Jos perustulo tulisi, mun kannattaisi lopettaa työnteko

Vierailija

Mulla jää nyt 2700 euron palkasta käytännössä juurikin n. 800 euroa. Nettona saan 1900, jonkun verran ehkä tulee veronpalautuksia, osa matka- ja asumiskuluista on jo huomioitu tuossa. Voisin asua halvemmallakin, mutta tämä asunto on sellainen, että tässä voi mieskin ja aikuinen poikani joskus vierailla. Asumiseen kaikkine kuluineen menee yhteensä 700 euroa. Verovähennys on 250 euroa/kk, omavastuu 750 euroa ja rahanahan se ei noin paljon ole, vaan tuo 250 euroa vähennetään verotettavasta tulosta.
Matkoista saan vähentää yhden viikonloppumatkan viikossa. Kesälomilta en vähennä, mutta ihan sama, sillä ylärajat paukkuu täysillä yli jo ihan rehellisellä laskennalla. Sehän vähennetään samoin verottavasta tulosta, eli nämä vähennykset pienentävät jonkun verran sitä tuloa mistä veroni lasketaan ja sitä kautta myös veroprosenttia. Tarkkaa määrää en osaa sanoa.
Mutta sitten se isoin asia. Jouduin hankalan työmatkan vuoksi pitämään autoa. En tarvitsisi autoa, jos asuisin myös viikot kotona. Auton on halpa, mutta kuitenkin sellainen, että uskaltaa yksin pitkää matkaa huonollakin kelillä ajaa. Yllättävän paljon siitä tulee kustannuksia ja kun kilometrejä tulee paljon, renkaat kuluu, huoltoja tulee, arvo laskee vähästä vielä lisää.
Miksikö en hae töitä lähempää kotoa? 17 vuotta meni enkä saanut kuin pätkiä. Alan työttömiä on alueella runsaasti ja kahden ison työllistäjän vaikutuksesta tuli lisää. Miksen kouluttaudu uudelleen? Tein se jo, mutta juuri se uusi alani romahti. Miksei mies hae töitä lähempää minun paikkaani? On hakenut, ei ole saanut. Alkaa olla liian vanha, kokemuksesta ja osaamisesta huolimatta, samoin kuin minä alan olla liian vanha. Miksei mies perusta yritystä? Ei halua. Miksen minä perusta? Kokeilin, olen liian kiltti siihen. En osaa markkinoita tarpeeksi aktiiviseksi ja puuttui myös näytöt eli kokemattoman oli vaikea saada hommia. Nyt on kokemusta, mutta uskallusta puuttuu vielä.
Perustulo olisi ratkaisu siihen, että uskaltaisin kokea sitä yrittämistä uudelleen toisella konseptilla. Tai voisin vaikka tehdä noita pätkähommia lähempänä kotia.
Saisin toki nyt työmarkkinatukenakin saman kuin nyt jää, mutta työttömyys on vain niin häpeällistä. Perustulon varassa voisi olla "leikisti" yrittäjä ja näprätä jotain pientä taskurahahommaa.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Tarkoitatko perustulolla kansalaispalkan tyylistä asiaa? Jos kyllä, niin kuitenkin asiakkuus työ- ja elinkeinotoimistoon jatkuu eli töitä voi löytyä sitä kautta. Noin voisin ajatella olevan. Ja hyvä olisi tehostaa jo koulutuksen aikana työn saantia oppilaille heti valmistumisen jälkeen.

Vierailija

Ikävä kun sinusta nyt tuntuu siltä. Työnteon loputtua alat kuitenkin pian tuntemaan elämäsi merkityksettömäksi ja kaipaat töihin. Ihminen masentuu jos hänelle ei ole tehtävää ja paikkaa yhteisössä.

Vierailija

Höhlä. Saisit sen palkan anyway. Kaikki saa perustulon ja työt mitä teet päälle ei siihen vaikuta. Saadaan juurikin kannustinloukut pois. Kaikki työt on kotiinpäin.

Vierailija

Itseäni perustulo taas hyödyttäisi koska voisin tehdä vähiäkin tunteja ilman että täytyy stressata lähteekö tuet ja millä sitä oikein eläisi.

Vierailija

Ei kai sitä perustuloa nyt kaikki saa, sehän nostais inflaation pilviin. Muutenkin perustulolla on mielestäni hyvin passivoiva vaikutus. Mitä järkeä olis käydä töissä jos toimeen tulis ilmankin? Jäis päivähoitomaksut ja auton kulut pois, mieluummin sitten vaan makaisin kotona aina. Joskus vois tehdä jonkun pienen keikan ja sen jälkeen vois taas makoilla vaan.

Vierailija

Minä lopetin työnteon sijaisuuteni päättyessä. Olen 50 akka. En enää viitsi raataa vuorotöissä pienellä palkalla, kun olen vuosia katsellut ja kuunnellut taloyhtiössäni melskaavia työttömiä, jotka avoimesti kehuvat, miten hyvin he pärjäävät "sossun tuilla". Ei ole enää motivaatiota työnteköön, kun ei saa öisin nukuttua metelin takia eikä ole varaa mihinkään, vaikka töissä raataa. Nyt saa isänmaa elättää yhden akan, koska onhan maallamme näköjään varaa elättää nuoria juoppoja ja huumeidenkäyttäjiä vuodesta toiseen sekä maahanmuuttajia.

Vierailija

Siis sulla jää nyt käteen 800 e töistä, niinku ruokaan yms? Ja jos olisi perustulo, niin jos se olisi vaikkapa sen samat 800 e, niin silloinhan sulla jäisi kaksinkertainen määrä käteen siitä työstä, jos taas lopetat työt niin saat pelkästään sen 800 ja siitä pitäisi maksaa kaikki se mikä sulla menee nyt palkasta! Wtf.  

Perustulo nimenomaan kannustaa työntekoon. 

Vierailija

Perustulon ideana olisi, että kaikki tehty työ on itselle plussaa. Eli kaikki saisi sen 800 €, mutta tietyn summan yli menevästä palkasta maksettaisiin enemmän veroa.

Eli jos tienaat nyt 3000€/kuussa, niin saisit sen 800€ lisänä, mutta palkasta taas maksaisit hieman enemmän veroa kuin nyt.
Eli ei kuitenkaan niin, että kaikki tuosta vaan saisi sen 800€/kk palkan lisäksi.

Mutta nyt jos elät tuilla, niin pienikin tehty työ vähentää sitä tukea ihan älyttömästi.
Mutta jos jatkossa maksaisit vaikka 1000€/kk siitä työtulosta 20% veroa, niin onhan se kannattavampaa työskennellä kuin nyt. Jos tienaisit 2000€/kk, niin maksaisit veroa 30% jne.. (En tietenkään osaa nyt arvioida noita veroprosentteja, mutta tällä idealla kuitenkin).

Mutta jos saisit vain sen perustulon 800€/kk, niin siihen ei saisi enää mitään lisää vaikka asuisi liian kalliissa asunnossa tai olisi velkainen tai rahat olisi muuten vain loppu..

Vierailija

Pienten lasten vanhemmille kansalaispalkasta tulisi tuloluokku. Jos on 2-3 lasta, päivähoitomaksut ovat niin suuret, 500-700 euroa, että palkan pitää olla melko hyvä, että työssäkäynti olisi kannattavaa. Jos siis puolison palkka on hyvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin työnteon sijaisuuteni päättyessä. Olen 50 akka. En enää viitsi raataa vuorotöissä pienellä palkalla, kun olen vuosia katsellut ja kuunnellut taloyhtiössäni melskaavia työttömiä, jotka avoimesti kehuvat, miten hyvin he pärjäävät "sossun tuilla". Ei ole enää motivaatiota työnteköön, kun ei saa öisin nukuttua metelin takia eikä ole varaa mihinkään, vaikka töissä raataa. Nyt saa isänmaa elättää yhden akan, koska onhan maallamme näköjään varaa elättää nuoria juoppoja ja huumeidenkäyttäjiä vuodesta toiseen sekä maahanmuuttajia.

Niin no mikä ihme sua estää jäämästä työttömäksi? Suomessa on puoli miljoonaa työtä vailla olevaa ihmistä kärkkymässä sun työpaikkaa. Lopeta raataminen, tuossa iässä ei tarvi enää koskaan töihin ryhtyä kun kerran työttömäksi jää. Se vähän vajaa viissataa sulle jää elämiseen vuokran jälkeen, eli siitä vaan, anna mennä!

Vierailija

Mutta jos perustulon saa kaikki niin miten se rahoitetaan? Käytännössähän kaikkien opiskelijoiden tuplaantuis, kotiäitien lähes triplaantuisi. Mikä tän idea on kun muutenkin säästetään jo kaikesta? Mä en vaan tajua, voisko joku selittää perustulon idean ja rahoituksen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten vanhemmille kansalaispalkasta tulisi tuloluokku. Jos on 2-3 lasta, päivähoitomaksut ovat niin suuret, 500-700 euroa, että palkan pitää olla melko hyvä, että työssäkäynti olisi kannattavaa. Jos siis puolison palkka on hyvä.

Ja se eroaa nykytilanteesta miten? Ei mulla ainakaan ollut työttömänä varaa laittaa lapsia päiväkotiin kun oli 550€/kk hoitomaksu ja työkkärirahat 620€/netto.

Vierailija

Eräs perustulon puolestapuhuja sanoi, että hän kannattaa perustuloa, koska työssäköynti ei pitäisi olla ainoa vaihtoehto. Hänen mukaansa vain ne, jotka haluavat, käyvät töissä. Suuttui kun kysyin kuka haluaa siivoamaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat