Apua lukion MAB3 tehtävään!

Vierailija

Potenssitehtävä siis kyseessä: Paperiarkin paksuus on 0,11mm. Arkki taitetaan 20 kertaa. Kuinka korkea tästä pinosta tulee?

Oikea vastaus on 120 metriä. Lähin tulos mitä minä saan on 115 metriä, laskin sen 0,11×2^20 (0,11 kertaa 2 potensiin 20).

Mitä teen väärin, en tajua? Olen pyöritellyt tätä eilisestä asti ja tarvitsen apua :D

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Myytinmurtajien testin perusteella arkkia ei todellakaan voi taitella 20 kertaa joten vastausta ei ole määritelty.

Mäkin muistelen pienenä kuulleeni että joku 7 tai 8 taittelua on maksimi, typerä tehtävänanto joo...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
0,11 on kahden numeron tarkkuus, kuten myös 120, ja 115 tyypillisesti pyöristettäisiin ylöspäin, eli 120:een. Oisko tää?

PS. Kävin lukion pitkän matikan n. 15 vuotta sitten. (Ja olen mies.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0,11 on kahden numeron tarkkuus, kuten myös 120, ja 115 tyypillisesti pyöristettäisiin ylöspäin, eli 120:een. Oisko tää?

PS. Kävin lukion pitkän matikan n. 15 vuotta sitten. (Ja olen mies.)

Voi olla, en kyllä oo yhtään tottunut ihan tällaisiin pyöristyksiin. Toi on kuitenkin oikea ratkaisutapa sunkin mielestä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Metriä??? Hei, haloo!

Kyllä. Tehtävä itse asiassa kuuluu yltääkö tuo paperiarkki Helsingin olympiastadionin tornin korkeudelle. Tornin korkeus on 72 METRIÄ. Kirjan vastaus: yltää, korkeus on 120m.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Metriä??? Hei, haloo!

Jutun juoni on nimenomaan siinä, että potenssiin korottaminen kasvattaa lukua todella nopeasti.

Vierailija

Monikohan mahtaa muistaa että miksi laskujen lopputuloksia pyöristetään johonkin tiettyyn tarkkuuteen.

Epäilen että useampi muistaa sen helpon säännön kuin ymmärtää että miksi noin tehdään :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat