Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muut omanarvontuntoiset ja itsenäiset ihmiset: ärsyttävätkö kynnysmattotyypit työelämässä ja ihmissuhteissa?

Vierailija
07.11.2015 |

Itse olen huomannut, että kärsivällisyyteni on aika ohut, kun ihmiset töissä ottavat vapaaehtoisti kantaakseen kaikenlaista ekstraa ja sitten valittavat selän takana, miten heitä kohdellaan huonosti. Samoin minua ärsyttää kavereiden puolesta, kun he tekevät elämässään kaikenlaista velvollisuudentunnosta, vaikka heidän rajojaan tallotaan koko ajan.

Mikä saa jotkut ihmiset suostumaan kaikkeen omien etujensa vastaisesti? Miksi minua ärsyttää niin paljon, kun jotkut tekevät näin?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmissuhteissa se ärsyttää sen takia, koska itsekin on tullut sellaisten valintojen eteen, että ryhtyykö kynnysmatoksi vai käveleekö pois. Asiaa on täytynyt harkita ja tutkia, kunnes on tullut siihen tulokseen, ettei kynnysmattoilu kannata. Lapasena olemiseen yleensä myös liittyy naiivius. Sitten tulee vastaan joku, joka ei vaikuta ollenkaan käyttävän omia aivojaan ja näkee jossain hyväksikäyttösuhteessakin jonkin positiivisen lopputuleman häämöttävän jossain, vaikka sitä ei koskaan ole tulossa. Miksi asioita ei voi nähdä sellaisina kuin ne oikeasti ovat?

Koska ei tunne ansaitsevansa parempaa. Eikä kykene vaatimaan parempaa kohtelua tämän vuoksi.

Minä esimerkiksi hämmennyn, jos joku mies on luotettava ja kohtelee hyvin. Niin paljon etten koe tilannetta lainkaan normaaliksi, sillä olen tottunut aivan muuhun. Onhan se naiivia, mutta usein peruja jo siitä miten lapsuudessa ei ole välttämättä saanut hyväksyntää ja turvallisuudentunnetta. Oma asiani on silti asettaa rajat sille miten muut minua kohtelevat, enkä ole oikeutettu valittamaan saamastani kohtelusta jos jään tilanteeseen itse.

Jos mä kohtelen jotakuta huonosti, niin kyllä mä oon siitä vastuussa vaikka tää toinen ei oliskaan päässyt/osannut lähteä siitä tilanteesta pois.

Vierailija
42/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että tämä keskustelu ja tuomitseminen ärsyttää minua nyt niin paljon, että on parempi, että poistun. "Miksi ei vain valitse, ettei ole kynnysmatto" on samaa sarjaa oleva neuvo kuin "miksei masentunut ota itseään niskasta kiinni". Nii-in. Miettikääpä oikein joukolla sitä. Miettikää oikein aivot sauhuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa osuiko ja upposiko.

Olen aina ollut omanarvontuntoinen ja itsenäinen ihminen ja toivoisin, että kaikki muutkin olisivat. Asiat sujuisivat silloin paremmin. Kun esitän vaatimuksia ja pyyntöjä muille ihmisille, haluan heidän asettavan omat rajansa. En halua joutua miettimään, suostuiko toinen nyt vain minun mielikseni, vai haluaako ja pystyykö hän oikeasti tekemään sen, mitä lupasi. Vaikka kuinka aloittaisi pyyntönsä "Sano vain, jos tämä on sinusta huono ajatus..." ja lopettaisi "...mutta älä sano kyllä, jollet halua tehdä sitä", jotkut tekevät kuitenkin mieliksi, vastoin omia etujaan. -ap

Mä ainakin pyrin huomioimaan, etten kuormita toisia ja muutenkin pyrin ajattelemaan asioita muutenkin kuin vain itseni kannalta. Ei oo vaikeeta.

Sinä olet guess culture, minä ask culture. -ap

Voi olla, mutta ei toisten tarpeita oo niin vaikea arvata.

Minä en ala arvailla aikuisten ihmisten tarpeita. Kyllä aikuisuuteen ja täysivaltaiseen ihmisenä olemiseen kuulu se, että kykenee ilmaisemaan omat rajansa ja tarpeensa. On väärin sysätä tämä vastuu muiden ihmisten harteille. Minä en loukkaannu siitä, että minulle sanotaan ei, mutta en halua joutua päättelemään, tarkoittavatko muut, mitä sanovat. -ap

Vierailija
44/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista myös, ettet ole heitä parempi tai huonompi ihminen. Vähän tietämättömämpi elämän nurjapuolista kyllä.

Mitä tarkoitat paremmalla tai huonommalla ihmisellä? Mikä tekee ihmisestä paremman kuin joku toinen? Tai jos kukaan ei ole toista parempi, miksi ei?

Tietämättömyydestäni sinä et pysty tekemään arviota. -ap

Pystyn helpostikin tekemään arvion tietämättömyydestäsi, tämän nurjapuolen osalta. Ihmettelet aloituksen verran ihmisiä, jotka ovat kynnysmattoja. Ihminen, joka olisi kokenus saman kuin nämä kynnysmatot  ei kyselisi, eikä ärtyisi. Vaan pyrkisi tutustumaan, selvittäisi mistä kiikastaa, tuomitsematta. Meidän kaikkien käytökselle löytyy selitys, harva on loppujen lopuksi huvikseen hankala.

On totta, etten ole itse kokenut sellaista elämää, joka johtaa kynnysmattouteen. En ole myöskään tietoinen kaikista seikoista, jotka voivat tuollaiseen asenteeseen johtaa. Tästä ei kuitenkaa voi päätellä, mitä tiedän tai en tiedä elämän nurjista puolista yleensä. Ihmisellä voi olla elämässään vaikka mitä vaikeuksia, vaikka hän ei olisikaan kynnysmatto, ja hän voi tietenkin tietää paljon sellaista, mitä ei ole kokenut.

Joten sinun "helposti tekemäsi" arvio on väärässä, ihan niin kuin "helposti tehtävät" arviot usein ovat. -ap

ap sä oot väärässä, sä et selvästikään ymmärrä millasta se on, sä et ymmärrä sen toisen maailmaa, millanen se on.

Vierailija
45/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista myös, ettet ole heitä parempi tai huonompi ihminen. Vähän tietämättömämpi elämän nurjapuolista kyllä.

Mitä tarkoitat paremmalla tai huonommalla ihmisellä? Mikä tekee ihmisestä paremman kuin joku toinen? Tai jos kukaan ei ole toista parempi, miksi ei?

Pystyn helpostikin tekemään arvion tietämättömyydestäsi, tämän nurjapuolen osalta. Ihmettelet aloituksen verran ihmisiä, jotka ovat kynnysmattoja. Ihminen, joka olisi kokenus saman kuin nämä kynnysmatot  ei kyselisi, eikä ärtyisi. Vaan pyrkisi tutustumaan, selvittäisi mistä kiikastaa, tuomitsematta. Meidän kaikkien käytökselle löytyy selitys, harva on loppujen lopuksi huvikseen hankala.

On totta, etten ole itse kokenut sellaista elämää, joka johtaa kynnysmattouteen. En ole myöskään tietoinen kaikista seikoista, jotka voivat tuollaiseen asenteeseen johtaa. Tästä ei kuitenkaa voi päätellä, mitä tiedän tai en tiedä elämän nurjista puolista yleensä. Ihmisellä voi olla elämässään vaikka mitä vaikeuksia, vaikka hän ei olisikaan kynnysmatto, ja hän voi tietenkin tietää paljon sellaista, mitä ei ole kokenut.

Joten sinun "helposti tekemäsi" arvio on väärässä, ihan niin kuin "helposti tehtävät" arviot usein ovat. -ap

Eikö olekin ärsyttävää kun joku kertoo millainen olet, tuntematta taustoja? Eikö?

Vierailija
46/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut omanarvontuntoinen ja itsenäinen ihminen ja toivoisin, että kaikki muutkin olisivat. Asiat sujuisivat silloin paremmin. Kun esitän vaatimuksia ja pyyntöjä muille ihmisille, haluan heidän asettavan omat rajansa. En halua joutua miettimään, suostuiko toinen nyt vain minun mielikseni, vai haluaako ja pystyykö hän oikeasti tekemään sen, mitä lupasi. Vaikka kuinka aloittaisi pyyntönsä "Sano vain, jos tämä on sinusta huono ajatus..." ja lopettaisi "...mutta älä sano kyllä, jollet halua tehdä sitä", jotkut tekevät kuitenkin mieliksi, vastoin omia etujaan. -ap

Mä ainakin pyrin huomioimaan, etten kuormita toisia ja muutenkin pyrin ajattelemaan asioita muutenkin kuin vain itseni kannalta. Ei oo vaikeeta.

Aikuisuuteen kuuluu myös, että ymmärtää toisen rajat.

Minä en ala arvailla aikuisten ihmisten tarpeita. Kyllä aikuisuuteen ja täysivaltaiseen ihmisenä olemiseen kuulu se, että kykenee ilmaisemaan omat rajansa ja tarpeensa. On väärin sysätä tämä vastuu muiden ihmisten harteille. Minä en loukkaannu siitä, että minulle sanotaan ei, mutta en halua joutua päättelemään, tarkoittavatko muut, mitä sanovat. -ap

Vierailija
47/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmissuhteissa se ärsyttää sen takia, koska itsekin on tullut sellaisten valintojen eteen, että ryhtyykö kynnysmatoksi vai käveleekö pois. Asiaa on täytynyt harkita ja tutkia, kunnes on tullut siihen tulokseen, ettei kynnysmattoilu kannata. Lapasena olemiseen yleensä myös liittyy naiivius. Sitten tulee vastaan joku, joka ei vaikuta ollenkaan käyttävän omia aivojaan ja näkee jossain hyväksikäyttösuhteessakin jonkin positiivisen lopputuleman häämöttävän jossain, vaikka sitä ei koskaan ole tulossa. Miksi asioita ei voi nähdä sellaisina kuin ne oikeasti ovat?

Koska ei tunne ansaitsevansa parempaa. Eikä kykene vaatimaan parempaa kohtelua tämän vuoksi.

Minä esimerkiksi hämmennyn, jos joku mies on luotettava ja kohtelee hyvin. Niin paljon etten koe tilannetta lainkaan normaaliksi, sillä olen tottunut aivan muuhun. Onhan se naiivia, mutta usein peruja jo siitä miten lapsuudessa ei ole välttämättä saanut hyväksyntää ja turvallisuudentunnetta. Oma asiani on silti asettaa rajat sille miten muut minua kohtelevat, enkä ole oikeutettu valittamaan saamastani kohtelusta jos jään tilanteeseen itse.

Jos mä kohtelen jotakuta huonosti, niin kyllä mä oon siitä vastuussa vaikka tää toinen ei oliskaan päässyt/osannut lähteä siitä tilanteesta pois.

Periaatteessahan se noin tietysti menee, mutta (olen aiemman kirjoittaja) useimmiten se, joka tekee väärin ei sitä tunnusta, vaan katsoo että ovimatto on antanut tilaisuuden ja mahdollisuuden, joten lopulta ovimaton syynä on se, että hän tulee kohdelluksi huonosti. Useimmiten tilanteisiin ajautuvat saman kolikon eri puolet, eri liian kiltit hyväksikäyttäjät viehättyvät kontrolloivista vastinpareista ja päinvastoin. Molemmilla sama vanha kuvio, eikä kumpikaan tule muuttumaan ilman kovaa henkistä työtä.

Vierailija
48/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
49/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta luulisi että aidosti omanarvontuntoinen ei ärsyyntyisi vaan haluaisi ja osaisi rohkaista heitä pitämään puoliaan ja kehitymään vahvemmiksi.

Nämähän ovat kaksi aivan erillistä ominaisuutta. Ei omanarvontuntoisuus tarkoita, että kokisi tärkeäksi opastaa ja tukea muita, eikä omanarvontunnon puuttuminen tarkoita, etteikö voisi haluta opastaa ja tukea. -ap

Mutta jos näet tilanteen ja asianomaiset eivät itse sitä yajua niin sensijaan että vain ärsyynnyt etkö koe tarvetta tai halua auttaa sensijaan että kritisoit? Minustakin oikeasti omanarvontuntoinen jakaisi muillekin omaa osaamistaan.

En minä kritioi ihmisiä siitä, mihin he eivät kykene. Osaan kyllä pitää suuni kiinni. En katso, että on minun tehtäväni kahvihuoneessa kertoa, mitä vikaa toisen persoonallisuudessa on, tai miten jonkun toisen kannattaisi minun mielestäni muuttaa persoonallisuuttaan. En itse halua kuulla mitään hyvää tarkoittavia "Sinun pitäisi olla enemmän X, niin pärjäisit paremmin" -kannustuspuheita, joten en sellaisia myöskään jaa. -ap

Kritisoithan. Et ilmeisesti suoraan asianomaisille mutta mielessäsi/muille. Kuten nyt täällä. Ei ole persoonan/persoonallisuuden muuttamisesta kyse vaan asenteen/käyttäytymisen. Sen voi tehdä kunnioittavasti ja fiksustikin.

Vierailija
50/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin ärsyttävää kun joku kertoo millainen olet, tuntematta taustoja? Eikö?

Se on ärsyttävintä, mitä on. Vaikka tiedän sen olevan helpoin keino trollata netissä, on silti vaikeaa olla reagoimatta siihen. -ap

Vierailija
51/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ärsyttää se pyytäjän motiivin arviointi, punnitseminen ja pohtiminen että onko tämä henkilö nyt aidosti avun tarpeessa vai yrittääkö vain käyttää hyväksi. Omassa elämässä tämä tietenkin on helppoa yleensä, mutta työpaikalla jossa se oma elämä jätetään ovelle ja pelataan työelämän säännöillä, on tämä osoittautunut hankalaksi itselleni.

Töissä joudun tekemään töitä ihmisten kanssa joita en hyvin tunne, joten motiivien arviointi on hankalaa. Se vie myös hirveästi aikaa ja keskittymistä, jos jokaisen avunpyytäjän motiiveja ja avun todellisen tarpeen arviointia joutuu tekemään paljon. Silloin tulee tarkkailla ihmisiä pidempään ja tehdä johtopäätöksiä.

Noh, nyt on ongelma se että pitäisi ehtiä tehdä töitäkin välillä, keskittyä niihin töihin ja pohtia miten ne tulee tehdyksi fiksusti. Eikä aikaa olisi muiden arviointiin, seurailuun ja motiivien pohtimiseen.

Toiseksi, mua ärsyttää töissä yksi tapa, joka esiintyy erityisesti naisten keskuudessa. Jokainen henkilö pitää aina analysoida ja laittaa lokeroon.

Tuo on tuommoinen ja tuommoinen, varmaan sille on tapahtunut jotain ja siksi se on tuollainen, siitä sen on johduttava. Kunpa se olisi enemmän tämänlainen, olisi meille helpompaa.

Miksi pitää aina päättää millainen se toinen on? Laittaa se johonkin lokeroon? Eikö jokainen voisi vaan olla sellainen kuin on ja PISTE. Työminä on vain pieni osa koko minuutta ja sen perusteella ei kukaan maallikko tee mitään todenmukaisia analyyseja, eikä pitäisi yrittääkään.

t: naiivi kynnysmatto

Vierailija
52/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyypä. Minäkin pystyn.  Omien vastaustesi perusteella. Ja olen samaa mieltä kuin ko kommentoija.

Vierailija
53/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten myös omanarvontuntoisuuteen ja itsenäisyyteen.

Vierailija
54/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin ärsyttää se pyytäjän motiivin arviointi, punnitseminen ja pohtiminen että onko tämä henkilö nyt aidosti avun tarpeessa vai yrittääkö vain käyttää hyväksi. Omassa elämässä tämä tietenkin on helppoa yleensä, mutta työpaikalla jossa se oma elämä jätetään ovelle ja pelataan työelämän säännöillä, on tämä osoittautunut hankalaksi itselleni.

Töissä joudun tekemään töitä ihmisten kanssa joita en hyvin tunne, joten motiivien arviointi on hankalaa. Se vie myös hirveästi aikaa ja keskittymistä, jos jokaisen avunpyytäjän motiiveja ja avun todellisen tarpeen arviointia joutuu tekemään paljon. Silloin tulee tarkkailla ihmisiä pidempään ja tehdä johtopäätöksiä.

Noh, nyt on ongelma se että pitäisi ehtiä tehdä töitäkin välillä, keskittyä niihin töihin ja pohtia miten ne tulee tehdyksi fiksusti. Eikä aikaa olisi muiden arviointiin, seurailuun ja motiivien pohtimiseen.

Toiseksi, mua ärsyttää töissä yksi tapa, joka esiintyy erityisesti naisten keskuudessa. Jokainen henkilö pitää aina analysoida ja laittaa lokeroon.

Tuo on tuommoinen ja tuommoinen, varmaan sille on tapahtunut jotain ja siksi se on tuollainen, siitä sen on johduttava. Kunpa se olisi enemmän tämänlainen, olisi meille helpompaa.

Miksi pitää aina päättää millainen se toinen on? Laittaa se johonkin lokeroon? Eikö jokainen voisi vaan olla sellainen kuin on ja PISTE. Työminä on vain pieni osa koko minuutta ja sen perusteella ei kukaan maallikko tee mitään todenmukaisia analyyseja, eikä pitäisi yrittääkään.

t: naiivi kynnysmatto

Todella melenkiintoinen kirjoitus! Hauska nähdä, että samat asiat ärsyttävät myös siellä "toisella puolella". Olisi kaikille helpointa, jos ihmiset sanoisivat, mitä tarkoittavat ja tarkoittaisivat, mitä sanovat.

Tuo diagnoosien tekeminen herättää tosiaan minussa lähinnä myötähäpeää, mutta ilmeisesti ainakin osa näistä naisista todella uskoo omiin tulkintoihinsa. -ap

Vierailija
55/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset nouttaisivat vanhoja hyviä käytöstapoja ja arvostaisivat lähtökohtaisesti uusia ihmisiä, näitä konflikteja ei tulisi. Ja jos olisi moraalikoodisto, jota noudattaa.

Totta, jokaisen kuuluisi osata asettaa rajansa, itsensä takia. Ei niitä muiden takia asetella niitä rajoja, vaan omaa hyvää silmällä pitäen, omaa mielenterveyttä vaalien. Ei se rajojen asettelu tarkoita sitä, että aina tavatessasi uuden ihmisen tiedustelet tämän rajoja, ja jos hän sallii käytät häikäilemättömästi hyväksi. Nauran täällä ääneen, anteeksi, mutta näinkö pihalla osa meistä on, että tällaista mietitään.

Sitten vastapuolena ovat juuri se jokaisen ihmisen oma moraali. Ap, millainen on sinun moraalisi, millaiset käytöstavat olet oppinut. Sinä toimit niissä puitteissa, riippumatta onko vastapuoli rajaton vai ei. Jos hän on rajaton, olet vielä tarkempi, koska ymmärrät että rajattomuuden takana on sairautta tai huonoa taustaa.

Vierailija
56/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyypä. Minäkin pystyn.  Omien vastaustesi perusteella. Ja olen samaa mieltä kuin ko kommentoija.

Niin, tietenkin pystyt tekemään arvion. Arvioiden tekemiseen ei sinänsä tarvita mitään muuta kuin omia ennakkoluuloja ja jokin yksittäinen sananvalinta. Mutta tuollainen arvio ei ole luotettava, vaikka kuinka olisi itse asiasta vakuuttunut. -ap

Vierailija
57/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ärsyttävintä, mitä on. Vaikka tiedän sen olevan helpoin keino trollata netissä, on silti vaikeaa olla reagoimatta siihen. -ap

Ymmärrätkö Ap-hyvä, että sinä itse teet samoin puhuessasi näistä ihmisistä "kynnysmattoina". Kerrot millaisia he ovat ja tuomitset heidät, tuntematta taustoja.

Vierailija
58/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tietenkin pystyt tekemään arvion. Arvioiden tekemiseen ei sinänsä tarvita mitään muuta kuin omia ennakkoluuloja ja jokin yksittäinen sananvalinta. Mutta tuollainen arvio ei ole luotettava, vaikka kuinka olisi itse asiasta vakuuttunut. -ap

Niinpä, Ap, niinpä. Sinäpä sen sanoit.

Vierailija
59/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä itsetunto ja todella vahva omanarvontunto. Olen arvokas ihminen. Siksi en menekään rikki, jos joskus taivun muiden eduksi, varsinkaan asioissa, joista minulla ei esim. ole mitään suurempaa vakaumusta. Olen aika tuloshakuinen, joten joustan ihan mielelläni, että hommat hoituu. Eniten ärsyttää näennäisvahvat ihmiset, joiden oman arvokkuuden määrittelee tehtävät. Paskanakkeihin suostuminen tekeekin hänestä heti paskaihmisen. Hommat ovat jäissä ja ilmapiiri surkea, kun tällainen ihminen jää vänkäämään omalle arvoille sopimattomista tehtävistä.

Vierailija
60/94 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikään yksittäinen sananvalinta vaan kautta ketjun esille tuleva asenteesi paljastaa sen.