappiin muhimaan.
Hyvä ruoka - parempi mieli. :)
"Marinointi; liha, kala, kasvikset, on helppoa kuin heinänteko."
Älä ny hyvä ihminen ala noita seipäälle nostelemaan ja sit niitten kuivuttua heinälatoon kuskaamaan, kannatttaa paalata, tulee tiiviimpää ja on nopeampaa toi marinointi.
PESETTEKÖ PERSEENNE ENNEN PASKANTAMISTA!?
Vierailija kirjoitti:
ensiksi tunniksi fairy veteen likoamaan
Miksi sitä fairyä pitää liottaa vedessä? Vai onko sulla sitä uutta kiintofairyä?
Tottakai jauhenliha on huolella puhdistettava , muuten siinä voi olla jauhinkaisia.Perinteisesti avantopesu ja kypsennys koivuhaloilla lämmitetyssä pyykkipadassa . Siitä ei väliviikon ruoka paljoa parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olette pesseet sen jauhenlihan, niin kuinka kuivaatte sen? Itse kuivatan useinmiten pyykin kuivaus telineessä, mutta jos on kiire niin käytän pyyhettä.
Ei sitä sen kummemmin kuulu kuivattaa. Laitetaan sukkahousun punttiin ja pyöräytetään 6 kertaa pään yläpuolella rivakasti.
Oliko tämä sama ohje helmikuun niksipirkassa? Jotenkin muistelen, että olisin sen siellä nähnyt...
Mulla on tapana pestä jauhen liha parin tunnin välein säilytyksenkin aikana. Lattialla kun on niin pölyyntyy tosi nopsaan. Jauhen lihaahan ei kannata säilyttää hyllyllä jääkaapissa. Ovat niin maanläheisiä ja korkeita paikkoja kammoksuvia eläimiä että lihaan tulee pahanmakuisia stressihormoneja, jos sen nostaa hyllylle yläilmoihin säilytettäväksi. Jauhet ovat myös yöeläimiä, jonka takia valot kannattaa sammuttaa paistamisen ajaksi.
Taisivat ihan vittuilla sulle kun tuollaista kyselet! He ja minä emme ole tainneet ennen kuulla jotta jauhelihaa pitäisi/tarvitsisi mitenkään "putsata"!
Minä ainakin vain pläjäytän sen pannulle tirisemään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
kyllä se sipuli kannattaa kulottaa kunnolla ennen jauhenlihaan lisäämistä.
Miten tämmöinen ketju saa näin pitkän elämän mutta moni monimutkaisempi ei? Perustuuko tämän suosio tuohon käsittämättömään kirjoitusvirheeseen vai käsittämättömään ajatukseen lihan pesemisestä?
Vierailija kirjoitti:
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Joo, ja vielä viimeistelen kloritilla!!!
No en TOD. pese!!! Ikinä en oo kuullukkaan jauhenlihan pesemisestä, ja ikääkin on jo se 40v. Onks tää joku uus new age trendi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
kyllä se sipuli kannattaa kulottaa kunnolla ennen jauhenlihaan lisäämistä.
Olen myös tuon kulottamisen kannalla... kun siinä voi samalla vähän kulottaa tuota naapurin metsääkin =D =D ...ei vitsi tää on hauska ketju!!!
Elämängkoulu, tyhymä!