Miksi päiväkoti on jouluaattona kiinni?
Sehän ei ole vielä pyhäpäivä, kaupatkin ovat puoleenpäivään asti auki.
Mulla on niin tuhottoman kiire töissä, että olin ajatellut tekeväni viime hetken jouluruoka- ja lahjaostokset aattoaamuna.
Nyt tulikin päiväkodista joulun ja uudenvuoden ajan lomakyselyt ja siinä oli, että päiväkoti on jouluaaton kiinni.
Onko näin kaikkialla? Ei siis edes aamua ole enää auki?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ruuat netistä joko kotiin tai niin, että käyt vaan hakemassa valmiiks kerätyt ruuat. Ei maksa paljon ja säästät aikaa.
Miks et voi käydä ruokaostoksilla aikaisemmin?
Haluan tehdä itse jouluruoat, enkä mitään Saarioisten eineslaatikoita foliovuoissa!
Käyn normaalisti kaupassa työpäivän jälkeen ennen kuin haen lapsen. Jopa niin joskus, että käyn kaupassa, teen ruoan ja haen vasta sen jälkeen lapsen. Kivittäkää vaan.
ap
Teetkö laatikot vasta jouluaattona. Minä olen osittain työttömänä ja teen osa-aikatöitä mutta teen silti laatikot pakkaseen jo marraskuussa. Teen ne paistovalmiiksi juuri foliovuokiin ja kun tulee tarjoilupäivä, sulatan ne ja tarvittaessa siirrän kauniisiin vuokiin paistoa varten. Helppoa kuin mikä eikä stressistä tietoakaan.
Joulusiivouksenkin olen aloittanut jo hissukseen. Läninnä siis käyn tavaroita läpi ja laitan roskiin rikkinäiset ja muun epämääräisen kaman. Osan myyn kirppiksellä ja jotain lahjoitan myös UFF:n keräykseen. Huushollin toinen, toimiva mutta tarpeeton telkkari lähtee lähipäivinä yhteen keräykseen, jossa kerätään telkkuja ja tietsikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ruuat netistä joko kotiin tai niin, että käyt vaan hakemassa valmiiks kerätyt ruuat. Ei maksa paljon ja säästät aikaa.
Miks et voi käydä ruokaostoksilla aikaisemmin?
Haluan tehdä itse jouluruoat, enkä mitään Saarioisten eineslaatikoita foliovuoissa!
Käyn normaalisti kaupassa työpäivän jälkeen ennen kuin haen lapsen. Jopa niin joskus, että käyn kaupassa, teen ruoan ja haen vasta sen jälkeen lapsen. Kivittäkää vaan.
ap
Porvoolainen kotiäiti kyllä ehtii tietenkin jouluaattona 12 jälkeen ( kun ruokakaupat sulkevat) tekemään kaikki jouluruoat alusta asti itse joulupöytään? =D
Varsinkin ne laatikot, siitä vaan kuorimaan lanttuja aattona klo 12.30:), ei oo kovin iso kinkku pöydässä heillä, kun meillä se on laitettava edellisen iltana uuniin että sen saa aamulla pois ja viilentymään.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei ole vielä pyhäpäivä, kaupatkin ovat puoleenpäivään asti auki.
Mulla on niin tuhottoman kiire töissä, että olin ajatellut tekeväni viime hetken jouluruoka- ja lahjaostokset aattoaamuna.
Nyt tulikin päiväkodista joulun ja uudenvuoden ajan lomakyselyt ja siinä oli, että päiväkoti on jouluaaton kiinni.
Onko näin kaikkialla? Ei siis edes aamua ole enää auki?
Eihän mitkään muutakaan paikat ole jouluna auki,paitsi ne kaupat muutaman tunnin.Joo ei ole pyhä,mutta Suomessa nyt on tapana juhlia joulua,juhannusta,vappua yms jo aattona.Jos on jouluna töissä,tai niin kuin sinun tapauksessasi,haluaa shoppailla jouluaattona,täytyy vain hoitaa lapsen hoito muulla tavoin.Ehkä MLL:n hoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käynnit, siivoaminen, ruoanlaitto on ihan normaalia arkea. Lasten tulee oppia normaalia arkea. Ei olla hoidossa sillä aikaa. Lapselle saa terveen persoonan helpoiten sillä että äiti pitää itsensä kiireisenä kotioloissa hoidettavilla projekteilla suurimman osan aikaa, niin että lapsi saa osallistua ikätasoisella tavalla ja saa lempeää huomiota tarpeen mukaan ja aina silloin tällöin. Näin lapsi on tapahtumien keskipisteessä mutta ei keskipisteenä. Lasta ei eroteta vanhemmista turhaan.
Jep mä kerran hoidin kahta poika iältää 3 ja 5-vuotiaat, jotka pelkäsi IMURIA!
Ne ei olleet ikinä kotona kun siivottiin, kerran jouduin imuroimaan ja nää pojat kilju ja huusi täyttä kurkkua kun pelkäsivät sitä kapistusta... siis aina toinen vanhempi lähti ulos tai jonnekkkin poikien kanssa kun toinen vanhemmista siivosi...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuorotöissä olevien vanhempien lapset ovat vuoropäiväkodissa hoidossa, se on auki myös juhlapyhinä.
Ainakin tänä vuonna Helsingissä kaikki vuoropäiväkodit ovat kiinni 23.-26.12. Ja varahoitoa järjestellään ajalle 22.12. - 10.1. En kyllä oikeasti tiedä mihin sellaiset lapset menevät joiden esim. yh-äidillä ei ole mitään varahoitoa. Sijaisperheeseenkö?
Vierailija kirjoitti:
Kuka vanhempi veisi lapsensa hoitoon jouluaattona????? Ei hyvää päivää. Ajattele LASTA ÄLÄ ITSEÄSI!
esimerkiksi sellainen vanhempi joka on töissä?
terveisin hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Onhan kaupat lauantaisin ja sunnuntaisinkin auki, vaikka päiväkodit eivät ole... Jouluaatto on vapaapäivä.
kelle on kelle ei
hoitaja
"No ensi vuonna on päiväkodit auki 24/7 , että kauppojen myyjät pääsevät töihin. Jouluaattohan se ensimmäisenä otetaan käyttöön, että lasten lahjat saadaan vaihdettua ja sukulaistytön vegaanipoikaystävä ruokittua.
[/quote]
Niin. Miten jouluaattoaamuna töitä tekevien lasten hoito on järjestetty nyt? Jos isä on bussikuski ja äiti on kaupan kassalla, mihin lapset? ap."
Voi tätä uusavuttomuutta, kun jouluaattonakin lastenhoito pitäisi veronmaksajien rahoilla ulkoistaa vanhemmilta, jotta he saisivat tehdä jouluostoksensa rauhassa.
Miten luulet esim. yrittäjien järjestävän joulunsa esim. kukkakauppiaan, jotka tekevät joulun alusviikon n. 12-14h työpäiviä, mutta silti haluavat tarjota lapselle rauhallisen ja kiireettömän joulun.
Suunnittelu. Suunnittelu. Joululahjat voi ostaa jo kesällä ja pakastinkin on olemassa. Esim. meillä suurin osa jouluruuista on jo pakastimessa ja kinkku käydään itsenäisyyspäivän aikoihin kaupan pakastinaltaasta. Myös joulusiivous onnistuu samoihin aikoihin.
Ja mitä tulee lastenhoitoon, haluamme lapsemme viettävän mahdollisimman vähän aikaa meluissa ja ylisuurissa päiväkotiryhmissä jo normipäivänä, saati juhlapyhien aattoina ja siksi lapsemme ovat päiväkodissa vain meille välttämättömän ajan. Eikä edes jouluaatot ole meille olleet koskaan ongelma, sillä kuulumme lastenhoitorinkiin, kun työmme on epäsäännöllistä ja aina on ollut tulijoita esim. opiskelijoita, joiden palkkakulut voimme vähentää verotuksessa, eikä maksa paljon, mutta lapset saavat viettää leppoisaa jouluaattoa, vaikka vanhemmat ovat töissä.
"Haluan tehdä itse jouluruoat, enkä mitään Saarioisten eineslaatikoita foliovuoissa!
ap"
Ja muutaman vuoden päästä itket sitten mammapalstalla, miksi teinisi ei osallistu kotitöihin. Mistä muualta lapsi oppisi kotitöiden ja ruuan valmistamisen taidot kuin omilta vanhemmiltaan ja kotoa.
Meillä 9v. poika on useamman vuoden valmistanut omasta aloitteestaan maittavat ateriat ja tehnyt ruokaostokset. Jopa tänä vuonna on paistettu piparit ja oppi on saatu kotoa, jo parin vuoden iästä alkaen, kun koko perhe osallistuu kodin askareisiin kukin voimiensa mukaan. Myös jouluperinteet siirtyvät sukupolvelta toiselle, kun lapset pääsevät niihin osalliseksi, eivätkä vietä vapaa-aikaansa päiväkodissa, veronmaksajien piikkiin. Sääli lapsiasi, kun kädet taidot eivät tule kotoa, vaan saavat opetella tekemää kantapään kautta.
Jos ei sulla ap ole hetkeäkään aikaa hoitaa jouluostoksia ja ruokaostoksia ennen jouluaattoa, ei siis edes paria tuntia koko aikana, niin miten ajatelit ehtiä hoitaa ne jouluaattona, kun kaupat (ja vain osa kaupoista, eivät useimmat erikoisliikkeet) ovat aattona auki vain sen 3-4 h ja sulkevat ovensa klo 12?
Ja sitten vielä tehdä jouluruoat alusta loppuun ja paistaa kinkun (tai vaikka kalkkunan). Syödäänkö teillä aamuyöstä jouluateria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuorotöissä olevien vanhempien lapset ovat vuoropäiväkodissa hoidossa, se on auki myös juhlapyhinä.
Ainakin tänä vuonna Helsingissä kaikki vuoropäiväkodit ovat kiinni 23.-26.12. Ja varahoitoa järjestellään ajalle 22.12. - 10.1. En kyllä oikeasti tiedä mihin sellaiset lapset menevät joiden esim. yh-äidillä ei ole mitään varahoitoa. Sijaisperheeseenkö?
Meillä on toisen oltava palkattomalla vapaalla, kaksi bussikuskia perheessä. Ei ole mummoja maisemissa. Huvittavaa on myöskin se, että pitäisi tietää työvuorot jo nyt ensi vuoden kahdelle ekalle viikolle.
Tuntuu jotenkin oudolta, että nämä kitisijät, joiden mielestä päiväkotien tulisi olla auki myös jouluaattona, eivät ajattele lainkaan sitä, että myös päiväkotien työntekijöillä on perhe. Myös päiväkotien tädit ja sedät haluavat olla jouluaattona kotona viimeistelemässä jouluvalmisteluita tai kattamassa jo pöytää juhlavaa jouluateriaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että mullekin tuli yllätyksenä päiväkodin loma-ajat. Päiväkoti on kiinni myös seuraavalla viikolla, 28.-31.12. ja tietysti 1.1. (no sen ymmärrän). Mutta mä ainakin olen normaalisti töissä, samoin mies tuolloin ma-to seuraavalla viikolla. Ei mitään hajua minne lapset menevät hoitoon!
Lapsesi menevät hoitoon päivähoidon järjestävän tahon järjestämään varahoitoon. Jos taas olet hommannut lapsesi yksityiselle puolelle niin päiväkodin loma-ajat on ihan oma murheesi. Annetaan lapsille edes joulupyhät lomaa.
t. välillä touhuun kyllästynyt päikyn täti
Kummallinen kommentti, että kaikilla normaaleilla ihmisillä on mummit, kummit, naapurit ja ystävät, joille lykätä lapset välipäivinä tjsp.
Meillä esim. toinen mummo ja kummi asuu 2000 km päässä toisessa maassa, isän puolen mummi viettää talven Espanjassa, ystävillä on omat työt ja perheet, naapureilla samoin, emmekä olla heidän kanssa sellaisissa väleissä että kehtais kysyä, voisitko hoitaa lastani lomallasi.
Vierailija kirjoitti:
Ja muutaman vuoden päästä itket sitten mammapalstalla, miksi teinisi ei osallistu kotitöihin. Mistä muualta lapsi oppisi kotitöiden ja ruuan valmistamisen taidot kuin omilta vanhemmiltaan ja kotoa.
Meillä 9v. poika on useamman vuoden valmistanut omasta aloitteestaan maittavat ateriat ja tehnyt ruokaostokset. Jopa tänä vuonna on paistettu piparit ja oppi on saatu kotoa, jo parin vuoden iästä alkaen, kun koko perhe osallistuu kodin askareisiin kukin voimiensa mukaan. Myös jouluperinteet siirtyvät sukupolvelta toiselle, kun lapset pääsevät niihin osalliseksi, eivätkä vietä vapaa-aikaansa päiväkodissa, veronmaksajien piikkiin. Sääli lapsiasi, kun kädet taidot eivät tule kotoa, vaan saavat opetella tekemää kantapään kautta.
Aika sairasta, että 9-vuotias poika tekee perheen ruoat ja käy kaupassa ja on tehnyt sitä jo useamman vuoden. Milloin poika aloitti kaupassakäymisen? Eskarissa? Nuorempana? Miten se saa raahattua perheen ruoat kotiin? Pulkassa? Mummokärryssä? Voi poika parkaa. Meillä 9v saa leikkiä Legoilla, kun äiti tekee ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että äiti tuli ma-ti hakemaan lasta Stockan kasseja heilutellen. Eli oli ollut lomalla itse ja käyttänyt hoitoajan jouluostoksiin. Ja keskiviikkona, aatonaattona isä tuli hakemaan ja olisi tuonut vielä torstaina.
ap
Omituisen moni päivähoitotyöntekijä ei tiedä, että ei hoitopaikka ole vain työssäkäynnin ajaksi.
Eihän se ole sen äidin vika, että eduskunta on katsonut tarpeelliseksi säätää lain subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta.
Lapset menevät varahoitoon silloin, kun oma päiväkoti on kiinni niin jouluna kuin kesälläkin. Niitäkin lapsia on, jotka ovat hoidossa jouluaattoiltanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin ne laatikot, siitä vaan kuorimaan lanttuja aattona klo 12.30:), ei oo kovin iso kinkku pöydässä heillä, kun meillä se on laitettava edellisen iltana uuniin että sen saa aamulla pois ja viilentymään.
Nykyään saa sellaisia valmiita soseita, joilla saa ihan oikeaa laatikkoa. Kyllä niin kinkku kuin laatikot kypsyvät itsekseen uunissa vaikka vielä aattoaamunakin, jos silloin ollaan töissä. Vaatii tosin leivinuunin, joka pitää lämmittää hyvin edellisenä iltana, jos ei jätä sähköuunia päälle poissaolleessaan.
KAIKKI LOMAT POIS!!! AINAKIN KAIKKIEN MUIDEN, ETTÄ MÄ SAAN VITTU 24/7/365 JOKAISEN VITUN PIKKUASIAN, JOTKA ON MUN OIKEUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111!!!!!!!!!!!!!!!1
Kaupassa käynnit, siivoaminen, ruoanlaitto on ihan normaalia arkea. Lasten tulee oppia normaalia arkea. Ei olla hoidossa sillä aikaa. Lapselle saa terveen persoonan helpoiten sillä että äiti pitää itsensä kiireisenä kotioloissa hoidettavilla projekteilla suurimman osan aikaa, niin että lapsi saa osallistua ikätasoisella tavalla ja saa lempeää huomiota tarpeen mukaan ja aina silloin tällöin. Näin lapsi on tapahtumien keskipisteessä mutta ei keskipisteenä. Lasta ei eroteta vanhemmista turhaan.