Voiko lievästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta parantua?

Vierailija

Minulla oli TSH koholla reilu vuosi sitten, T4v suht matalalla mutta viitteissä. Mitään jatkotoimenpiteitä ei tehty asian suhteen, enkä saanut mitään muuta tietoa kuin sen paperilapun, jossa nuo labra-arvot lukevat.
Aloin urheilemaan ja syömään terveellisesti ja olo koheni aika paljon. Väsymystä on vieläkin, mutta toisaalta minulla on myös mielenterveysongelma, josta tuo väsymys saattaa johtua.

Onko mahdollista, että vajaatoiminta korjautuu itsekseen vai olisiko syytä noita arvoja tutkia uudelleen? Onko kenelläkään kokemusta tai tunnetteko ihmisen, joka olisi saanut elintavoilla kilpirauhasen kuntoon?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Harvemmin. Jos kilpirauhanen ei toimi (=tuota tarpeeksi hormoneita) niin se ei toimi. Sitä ei millään urheilulla ja "terveellisellä syömisellä" paranneta vaan ihan niillä synteettisillä hormoneilla.

Vierailija

TSH voi nousta koholle muistakin syistä, esim. stressin vuoksi. Tällöin se voi tietysti korjaantuakin ilman mitään lääkityksiä aikanaan, kun elämäntilanne helpottaa. Niinpä on harhaanjohtavaa puhua kilpirauhasen vajaatoiminnasta (edes lievästä), ellei sellaisesta varmuudella ole kyse. Usein puhutaan subkliinisestä, kun arvojen perusteella näyttäisi siltä, että vajaatoiminta olisi alkamassa. Mutta silloinkaan ei voi pelkkien arvojen perusteella olla täyttä varmuutta siitä, miksi TSH on koholla.

violet5

joo, ei se kilpparin vajaatoiminta voi itsekseen parantua. Ja sen taudin puhkeamiseenkaan ei voi itse vaikuttaa esim. terveillä elämätavoilla.

Mitkä ne sun kilpirauhas arvot ovat?

Tsh arvon tulisi olla alle 2,5 ja t4v siellä 16-19 riippuen viitearvoista eli ylimmällä kolmanneksella. (tämän tsh arvon rajan olen saanut itse kuulla suomalaiselta endokrinologilta vuonna 2013).

Moni lääkäri ei tätä tiedä ja se aiheuttaa usein hoitoon pääsyn viivästymistä ja turhia masennuslääkkeiden syömisiä. Itseasiassa masennuslääkkeet pahentaa oloa, jos masennus johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

( pcos lisää nelinkertaisesti riskiä sairastua kilpirauhasen vajaatoimintaan..toisien tutkimusten mukaan pcos johtuukin usein hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta..eli kumpi tuli ensin muna vai kana - ota siitä sitten selvää.. :D)

Vierailija

Arvot oli tosissaan TSH 4,41 (viite 0,5-3,6) ja T4v 13 (9-19). Testit määräsi silloin mielenterveyspuolen lääkäri ja siellä kannustettiin, että elintapoja muuttamalla voisi lähteä homma korjaantumaan.

Jonkin aikaa sitten nyt säikähdin, että enkai laiminlyö terveyttäni ja kilpirauhanen onkin aivan nuupahtanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Arvot oli tosissaan TSH 4,41 (viite 0,5-3,6) ja T4v 13 (9-19). Testit määräsi silloin mielenterveyspuolen lääkäri ja siellä kannustettiin, että elintapoja muuttamalla voisi lähteä homma korjaantumaan.

Jonkin aikaa sitten nyt säikähdin, että enkai laiminlyö terveyttäni ja kilpirauhanen onkin aivan nuupahtanut.

Kun TSH menee on 2.5 tai yli, on koelääkityksen paikka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lisätäkseni vielä, että aloin miettimään asiaa enemmän sen vuoksi, että iholle pukkaa jatkuvasti uutta ihottumaa ja samalla kuitenkin myös aknea. Oireita mulla saattaa olla, mutta voivat kyllä liittyä tuohon mielenterveysongelmaankin. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kun TSH menee on 2.5 tai yli, on koelääkityksen paikka.

Aijaha! Mitenhän onnistuisin saamaan uudet verikokeet, kun eivät tunnu oikein mielellään antavan lähetettä niihin. Varsinkin kun olen todella hoikka, niin eivät tunnu oikein reagoivan.

Onneksi en alkanut syömään masennuslääkkeitä terapian alkaessa! Huh jos tämä olo tästä vielä pahenisi :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulla on ihan selkeä kilpirauhasen vajaatoiminta noilla arvoilla! Moni on saanut thyroxini lääkityksen paljon ns. paremmilla arvoilla. Suosittelen, että otat yhteyttä yksityiseen endokrinologiin, joka on erikoistunut kilpirauhassairauksiin.

https://hypotyreoosi.wordpress.com/tag/tsh-viitealue/

http://hypothyroidmom.com/is-your-thyroid-doctor-using-the-old-tsh-lab-s...

Oho. Olis varmaan pitänyt jo sillon yli vuosi sitten kysyä täältä tätä asiaa. Nyt täytyy myöntää, että äsken pääs itku, että voiko tää mun olo olla korjattavissa. Niin paljon on uskoteltu, että ei oo vajaatoimintaa, se on muotisairaus ja vielä mitä, niin unohdin koko asian yli vuodeksi.

violet5

Mulla oli aikoinaan harvinaisempi muoto tuota kilpirauhasen vajaatoimintaa eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta. siinä samat oireet kyllä kuin tuossa tavallisessa vajiksessa. en minäkään lihonnut, lähinnä oli sellaista turvotusta/pöhöttyneisyyttä jonkin verran kasvoissa ja keskivartalossa.

Eli ihminen voi olla hoikka vaikka olisi kilpirauhasen vajaatoiminta. kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat toisinaan muistuttaa enemmän liikatoiminnan oireita. ja ne usein menevätkin sekaisin. vajaatoiminnassa voi olla ripulia, korkeaa sykettä, hikoilua/kuumia aaltoja ja paniikkioireita jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan harvinaisempi muoto tuota kilpirauhasen vajaatoimintaa eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta. siinä samat oireet kyllä kuin tuossa tavallisessa vajiksessa. en minäkään lihonnut, lähinnä oli sellaista turvotusta/pöhöttyneisyyttä jonkin verran kasvoissa ja keskivartalossa.

Eli ihminen voi olla hoikka vaikka olisi kilpirauhasen vajaatoiminta. kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat toisinaan muistuttaa enemmän liikatoiminnan oireita. ja ne usein menevätkin sekaisin. vajaatoiminnassa voi olla ripulia, korkeaa sykettä, hikoilua/kuumia aaltoja ja paniikkioireita jne.

Siis voiko tämä mun pöhöttynyt ja väsähtänyt naama johtua vajaatoiminnasta?! Ei ole ennen ollut tämmöinen, mutta luulin vaan vanhentuneeni. Ikää siis vähän päälle parikymmentä.

Pitää varmaan vähän lukea tästä aiheesta, kun kaikki nuokin oireet sopii omaan oloon. Ap

Vierailija

Täytyy vielä kysyä, että onko mahdollista että tätä asiaa tutkittaisiin kunnallisella vai kannattaako mennä suoraan vaan yksityiselle? Ei oo oikein varaa yksityisiin lääkäreihin, joten siksi tässä mietin. Ap

Vierailija

Yleisesti tunnettua, että kilpirauhasen vajaatoiminta usein diagnosoidaan väärin mielenterveyden ongelmaksi. Ei siis niin päin, että vajaatoiminnan oireet selittyisivät sillä mt-ongelmalla, vaan jos arvot ovat vinksallaan, ne mt-oireet selittyvät usein kilpirauhasen vajaatoiminnalla. Ja oireita ne masennusoireetkin ovat!

Ensin siis kilpirauhasarvot kuntoon osaavan erikoislääkärin hoidossa, siis endokrinologin, ei nuppilääkärin. Sitten voit katsoa, jäikö jäljelle enää mitään mt-ongelmaa.

Kilpirauhasasiat ovat sillä tavalla helppoja, että niitä voi mitata veriarvoista. Ei siis tarvitse arvailla, onko tautia vai eikö ole. Jos arvot eivät ole normaalit, niin sitten eivät ole. Se ei ole mikään luulemiskysymys.

violet5

Voi johtua ja luultavasti johtuukin. mä näytin ainakin ihan krapulaiselta vanhalta naiselta, ku itsellä oli sairaus päällä. Olin tuolloin 30-vuotias.

http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/kilpirauhasen-vaj...

Itsellä oireita oli siis mm.

sydämen muljahtelu

hengenahdistus

väsymys

muistihäiriöt

turvotus

nivelkivut

ahdistustuneita olotiloja hetkellisesti

kylmät varpaat ja kädet

kuumia aaltoja/ hikoilin herkästi

kutiseva iho

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy vielä kysyä, että onko mahdollista että tätä asiaa tutkittaisiin kunnallisella vai kannattaako mennä suoraan vaan yksityiselle? Ei oo oikein varaa yksityisiin lääkäreihin, joten siksi tässä mietin. Ap

Minä menisin yksityiselle (ja meninkin) jos haluaisin oikeasti apua ja lääkityksen kuntoon. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat