Sivut

Kommentit (84)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ruuat netistä joko kotiin tai niin, että käyt vaan hakemassa valmiiks kerätyt ruuat. Ei maksa paljon ja säästät aikaa.

Miks et voi käydä ruokaostoksilla aikaisemmin?

Haluan tehdä itse jouluruoat, enkä mitään Saarioisten eineslaatikoita foliovuoissa!

Käyn normaalisti kaupassa työpäivän jälkeen ennen kuin haen lapsen. Jopa niin joskus, että käyn kaupassa, teen ruoan ja haen vasta sen jälkeen lapsen. Kivittäkää vaan.

ap

Porvoolainen kotiäiti kyllä ehtii tietenkin jouluaattona 12 jälkeen ( kun ruokakaupat sulkevat) tekemään kaikki jouluruoat alusta asti itse joulupöytään?  =D

• ylös 43
  • alas 1
Vierailija

Miten huonosti te oikein kuuntelette mitä hoitajat puhuu/luette päiväkodista saamanne laput?! Tällä hetkellä varmaan aika lailla kaikissa päiväkodeissa on meneillään hoidotarpeen kartoitus joulun ja uuden vuoden aikaan eli kysellään ketkä tarvitsevat hoitoa minäkin päivinä. Se että teidän lapsen oma päiväkoti on kiinni ei tarkoita ettei hoitoa olisi tarjolla, lukekaa ne lappusenne. 

• ylös 21
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No ensi vuonna on päiväkodit auki 24/7 , että kauppojen myyjät pääsevät töihin. Jouluaattohan se ensimmäisenä otetaan käyttöön, että lasten lahjat saadaan vaihdettua ja sukulaistytön vegaanipoikaystävä ruokittua.

Niin. Miten jouluaattoaamuna töitä tekevien lasten hoito on järjestetty nyt? Jos isä on bussikuski ja äiti on kaupan kassalla, mihin lapset?
ap

Vuoropäiväkotiin. Sellaiset ihmiset, jotka tekevät töitä joihin kuuluu viikonloppu, pyhä jne työt, saavat lapsilleen paikan vuoropäiväkodista. Ja ainakin meillä täälä vuoropäiväkoti on auki myös jouluaattona.
Vuorohoitoa puolestaan ei järjestetä niille lapsille, joiden vanhemmat haluavat shoppailla rauhassa.

• ylös 34
  • alas 0
Vierailija

Ahahahaa ihme vanhempia kun lapset tarvitsee sysätä hoitoon jotta välttyvät näkemästä elämää, kuten pitkäveteisiä ruokaostosreissuja, ruoanlaittoa ja jouluvalmisteluita.

Olen varmasti kauhea lapsen rääkkääjä, kun mun mielestä on ihan ok että lapsi näkee aikuisia hoitamassa asioita, tylsistyy välillä ja joutuu opettelemaan itsehillintää. Tilannetajulle ja itsehillinnällehän pitkälti kykymme onnistua sosiaalisissa tilanteissa perustuu. Tarhalleko näitten asioitten opettaminen on kokonaan ulkoistettu?

Ja näille kiukuttomien iltapäiväshoppailuitten ja rauhallisten ruoanlaittohetkien ystäville meidän päiväkodilta oli ajattelemisen aihetta antava viesi: tutkimusten mukaan n. 6 tunnin päiväkodissa olemisen jälkeen lapsen stressitasot alkavat nousta. Paska homma, sillä iltapäivällä aikuisia on vähemmän kuin aamuisin, mikä oli tarhan kasvattajien mielestä nurinkurista. He painottivat, että merkitys on suuri, jos pystyy puolikin tuntia aikasemmin lapsen hakemaan hoidosta.

Voisitteko vanhemmat opetella aidosti nauttimaan jälkikasvunne seurasta? Se on mahtavaa käydä lapsen kanssa kaupassa ja opastaa perheen kulutustottumuksiin. Joskus joutuu sietämään kiukuttelua mutta se loppuu, alkaakseen taas uudelleen. Ja helppohan se päikkyikäisten kiukut sietää, teiniä ei enää niin vain napata kainaloon ja istuteta ostoskärryyn kitisemään :D

• ylös 41
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ruuat netistä joko kotiin tai niin, että käyt vaan hakemassa valmiiks kerätyt ruuat. Ei maksa paljon ja säästät aikaa.

Haluan tehdä itse jouluruoat, enkä mitään Saarioisten eineslaatikoita foliovuoissa!

Käyn normaalisti kaupassa työpäivän jälkeen ennen kuin haen lapsen. Jopa niin joskus, että käyn kaupassa, teen ruoan ja haen vasta sen jälkeen lapsen. Kivittäkää vaan.

ap

Sori en ymmärrä ongelmaa. Tilaat ruokakaupan nettipalvelusta porkkanat ja lantut js punajuuret ja ja ja haet sitten vaan ruokakassit lapsen kanssa. Jää vielä hyvin aikaa vääntää jouluruuat ja leipoa ja paistaa kinkku..

Oikeesti teet ruokaostokset aattona jos aikomus on tehdä ruuat itse? En usko.

• ylös 36
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että mullekin tuli yllätyksenä päiväkodin loma-ajat. Päiväkoti on kiinni myös seuraavalla viikolla, 28.-31.12. ja tietysti 1.1. (no sen ymmärrän). Mutta mä ainakin olen normaalisti töissä, samoin mies tuolloin ma-to seuraavalla viikolla. Ei mitään hajua minne lapset menevät hoitoon!
siis on päivähoitoalueellasi yksi PÄIVYSTÄVÄ päiväkoti 28.-31.12 välisenä aikana johon voi lapsen/lapset viedä hoitoon työpäivän ajaksi, mutta se ei ole välttämättä juuri se teidän oma päiväkoti joka päivystää! no mitenkäs kesä sitten? silloinkin suurin osa pk on kiinni heinäkuun ja supistettua toimintaa jussista elokuun eka ellei toiseen viikkoon!

ja herranjumala miten te hoidatte sitten lastenne koulujen loma-ajat? nehän vasta piiiiitkät ovat kuin nälkävuosi! kesä, syysloma, talvi-ja joululomat

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että mullekin tuli yllätyksenä päiväkodin loma-ajat. Päiväkoti on kiinni myös seuraavalla viikolla, 28.-31.12. ja tietysti 1.1. (no sen ymmärrän). Mutta mä ainakin olen normaalisti töissä, samoin mies tuolloin ma-to seuraavalla viikolla. Ei mitään hajua minne lapset menevät hoitoon!

Joulun ja Uuden Vuoden välipäivinä on niin vähän lapsia hoidossa, että kaikkia päiväkoteja on turha pitää silloin auki. Tuolloin auki on vain osa päiväkodeista, jonne kaikki saman alueen hoitoa tarvitsevat lapset sijoitetaan. Näihin aikoihin päiväkodeissa on käynnissä hoidontarpeen kartoitus ja sen perusteella selvitetään mm. auki olevat päiväkodit sekä tarvittavan henkilökunnan määrä.

Lapsenne pääsevät siis päiväkotiin myös joulun jälkeen, mutta eivät vain juuri siihen omaan päiväkotiinsa. Eikö oikeasti päiväkodista ole sanallakaan kerrottu tästä systeemistä? Vai onko teillä vain jäänyt tiedotteet ja ilmoitustaulu lukematta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän monessa työpaikassa ollaan aattona ihan normaalisti töissä. Lääkärit esimerkiksi. Julkinen liikenne kulkee aamulla ja kaupat ovat auki. Miksei siis julkinen päiväkotikin voisi olla puoleenpäivään asti auki?
Onhan lapsella paljon hauskempaa olla aattona joulutunnelmissa aamulla päiväkodissa kuin juosta jossain jouluostoksilla. Tai olla kotona tekemättä mitään, kun vieraatkin tulevat vasta iltapäivällä.
ap
siis mitkälääkärit? ainakin meidän tk on kiinni koko joulun! päivystystä nyt ei voi laskea mukaan eikä yksityisiä... mut kyllä suurin osa lääkäreistäkin on lomalla! tai saa tuplapalkan ja jne korvaukset! ja pk on kiinni siksi koska kaupungeilla ei olisi varaa maksaa edes puolikkaasta tuplapalkkaa! muut kuten julkinenliikenne jne on supistetulla jo... eihän postikaan kulje aattona...

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

KvTESsissä myös jouluaatto on vapaapäivä. Jos siis kunnalisesta päiväkodista puhut. Muutenkin päiväkoti on vanhempien työntekoa varten, ei ostoksia.

• ylös 13
  • alas 0
Hohohohoho

Palomiehet, poliisit, th-alan ihmiset, prosessityöntekijät, srk-työntekijät, kauppiaat ja joulupukki tonttuineen ovat töissä jouluaattona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Et kai oikeasti kuvittele, että päivähoito on tarkoitettu sitä varten, että vanhemmat pääsevät ostoksille? 

Ei tietenkään pelkästään sitä varten. Mutta käynhän mä muutenkin ruokakaupassa töistä tullessa ennen kuin haen lapsen. Huomattavan paljon helpompaa niin päin kuin että hakisin lapsen aiemmin ja mentäisiin kauppaan huutamaan ja kiukkuamaan.
ap
itehän oot ne kasvattanut... jos aina huutavat ja kiukkuavat kaupassa niin jopa todella huonosti... mitäs se ukkos tekee kuulostat ihan yh! tai te ootte jotain työnarkomaaneja 24/7 töissä ku et kerkeee....

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Ja mikset oi normaalien ruokaostosten lisäksi tehdä niitä jouluostoksia nyt etukäteen? Nyt on marraskuun 1. viikko. Sulla on melkein kaksi kuukautta aikaa hamstrata jouluruuat kotiin.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nyt on marraskuun alku. Etköhän ehdi tehdä jouluvalmistelusi, jos aloitat vaikkapa nyt heti.

No ei kaikkea voi tehdä etukäteen! Esimerkiksi ruokaa. 
Lahjoja ehkä just just, mutta kun nyt töiden takia en ehdi juosta kaupoissa.
ap

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kodinkoneesta kuin pakastin? Alkoivat yleistyä suomalaisissa kotitalouksissa 60-luvulla...

• ylös 30
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Harvapa jouluaattona töihin menee.
no kyllä muuten aika moni menee!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Porvoolainen kotiäiti kyllä ehtii tietenkin jouluaattona 12 jälkeen ( kun ruokakaupat sulkevat) tekemään kaikki jouluruoat alusta asti itse joulupöytään?  =D

ja ostaa lahjat ja paketoi ne ja viel käy viemässä ne kaikille huh oot super nainen ap! oon kade!

ja montako uunia omistat että ehdit saada kaikki laatikot ja kinkunkin paistettua??

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän monessa työpaikassa ollaan aattona ihan normaalisti töissä. Lääkärit esimerkiksi. Julkinen liikenne kulkee aamulla ja kaupat ovat auki. Miksei siis julkinen päiväkotikin voisi olla puoleenpäivään asti auki?
Onhan lapsella paljon hauskempaa olla aattona joulutunnelmissa aamulla päiväkodissa kuin juosta jossain jouluostoksilla. Tai olla kotona tekemättä mitään, kun vieraatkin tulevat vasta iltapäivällä.
ap

No etpä näy itsekään olevan töissä jouluna jos kerran ostoksille olet suuntaamassa. Näin ollen et tarvitse päiväkodin palveluitakaan. Ja tuo sun kiire ja ajanpuute on kyllä ihan itse aiheutettua: sen sijaan että nytkin surffailisit vauva-palstalla, voisit selailla nettikauppoja ja tehdä joululahja ja ruokaostokset nyt.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Tässä paljastuit viimeistään provoksi. Et ehdi tehdä jouluruokia itse, jos vasta aattoaamuna käyt kaupassa ostamassa raaka-aineet ruokiisi. Pienikin kinkku on sen verran kauan uunissa, ettei sen lisäksi laatikot ja leivonnaiset ehdi paistua ennen ruoka-aikaa. Kalan graavaus on pakko tehdä pari päivää ennen aattoa jotta kala ehtii graavautua.

Erikoista on myös se, että haluaisit lapsesi päiväkotiin aamupäiväksi, jotta hän ei pitkästy kauppareissulla. Kuitenkaan et ole lainkaan huolissasi hänen pitkästymisestä kotona koko sinä aikana, kun sinä jouluaattona valmistat kaikki jouluruuat itse alusta loppuun. Huomattavasti paremmin lapsesi todennäköisesti kaupassa yhdessä sinun kanssasi viihtyisi kuin tuntikausia kotona odottelemassa että sinä saat jouluruuat tehtyä.

Seuraavaa provoa suunnitellessasi tällaiset ajankäyttöön liittyvät seikat kannattaa miettiä etukäteen.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

En nyt ymmärrä, mikä ongelma ap:lla on. Olen itsekin jouluaattona töissä (6-14). Mies on tietysti muksujen kanssa ja hoitaa ruuanlaitosta sen mitä jouluaattona on vielä tekemättä. Jouluaterialle päästään todennäköisesti viimeistään neljältä. Olen nyt jo tehnyt esim. laatikot valmiiksi pakkaseen. Lahjat kahdelle lapselle on aika pitkälti jo ostettu (netistä, ei tarvitse kaupoissa kierrellä).

Muuten ruokaostokset hoidetaan kuten aina eli töiden jälkeen, joko mies tai minä.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nyt on marraskuun alku. Etköhän ehdi tehdä jouluvalmistelusi, jos aloitat vaikkapa nyt heti.

No ei kaikkea voi tehdä etukäteen! Esimerkiksi ruokaa. 
Lahjoja ehkä just just, mutta kun nyt töiden takia en ehdi juosta kaupoissa.
ap

Nettikaupat? Ja ihan oikeasti aikavälillä 5.11 - 23.12 sinulla ei ole yhtään hetkeä töiden takia käydä kaupoissa?

Ja nyt on kyllä sanottava, että mä olen yksi avuttomimmista tuntemistani vanhemmista siinä mielessä, että olen näitä äitejä, jotka ovat aina leikkineet lastensa kanssa niin paljon kuin lapset haluavat, enkä siksi saa ikinä rauhassa tehdä esim. ruokaa, mutta silti pystyn erikoistilanteissa ryhdistäytymään ja todellakin teen juhlaruoat vaikka lapset roikkuisivat jaloissa (tosin, mies yleensä vie lapset pois jaloista silloin. Miten lasten isä teillä?).

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.