Surettaa lapseni kaveri.
Perheellä 4 lasta, pienin vasta 2kk ikäinen vauva. Äiti n 30v mutta opinnot kesken, isä pienipalkkaisessa työssä. Lapseni kaveri suree jatkuvasti sitä kun ei pääse mihinkään maksulliseen tapahtumaan. Ainoastaan kesäisin käyvät tivolissa. Miksihän heidänkin piti tehdä neljä lasta kun tulot pienet?
Kommentit (35)
Lapsihan ei saa olla lapsi ilman rahaa! Leikit maksaa, kaikki kiva maksaa, ilmaisia harrastuksiahan ei ole, ikäisten lasten seura maksaa, oma aika maksaa...Enevien raha varojen aikanahan lapset saavat olla lapsia pidempään. :D
Vierailija kirjoitti:
Me aiomme nyt yli nelikymppisinä yrittää toista lasta koska sisarus on lapselle erittäin tärkeä. Ollaan todella köyhiä ja asutaan ahtaasti mutta se ei haittaa. Lapsi tarvitsee sisaruksen.
Mihin?! Lapsihan tehdään silkasta itsekyydestä oman egon jatkoksi, jonka avulla vanhemmat voivat päteä eikä kenenkään muun tarpeisiin.
Tietysti ikävä, jos ei KOSKAAN pääse maksullisiin tapahtumiin. Mutta kyllä onnellinen lapsuus muodostuu ihan muista asioista kuin keinotekoisista puuhamaista.
Paljon on ihan maksuttomiakin tapahtumia, ainakin täällä Helsingissä leikkipuistojen, seurakunnan ja monen monituisen tahon järjestämänä.
Miksi elämyksen pitäisi olla jonkin kaupallisen tahon järjestämä?
Eli lopeta sureminen tämän osalta, maailmassa on paljon pahempiakin tilanteita lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että jos lapselta kysytään, kumpi on tärkeämpi: sisarukset vai pari sirkuskäyntiä ja konsertti? Mitäpä luulet vastaavan? Kyllä nämä asiat viimeistään sitten saa oikeat mittasuhteet.
Sirkuksen ja konsertin...sisarusten merkityksen ymmärtää vasta sitten vähän vanhempana. Ei lapsi ole aikuinen, joka ymmärtään asioita aikuisten silmin katsottuna.
Ei olekaan aikuinen, ja siksi aikuinen päättää muutkin asiat eikä lapsi. Mutta kuten sanoin, viimeistään sitten asiat saa mittasuhteet kun ne osaa arvotta oikein. Eikä lapsuuden kateus useinkaan mitään traumoja jätä, vaan heistä kasvaa pärjääviä, osaavia ja realiteetin omaavia aikuisia. Jos joku nyt vielä aikuisenakin kärsii tuollaisesta, toivon todella että turhasta katkeruudesta osaisi laskea irti: se kuluttaa ja mitään et sille enää voi.
Ei täällä kukaan saa mitä haluaa, ja vain tosi harvoissa perheissä tilanne on tuo, että lapsi ei ikinä pääse minnekään tai saisi mitään. Kyllä monilapsisissakin, duunarituloisissa perheissä osataan ja voidaan huvitella, käydä leffassa joskus jne. Ei vaan välttämättä joka viikko sentään.
Ulkomailla ehtii kulkea sitten aikuisenakin. Varmasti saa reissusta silloin enempi irti muutenkin, turvallisuudesta puhumattakaan.
Ja mitä tulee niihin varakkaisiin perheisiin: lastensuojelun vinkkelistä tiedetään, että lastensuojelukeikkoja tehdään ihan yhtä paljon rikkaisiin koteihin kun niihin köyhiin. Se hyvinvointi ja vanhemmuus ei ole tulosidonnaista. Monta tapausta olen nähnyt, että se vanhempien hyvä tulotaso ei ole ollut lapsille mikään siunaus, todellakaan. Sama pätee siihen tosi köyhään ääripäähän. Mutta nämä tuloistaan kärsivät perheet on kuitenkin vaan se marginaalinen ääripää, siinä välissä kyllä pääpiirteittäin eletään ihan hyvin, vaikka sinä kuinka sitä säälisit ettei elämä ole kaikilla yhtä maksullista hulabaloota tai shoppailua.
Mä vien noita vähäosaisia lapsia omien muksujen mukana ihan perusjuttuihin. Lintsit, korkeasaaret, Hoplopit, leffaan, uimaan < vaikka se on kesällä ilmaista, niin noilla perheillä ei tunnu siihenkään olevan varaa.
Lainaus viesti 19
Tytön kaveri ei voi osallistua edes koulun retkille, kun ei ole rahaa. Kyllä tietävät, et mukaan pääsee, mutta eivät kehtää opettajalle kertoa, että syy on raha, joten lapsi on aina ns sairas kun ollaan menossa pientkin maksua vaativaan retkeen.
Tässä tapauksessa tytön suurempi ongelma on vanhempien huono itsetunto ja valehtelu kuin varattomuus sinänsä.
Perusopetuslaki takaa kaiken toiminnan maksuttomuuden. Mikäli rahaa kerätään, on se täysin vapaaehtoista. Jokaisen tulee saada osallistua toimintaan.
Lapseni oli kasi-ysi luokilla kielikerhossa, joka järjesti matkan kyseisen kielialueen maahan. Tämä olisi maksanut 600 euroa. Minulla ei ollut irroittaa silloin tällaista rahaa. Soitin rehtorille, jonka kanta oli yksiselitteinen. Tytön matka maksetaan koulun puolesta ilman mitään sen suurempaa numeroa.
Eli tuli jopa yllätyksenä, että laki koskee myös täysin vapaaehtoisia kerhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvanut köyhässä perheessä. Asiat, mitkä oli muille mahdollisia, eivät olleet sitä minulle. Muistan sen surun silti mikä tällaisiin tilanteisiin liittyi. Vaikutti myös itsetuntooni. En ollut samanarvoinen kuin muut. Että kuulkaa "huovuttajat", vaikka teistä aikuisena on uljaampaa olla köyhä, kyllä se lasta syö vaikka kuinka siltä silmänne suljette.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Kyllä jokaisen tulisi miettiä mitä on mahdollista tarjota lapsilleen, ENNEN kuin niitä lapsia tulee.
En voi ymmärtää miksi väkisin pitää tähän maailmaan vääntää lapsia.
Etenkään, kun heille ei ole mitään tarjottavana.
Ollaan kouluttamattomia, työttömiä
Noita perheitä olen työnikin puolesta tavannut.
Lapsia tehdään, jotta saataisiin rahaa vähän enempi kuin jos ei lapsia olisi.Naiselle lastenteko on ammatti, ei tarvitse mennä töihin, voi viedä lapset ilmaiseksi hoitoon ja itse makoilla kotona.
Siitä olen samaa mieltä, että raha ei tuo onnea, eikä pelkällä rahalla lapsia kasvateta.
Mutta, kyllä ne lapset ovat surullisia, kun eivät pääse mihinkään ja se on normaalia reaktioita ja pahalata tuntuu.
Minunkin tytöllä on kaveri jossa juurikin on tuota, lapsia on tullut vuoden välein, molemmat vanhemmat ilman koulutsuta ja töitä on välillä useimmiten ei.
Tytön kaveri ei voi osallistua edes koulun retkille, kun ei ole rahaa. Kyllä tietävät, et mukaan pääsee, mutta eivät kehtää opettajalle kertoa, että syy on raha, joten lapsi on aina ns sairas kun ollaan menossa pientkin maksua vaativaan retkeen.
Lapsi ei saa harrastaa mitään, kun ei ole rahaa. ILmaisiakin harrastuksia on, mutta niihin ei voi mennä, kun ei ole rahaa...niinpä niin kun ei ole rahaa autoon, eikä bussilippuun !
Lapsi ei voi vierailla kavereilla juurikaan koskaan... koska joutuu aina hoitamaan pienimpiään, on siis tyttö ja esikoinen...
Isänsä on laiska, ei osaa7viitsi/ei halua esim aamuisin laitta pieinintä kuntoon hoitoon lähtöä varten, joten tytär pesee/pukee/syöttää jne lapsen ennen kouluun menoaan.
Koulusta päästyään vahtii sitten ja tekee ruokaa !
Mielestäni tuo tyttö oppii toki vastuullisuutta ja elämänperusasioita.
Mutta, kyllä lapsen tulee saada olla lapsi. Lapsen tulee saada leikkiä, olla ikäistensä lasten seurassa, välillä tehdä jotakin kivaa, harrastaakin jotain mieleistään, saada omaa aikaa...
eli kyllä AP olen samaa mieltä kanssasi, että jokaisen kuuluisi miettiä montako lasta kykenee rakastamaan, ja hoitamaan vanhempana ihan itse, eikä sälyttää esikoiselle tuota hoitovastuuta kokonaan.
Tuo ei ole tuloista kiinni, vaan ihan puhtaasti huonoa vanhemmuutta ja elämänhallinnan puutetta. Yleensäkin olisi fiksumpaa keskustella lapsiluvusta puhuttaesssa siitä, mitä jaksaa hoitaa, kun siitä tulotasosta. Se varallisuus ei kuitenkaan ole se olennaisin asia.
Ensinnäkään en millään usko, että kukaan tekisi lapsia vaan siinä luulossa, että niiden mukana saisi enempi rahaa kuin ilman lapsia. Jo ensimmäisen lapsen kohdalla tuollainen harhaluulo väkisinkin tippuu, kun huomataan, että lapsen etuutena tuleva raha menee siihen lapseen eikä riitäkään. Kukaan, tyhmäkään, ei tee lisää lapsia että saisi enempi lapsilisää tms.
Päivähoitoon, kun se subjektiivinen oikeus on olemassa, raahataan mukavuuden haluisten ja laiskojen vanhempien toimesta lapsia ihan yhtä paljon niistä varakkaista perheistä, vaikka vanhemmat ovat vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.. Ajatella, on se niin hirveetä, kun ei pääse maksullisiin tapahtumiin. Lapsia pitää tehdä korkeintaan yksi, jotta hänet voi sitten kiikuttaa mahd. moneen maksulliseen tapahtumaan ja ostaa mahd. paljon tavaraa.
Ei tietenkään, mutta lapsi on selvästi pettynyt ja kateellinen kun ei mihinkään pääse ja kyllä olemme joskus ottaneet hänen myös mukaamme meidän perheen reissuihin.
Tässä elämässä saa kadehtia kehdosta hautaan, jos sille tielle lähtee. Lapsena minä kadehdin, kun kaverillani oli isovanhemmat Lapissa. Itselläni ei edes ollut isovanhempia ja kaveri saa oikein yöjunassa matkustaa mummulaan. Kateus ei sillä lähde, että itse jotain saa, koska toisella on aina parempaa.
Ja jos lapsi pääsee teidän kanssanne, niin onhan hän ikinä päässyt.
On ei ihme ettei ole elämä hanskassa, kadehtia nyt jotain lappalaista.
No kyllä muakin jurppi kun samalla pihalla eli lasten kanssa aikoinaan perhe joka oli sossunasiakas ja lapset saivat uusia leluja ja kalliita harrastuksia. Mutta en ollut kade vaan jurppi yrittäjänä että minun verorahoilla ostettiin muille sellaista, johon itsellä ei ollut varaa.
Jos ei johonkin bussilippuun ole varaa, kyse ei ole köyhyydestä, vaan täydellisestä elämänhallinnan puuttesta.
Ehkä voisi sen siiderin jättää kauppaan edes yhden kerran, niin siinä on lapsen bussilippu. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, että parista eurosta on elämä kiinni. Tämän pidän ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.. Ajatella, on se niin hirveetä, kun ei pääse maksullisiin tapahtumiin. Lapsia pitää tehdä korkeintaan yksi, jotta hänet voi sitten kiikuttaa mahd. moneen maksulliseen tapahtumaan ja ostaa mahd. paljon tavaraa.
Ei tietenkään, mutta lapsi on selvästi pettynyt ja kateellinen kun ei mihinkään pääse ja kyllä olemme joskus ottaneet hänen myös mukaamme meidän perheen reissuihin.
Tässä elämässä saa kadehtia kehdosta hautaan, jos sille tielle lähtee. Lapsena minä kadehdin, kun kaverillani oli isovanhemmat Lapissa. Itselläni ei edes ollut isovanhempia ja kaveri saa oikein yöjunassa matkustaa mummulaan. Kateus ei sillä lähde, että itse jotain saa, koska toisella on aina parempaa.
Ja jos lapsi pääsee teidän kanssanne, niin onhan hän ikinä päässyt.
On ei ihme ettei ole elämä hanskassa, kadehtia nyt jotain lappalaista.
No kyllä muakin jurppi kun samalla pihalla eli lasten kanssa aikoinaan perhe joka oli sossunasiakas ja lapset saivat uusia leluja ja kalliita harrastuksia. Mutta en ollut kade vaan jurppi yrittäjänä että minun verorahoilla ostettiin muille sellaista, johon itsellä ei ollut varaa.
Eihän kirjoittaja "lappalaista" kadehtinut vaan isovanhempien olemassaoloa. Ja kun vielä asuivat Lapissa, niin siinä oli eksotiikan makua ja hauskan tuntuisia, pitkiä junamatkoja.
p.s Ja miksei voisi kadehtia Lapissa asuvaa ihmistä? Kumman rasistinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei johonkin bussilippuun ole varaa, kyse ei ole köyhyydestä, vaan täydellisestä elämänhallinnan puuttesta.
Ehkä voisi sen siiderin jättää kauppaan edes yhden kerran, niin siinä on lapsen bussilippu. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, että parista eurosta on elämä kiinni. Tämän pidän ja piste.
Samaa mieltä, muuta pari euroa per sivu, eli meno-ja paluumatka , kertaa 4viikkoa, onkin jo kallimpaa kuukaustuloista vähennettynä. Lisäksi ongelma on se, että lapsi ei vielä osaa mennä bussila itsekseen vaan on lähdettävä mukaan.
Moni tosiaa pitäisi laittaa rahahallinta koulutkseen. Perheellä menee rahaa ruokaan tolkuttomasti, mutta kun katsoo mitä ostavat... limua litroittain, karkkia , sipsii..
höttö ruokaa, eli valmista einestä...
luulisi olevan aikaa valmistaa keittoa ja laatikkoruokaa itse, kun on kotona.
ruokamenoissa voi säästää ja silti syödä terveellisemmin kuin aikaisemmin.
J anuo tupakka ja kaljan juonit pois. viina tietenkinmyös
mutta nämä on ne arvojärjestysasiat ,jotka noita ongelmia aiheuttaa. Lapset on sivuseikka
Todellakin on ilmaista menoa, kuten kivat leikkikentät, sinnekään eivät pääse, kun vanhemmat eivät viitsi viedä.
Kyllä tiedän tuttavapiirissänikin naisia, h´jotka ovat lapsia tehneet silkasta halusta olla itse kotona. Eli eivät ole jaksaneet edes peruskoulua kunnolla käydä, ammatista puhumattakaan. Eli mistä saa työtä, ei mistään.
Sitten tehdään lapsia, ukko vaihtuu. tehdään taas lapsia toisen kanssa. Kyllä lapsiperheille annetaan asunto ja perustulo. Ei se ole päätä huimaavaa summaa, mutta mitä tienaa jos pääsee kauppaan kassalle ? 0- jotain tuntia per viikko ?
Yksi nuori oli ja ei jäänyt käteen kuin noin 800e /kk
Tuon saman saa sossu yms asumistukina. etenkin jos on lapsia, niin niistäkin kertyy rahaa. Nämmammathan eivä niit' rahoja lapsiinsa laita, vaan lapset on tarhassa, kotona illalla saavat vaan leippää. Vaatteet on mitä on, kirppareilta jne Todella surkeissa kulkevat, aina samat vaatteet päällä.
Eli kyllä vain tiedän ,ett lapsia tehdään ihan vaan siksi, että muutakaan ei ole. EIkä niitä lapsia mitenkään erityisemmin rakasteta, ei leikitä, ei jakseta viedä edes ulos leikkimään, ilmaisiin taphtumiin tms
eli ap on monessa suhteessa oikeassa.
Toki on köyhiä, jotka tarjoavat hyvän kodin lapsilleen , ei voi täysin yleistää. Mutta ei voi yleistää sitäkään, et lapsi ei kärsisi köyhyydestä.
Jaa. Mua surettaa enemmän uskonnollisesti ja/tai ahtaasti kasvatetut lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt vielä surkuttelet lapsillesi ääneen asiaa? Aina, ihan aina on joku jota lapsi kadehtii. Meillä se oli Thaimaassa lomaileva naapurin lapsi jota kadehdittiin. Mutta sellaista se vaan on, kaikki eivät voi saada kaikkea ja silti elää hyvää elämää. Ei ne maksulliset tapahtumat ja särkänniemet ole hyvän elämän perusteita.
Kateus loppuu siinä vaiheessa, kun tuliasena saa jonkun hiton loismadon, kuten kaverini sai ja kesti melkein vuoden parantua siitä.
Tarvitseeko lapset niin paljon noita huvituksia? Liika on liikaa: ei koko ajan tarvitse käydä hoplopeissa ja muissa elämyspuistoissa. Kyllä mä hillitsen tommosia menoja lapsilta. Eihän ne oo enää elämyksiä, jos niissä ravataan koko ajan. Tuntuu välillä, että niissä käy lapset, jotka ei keksi muuta tekemistä.
Me aiomme nyt yli nelikymppisinä yrittää toista lasta koska sisarus on lapselle erittäin tärkeä. Ollaan todella köyhiä ja asutaan ahtaasti mutta se ei haittaa. Lapsi tarvitsee sisaruksen.