Miten masennuksesta eroon pysyvästi

Vierailija

Olen ollut jo vuosia masentunut ja olen hoidossa. Silti masennus aina uusiutuu hoidosta huolimatta. Mitä teen väärin? Töissä olen mutta pitkät sairaslomat ärsyttää ja en halua niitä. Haluan olla pärjäävä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Elämässä olisi hyvä olla merkityksellisyyden tuntua, riittävästi rakkautta ja itselle voimakasta onnentunnetta ja mielihyvää tuottavia asioita . Mieti onko sinulla näitä, ja jos jotain puuttuu, pystytkö vaikuttamaan asiaan. Toisaalta on normaalia, että elämässä paremmat kaudet ja huonommat kaudet vaihtelevat. Mieti myös miten "puhut" itsellesi, latistatko itseäsi vai nostatatko. Itse olen huomannut  että joskus olen jo heti aamusta todennut, että "ahdistaa" ja olen tätä sanaa päässäni vahvistanut. Nykyään jos aamulla tuntuu tuolta, ajattelen ennemmin että "mä jaksan" ja siitä tulee pikkuhiljaa levollinen ja voimakkaampi olo.

Vierailija

Ykkösvastsajan iteeapuhuuhaa on juuri sitä, huuhaata. Masennukselle on ominaista se, että ihminen on masentunut, vaikka siihen ei ole mitään oikeaa syytä: vaikka elämässä on kaikki hyvin, vaikka on rakkautta, merkityksellisiä asioita ja asioita jotka normaalioloissa tuottaisivat mielihyvää ja onnea - eivät vain tuota. Se, että ihmistä harmittaak a turhauttaa ja surettaa kun asiat menevät pieleen, ei ole sairaus, se on ihan normaalia. Sairaus on se, kun masentaa, vaikka kaiken pitäisi olla hyvin. 

Tähän voi vaikuttaa aivokemialla: tee mitä tahansa, mikä tuottaa endorfiineja. Seksi on täyellinen, jos sulla vielä on kyky saada orgasmi, välitettavasti se häviää masennuksessa monilta. Joitakuita auttavat rajut urheilusuoritukset. Avantouinti kerran tai pari viikossa auttaa itseäni. Nukkuminen on perusedellytys, väsyneenä aivot on niin sumussa, että mitään muita tunteita ei ole.SITTEN TÄMÄN JÄLKEEN yritä diinä endorfiinihumalasssa saada kiinni niistä hyvistä asioista ja jatkaa mielihyvää rakastavien ihmisten kanssa ja mielekkäässä tekemisessä.

mutta ei se näilläkään keinoilla pysyvästi häviä. Jos endorfiinin saanti lakkaa ja väsymys pääsee liian suureksi, olet taas samassa pisteessä kuin ennenkin. Mutta voit kuitenkin säädellä asiaa nåillä keinoilla, ainakin jossain määrin.

Vierailija

Mielensairauksia ei voi parantaa. Niiden kanssa voi elää jotenkuten. Omaa kokemusta on. Vähän harmittaa kun jäi elämä elämättä mutta onhan se kiva huolehtia siitä että kaikki on desinfioitua.

Vierailija

Kuulostaa siltä että sulla on hyviäkin kausia? Se on hieno asia! Yritä pitää mielessä että olet tärkeä ja sinulla on merkitystä, etkä ole yhtään huonompi ihminen vaikka välillä masentaa. Joudut varmasti käymään läpi tarkkaan itseäsi, mitkä asiat korostuu masennuskausina, mistä voisi saada hetken helpotusta (ehkä se avantouinti, brrr sanon minä :D ). En tiedä onko tässä mitään järkeä, mutta auttaisiko ns.hyväksyminen ja asian äärelle pysähtyminen mitään? Eli kun alkaa masentaa, niin toteat itsellesi että nyt tarvitsen lepoa, ja annan itseni rauhoittua. Hyvät ajat tulee taas, mutta nyt on hetki tällaista?

Oletko lukenut mitään itsehoito-oppaita? Tai osaisitko/jaksaisitko lukea myös masennuksen aikana? Lukeminen on helppo tapa stimuloida aivoja, ja saada vahingossa muuta ajateltavaa, ja suhteellisen mielekästä, sisällöllistä tekemistä.

Tsemppiä päiviisi! 

Vierailija

Paranna ruokavaliotasi eli syö paljon kasviksia. Suolistohan on "toiset aivomme" ja hormoneista esim. serotoniini muodostuu siellä. Kannattaa googletella asiaa. Itse koen ainakin hyötyneeni runsaasta kasvisten syönnistä ja lisäravinteista (E-EPA ja 100 ug D-vitamiini) - ja vaikka et hyötyisikään, niin etpä ole mitään menettänyt kokeilullasi, terveellisesti syöminen on aina hyväksi. Masennus on tulehdus.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/suoliston-bakteerit-saatelevat-aiv...

Vierailija

Tsekkaa ihan ensin raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta verikokeilla.

Ei riitä Hemoglobiini, vaan tarkistuta varastoraudan taso, koska se saattaa olla tyhjä ennen kuin hemppa laskee.

Sitten d-vitamiinia purkista, joka päivä jos et syö paljon kalaa tms. Ehkä siltikin.

Aurinkolomalle säännöllisesti ja pimeän ajan Suomessa kirkasvalolamppu käytössä aamuisin.

Vierailija

Sulla voi olla joku käsittelemätön ikävä asia menneisyydessäsi, josta aiheutuu syyllisyydentunnetta ja ahdistusta alitajuisesti. Olet kieltänyt itseltäsi sen ajattelemisen ja myöntämisen. Olet "unohtanut" sen, mutta silti se nakertaa siellä ajatuksien taustalla.

Itsellä kävi näin. Toistuvien masennusten syynä oli käsittelemätön trauman aiheuttanut asia, jonka "pöydälle nosto" aloitti lopullisen parantumisprosessin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Huutoa tästä tietenkin tulee mutta thc. Lähtee se masennus.

Njoo kannabiksella lähtee myös aivot hitaasti ja keuhkot menee paskaksi. Vittu että te olette säälittäviä kun aina pitää olla pää sekaisin että kestää elämää. Hirttäkää itsenne mäntyihin, niin piristyy Suomikuva kun luuserit on poistettu keskuudestamme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paranna ruokavaliotasi eli syö paljon kasviksia. Suolistohan on "toiset aivomme" ja hormoneista esim. serotoniini muodostuu siellä. Kannattaa googletella asiaa. Itse koen ainakin hyötyneeni runsaasta kasvisten syönnistä ja lisäravinteista (E-EPA ja 100 ug D-vitamiini) - ja vaikka et hyötyisikään, niin etpä ole mitään menettänyt kokeilullasi, terveellisesti syöminen on aina hyväksi. Masennus on tulehdus.

Muuten hyvä, mutta serotoniini ei ole hormoni, vaan hermoston välittäjäaine.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta serotoniini ei ole hormoni, vaan hermoston välittäjäaine.

Kiitos korjauksesta :) En ole hormoni/aivoekspertti, vaan ihminen joka jakoi omakohtaisen kokemuksensa. Mutta nytpä tiedän tämänkin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat