En halua opintolainaa, 30€ ei elätä

Vierailija

Tai elättää, huonosti. Tilanne on se, että oon asunut kuukauden omillani, koska mun periaattessa potkaistiin pihalle. Saan opintorahaa 451 euroa, mutta siitä maksetaan 420. Myös perhe-eläkettä tulee 60€. Mun vuokra on 420 ja vesimaksu 21. Sähkökin on erikseen, maksetaan kolmen kuukauden välein (summa ei tule ilveelläkään päähän). Mulle jäis käteen siis kolmekymppiä. On mulle myönnetty myös 13 euroa asumistukea.

Oon lukiossa opiskelemassa ja lukio sijaitsee toisessa kaupungissa. Koulumatkat maksaa kuukaudessa 31 euroa. Matkaa 17 km. Se 30 euroa menis siihen. Ei koulussa voi käydä ilman kirjoja. Tai ruokaa. Ahdistaa.

Sain syyskuussa 2 opintotukea, kuun 4. päivä ja loppukuusta, syytä en tiedä. En tiiä mitä teen. Hain töitä, lehdenjakajan hommia. Kaveri sano, että tienas sillä huntin kuukaudessa. Kai se on parempi.. En tiiä.

Valmistun 2017 ja haluaisin lähteä (yrittää) Skotlantiin opiskelemaan. Auttakaa mammat.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Vaihtoehtosi ovat:
- lopeta opiskelu ja mene töihin (en suosittele)
- tee töitä opiskelun ohella
- nosta opintolainaa

Ota tai jätä. Lainarahalla muutkin opiskelijat ostaa ruuat, jos eivät löydä töitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haasta vanhempasi oikeuteen jos olet alaikäinen, ovat elatusvelvollisia

En asunut kummankaan vanhemman luona, vaan huoltajan joka ei ole elatusvelvollinen. Ap

Vierailija

Paras on mennä iltalukioon ja opiskella tutkinto illassa. Itse tein näin, valmistuinkin melkein ajallani. Alussa se oli pakon edestä, koska oli pakko elättää itsensä, mutta sitten pääsin nopeasti etenemään uralla ja nyt alle 30-vuotiaana vuosiansiot n. 80k. Voin sanoa, ettei todellakaan kenenkään avulla ole rakennettu tätä, mutta vaihtoehtoja on! Ihan kaupan kassalta olen aloittanut. 

Vierailija

Sulla on korkea vuokra, ja siitä voi aloittaa että etsit tuosta kaupungista, jossa käyt lukiota, edullisen kimppakämpän. Se on paitsi halpaa, myös tuossa iässä usein aidosti hauskaa. Ei tarvitse tulla yksin tyhjään kotiin vaan siellä on muitakin ihmisiä.

Ota yhteyttä opiskelija-asuntosäätiöön ja hae sieltä soluasuntoa (käsitin että niitä voi saada myös muut kuin korkeakouluopiskelijat). Kannattaa tsekkailla myös, onko ammattikouluilla paikkakunnalla asuntoloita, niissä yleensä majailee muitakin kuin ammattikoululaisia. Voit myös tarkkailla korkeakoulujen ilmoitustauluja, että voiko sitä kautta löytää hyvän soluasunnon.

Mutta, koska sulla on nyt hankala tilanne ja olet tosi nuori, ota yhteyttä myös koulun opintojen ohjaajaan, ettei nää kaikki hankaluudet ala heijastua koulunkäyntiin. Katsotte yhdessä, että opinnot etenee ja samalla sulla on joku jolle puhua huolista ja omista ajatuksista. Kenenkään ei tarvitse selvitä yksin tuollaisesta tilanteesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa on ok,tein itsekin lukiossa töitä kaupassa.Ei ollut pahakaan ja päivälukiossa olin.Solut on halpoja asua.Sellainen?

Ei ollut ainuttakaan solua tarjolla. Ap

Vierailija

No sulla on nytkin kuule halpa vuokra.Nyt teet näin:nostat hiukan lainaa,poikkeustapauksena.Haet jonkun sivutyön jossa on iltaa ja viikonloppua,esim.kauppa tai mäkki.Jatkat koulua,teet sen sit vaikka neljässä vuodessa.Kyllä se siitä,pärjäät kyllä,tsemppiä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sulla on korkea vuokra, ja siitä voi aloittaa että etsit tuosta kaupungista, jossa käyt lukiota, edullisen kimppakämpän. Se on paitsi halpaa, myös tuossa iässä usein aidosti hauskaa. Ei tarvitse tulla yksin tyhjään kotiin vaan siellä on muitakin ihmisiä.

Ota yhteyttä opiskelija-asuntosäätiöön ja hae sieltä soluasuntoa (käsitin että niitä voi saada myös muut kuin korkeakouluopiskelijat). Kannattaa tsekkailla myös, onko ammattikouluilla paikkakunnalla asuntoloita, niissä yleensä majailee muitakin kuin ammattikoululaisia. Voit myös tarkkailla korkeakoulujen ilmoitustauluja, että voiko sitä kautta löytää hyvän soluasunnon.

Mutta, koska sulla on nyt hankala tilanne ja olet tosi nuori, ota yhteyttä myös koulun opintojen ohjaajaan, ettei nää kaikki hankaluudet ala heijastua koulunkäyntiin. Katsotte yhdessä, että opinnot etenee ja samalla sulla on joku jolle puhua huolista ja omista ajatuksista. Kenenkään ei tarvitse selvitä yksin tuollaisesta tilanteesta.

Käyn lukiota suhteellisen pienessä kaupungissa erikoislinjan vuoksi. Ei täällä oo opiskelija-asuntoja. :/ ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat