Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkoti on jouluaattona kiinni?

Vierailija
05.11.2015 |

Sehän ei ole vielä pyhäpäivä, kaupatkin ovat puoleenpäivään asti auki. 

Mulla on niin tuhottoman kiire töissä, että olin ajatellut tekeväni viime hetken jouluruoka- ja lahjaostokset aattoaamuna. 

Nyt tulikin päiväkodista joulun ja uudenvuoden ajan lomakyselyt ja siinä oli, että päiväkoti on jouluaaton kiinni.

Onko näin kaikkialla? Ei siis edes aamua ole enää auki?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat netistä ja lapsi ruokaostoksille mukaan.

Ymmärtäisin ongelman jos sulla ois työpäivä mutta ei päivähoito ole vanhempien kauppareissuja varten.

Vierailija
22/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ohjataan toki varahoutopaikkaan, jos vanhemmilla on töitä kun pk on kiinni (kuten kesälläkin). Siinäpä mukava joulutunnelma, kun lapsi joutuu vieraaseen päiväkotiin vieraiden ihmisten kanssa, jotta äiti pääsee ostoksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ruuat netistä joko kotiin tai niin, että käyt vaan hakemassa valmiiks kerätyt ruuat. Ei maksa paljon ja säästät aikaa.

Miks et voi käydä ruokaostoksilla aikaisemmin?

Vierailija
24/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että mullekin tuli yllätyksenä päiväkodin loma-ajat. Päiväkoti on kiinni myös seuraavalla viikolla, 28.-31.12. ja tietysti 1.1. (no sen ymmärrän). Mutta mä ainakin olen normaalisti töissä, samoin mies tuolloin ma-to seuraavalla viikolla. Ei mitään hajua minne lapset menevät hoitoon!

¨

Vuoropäivähoitoon?

Vierailija
25/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on marraskuun alku. Etköhän ehdi tehdä jouluvalmistelusi, jos aloitat vaikkapa nyt heti.

No ei kaikkea voi tehdä etukäteen! Esimerkiksi ruokaa. 

Lahjoja ehkä just just, mutta kun nyt töiden takia en ehdi juosta kaupoissa.

ap

Kyllä voi. Pakastin on keksitty. Monet ruoat säilyvät jääkaapissa muutaman päivän etukäteenkin valmistettuina. Miten ihmeessä sinä ehdit käymään kaupassa ihan näin arkena?

Vierailija
26/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämä on vaikeata, jos on ylitsepääsemättömän vaikeaa saada lapselle hoitaja jouluna. Kuka teillä hoitaa lapsen silloin, kun hän on sairas? Itse ajattelisin niin, että vähintään toinen vanhemmista on lomalla jouluaaton. Niistä sy tyy kuitenkin lapselle tärkeitä muistoja joulusta. En ainakaan omilta lapsiltani veisi sitä mahdollisuutta.Joulu on lapselle TÄRKEÄ, vaikka itse et siitä niin välittäisikään.

Vierailija
27/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensi vuonna on päiväkodit auki 24/7 , että kauppojen myyjät pääsevät töihin. Jouluaattohan se ensimmäisenä otetaan käyttöön, että lasten lahjat saadaan vaihdettua ja sukulaistytön vegaanipoikaystävä ruokittua.

Niin. Miten jouluaattoaamuna töitä tekevien lasten hoito on järjestetty nyt? Jos isä on bussikuski ja äiti on kaupan kassalla, mihin lapset?

ap

Yhteiskuntaa ei ole järjestetty siten, että jokaisella on joka hetki oikeus joka asiaan. Lähtökohta on, että ihmiset itsekin tekevät jotain asioidensa eteen. 

Tässä tapauksessa normaaleilla ihmisillä on sukulaisia, ystäviä, kummeja, naapureita, joilta voi pyytää tilapäisapua ongelmalliseen tilanteeseen. 

Vierailija
28/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensi vuonna on päiväkodit auki 24/7 , että kauppojen myyjät pääsevät töihin. Jouluaattohan se ensimmäisenä otetaan käyttöön, että lasten lahjat saadaan vaihdettua ja sukulaistytön vegaanipoikaystävä ruokittua.

Niin. Miten jouluaattoaamuna töitä tekevien lasten hoito on järjestetty nyt? Jos isä on bussikuski ja äiti on kaupan kassalla, mihin lapset?

ap

Yhteiskuntaa ei ole järjestetty siten, että jokaisella on joka hetki oikeus joka asiaan. Lähtökohta on, että ihmiset itsekin tekevät jotain asioidensa eteen. 

Tässä tapauksessa normaaleilla ihmisillä on sukulaisia, ystäviä, kummeja, naapureita, joilta voi pyytää tilapäisapua ongelmalliseen tilanteeseen. 

Vierailija
29/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuorotöissä olevien vanhempien lapset ovat vuoropäiväkodissa hoidossa, se on auki myös juhlapyhinä. 

Vierailija
30/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen perhepäivähoitaja. Olin kieltämättä lentää selälleni, kun yhtenä vuonna aatonaattona yhtä lasta tultiin hakemaan viimeisellä minuutilla puoli viideltä ja hyvästellessä isi huikkasi 'huomiseen!'. Pysäytin ja sanoin, että huomenna on jouluaatto, eli seuraavan kerran nähdään vasta uudenvuoden jälkeen. Isä oli ihan hämmentynyt. Tietenkin olisi tuonut lapsen aattona vielä hoitoon, että ehtii ostaa kaikki joululahjat. 

Onneksi oli hoitosopimuksessa mustaa valkoisella, niin ei ollut urputtamista. 

Meni siitä vähän kuitenkin fiilis siltä päivältä. Oli muistaakseni joulu keskellä viikkoa ja kaikki muut lapset olivat aloittaneet joululoman jo edellisenä viikonloppuna. Tuo lapsi tuotiin aatonaattoon asti ja hoitoaika 7.30-16.30 minuutilleen tappiin. Äiti tuli Stockan kasseja heilutellen hakemaan lasta..

Vierailija
31/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa ruuat netistä joko kotiin tai niin, että käyt vaan hakemassa valmiiks kerätyt ruuat. Ei maksa paljon ja säästät aikaa.

Miks et voi käydä ruokaostoksilla aikaisemmin?

Haluan tehdä itse jouluruoat, enkä mitään Saarioisten eineslaatikoita foliovuoissa!

Käyn normaalisti kaupassa työpäivän jälkeen ennen kuin haen lapsen. Jopa niin joskus, että käyn kaupassa, teen ruoan ja haen vasta sen jälkeen lapsen. Kivittäkää vaan.

ap

Vierailija
32/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen perhepäivähoitaja. Olin kieltämättä lentää selälleni, kun yhtenä vuonna aatonaattona yhtä lasta tultiin hakemaan viimeisellä minuutilla puoli viideltä ja hyvästellessä isi huikkasi 'huomiseen!'. Pysäytin ja sanoin, että huomenna on jouluaatto, eli seuraavan kerran nähdään vasta uudenvuoden jälkeen. Isä oli ihan hämmentynyt. Tietenkin olisi tuonut lapsen aattona vielä hoitoon, että ehtii ostaa kaikki joululahjat. 

Meni siitä vähän kuitenkin fiilis siltä päivältä. Oli muistaakseni joulu keskellä viikkoa ja kaikki muut lapset olivat aloittaneet joululoman jo edellisenä viikonloppuna. Tuo lapsi tuotiin aatonaattoon asti ja hoitoaika 7.30-16.30 minuutilleen tappiin. Äiti tuli Stockan kasseja heilutellen hakemaan lasta..

Hakija vaihtuu kesken tekstin. Isäkö se siis haki vai äiti?

Vierailija
33/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että äiti tuli ma-ti hakemaan lasta Stockan kasseja heilutellen. Eli oli ollut lomalla itse ja käyttänyt hoitoajan jouluostoksiin. Ja keskiviikkona, aatonaattona isä tuli hakemaan ja olisi tuonut vielä torstaina. 

ap

Vierailija
34/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et ehdi käydä ostamassa ruokia ja lahjoja? Mitenkäs se mahtaa onnistua minulta ja monelta muultakin työssäkäyvältä? Niinpä.

Lahjat olen jo itse asiassa ostanut. Kätevää, kun netistä voi nekin tilata ja hakea sitten postista.

Vierailija
35/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis et ehdi käydä ostamassa ruokia ja lahjoja? Mitenkäs se mahtaa onnistua minulta ja monelta muultakin työssäkäyvältä? Niinpä.

Lahjat olen jo itse asiassa ostanut. Kätevää, kun netistä voi nekin tilata ja hakea sitten postista.

Olen sitten varmaan ihan kamala ihminen. Mutta en jaksa tai ehdi nyt miettiä, mitä kenellekin hankin ja alkaa ostaa niitä edes netistä. Nyt on vasta marraskuun alku.

Joo ja voin joo tehdä niitä ruokia kai sitten ennen joulua ja ostaa lahjoja hirveässä ryysiksessä, kuten kaikki muutkin.

Oli mulle yllätys, ettei aattona päiväkoti ole enää auki. Tulee lapselle pitkä päivä!

ap

Vierailija
36/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nykyajan vanhemmat ovat uusavuttomia, kun jopa jouluna pitäisi lapset saada päiväkotiin. jopa niillä vuorotyöläisen lapsilla on todennäköisesti isovanhemmat jotka odottavat jouluna lapsenlapsia kylään.

Vierailija
37/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että äiti tuli ma-ti hakemaan lasta Stockan kasseja heilutellen. Eli oli ollut lomalla itse ja käyttänyt hoitoajan jouluostoksiin. Ja keskiviikkona, aatonaattona isä tuli hakemaan ja olisi tuonut vielä torstaina. 

ap

..väsyneet aivot mulla. En siis ole ap :D Meniköhän nyt oikein? 

T.Perhepäivähoitaja

Vierailija
38/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat on auki seitsemänä päivänä viikossa. Jos vaikka ap hoitaisit lahjaostokset vapaapäivänä niin ei tarvi kiireisen työpäivän päätteeksi juosta kaupoissa.

Mikset muuten ihmettele miksi päiväkoti ei ole viikonloppusin auki? Onhan mainitsemasi sht, lääkärit, kaupan kassat ja muut sillonkin töissä. Aattele kun kätevää kun sinäkin saisit dumpattua sen kakaras jokapäivä hoitoon niin saisit kätevästi juostuu misä tykkäät vapaapäivinäskin. Aattele.

Vierailija
39/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitten varmaan ihan kamala ihminen. Mutta en jaksa tai ehdi nyt miettiä, mitä kenellekin hankin ja alkaa ostaa niitä edes netistä. Nyt on vasta marraskuun alku.

Joo ja voin joo tehdä niitä ruokia kai sitten ennen joulua ja ostaa lahjoja hirveässä ryysiksessä, kuten kaikki muutkin.

Oli mulle yllätys, ettei aattona päiväkoti ole enää

auki. Tulee lapselle pitkä päivä!

Eikö isä voisi jäädä aattona lapsen kanssa kotiin, kun sinä olet kaupoilla ?

ap

Vierailija
40/84 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli mulle yllätys, ettei aattona päiväkoti ole enää auki. Tulee lapselle pitkä päivä!

ap

Pitkä päivä? Meillä muksut istuvat lähes tulkoon puoleen päivään asti katsomassa lastenohjelmia (mm. Joulupukin kuuma linja).  Ja viime vuonna joulupukki oli kiireessä tiputtanut kaksi lahjaa lastenhuoneen lattialle, niiden kanssa leikkiessä meni aika rattoisasti iltapäivään asti, jolloin alkoi jouluateria. Totta kai tuossa välissä tuli jotain jännittynyt kähinää mutta kaikesta selviää.

Ruokaostokset hoidettiin miehen kanssa puoliksi edellisinä päivinä. Osa ruuista (esim. lanttulaatikko) oli pakastimessa valmiiksi tehtynä.

Ja huom. oma aamuni alkaa arkisin ennen kuutta ja kotona olen vasta viideltä iltapäivällä, kiitos pitkien työmatkojen (onneksi mies on paria tuntia aikaisempaa kotona). Ikinä ei ole ollut ongelmia kaupassakäyntien yms. kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi