Steinerkoulun opettaja vastaa kysymyksiinne
Huomasin, että täällä on usein tällaisia kysymysketjuja ja kun olen kotona flunssassa, niin ajattelin, että mikä jottei :) Vastailen siis tänä iltana kysymyksiinne, jotka koskevat steinerpedagogiikkaa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steiner oli okkultisti, kuten tiedät jos olet kirjojaan lukenut.
Lasten eksyttäminen okkultiikkaan on todella väärin.
Tee parannus. Jumala armahtakoon sinua.Hyvä opettaja, ethän "säikähdä" tuollaisia jyrkän sävyisiä kannanottoja. Itse sanoisin paremminkin, että jokaisella ihmisellä on lupa tarvita Jumalan, Kristuksen rakkautta, anteeksiantoa ja pelastusta - ja että juuri sinä, opeliini, olet korvaamattoman rakas ihminen Jumalan silmissä :) Jos vain voit, niin anna hiukan aikaa sille ajatukselle, että sellaisena kuin olet, sinä saat olla Kristuksen täydellisen, parantavan ja armahtavan rakkauden kohde. http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Kiitos paljon, mutta kristinusko ei ole minun juttuni :)
t. opeliini
Koko steinerpedagogiikka on henkinen pedagogiikka jossa kristus on keskiössä. Ihmettelen näitä "ateisteja" steineropeja, jotka toimivat steinerkoulujen opittajina, mutta kieltävät henkisyyden ja etenkin kristuksen.
En voi kuin ihmetellä, sillä koko pedagogiikka pohjaa henkiseen. Ilman sitä, opetus on vain temppuja temppujen perään. Kaukana todellisesta steinerpedagogiikasta.
Tätä ei tulisi varoa sanoa. Jos ei ole varma haluaako lastaan kouluun joka harjoittaa henkistä/okkultillista pedagogiikkaa, kannattaa valita peruskoulu.
Millaisista syistä Steiner-koulusta vaihdetaan kesken yläastetta tavalliseen kouluun? (Poislukien muutto steinerittomaan kaupunkiin)
Tuli mieleeni, kun lapseni kasiluokalle tuli oppilas kesken lukukauden saman kaupungin Steiner-koulusta.
Jos on perehtynyt steinerpedagogiseen kielenopetukseen, tietää sen olevan nerokas
===Joka on perehtynyt leninin tms sosialismiin tietää sen olevan nerokas :/
Pääseekö Steiner-kouluun kuka tahansa opettajaksi? Kävin Steiner-koulua yhdeksän vuotta ja sinä aikana vastaan tuli sekä henkistä että seksuaalista väkivaltaa käyttäviä opettajia. Moni opettaja näytti voivan psyykkisesti pahoin, ja vaikkeivat kaikki välttämättä tarkoittaneetkaan pahaa, se purkautui usein oppilaisiin tai vähintäänkin opetuksen taso heikkeni huomattavasti. Steiner-koulusta kertonee jotain myöskin se, etten myöskään koskaan oppinut opiskelemaan sanan varsinaisessa merkityksessä, ja saman kokemuksen jakaa moni muukin Steinerin käynyt.
Kaikkea hyvää sinulle, Opeliini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kieltenopetuksen tasoon joka on luokattoman huono ja on tiedossakin ollut jo iät ajat. Miten voi olla mahdollista ettei viidesluokkalainen osaa muodostaa lauseita englanniksi/saksaksi? Kieliä on opeteltu ekaluokasta lähtien. Koulussa ei kannusteta oma-aloitteisuuteen, eli tietoa ei tarvitse hakea mistään vapaa-ajalla eikä esim. esitelmiä, esseitä tai aineita kirjoiteta. Lapsillehan on tärkeää käyttää mielikuvitusta mm. aineita kirjoittamalla, tarinoita keksimällä ja lukemalla ikään sopivaa kirjallisuutta.
Jos viidesluokkalainen ei osaa muodostaa lausetta kielellä, jota on jo pitkään opeteltu, on syynä joko a) oppimisvaikeudet b) järjettömän huono opettaja.
En tiedä tästä kyseisestä koulusta, miksi siellä ei kannusteta oma-aloitteisuuteen, tiedonhakuun ja ainekirjoitukseen. Itse juuri näihin kannustan ja edistyneempiä opiskelijoita pyrinkin motivoimaan tiedonhakuun, koska jos lätkäisisin vain ylimääräisiä tehtäviä, voisi tulla tunne että "miksi minun täytyy näitä tehdä jos muidenkaan ei tarvitse".
Steinerkoulussahan luokanopettaja lukee tarinoita ja kirjallisuutta ääneen viikottain :)
t. opeliini
Ainakin Tampereen Steinerissa on ihan hanurista kieltenopetus. Esim. läksy nelosluokkalaisella oli kerran: piirrä sairaanhoitaja ja kirjoita se saksaksi piirroksen viereen. Eikä sanaa tarvinnut mistään etsiä kun siinä se oli paperilla valmiiksi.
Kolmasluokkalainen peruskoulussa muodostaa lyhyitä lauseita saksaksi, myös kysymyslauseita, etsii itse sanastosta tarvittavat sanat ja kääntää lyhyitä tekstinpätkiä. Ei aina oikein mutta ymmärrettävästi.
Mutta en ilmeisesti ymmärrä Steinerin nerokkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kieltenopetuksen tasoon joka on luokattoman huono ja on tiedossakin ollut jo iät ajat. Miten voi olla mahdollista ettei viidesluokkalainen osaa muodostaa lauseita englanniksi/saksaksi? Kieliä on opeteltu ekaluokasta lähtien. Koulussa ei kannusteta oma-aloitteisuuteen, eli tietoa ei tarvitse hakea mistään vapaa-ajalla eikä esim. esitelmiä, esseitä tai aineita kirjoiteta. Lapsillehan on tärkeää käyttää mielikuvitusta mm. aineita kirjoittamalla, tarinoita keksimällä ja lukemalla ikään sopivaa kirjallisuutta.
En tiedä tästä kyseisestä koulusta, miksi siellä ei kannusteta oma-aloitteisuuteen, tiedonhakuun ja ainekirjoitukseen. Itse juuri näihin kannustan ja edistyneempiä opiskelijoita pyrinkin motivoimaan tiedonhakuun, koska jos lätkäisisin vain ylimääräisiä tehtäviä, voisi tulla tunne että "miksi minun täytyy näitä tehdä jos muidenkaan ei tarvitse".
t. opeliini
Lapseni ovat ihan tavallisessa peruskoulussa. Kaksi heistä on edistynyt nopeaa ja heille on annettu lisätehtäviä. He eivät ole ajatelleet, että miksi meidän pitää tehdä, kun muidenkaan ei tarvitse. He ovat ajatelleet, että hienoa, kun osaan näin hyvin ja SAIN lisätehtäviä.
Ehkä sitten steinerilaisuudessa opetetaan juuri sitä, että kenenkään ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä, kun ei muidenkaan tarvitse. Peruskoulussa oppivat, että kun osaa hyvin ja edistyy hyvin, saa lisätehtäviä ja se auttaa elämässä eteen päin ja antaa paremman tulevaisuuden, kun pärjää hyvin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitään numeroita ja arvioita kehityksestä ei tule, se tuskin kertoo mitään osaamisesta että vihkotyöskentely on hyvää.
Minä kyllä sain Steinerissä 4. luokalta lähtien sanalliset arviot joka aineesta. Ja ihan osaamista niissä käsiteltiin tuntityöskentelyn ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viidesluokkalainen ei osaa muodostaa lausetta kielellä, jota on jo pitkään opeteltu, on syynä joko a) oppimisvaikeudet b) järjettömän huono opettaja.
Steinerkoulussahan luokanopettaja lukee tarinoita ja kirjallisuutta ääneen viikottain :)
t. opeliini
Ainakin Tampereen Steinerissa on ihan hanurista kieltenopetus. Esim. läksy nelosluokkalaisella oli kerran: piirrä sairaanhoitaja ja kirjoita se saksaksi piirroksen viereen. Eikä sanaa tarvinnut mistään etsiä kun siinä se oli paperilla valmiiksi.
Kolmasluokkalainen peruskoulussa muodostaa lyhyitä lauseita saksaksi, myös kysymyslauseita, etsii itse sanastosta tarvittavat sanat ja kääntää lyhyitä tekstinpätkiä. Ei aina oikein mutta ymmärrettävästi.Mutta en ilmeisesti ymmärrä Steinerin nerokkuutta.
Olen käynyt Tampereen Steinerin ja kuvailemasi kaltaisia läksyjä (piirrä sairaanhoitaja ja kirjoita se saksaksi) emme koskaan saaneet. Kyllä siellä ihan nuoresta asti tehtiin kunnolla töitä kieltenkin oppimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeliini?
Lasten antama lempinimi :)
t. opeliini
Yök!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeliini?
Lasten antama lempinimi :)
t. opeliini
Yök!
Toopeliini
Vierailija kirjoitti:
Millaisista syistä Steiner-koulusta vaihdetaan kesken yläastetta tavalliseen kouluun? (Poislukien muutto steinerittomaan kaupunkiin)
Tuli mieleeni, kun lapseni kasiluokalle tuli oppilas kesken lukukauden saman kaupungin Steiner-koulusta.
Varmasti taustalla on samanlaisia syitä kuin peruskoulussa esim. koulukiusaaminen, jota esiintyy kaikissa kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö Steiner-kouluun kuka tahansa opettajaksi? Kävin Steiner-koulua yhdeksän vuotta ja sinä aikana vastaan tuli sekä henkistä että seksuaalista väkivaltaa käyttäviä opettajia. Moni opettaja näytti voivan psyykkisesti pahoin, ja vaikkeivat kaikki välttämättä tarkoittaneetkaan pahaa, se purkautui usein oppilaisiin tai vähintäänkin opetuksen taso heikkeni huomattavasti. Steiner-koulusta kertonee jotain myöskin se, etten myöskään koskaan oppinut opiskelemaan sanan varsinaisessa merkityksessä, ja saman kokemuksen jakaa moni muukin Steinerin käynyt.
Kaikkea hyvää sinulle, Opeliini.
Ei, täytyy käydä Snellman-korkeakoulussa 4-vuotinen opettajakoulutus.
Tämä on valitettavan totta. Kouluissa on luvattoman kirjavaa käytäntöä kielten opiskeluissa, riippuen opettajan kompetenssista, valitettavasti. Luokanopettajat opettavat vieraita kieliä etenkin alkuopetuksessa hyvin paljon.
Jos on perehtynyt steinerpedagogiseen kielenopetukseen, tietää sen olevan nerokas. Käytäntö on vain kestämättömän surkea monessa koulussa. Tampereen koulussa tilanne on hyvä, samoin Porissa. Monessa muussa kaupungissa opetus on huonompaa kuin peruskoulussa.
Steinerope myöskin