Jauhenliha ja muut ärsyttävät kirjoitusvirheet
Erinlainen
Enään
Gluteiiniton
Mitä muita keksitte?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Takaata. Tämän kirjoitti entinen esimieheni samaan tekstiin kolme kertaa! Tarkoitti, että takaa. Asiatekstissä takaata näyttää törkeältä.
Sanotaanko siis takaata päin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siittä. Kuten kyllä se siittä.
Murretta, ei kirjoitusvirhe.
Juu, mutta ei yleiskielessä kirjoiteta murteellisia muotoja, koska konventionaalinen kielimuoto kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Piti kanssa tulla kysymään tosta selvännäkijästä. Ja pakko tonkin on olla oikein!:O
Autocorrect antoi sen!
Ai kännykkä korjasi vai? Se korjaa sanoja myös sellaisiksi kuin SINÄ ihan itse olet niitä kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaata. Tämän kirjoitti entinen esimieheni samaan tekstiin kolme kertaa! Tarkoitti, että takaa. Asiatekstissä takaata näyttää törkeältä.
Jotkut sanoo, että pestään huolellisesti myös kaapin takaata. Sama ihminen voi sanoa myös, että otti laukun mukaan kotonta. Sitä en ole nähnyt kirjoitettuna.
Tuo gluteiiniton-kirjoitusmuoto johtuu siitä, että ennen se kirjoitettiin noin. Siis joskus 20 vuotta sitten.
Jos etsii tori.fi:stä huonekaluja, löytää niin paljon väärin kirjoitettuja yhdyssanoja, että melkein itkettää. Esimerkkinä sohva pöytä, kolmenistuttavasohva, ruoka pöytä, koko vartalo peili.....
Vierailija kirjoitti:
Tuo gluteiiniton-kirjoitusmuoto johtuu siitä, että ennen se kirjoitettiin noin. Siis joskus 20 vuotta sitten.
Kyllä, niin oli yleistä kirjoittaa.
Joku kommentoi että usein ovat näppäilyvirheitä, mutta eivätkö näppäilyvirheet tule usein viereisistä, vääristä kirjaimista, eikä niin että sana on kirjoitettu siten miten sen korvassaan kuulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinlainen
Enään
GluteiinitonMitä muita keksitte?
Jes, gluteiiniton! :D Luulin että olen ainoa, jota ärsyttää se niin maan vietävästi. T: keliaakikkonainen 24v
Olen töissä leipomossa, jossa tehdään melko paljon myös gluteenittomia tuotteita. Jokaisessa reseptilapussa ja tietokoneella olevassa tiedostossa lukee gluteiiniton. Kyllä osaa ottaa välillä koville :D Pakkauksissa taitaa onneksi olla oikea kirjoitusasu.
Suurinta osaa sanoista en ole nähnyt kirjoitettavan noin (onneksi). Mua riipoo erikseen kirjoitettujen yhdyssanojen lisäksi yhteen kirjoitetut sanat, kuten pääkipeä, pahaolo. Ei sillä, että mikään haka itsekään olisin kaikkien yhdyssanojen kanssa, mutta nuo kaikkein selkeimmät tapaukset nyt pitäisi osata.
Vierailija kirjoitti:
Mikä jauhenlihassa on se ärsyttävä kirjoitusvirhe?
Mikä eläin se on se jauhe, jonka lihaa on jauhenlihassa (vrt. porsaan liha, naudan liha, hirven liha). Ei, vaan sehän on jauhettua lihaa eli jauhelihaa...
Lähes sama kuin tämä voimannostaja (mitä voimaa se nostaa) tai selvännäkijä (mitä selvää hän oikein näkee) vs. voimanostaja (nostaa voimalla) / selvänäkijä (näkee selvästi).
Vierailija kirjoitti:
Tänään facebookissa tutun kirjoittamana ISÄINPÄIVÄ. Ei helvetti.
Itseäni taas ärsyttää isänpäivä... Ainakin minun korvaan isäinpäivä on se oikea. Vrt. äitienpäivä, EI äidinpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitotuki
Ei tämä ole kirjoitusvirhe... kirjoitusvirheellä tarkoitetaan joko lyöntivirhettä tai sitä, että luulee jutun kirjoittettavan kuten kirjoittaa.
Tämä on käsitevirhe. Ei tajuta, että tuetaan lastenhoitoa kotona, ei suinkaan tueta kodin hoitoa.
Yleensä kyllä olen nähnyt muodossa kodinhoidontuki, en tunnista tuota muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sanoo, että pestään huolellisesti myös kaapin takaata. Sama ihminen voi sanoa myös, että otti laukun mukaan kotonta. Sitä en ole nähnyt kirjoitettuna.
Ja kotoota... Lähdin kotoota. Se on kotoa, hyvä herrasväki!
Mutta murteelliset ilmaukset aivan kelpoja puheessa. Kirjoitettuna pitää osata yleiskieltä, vaikka puhuessa ilmaisisikin itseään toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään facebookissa tutun kirjoittamana ISÄINPÄIVÄ. Ei helvetti.
Itseäni taas ärsyttää isänpäivä... Ainakin minun korvaan isäinpäivä on se oikea. Vrt. äitienpäivä, EI äidinpäivä.
Kyllä se siellä kalenterissa ihan lukee. Että Isänpäivä, Fars dag, Father's Day, jota isät saivat juuri sunnuntaina viettää. Toukokuussa puolestaan näytti olevan Äitienpäivä 10.5.
Täällä palstan hienopierut koolla….
Hierarkkia ja hierarkinen
Psyykkeeseen
En voi sille mitään, että kun ihminen puhuu psyykkeestä, niin kilahtaa.... Tai vielä pahmepi, kirjoittaa niin.
Yksi sama ihminen sanoo kuullostaa, viellä ja pieno. Tomppeli..