En halua opintolainaa, 30€ ei elätä
Tai elättää, huonosti. Tilanne on se, että oon asunut kuukauden omillani, koska mun periaattessa potkaistiin pihalle. Saan opintorahaa 451 euroa, mutta siitä maksetaan 420. Myös perhe-eläkettä tulee 60€. Mun vuokra on 420 ja vesimaksu 21. Sähkökin on erikseen, maksetaan kolmen kuukauden välein (summa ei tule ilveelläkään päähän). Mulle jäis käteen siis kolmekymppiä. On mulle myönnetty myös 13 euroa asumistukea.
Oon lukiossa opiskelemassa ja lukio sijaitsee toisessa kaupungissa. Koulumatkat maksaa kuukaudessa 31 euroa. Matkaa 17 km. Se 30 euroa menis siihen. Ei koulussa voi käydä ilman kirjoja. Tai ruokaa. Ahdistaa.
Sain syyskuussa 2 opintotukea, kuun 4. päivä ja loppukuusta, syytä en tiedä. En tiiä mitä teen. Hain töitä, lehdenjakajan hommia. Kaveri sano, että tienas sillä huntin kuukaudessa. Kai se on parempi.. En tiiä.
Valmistun 2017 ja haluaisin lähteä (yrittää) Skotlantiin opiskelemaan. Auttakaa mammat.
Kommentit (55)
No samoilla linjoilla muiden vastaajien kanssa tosta lainasta: ota sitä ja hae töitä. Ja tosiaan pienillä paikkakunnilla vuokrat on yleensä pieniä. Skotlannissa on sitten aika saatanan kallista niin asua kuin elää, joten joudut joka tapauksessa nostamaan lainaa mikäli täällä mielit opiskella. Koulutus toki ainakin tällä hetkellä ilmainen, mutta kuka tietää tulevasta. Kaikki täällä opiskelee lainalla, osa isommalla toiset pienemmällä. Asennetta kannattaa vähän kelailla uusiksi ton lainan suhteen, ei se nyt niin hirveetä oo ja saahan sen takasin maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla on nytkin kuule halpa vuokra.Nyt teet näin:nostat hiukan lainaa,poikkeustapauksena.Haet jonkun sivutyön jossa on iltaa ja viikonloppua,esim.kauppa tai mäkki.Jatkat koulua,teet sen sit vaikka neljässä vuodessa.Kyllä se siitä,pärjäät kyllä,tsemppiä!
On jo 4v. Pakko kai hankkia töitä. Ap
Pakko kai hankkia töitä...voi pyhä jeesus. KAI?!
Mitä hittoa...eikö vanhemmat enää kerro lapsilleen miten tämä yhteiskunta toimii?!
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti lehteen ja koulun seinälle ilmo et etsit asuntoa. Toi vuokra on todella korkea. Itse olen opiskellut lähes 10vuotta ja aina asunut kimppakämpäs. Vuokra ollut 250e. Plus säästät bussikortin verran. Sit käyt läpi kaikki kaupat ja grillit sekä siivousfirmat. Mä olen mm työskennelly kaupas ja baarisiivoajana (viikonloppusin). Mert opon juttusille et osaisko hän auttaa. Oletko sossusta ja kelasta kysynyt et mitä tehdä. Laina tuntuu inhottavalt mut joskus se on pakollista.
Täytyy kyllä sanoa asian sivusta, että 10 vuotta kimppakämpässä, niin mielummin tappaisin itseni.
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne, ettei opintolainaa muka voi edes viimeisenä keinona ottaa. Jos ei kerran töitä saa eikä kukaan elätä niin ei siinä paljon vaihtoehtoja ole. Itsellä on yli 18000€ opintolainaa, koska kaiken olen elääkseni joutunut ottamaan minkä olen saanut. Perheellisenä ei ole huvittanut kovin paljon iltatöitä tehdä koulun lisäksi. Makselen ne sitten myöhemmin pikkuhiljaa takaisin, lisäksi Kelalla on systeemi, jonka avulla tavoiteajassa valmistuneet voivat saada osan lainasta kuitatuksi.
Sen takia en lainaa ota, että pääsen joskus 10 vuoden päästä orjaksi.
ap
Dyykkaa, vaikka roskiksia! Pitäisikö tämä yhteiskunnan nyt jotenkin joustaa sinun kohdalle kun sinulle ei tunnu kelpaavan tämän elämän säännöt?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti lehteen ja koulun seinälle ilmo et etsit asuntoa. Toi vuokra on todella korkea. Itse olen opiskellut lähes 10vuotta ja aina asunut kimppakämpäs. Vuokra ollut 250e. Plus säästät bussikortin verran. Sit käyt läpi kaikki kaupat ja grillit sekä siivousfirmat. Mä olen mm työskennelly kaupas ja baarisiivoajana (viikonloppusin). Mert opon juttusille et osaisko hän auttaa. Oletko sossusta ja kelasta kysynyt et mitä tehdä. Laina tuntuu inhottavalt mut joskus se on pakollista.
Täytyy kyllä sanoa asian sivusta, että 10 vuotta kimppakämpässä, niin mielummin tappaisin itseni.
Mulla on ollut yksi epämielyttävä kämppis. Kaikki muut olleet ihania ihmisiä. Olen kyl vaihtanut asuntoa ja kämppiksiä usein mut olosuhteiden pakosta. Mieluummin maksan vuokraa 250e kuussa ja ei tartte lainaa nostaa(olikohan sitä joku 5000e kaikkiaan) kuin asun jossain yksiös ja nostan niin lainan kuin kaikki illat ja viikonloput töissä. Kiva kämppä mut siel ei kerkiä kuin nukkua. Yhden vuoden itsesasias asuin yksin. Eka omakotitalos jossa 5h ja keittiö tuol 250e ja toinen oli rivari samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Dyykkaa, vaikka roskiksia! Pitäisikö tämä yhteiskunnan nyt jotenkin joustaa sinun kohdalle kun sinulle ei tunnu kelpaavan tämän elämän säännöt?!
Mäkkärin roskiksesta löytyy usein ranskalaisia, sekä puoliksi syötyjä hampurilaisia. Niistä kun leikkaa ne syödyt osat pois niin saa hyvää ruokaa. Wink wink ;)
(olen joskus ollut opiskelija)
Vierailija kirjoitti:
Osa 660. Vai oliko jo 661?!
666
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut yksi epämielyttävä kämppis. Kaikki muut olleet ihania ihmisiä. Olen kyl vaihtanut asuntoa ja kämppiksiä usein mut olosuhteiden pakosta. Mieluummin maksan vuokraa 250e kuussa ja ei tartte lainaa nostaa(olikohan sitä joku 5000e kaikkiaan) kuin asun jossain yksiös ja nostan niin lainan kuin kaikki illat ja viikonloput töissä. Kiva kämppä mut siel ei kerkiä kuin nukkua. Yhden vuoden itsesasias asuin yksin. Eka omakotitalos jossa 5h ja keittiö tuol 250e ja toinen oli rivari samaan hintaan.
Mielummin olen hengissä yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Sossu huomioi opintolainan vain 2.asteen tutkintoon johtavista koulutuksista ja 3.asteelta, ELI LAINAA EI HUOMIOIDA LUKIO-OPINNOISTA! Voit myös saada täydentävää tukea lukion koulukirjoihin.
Eli aloittaja: Ota pikimmiten yhteys oman alueesi nuorten vastaanottotiimin sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijään ja varaa aika jossa käytte läpi sun tilanteen ja kuulet mitä apua sossulla on sulle tarjota.
Tsemppiä opintoihin :)
T. Sossu
Lukio on toisen asteen koulutus
Silti on hyvä, että nuori saa apua. On liian rankka tilanne selvitä yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkkärin roskiksesta löytyy usein ranskalaisia, sekä puoliksi syötyjä hampurilaisia. Niistä kun leikkaa ne syödyt osat pois niin saa hyvää ruokaa. Wink wink ;)
Puhumattakaan vaatteista, astioista, muista käyttöesineistä, yms. Ihmiset heittävät paljon hyvää tavaraa roskikseen. Parhainpina kuukausina sain useita satasia kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat asunnonkin ostaa ilman lainaa? Opintolaina on lähes ilmaista lainaa, en ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät sitä. Pikavipit asia erikseen.
Ei se kyllä mitään ilmaista ole. Ihan kokemuksesta voin sanoa, että kyllä pankki siitä kuule aika isot korot ym. kulut itselleen ottaa.
T: opintolainalla opiskellut ja nyt sitä maksava
Vierailija kirjoitti:
Sossu huomioi opintolainan vain 2.asteen tutkintoon johtavista koulutuksista ja 3.asteelta, ELI LAINAA EI HUOMIOIDA LUKIO-OPINNOISTA! Voit myös saada täydentävää tukea lukion koulukirjoihin.
Eli aloittaja: Ota pikimmiten yhteys oman alueesi nuorten vastaanottotiimin sosiaaliohjaajan/sosiaalityöntekijään ja varaa aika jossa käytte läpi sun tilanteen ja kuulet mitä apua sossulla on sulle tarjota.
Tsemppiä opintoihin :)
T. Sossu
Täh, ei kukaan sossu voi olla näin pihalla? Tietysti lukio johtaa tutkintoon! Ei-tutkintoon johtavia koulutuksia on esimerkiksi kansanopistojen erilaiset yleissivistävät linjat. Eihän lukion papereilla voisi hakea jatko-opintoihinkaan, jollei se johtaisi tutkintoon!
Mua huvittaa suuresti ihmisten käsitykset vuokrien suuruudesta nykypäivänä. Ap:n asunnon vuokra on HALPA, eikä ne monella pk:lla tuosta enää halpene ellei ne ole syrjässä tai homeessa. Kimppakämppä ei aina ole se paras ratkaisu, jota täällä nyt tarjotaan kovasti. - ohis