Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
En usko, että hirvenlihassa voi olla "luodinjämiä". Sekoitatkohan hauleihin? Tosiaan niitä ei toivottavasti hirvestä löydy. Asiansa osaavat lihan paloittelijat poistavat hirvestä verestyneet alueet, joka siis on osumakohdan ympärystä. Se ihan niiden lyijyjäämien vuoksi, ne kun ei lähde pesemällä.
Onko kokemuksia wegaani jauhenlihasta? Olen kuullut että wegaani jauhia ei tarvitse valko pestä eikä kuulustella. Koska eivät syö keino tekoisia lisä aineita.
En pese. Nostan lihan lastalla pannulle. Muutenkaan lihaa ei pidä pestä. Kuivaa kiinteän lihan pinta talouspaperilla ja epämääräisiin roippeisiin, lihaskalvoihin ja jänteisiin käytä lyhyttä fileointiveistä (itse tykkään Marttiinin juuresveitsestä). Hirvenlihan peseminen lyijyn poistamiseksi on ihan huuhaata. Liha menee ikävän näköiseksi, eikä lyijy poistu mihinkään. Tässäkin auttaa vain veitsen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liutinpesuaine on todella hyvä, sillä irtoaa rasvat vaivattomasti...
Mikä on liutti? Kuulostaa joltakin kalalajilta.
Se ei ole kala, vaan nilviäinen. Simpukantyyppinen kotelo, syötävä osa siellä sisällä. Siksi se pitääkin pestä, koska ei ole aina ihan tiivis tuo kotelo ja liutti elää kuraisissa ojissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Sipulia kuuLLotetaan, pilkun jälkeen lyödään välilyönti, suomen kieli kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Ärsyttääkö, kun et itsekään aina kirjoita täydellistä suomea?
Kaikki ei vaan tajuu ;)
No se oli aika huono. Trollin pitää olla ilmeisempi.
Toi ei ollut trolli, luepa koko ketju ihan ajatuksella.
ketju oli hauska, ennen kuin joku päätti leikkiä kielinatsia.
Ketju on hauska siitä huolimatta. Veet silimissä oon nauranu.
Ei sitä Veetiä kannata silmiin laittaa! Ei ihme, että kirvelee ja tulee vettä silmistä.
Meinasin jo olla kommentoimatta tätä ketjua, kun oma jauhin käsittelyni ei oikein kestä päivänvaloa, mutta nyt en voinut, kun luin tuon ihanan runon. Kiitos illan makeimmista nauruista kaikille ketjuun osallistujille. Runo kuitenkin teki minuun lähtemättömän vaikutuksen, enkä vieläkään ole pystynyt lopettamaan nauruani. Tämä seuraava kysymykseni vaatisi oman ketjun, mutta kysyn sen nyt kuitenkin. Minua on jo kauan (siitä lähtien, kun luin erään lehden kysymys- ja vastauspalstaa) askarruttanut sellainen kysymys, että voidellaanko kakkuvuoka sisältä vai päältä. Jos joku täällä oleva tietäisi ratkaisun tähän löytämääni kysymykseen:-)
Olen varmaan liian vanha (52) ymmärtämään alkuperäistä kysymystäsi, mutta minua aidosti kiinnostaa tietää mistä ihmeestä olet saanut ajatuksen, että lihoja pitäisi pestä ruskistamisen ja maustamisen jälkeen?
Jauheliha on, jopa 10% naudan jauheliha, sen verran rasvaista, ettei sen ruskistamiseen tarvita voita tai muita rasvoja. Suosittelen nautaa, jos haluat vähärasvaista jauhelihaa.
Jauhelihan ruskistamiseen tarvitaan kunnon paistinpannu tai teflonpintainen kasari, jossa itse tykkään ruskistaa jauhelihan. 2 litran kasari on mun makuun sopivan kokoinen astia 400g:n jauhelihan ruskistamiseen.
Tosin valmiit, lisäaineiden makuiset marinaadit kannattaisi huuhdella/pyyhkiä kanasta tai ostaa suoraan ei marinoitua kanaa/broileria. Marinaadi kannattaa aina tehdä itse, jos haluaa hyvänmakuista ruokaa. Valmismarinaadit pilaa lihan kuin lihan.
Marinointi; liha, kala, kasvikset, on helppoa kuin heinänteko. Liha ja mausteet pakastepussiin ja jääkaappiin muhimaan.
Hyvä ruoka - parempi mieli. :)
Tarkoitatko, että joku oikeasti postii kysymystä: voidellaanko kakkuvuoka sisäpuolelta vai päältä? Vai onko kysymys oikeasti: voidellaanko kakkuvuoka sisäpuolelta vai ulkopuolelta?
Mitä hyötyä kakulle on, jos vuoka voidellaan ulkopuolelta? Irtoaisiko kakku vuoasta helpommin?
Täytekakkuvuoka voidellaan päältä ei alta, sen logiikan ymmärrän. ;-)
Tuli mieleen juttu 60-luvun lopulta, kun 6-vuotias tyttö tykkäsi lankata kenkiään. Kenkälankki oli ihanan tuoksuista ja teki kengistä todella hienot ja kiiltavät, kun hän vielä kiillotti ne vanhalla villasukalla, mutta ongelmia tuli, kun lankki tarttui lattiaan ja mattoon.Miten saada kenkälankki pestyä korkki- ja räsymatosta? Hän, kun lankkasi pohjatkin tosi siisti näköisiksi. =)
Äiti onneksi kertoi, ettei lankkia ollut tarkoitus laittaa kenkien kumipohjiin, ainoastaan nahkapinnalle.
Eikö kaikki pese!!!!
Minä laitan pyykinpesukoneeseen ja mausteet mukaan, pesu ja pitkä linko.
Ja sitten onkin on klöntti valmiina uuniin.
Ap tässä. Kiitos taas kakille vastauksista. Olen kellarista tullut ja tehnyt työ viikon ja pohtinut elämää ja teidän vastauksia. Hieman jäi epä selväksi miksi jotkut ketjulle nauraa mutta kulkemattomia ovat luojan tiet.
Lippu korkealle ja ensi viikon loppuna uusi yritys perhe ruokailusta ja jauhen lihan valmistamisesta .ajattelin rohkeasti kokeilla jotain uutta tapaa kun edellinen epäonnistui eikä se ukko tuonut sitä paineen pesuria.
Jokaisella on makunsa sanoi koira kun pyllyään nuoli eli nähtäväksi jää miten menee ensi viikon loppuna.
Kannattaa pestä kyllä ja kuorruttaa juustolla,juustoja voi tilata Pasqal Vittu juustokauppiaalta. Juustot ovat herkullisia kuvailee Vittu.
Minulta meni linkous rikki pesukoneesta. Siitä lähtien olen kuivannut patterin päällä ja paistanut mikrossa. Eihän se vaan ole epäterveellistä. Haluan olla varma koska jauhenliha on erittäin epäterveellistä ilman oikean laista puhdistamista.
Mä laitan jauhenlihat paiston jälken sukanhousujen sisän ja sitten pesunkoneeseen. Hienopesen.
Siitä pesemisestä niin tiedä, mutta jos paistaessa palaa jauhenliha pohjaan, niin täytyy käyttää jauhensammutinta.
Olethan ap nyt tallentanut nämä kaikki ohjeet älynpyhelimeesi?
En pese. Yritän muistaa ottaa lämpenemään puolta tuntia ennen paistamista. Joskus se tosin unohtuu ja sitten kylmä liha jäähdyttää pannun tarpeettomasti, ellei sitten laita pieninä nokareina. Se kuitenkin on hieman työlästä eikä kärsivällisyys riitä, joten koko kuutio pannulle puoleksi tunniksi ja pim jauhelihaköntti ole valmis!
Pesenhän minä. Uppista keikkaa
Vierailija kirjoitti:
Piti hakea ihan keittiön paperia, kun veret valuu silmistä.
Niin siinä käy jos ei pese jauhenlihaa kunnolla!
No voi hyvää päivää 😂