Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin "koska teille syntyy toinen lapsi" -kyselyt lakkaavat?

Vierailija

Tosiaan se 2 lasta on Suomessa päähänpinttymä ja ideaali useimmille, itselle ei. Lapsi on nyt kohta 3 vuotias ja melkein kaikilla puistotutuilla ja tuttavilla on toinen tuloillaan/tullut. Ja minultakin kysellään, katsellaan vatsanseutua jne. Sukulaisia näen muutaman kerran vuodessa ja he kyselevät myös.Mutta kun ei tule toista, olen aina halunnut vain max. yhden lapsen ja nyt lapseni kanssa olen entistä varmempi asiasta. Olen aidosti iloinen toisen lapsen saavien puolesta, ja vauvat on söpöjä mutta kyllä ne kysmykset ovat tungettelevia. Lapsettomana minulta ei kyselty mitään lasten hankkimisesta, miksi nyt kysellään kun lapsi on jo se 1?

Tunnen olevani etuoikeutettu, tai niin varmaan nekin joilla on useampia lapsia. Tuntuu,että yhden lapsen kanssa voin tehdä melkein samoja juttuja kuin lapsettomana (vapaus on tietyllä tavalla tärkeää) eikä tarvitse vajota vain lapsiperherooliin. Vasta nyt olen toipumassa järkytyksestä että minusta ylipäätään tuli äiti (en ole mikään perinteinen äitityyppi).

Olen jo vanha, mummoäiti, 38 vuotias, harmi vain kun näytän n. 10 vuotta nuoremmalta niin vielä kysellään :) Ehkä sitten 10 vuoden kuluttua ei enää kysellä :) Tekisi mieli sanoa suoraan kyselijöille etten halua lisää lapsia, mutta jotenkin en kehtaa sanoa sitä vauvaansa ylpeänä esittelevälle äidille tai raskaana olevalle. Toisaalta, kyllähän heidänkin kysymyksensä sisältää ajatuksen siitä, että minulta puuttuu jotain mitä heillä on (eli se toinen lapsi) joten tavallaan jo pelkkä kysymys sisältää jonkinasteisen loukkauksen. Puhumattakaan, jos kärsisin sekunadaarisesta lapsettomuudesta....

Tuo asia varmaan korostuu, kun olen työtön, ihmiset tuntuvat ajattelevan, että mikset sitten teen vain lisää lapsia, kun ei kerran töitäkään ole.

Onko teillä kokemuksia asiasta?

Kommentit (9)

Vierailija

Ei lopu ennen kuin teet siitä lopun tai täytät 50 :) Minä sain ainokaiseni 22-vuotiaana ja utelut jatkuivat siihen saakka, kunnes kerroin avoimesti vetäneeni piuhat poikki 30-vuotispäiväni kunniaksi. Vähempi ei mennyt perille. En koe jääneeni mistään paitsi.

Vierailija

Mun mielestä utelijoille kannattaa vaan suoraa sanoa, ettet aio hankkia enempää lapsia. Jokaisen oma päätös, se on sun päätös ja jos joku siitä loukkaantuu niin aika herkkä täytyy olla. Itse olen myös onnellinen yhden lapsen äiti, enkä enempää lapsia aio hankkia vaikka olen vasta alle 30v. Näen itseni vain yhden lapsen äitinä ja olen erittäin onnellinen näin, en halua olla ns ''kotiäiti'' ja elättää suurempaa perhettä sekä ottaa vastuuta useista lapsista, yhden lapsen kanssa paljon helpompaa ja tämä on myös lapseni etu. Tunnen paljon lapsettomia sekä yhden lapsen äitejä, toi 2- lapsen päähänpinttymä on jo vanhanaikainen juttu. Älä välitä siitä vaan tosiaan toteat utelijoille suoraan, ettei enempää lapsia tule

Vierailija

No nyt meiltä ei ole enää kyselty! Lapsi täyttää kohta 5v, ihmiset huomaavat että vuodet vaan kuluvat ja mitään ei tapahdu, valtaikäero on historiaa joten ei tarvitse enää udella koska eihän nyt kukaan mitään omaperäisiä ratkaisuja tee :) Mutta nyt meille on tulossa toinen lapsi, n. 5.5v ikäerolla (myös viimeinen). Kyllä ne nyt yllättyy! Aiemmin ollaan vastattu että voi olla, ettei haluta enempää, ei ainakaan nyt.

Vierailija

Meillä lapsi on nyt 11v, enkä muista, että muutamaan vuoteen olisi kukaan enää kysynyt. Pitkään jaksoivat sinnikkäimmät kuitenkin kysellä.

Vierailija

Sitten, kun oot tehnyt sen toisen. Ja auta armias, jos sattuukin olemaan samaa sukupuolta esikoisen kanssa niin kohta tökkii kylkee: millos teille tulee kolmas.. kyllä perheessä on hyvä olla niin tyttöjä kuin poikia..

Nykyään tuntuu, et 3 lasta on must-juttu.. kaikki vääntää sen kolmannen ja sitten naristaan rahanmenoa, oman ajanpuutetta ym. Tosin noista turistaan oli 1,2 tai 5 lasta.. jokainen, jolla on lapsi, tietää et 2 lasta maksaa enemmän aikaa ja rahaa kuin yksi.. 3 enemmän kuin 2 jne..

Minulla on 2 tyttöä ja olen sanonut niin raskaana ja vauvan juuri saaneille: ettei tule kolmatta hyvinkin selkeästi.. Tykkään olla vauvojen kaa, kunhan ne ei ole omia :)

Meidän vauva-aika oli ja meni.. nyt odotellan kouluaikaa ym. muuta..

Vierailija

En ole koskaan käsittänyt noita lapsi- uteluja. Mitä se kenellekään kuuluu, onko toisella 1 vai 6 lasta, vai ei peräti yhtäkään. Jokaisen oma asia, toisten elämään lapset ei kuulu lainkaan ja toiset taas haaveilevat suuresta perheestä. Toinen haluaa lapsen jo 20v, toinen haluaa esikoisensa lähempänä 40v ja toinen taas ei koskaan. Toisten lapsimäärät ei vaikuta millään tavalla näiden utelijoiden elämään.. kauheen töykeetä tollaset utelut. Itselleni ei tulisi mieleenkään udella toisten henkilökohtaisia asioita, töykeää. 

Vierailija

Mä en liitä tuollaiseen uteluun mitään taustaoletusta siitä, että vähintään se kaksi jotenkin kuuluisi olla. Lähinnä itsekin kysyn tuota yhden lapsen vanhemmilta yleisen kiinnostuksen vuoksi, niin kuin muitakin asioita. Meillä on yksi lapsi, ja voi olla ettei koskaan tule toista. Mielipide siitä asiasta vaihtuu melkein viikottain. Mut ei mua haittaa että tuollaisia asioita kysytään, saati että miettisin että mahtaako kysyjä mun vastauksesta loukkaantua, oli se mitä hyvänsä. Ihan normaali, neutraali keskusteluaihe, mun mielestä että millaista perhekokoa on aatellut.

Vierailija

Multa ei oo koskaan kyselty lapsista, aikoinaan ilmotin kaikille ettei sellaisia tule.

Terveisin lapseton nainen 38v

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat