Miten te toimitte teinien kanssa, joita ette ole saaneet lopettamaan tupakanpolttoa?

Vierailija

Nikotiinikoukku on jo vahva, eikä mikään kiristys, uhkailu tai lahjonta ole tehonnut. Mieluummin on rahaton, kotiarestissa ja ilman mitään etuuksia vihaisessa painostavassa ilmapiirissä, kun lopettaisi paheensa. Ei kuulemma pysty, elämä on niin vaikeaa muutenkin, ei kestä lisästressiä joka lopettamisesta tulisi, vaikka oma tupakointi harmittaakin. Mitä mä teen? Arjesta on tullut jo aikamoisen kireää tämän takia. Ikää on kuitenkin vasta 15, eli periaatteessa homma pitäisi saada loppumaan, mutta en vain ole siinä onnistunut vaikka olen kaikki mahdolliset keinot käyttänyt.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Itse en reagoi muuten kun sanomalla itse teet elämäsi virheet ja itse niistä myös sitten kärsit! Tyttö aloitti 14v tupakoinnin ja on nyt 16.

Vierailija

Mistä hän löytää tupakkaa, kun on kotiarestissa ja rahaton?

Jotkut ovat niin koukuttuvia luonteita, että mikään ei auta, ei edes lahjonta. Eräs sukulaiseni aloitti 14-vuotiaana ja lopetti nelikymppisenä, kun oireet ja rahanmeno alkoivat rassata. Tunnen myös erään ihmisen, joka ei ole vielä kuusikymppisenäkään lopettanut, vaikka hänen puolisollaan on tupakoinnista saatu syöpä. En tunne yhtään sellaista, joka olisi ulkopuolisesta syystä lopettanut; joillekin ei semmoista uhkaa tai rahamäärää ole.

Vierailija

Ööö. Minun vanhempani paheksuivat ja siinäpä se. Isäni poltti itse joten hänen oli turha saarnata ettei polttaa saa. Toki rahaa eivät antaneet ja kotona ei saanut polttaa (enkä olisi kehdannutkaan kun äiti siellä huokaili kuinka on kasvattajana epäonnistunut.) Poltin vuoden tai kaksi ja sitten lopetin. Kerroin sen myös äidille ja äiti antoi heti 50e rahaa ja sanoi että mene ostamaan jotain mukavaa. Kävin sitten elokuvissa ja ostamassa itselle uuden nätin paidan. Ainiin. Koulussakin eräs opettaja kannusti lopettamaan, sain keksipaketin häneltä kun lopetin. Aloitin vielä täysi-ikäisenä uudelleen kun todella olin niin hölmö että luulin sen lievittävän stressiä ja yksinäisyyttä, poltin taas pari vuotta ja lopetin. En ole nyt kuuteen vuoteen polttanut enkä aloita enää ikinä.

Vierailija

Eikö tuohon saa lääkäriltä apua, kun on alaikäinen kyseessä? Nikotiinipurkka, laastari tai jopa niitä tabletteja tupakoinnin lopettamisen avuksi. Tuskin terveellistä noin nuorelle, mutta eipä ole tupakointikaan.

Vierailija

Poika tekee välillä töitä saadakseen rahaa. Esimerkiksi leikkaa nurmikon, siitä annan vaikka vitosen ja käyttää sen toppaan tupakkaa. Olen myös antanut ruokarahaa kun on lähtenyt jonnekin, tai rahaa junalippuihin. On sitten ollut nälissään ja mennyt pummilla, ja ostanut tupakkaa. En ole hänelle viikkorahaa antanut sen jälkeen kun selvisi että polttaa. Ei hän koko puolta vuotta sentään kotiarestissa ole ollut, ja kotiarestinkin aikana täytyy kouluun päästä :D

Kurjalta tämäkin rankaiseminen tuntuu, ja rahattomana poika saattaa vielä tehdä tyhmyyksiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuohon saa lääkäriltä apua, kun on alaikäinen kyseessä? Nikotiinipurkka, laastari tai jopa niitä tabletteja tupakoinnin lopettamisen avuksi. Tuskin terveellistä noin nuorelle, mutta eipä ole tupakointikaan.

Meinaatko että ostan kalliin lääkekuurin, vaikka pojalla ei ole motivaatiota lopettaa? Toki voin ostaa nikotiinipurkkaa tarjolle, käyttää jos siltä tuntuu. Ja luvata ostaa lisää jos tahtoo, niin paljon kuin haluaa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että ostan kalliin lääkekuurin, vaikka pojalla ei ole motivaatiota lopettaa? Toki voin ostaa nikotiinipurkkaa tarjolle, käyttää jos siltä tuntuu. Ja luvata ostaa lisää jos tahtoo, niin paljon kuin haluaa.

ap

Ap olet oikeassa juuri sen suhteen ettei se lopettamisen jatkuva yrittäminen paranna tilannetta jos ihminen ei itse halua lopettaa. Voit toki sanoa pojalle että jos hän haluaa lopettaa niin autat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi kirjoitat sitten, että poikaa harmittaa tupakointi? Kyllä siellä voi itää jonkinlainen motivaatio. Kysy pojalta haluaako lopettaa ja lupaa tukea henkisesti ja myös purkalla tai lääkekuurilla.

Vierailija

Juuri noin, ostat tai teet eväät etkä anna rahana, liput valmiiksi.

Jos hän tarvitsee esim. uuden talvitakin tai jotain eikä kehtaa mennä enää äidin kanssa ostoksille niin vaadit kuitin ja loppurahat takaisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi kirjoitat sitten, että poikaa harmittaa tupakointi? Kyllä siellä voi itää jonkinlainen motivaatio. Kysy pojalta haluaako lopettaa ja lupaa tukea henkisesti ja myös purkalla tai lääkekuurilla.

Poika oli tossa kesällä pari viikkoa sairaalassa itsetuhoisuuden takia. Tilanne on mennyt nyt paremmaksi, ja on aikalailla yhteiskuntakelpoinen, mutta masennusta ei ole silti voitettu. Pojalla ei ole omien sanojensa mukaan voimia lopettaa, vaikka tietääkin saavansa siihen apua, ja on sitä mieltä ettei olisi koskaan kannattanut lopettaa.

Ja sitten se juttu, että jos en anna pojalle rahaa edes töistään, tai yhtään koskaan euroakaan, mitä luulette siitä seuraavan? Pikku rötöstelyjä poika on tehnyt jo aiemmin, nyt ollut niistä ainakin tietojeni mukaan pitkään erossa. On pumminut rahaa ja röökiä, mutta ei ole käsittääkseni tehnyt mitään laitonta. Kuinka kauan hänen pitäisi olla täysin rahattomana, ennen kuin hankkisi sitä jostain laittomasti? Asioilla on monta puolta, ja kannattaa muistaa että kyseessä on nuori joka sairastaa masennusta ja on vuosi sitten rötöstellyt. Silloin oli vielä 14, nyt ollessaan rikosoikeudellisessa vastuussa on tosissaan tsempannut sen puolesta.

ap

Vierailija

Ei siihen välttämättä mikään auta, ite alotin myös yläasteikäisenä tupakoinnin, olen kohta 30 ja poltan yhä ja vituttaa että en lopettanut sitä nuorempana tai pysynyt edes vaikka siinä että polttaa kun käy viihteellä. Sen saa loppuun vaan kun ite päättää ettei enää halua polttaa, multa ei löydy tarpeeks motivaatiota lopettaa, koska polttaminen on tavallaan kivaa ja rentouttavaa - mukava pikku tauko muutaman kerran päivässä arjen kiireiden keskellä eikä rahanmenokaan ole ongelma.

Rahan antamisen lopetat ja tosiaan liput ja eväät ostat ihan fyysisinä etkä anna rahaa, siinä kai ne vaihtoehdot on.

Kyllä sitä röökiä aina löytää alaikänenkin kun vaan näkee tarpeeks vaivaa sen hankkimiseen, huomautuksena kirjoittajalle viestiin numero 2. Kaverin kanssa juuri naureskeltiin miten nuorina aina kauhisteltiin kun aikuiset otti muutaman imun tupakasta ja heitti yli puolet maahan, jos eivät polkeneet sammuksiin niin mehän hyökättiin perään ja polteltiin sitten vaikka niitä jämiä :D Kyllä sitä nuorena osaa olla typerä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pojalla ei ole omien sanojensa mukaan voimia lopettaa, vaikka tietääkin saavansa siihen apua, ja on sitä mieltä ettei olisi koskaan kannattanut aloittaa.

korjaus

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

. Pojalla ei ole omien sanojensa mukaan voimia lopettaa, vaikka tietääkin saavansa siihen apua, ja on sitä mieltä ettei olisi koskaan kannattanut aloittaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat