Perintöriita odottamassa

Vierailija

Vanhempani olivat hyvin varakkaita. Olen itse pienituloinen,lapseton. Työn ohella hoidin vastikkeetta vanhempiani vuosia. Hoitaminen tarkoittaa loppuvuosina kaikesta huolehtimista.Minulla on isosisko, joka ei ole ollut hirveästi yhteydessä. Isosiskollani on kaksi lasta. Näitä lapsia tai siskoani vanhemmat eivät nähneet juuri koskaan, ei laisinkaan viimeisen viiden vuoden aikana. Varakkaat vanhempani olivat tehneet testamentin siskoni lapsien synnyttyä tarkoituksenaan välttää perintöveroa ja tarkoituksena oli siis,että sitten kun minä saan lapsia niin perintö tulee myös heille. Kärsin kuitenkin lapsettomuudesta. Lopussa he halusivat tehdä minulle testamentin, mutta se oli liian myöhäistä.En haluaisi riitoja ja tiedän,että suuri riita tulee jos vaadin edes lakiosaani.Ja siltä ymmärtäisin jos saisimme siskoni kanssa puoliksi omaisuuden, mutta tämä menee minusta hieman väärin.Mitä tehdä?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Vaadit lakiosasi ja saat puolet koko potista. Mitä väliä siskon suuttumisella jos et sinäkään (?) ole häntä 5 vuoteen tavannut. Ei sun tarvitse häntä jatkossakaan taata.

Vierailija

Ihan sama minkä testamentin vanhempasi olisivat tehneet, siskosi olisi sen riitauttanut ja puoliksi tuo omaisuus olisi mennyt jokatapauksessa ja niin se menee nytkin. Jos epäilet, että pesässä on sellaista kiinteää omaisuutta, jonka arvo olisi hyvä arvioituttaa, hanki siihen ulkopuolista apua. Mutta lakimiehet ja oikeudessa riitely  tulee kalliiksi teille molemmille, koita saada se sanottua siskollesi. Eli omaisuus puoliksi, kaikki pääse vähemmällä. Tuosta hoitamisesta olisi pitänyt tehdä sopimus aikoinaan. 

Vierailija

Et sinä muuta voi tehdä kuin vaatia lakiosaasi. Ei mikään laki voi pakottaa antamaan omaisuutta sille, joka omasta mielestään sen ansaitsee. Lakiosa sulle tokikin kuuluu, ilman muuta, mutta muuta et voi tehdä. Omaa tyhmyyttänne on kun testamenttia ei ajoissa muutettu, jälkikäteen siitä on turha ruikuttaa ja vielä turhempaa kitistä siitä olisko sulla lapsia vai ei. Ei niitä sun mahdollisten lasten osuutta sun hyväksi lasketa.  Ja jos vanhempasi ovat olleet hyvin varakkaita niin lakiosa on varmaankin ihan mukavan suuruinen. Ei testamentin tehtävä ole toimia hyvityksenä siitä, että sinä olet lapseton.

Vierailija

Opetus meille kaikille: ÄLKÄÄ KOSKAAN TEHKÖ MITÄÄN OLETUKSIA VANHEMPIENNE TESTAMENTISTA! Selvittäkää asiat etukäteen ja tehkää vanhempien hoitoon liittyvistä asioista sopimus, jossa on selkeästi sanottu myös korvattavuudesta hoitajalle.

Vierailija

Olisi kiinnostavaa tietää testamentin täsmällinen sanamuoto, miten ne sisaren lapset ja ap:n tulevat lapset siinä oikein mainittiin. Mainitaanko ap:tä ja tämän sisarta yleensä ollenkaan?

Vierailija

Juuri näin kuin aiemmat kirjoittivat : siis sinulla on oikeus "lakiosuus" vanhempien omaisuuteen ja rahoihin ! Esim: oikeusaputoimistosta saat edullisesti lakiapua edullisesti. Googlaa lähin . Jos perillisiä on vain 2 on sinun osuutesi vähintään 10-50% kaikesta siis ihan kaikesta. Kaikki testamentti yms lupaukset saavat rintaperilliset perua/purkaa ja niin kuuluukin tehdä! Ota omasi , sen mikä sinulle kuuluu äläkä alistu vaan pysy vahvana kuka muu ajattelisi sinun etuasi ? Toimi jo ! Ei tarvitse kiittää t: Edgar Friendly

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opetus meille kaikille: ÄLKÄÄ KOSKAAN TEHKÖ MITÄÄN OLETUKSIA VANHEMPIENNE TESTAMENTISTA! Selvittäkää asiat etukäteen ja tehkää vanhempien hoitoon liittyvistä asioista sopimus, jossa on selkeästi sanottu myös korvattavuudesta hoitajalle.

Voi, kun olisikin tehty testamentti... Meillä veli ja vaimonsa takapiruna huijasivat minulta monta kymmentä tuhatta, kun lirkuttelivat vanhalle, sairaalle isälle omiaan. Millainen on se kaupanvahvistaja, joka vahvisti "kaupan", jossa iso merensaaritontti mökkeineen vaihtoi omistajaa ilman rahan tulemista tilille? Kun äiti tarvitsi isän kuoleman jälkeen eläkeläisen asumistukea varten Kelalle annettavaksi tositteen kaupan toteutumisesta ja saaduista rahoista, veli ja tämän vaimo paniikkilainasivat pankilta 15 000, ja kehittivät tarinan, jossa tontin "ostohinta" olikin suunniteltu suoritettavaksi myöhemmin. Mikähän tontin arvo olisi oikeasti ollut, sitä en koskaan saa tietää. Huijasivat minua ja huijasivat isää, joka olisi halunnut lapsiaan kohdeltavan tasapuolisesti. Nyt veli tuli apajille myös vanhempieni omakotitalosta saaduille rahoille, vaikka puhe oli ollut, että minä saisin ne kaikki ja veli kieltäytyisi siitä perinnöstä. Se 15 000 euron paniikkilaina sai veljen tunkemaan näppinsä myös minun perintöosaani ja minä jäin raskaasti häviölle koko jupakassa. Kai se on sitten se, että minä en osaa olla tarpeeksi röyhkeä, samaan tyyliin kuin veli ja hänen vaimonsa.

Vierailija

Ei ole väärin vaatia lakiosaasi. Testamentista selviinnee sekin että myös sinulla oletettiin olevan lapsia. Aina kaikki ei mene siten kun on suunniteltu.

ap___

Olen väleissä siskoni kanssa,  ja sen takia juuri en halua aiheuttaa hirveää ja kallista perintöriitaa.Siskoni ei ollut väleissä vanhempiini, sillä hän sai vanhemmiltani suuren summan velaksi, jota ei maksanut takaisin ja välit katkesivat.Perintö ei mene puoliksi vaan jos vaadin lakiosaa niin se on neljäsosa. Ilman testamenttia menisi puoliksi siskoni kanssa. Nyt en saa mitään, jollen tee lakiosavaatimusta ja lakiosavaatimus on neljäsosa tässä tilanteessa. Haluaisin, että perinnönjaossa käytettäisiin ulkopuolista apua, lähinnä kiinteän omaisuuden arviointiin, mutta tuskin pystyn siihenkään vaikuttamaan.a Minut ja sisareni mainitaan testamentissa. En ruikuta sitä, että olen lapseton. Näin ne asiat vaan menivät,suunnitelmissa on yhä lapsen hankinta. Lapsettomuuteni lähinnä mainitsin testamentissa käytettyjen sanamuotojen takia.

Vierailija

Hölmöhän sinä olet, jos et vaadi lakiosaa. Vaikka kuinka olisit väleissä siskosi kanssa, tai ehkä juuri sen takia, et kai halua ostaa "välejä" rahalla? Ja tuo siskosi lainaama summa voitaisiin katsoa ennakkoperinnöksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen väleissä siskoni kanssa,  ja sen takia juuri en halua aiheuttaa hirveää ja kallista perintöriitaa.Siskoni ei ollut väleissä vanhempiini, sillä hän sai vanhemmiltani suuren summan velaksi, jota ei maksanut takaisin ja välit katkesivat.Perintö ei mene puoliksi vaan jos vaadin lakiosaa niin se on neljäsosa. Ilman testamenttia menisi puoliksi siskoni kanssa. Nyt en saa mitään, jollen tee lakiosavaatimusta ja lakiosavaatimus on neljäsosa tässä tilanteessa. Haluaisin, että perinnönjaossa käytettäisiin ulkopuolista apua, lähinnä kiinteän omaisuuden arviointiin, mutta tuskin pystyn siihenkään vaikuttamaan.a Minut ja sisareni mainitaan testamentissa. En ruikuta sitä, että olen lapseton. Näin ne asiat vaan menivät,suunnitelmissa on yhä lapsen hankinta. Lapsettomuuteni lähinnä mainitsin testamentissa käytettyjen sanamuotojen takia.

Sinä olet rintaperillisenä kuolinpesän osakas, ja yhdenkin osakkaan vaatimus kuolinpesän omaisuuden arvioinnista riittää siihen, että lain mukaan arviointi on tehtävä. Eli kyllä pystyt vaikuttamaan asioihin. Ei sinun tarvitse muuta kuin ryhtyä. Millainen hirviö siskosi on, jos pelkäät jotain ihme riitaa noin paljon?

Vierailija

Jos esim perittävä omaisuus/rahamäärä olisi 100000€ ja perillisiä olisi 2 niin molemmilla on lakiosuus oikeus 25%/hlö 25000€ molemmille vaikka olisi mikä testamentti tai vastaava nykypäivänä suomessa vuonna 2015 ei rintaperilliset voida ohittaa. Asian voi helposti tarkastaa soittamalla oikeusaputoimistoon tai laki24.fi/pepe-lakiosa-lakiosa/

Se on eri seikka miten ihmiset puolustavat omia oikeuksiaan ja etujaan tai että jäävätkö henkisesti vahvemman sisaruksensa röyhkeyden ja ahneuden uhreiksi.

Ja kyllä epäilijöille vain tiedoksi että nykyään rintaperilliset eli lapset saavat testamentin nurin ja ovat oikeutettuja omaan lakiosaansa. Aina näin ei ole ollut , ja väärinkäytöksiä oli paljon !

Rampa vaivaisukko

Jotkut perii vaan rahaa , omaisuutta ja taloja .

Itse perin vaan huonot geenit ja pitkän listan erilaisia sairauksia joten voihan Viddu :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat