On epäisänmaallista viettää ruotsalaisuuden päivää

Vierailija

Suomi on Suomi ja ruotsalaisuus kuuluu Ruotsiin.

Kommentit (13)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin miksi se päivä ei ole suomenruotsalaisuuden päivä?

Sama porukka äänestää innoissaan ruotsalaista kansanpuoluetta. Ei niitä Suomi kiinnosta.

Vierailija

Ootteko aikuiset ihmiset tosissanne? Minulla on paljon suomenruotsalaisia ystäviä, ei tulisi mieleenkään ajatella, että he ovat jotenkin vähemmän suomalaisia kuin minä. Ruotsalaisuus on iso osa meidän kaikkien identiteettiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon suomenruotsalaisia ystäviä, ei tulisi mieleenkään ajatella, että he ovat jotenkin vähemmän suomalaisia kuin minä.

Siksihän tässä ihmetelläänkin, miksi he kuitenkin haluavat viettää ruotsalaisuuden päivää ja äänestävät ruotsalaista kansanpuoluetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisuus on iso osa meidän kaikkien identiteettiä.

Ei ainakaan minun enkä tunne ketään, jonka olisi. Miksi ihmeessä olisikaan? Suomessa suomalaisuus on osa identiteettiä, ei tietenkään ruotsalaisuus.

Vierailija

Wikipediasta:

"Päivä juhlistaa suomenruotsalaisten oikeutta käyttää ruotsin kieltä Suomessa"

Kyllähän täällä saa puhua ihan mitä kieltä vaan, vaikka shuahiliä levveellä savvoolla. Se on ihan kaikkien oikeus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Wikipediasta:

"Päivä juhlistaa suomenruotsalaisten oikeutta käyttää ruotsin kieltä Suomessa"

Kyllähän täällä saa puhua ihan mitä kieltä vaan, vaikka shuahiliä levveellä savvoolla. Se on ihan kaikkien oikeus.

Ja miten ihmeessä tuo liittyy RUOTSALAISUUTEEN ???

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minun enkä tunne ketään, jonka olisi. Miksi ihmeessä olisikaan? Suomessa suomalaisuus on osa identiteettiä, ei tietenkään ruotsalaisuus.

Koska nykyinen Suomi oli osa Ruotsia 700 vuotta? Koska on lähin naapurimme, ystäväkansa ja Ruotsissa on paljon entisiä Suomalaisia? 

Oletko sinä kenties enemmän Neu..Venäjään suuntautunut Suomalainen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Koska nykyinen Suomi oli osa Ruotsia 700 vuotta? Koska on lähin naapurimme, ystäväkansa ja Ruotsissa on paljon entisiä Suomalaisia? 

Oletko sinä kenties enemmän Neu..Venäjään suuntautunut Suomalainen?

Kyllä suomalaiset ovat paljon lähempänä virolaisia kuin ruotsalaisia. Ruotsihan on aina alistanut suomalaisia. Ja suomalaiset joutuivat sotimaan Ruotsin sodat. Jne. Ei se, että on hallinnollisesti oltu osa jotain maata, tarkoita oikeastaan mitään. Suomalaiset oli oma porukkansa silloinkin.

Vierailija

Tätä Ruotsivihaa kutsutaan pikkuvelikompleksiksi. Juhani Seppänen juonsi hyvän dokkarisarjan 2013, nimeltä Suomi on ruotsalainen. Herätti paljon tunteita silloinkin.

Vierailija

Jankkaajalle suosittelen pientä testiä, eli etsi alla mainittujen maamme historian merkkihenkilöiden nimet ja ruksaa ne, jotka olivat suomenruotsalaisia:

kansallisrunoilijamme

kansakoulun isä

suomen kirjakielen isä

ensimmäinen suomen kielen professori

Suomen ensimmäinen presidentti

Suomen armeijan ylipäällikkö itsenäisyyden ajan sotien aikana

kansallissäveltäjä

keskeisin kansallisen kauden taiteilija

merkittävin 1800-luvun suomenmielisistä

Muumi-hahmojen luoja

maailmankuulu tietotekniikka-asiantuntija

poliitikko, naisasianainen ja Martta-liiton perustaja

kansainvälisesti tunnetuin suomalainen runoilija

jne

jne

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jankkaajalle suosittelen pientä testiä, eli etsi alla mainittujen maamme historian merkkihenkilöiden nimet ja ruksaa ne, jotka olivat suomenruotsalaisia:

kansallisrunoilijamme

kansakoulun isä

suomen kirjakielen isä

ensimmäinen suomen kielen professori

Suomen ensimmäinen presidentti

Suomen armeijan ylipäällikkö itsenäisyyden ajan sotien aikana

kansallissäveltäjä

keskeisin kansallisen kauden taiteilija

merkittävin 1800-luvun suomenmielisistä

Muumi-hahmojen luoja

maailmankuulu tietotekniikka-asiantuntija

poliitikko, naisasianainen ja Martta-liiton perustaja

kansainvälisesti tunnetuin suomalainen runoilija

jne

jne

Kun Suomen historiassa suomen kielen asema on ollut käytännössä nolla Ruotsin ja ruotsinkielisen eliitin hirmuvallan alla, niin ei ole mitenkään ihmeellistä, että korkeisiin asemiin nousivat vain ne, jotka olivat "kääntyneet" ruotsinkielisiksi. Suurin osa näistähän on alunperin suomenkielisistä suvuista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tätä Ruotsivihaa kutsutaan pikkuvelikompleksiksi. Juhani Seppänen juonsi hyvän dokkarisarjan 2013, nimeltä Suomi on ruotsalainen. Herätti paljon tunteita silloinkin.

Olisiko kyse Tukholma-syndroomasta. Ruotsi ja ruotsinkieliset ovat vuosisatoja alistanet suomenkielisiä, mutta suomenkieliset ovat kiintyneet alistajiinsa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat