Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua opintolainaa, 30€ ei elätä

Vierailija
10.11.2015 |

Tai elättää, huonosti. Tilanne on se, että oon asunut kuukauden omillani, koska mun periaattessa potkaistiin pihalle. Saan opintorahaa 451 euroa, mutta siitä maksetaan 420. Myös perhe-eläkettä tulee 60€. Mun vuokra on 420 ja vesimaksu 21. Sähkökin on erikseen, maksetaan kolmen kuukauden välein (summa ei tule ilveelläkään päähän). Mulle jäis käteen siis kolmekymppiä. On mulle myönnetty myös 13 euroa asumistukea.

Oon lukiossa opiskelemassa ja lukio sijaitsee toisessa kaupungissa. Koulumatkat maksaa kuukaudessa 31 euroa. Matkaa 17 km. Se 30 euroa menis siihen. Ei koulussa voi käydä ilman kirjoja. Tai ruokaa. Ahdistaa.

Sain syyskuussa 2 opintotukea, kuun 4. päivä ja loppukuusta, syytä en tiedä. En tiiä mitä teen. Hain töitä, lehdenjakajan hommia. Kaveri sano, että tienas sillä huntin kuukaudessa. Kai se on parempi.. En tiiä.

Valmistun 2017 ja haluaisin lähteä (yrittää) Skotlantiin opiskelemaan. Auttakaa mammat.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä elämässä opiskelijalla ole muita vaihtoehtoa kuin käydä töissä tai nostaa opintolainaa. jos ei kumpaakaan tee niin on turha valittaa.

Vierailija
22/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Sinun käteenjäävät tulosi jäävät toimeentulonormin alle ihan reippaasti eli voit hakea kotikuntasi sosiaalitoimesta toimeentulotukea. Myös opiskelijat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap!

Sinun käteenjäävät tulosi jäävät toimeentulonormin alle ihan reippaasti eli voit hakea kotikuntasi sosiaalitoimesta toimeentulotukea. Myös opiskelijat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen!

tuskinpa sossu mitään myöntää koska ap ei ota opintolainaa ja sossu laskee noiden tukien lisäksi opintolainan 400 euroa joka kuukaudelle.

kyllä opiskelijat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen mutta eivät sillä perusteella, etteivät halua lainaa ottaa.

Vierailija
24/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää nostamasta lainaa 100 € kuussa?? Ei siitä lainasta tule järjettömän suurta, kun nostat tuon summan esim. maksimissaan 6kk vuodessa.

Vierailija
25/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää nostamasta lainaa 100 € kuussa?? Ei siitä lainasta tule järjettömän suurta, kun nostat tuon summan esim. maksimissaan 6kk vuodessa.

Varmaan joku päähänpinttymä. On aina opetettu, että laina on pahasta. Ap

Vierailija
26/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki halvempi asunto lukiopaikkakunnalta ja töitä

Vierailija
27/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiokirjoja ei sit oo varaa ostaa?

Vierailija
28/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat asunnonkin ostaa ilman lainaa? Opintolaina on lähes ilmaista lainaa, en ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät sitä. Pikavipit asia erikseen.

Vierailija
29/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta opintolainaa. Oikeasti. Se on halvinta rahaa jota tulet ikinä saamaan. Kun valmistut ajallaan, kela maksaa lainastasi kolmasosan. Vaikk et lainaa tarvitsisikaan, kannattaa se nostaa täytenä, ja vaikka sijoittaa asuntosäästötilille, jossa raha kasvaa korkoa enemmän kuin lainan hinta (eli korko) on sinulle. Kun valmistut, saat 6000-7000€ ilmaista rahaa.

Itselläni tilanne on hyvin samanlainen kuin sinulla ap. Olen nyt saanut 10h/vk kassaduunin ja nostin opintolainan täytenä, josta käytän 100€ kuukaudessa, ja loput menee asuntosäästötilille kasvamaan korkoa.

Vierailija
30/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppia ap! Jatka vaan opiskelua sinnikkaasti niin paaset eteenpain, elama helpottuu tuhatkertaisesti kun paaset korkeakouluun sinne Skotlantiin. Saat todennakoisesti pienemman vuokran, elaminen on halvempaa ja vahemman stressia parjaamisesta. Tiedan omasta kokemuksesta. Nosta toki opintolaina mutta ala kayta sita turhuuksiin (typera neuvo - et kuulosta henkilolta joka tekisi nain) tai ota vain se lehdenjakoduuni. Jaoin itsekin ilmaislehtia 7 kk ajan, ei siina ole mitaan havettavaa. Kahtena iltana viikossa tyoskentelemalla saat kateen tarpeeksi elamiseen minimivaatimuksilla.

Vierailija
31/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossusta et saa rahaa.Mutta miksi et halua tehdä töitä?

Vierailija
32/55 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae osa-aika töitä tiskari, kaupan kassa, siivoaja, burgeri paikat,  koiran ulkoiluttaja, lasten hoitaja (laita ilmoitukset kaikkien kauppojen seinille, jotka kykenet saavuttamaan) Käy leipäjonossa, pummaa ruokaa vanhemmilta.

Enempi en keksi, tai sitten lopeta opiskelu ja mene sossuun.

Vierailija
33/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu huomioi opintolainan vain 2.asteen tutkintoon johtavista koulutuksista ja 3.asteelta, ELI LAINAA EI HUOMIOIDA LUKIO-OPINNOISTA! Voit myös saada täydentävää tukea lukion koulukirjoihin.

Eli aloittaja: Ota pikimmiten yhteys oman alueesi nuorten vastaanottotiimin sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijään ja varaa aika jossa käytte läpi sun tilanteen ja kuulet mitä apua sossulla on sulle tarjota.

Tsemppiä opintoihin :)

T. Sossu

Vierailija
34/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu huomioi opintolainan vain 2.asteen tutkintoon johtavista koulutuksista ja 3.asteelta, ELI LAINAA EI HUOMIOIDA LUKIO-OPINNOISTA! Voit myös saada täydentävää tukea lukion koulukirjoihin.

Eli aloittaja: Ota pikimmiten yhteys oman alueesi nuorten vastaanottotiimin sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijään ja varaa aika jossa käytte läpi sun tilanteen ja kuulet mitä apua sossulla on sulle tarjota.

Tsemppiä opintoihin :)

T. Sossu

Lain mukaan lukio on toisen asteen tutkintoon johtava koulutus. Tiedä sitten, jos sossulla on joku erilainen soveltamisohje. Ja ehkä sossun työntekijään kannattaa ottaa yhteyttä joka tapauksessa. Varsinkin jos ap on ollut lastensuojelun sijoituksessa, hänellä on monenlaisia oikeuksia tukeen vielä parin vuoden ajan.

Mutta ei sitä opintolainaa kannata ylenmäärin vältellä. Vaikka ottaisi lainaa maksimimäärät 2 vuotta lukiossa ja 5 vuotta korkea-asteella, siitä kertyisi aika maltillinen määrä, jonka kyllä pystyy maksamaan kun töihin menee. Korkokin on matala. Jos käy 2 vuotta lukiota ja 3 vuotta amista päälle, lainan määrä on vielä pienempi.

Vierailija
35/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle heräs tästä kysymys, että jos ap kerran asuu omillaan, niin miksi asuu eri paikkakunnalla, millä opiskelee? Juu, erikoislinjat ja pieni paikkakunta jne. mutta luulis sieltä nyt jonkinlainen kämppä löytyvän... Tai sitten siirtyy tavalliseen lukioon tai iltalukioon.

Vierailija
36/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on korkea vuokra, ja siitä voi aloittaa että etsit tuosta kaupungista, jossa käyt lukiota, edullisen kimppakämpän. Se on paitsi halpaa, myös tuossa iässä usein aidosti hauskaa. Ei tarvitse tulla yksin tyhjään kotiin vaan siellä on muitakin ihmisiä.

Ota yhteyttä opiskelija-asuntosäätiöön ja hae sieltä soluasuntoa (käsitin että niitä voi saada myös muut kuin korkeakouluopiskelijat). Kannattaa tsekkailla myös, onko ammattikouluilla paikkakunnalla asuntoloita, niissä yleensä majailee muitakin kuin ammattikoululaisia. Voit myös tarkkailla korkeakoulujen ilmoitustauluja, että voiko sitä kautta löytää hyvän soluasunnon.

Mutta, koska sulla on nyt hankala tilanne ja olet tosi nuori, ota yhteyttä myös koulun opintojen ohjaajaan, ettei nää kaikki hankaluudet ala heijastua koulunkäyntiin. Katsotte yhdessä, että opinnot etenee ja samalla sulla on joku jolle puhua huolista ja omista ajatuksista. Kenenkään ei tarvitse selvitä yksin tuollaisesta tilanteesta.

Käyn lukiota suhteellisen pienessä kaupungissa erikoislinjan vuoksi. Ei täällä oo opiskelija-asuntoja. :/ ap

Pienis kaupungeis on yleensä myös pienet vuokrat.

Nopeasti lehteen ja koulun seinälle ilmo et etsit asuntoa. Toi vuokra on todella korkea. Itse olen opiskellut lähes 10vuotta ja aina asunut kimppakämpäs. Vuokra ollut 250e. Plus säästät bussikortin verran. Sit käyt läpi kaikki kaupat ja grillit sekä siivousfirmat. Mä olen mm työskennelly kaupas ja baarisiivoajana (viikonloppusin). Mert opon juttusille et osaisko hän auttaa. Oletko sossusta ja kelasta kysynyt et mitä tehdä. Laina tuntuu inhottavalt mut joskus se on pakollista.

Vierailija
37/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että opintorahan ja asumislisän (450) lisäksi viel erillistä asumistukea.. mitä?

Vierailija
38/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, haet opintolainaa, asumistukea ja sossun tukea. Laitat opintolainan patjan alle kunnes maksat sen pois. 

Vierailija
39/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa aikuisuuteen! Pitää pärjätä elämässä ihan itse.

Vierailija
40/55 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenne, ettei opintolainaa muka voi edes viimeisenä keinona ottaa. Jos ei kerran töitä saa eikä kukaan elätä niin ei siinä paljon vaihtoehtoja ole. Itsellä on yli 18000€ opintolainaa, koska kaiken olen elääkseni joutunut ottamaan minkä olen saanut. Perheellisenä ei ole huvittanut kovin paljon iltatöitä tehdä koulun lisäksi. Makselen ne sitten myöhemmin pikkuhiljaa takaisin, lisäksi Kelalla on systeemi, jonka avulla tavoiteajassa valmistuneet voivat saada osan lainasta kuitatuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän