Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulukalenteriteoria, päteekö sinuun?

Vierailija

Se miten lapsena toimii suklaajoulukalenterin kanssa korreloi suoraan rahankäyttöön aikuisena.
Avasitko luukun kerrallaan ja söit tasan sen yhden per päivä, vai säästelitkö suklaita ja söit vain vähän nautiskellen myöhemmin. Vai ahmitko kalenterin tyhjäksi heti kun sait sen ja pahimmassa tapauksessa koitit varastaa tai huijata suklaat pikkuveljenkin kalenterista?
Itse säästelin suklaita lapsena ja erittäin säästäväinen olen nytkin. Veli on taas toi vika vaihtoehto.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Yks kerrallaan päivän mukaan. Kyllä mulla rahatkin pysyy jemmassa vaikka osaan kyl tuhlatakin jos sille päälle satun. En kyllä turhaan omasta mielestä.

Vierailija

Meillä oli kuvakalenterit, joista vielä vielä käytettii samaa kalenteroa perättäin eri vuosina.

Niin mitäs luulet. Meillä syödään vain kaurapuuroa ja lihamakaroonilaatikkoa ja kuljetaan kirppasin vaatteissa, vaikka raahaa on yllin kyllin.

Muistelen, että naapurisaa oleva lapsuuden ystäväni (yrittäjä perheestä) pihisteli luukun avaamista, jotta kukaa muu ei saan tietää mitä luukussa oli. Mitähän tämä tarkoittaa?

Vierailija

Söin tosiaan kalenterin tyhjäksi aina viimeistään saman päivän aikana kun sen sain, usemmiten kerralla kaikki. :D Rahankäyttö on aika holtitonta, luottotiedot olleet hilkulla mennä pari kertaa.

Vierailija

Avasin yleensä alussa yhden luukun päivässä, välillä säästin ja avasinkin 5 päivän luukut myöhemmin ja sain kerralla enemmän suklaata.

Vierailija

Söin aina oman sekä veljen kalenterin. Rahan kanssa olen pihi, säästän kaiken mitä pystyn, mutta välillä teen suuria kertaostoja. Lomamatka, merkkilaukku, auto. En osta mitään täyteen hintaan paitsi ruokaa. Vaatteet kirpparilta tai alesta, autokin on käytetty, laukut ostan alesta, matkustan edullisiin kohteisiin ja hamstraan edullisia vaatteita kohteesta.

Että mitä tää nyt sitten kertoo? Pienenä olin herkkujen perään ja olen edelleen, pienestä lähtien olen ollut myös supersäästäväinen.

Vierailija

Minuun ei päde. Lapsena pistin viikkorahani karkkeihin ja söin heti kaikki muutkin herkut, jotka sain. Nykyään olen hyvin säästäväinen ja keskimääräistä varakkaampi. Ja suklaatakin pystyn säästelemään kuukausikaupalla.

Vierailija

Olin aina tosi kunnollinen. Joko söin suklaan juuri oikeana päivänä tai säästelin vähäsen. En ikinä avannut etukäteen. Nyt olen järkevä rahankäyttäjä sekä myöskin edelleen erittäin kunnollinen kaikissa asioissa.

Vierailija

Kyllä mä söin karkit ja varastin veljeltä, tutkin joululahjat etukäteen ja taisin käydä näpistelemässä kaupastakin. Mutta nyt keski-ikäisenä palkkaa tulee enempi kuin kuukaudessa menee kohtuulliseen kulutukseen eikä säästäminen ole ongelma.

Vierailija

Söin yhden kerrallaan enkä ymmärtänyt ollenkaan, miten joillakin kavereilla ei ollut minkäänlaista itsehillintää suklaajoulukalenterin suhteen!

Tää ei kyllä ole korreloinut miun elämässä mitenkään rahankäytön suhteen. En ole säästäväinen, mutta maksan laskut ajallaan ja luottotiedot on kunnossa.

Vierailija

Söin suklaat oikeina päivinä. Ja en ole mitenkään erityisen säästeliäs, tosin en elä yli varojenikaan.

Meillä tyttö syö säntillisesti suklaan päivässä ja on säästeliäs myös raha-asioissa, poika taas syö kaikki suklaat etukäteen ja söisi mielellään kaikkien muidenkin, jos vain voisi. Ei sentään varasta muiden suklaita. Eikö todella ole säästeliäs. Että jotenkin tuo teoria pätee, liittynee kuitenkin enemmän luonteenlaatuun, kuin joulukalentereihin varsinaisesti.

Vierailija

Oli yksi kuvakalenteri, perheen lasten yhteinen. Vuoropäivinä avattiin luukku ja koska meitä oli 4, avasi kuopus aina jouluaattona sen luukun (tai sama juttu oli silloinkin, kun lapsia oli 2 tai 3). Siksi me 60-luvulla lapsuutta viettäneet emme koskaan oppineet miettimään rahankäyttöä, koska siellä kalenterissa ei suklaata ollut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat