Yli nelikymppiset! Onko painonhallinta vaikeampaa kuin nuorempana?

Vierailija

Mitä teet asian eteen?

Kommentit (14)

Vierailija

Eipä ole sen vaikeampaa, ainakaan minulle. Syön terveellisesti, siis paljon hedelmiä, vihanneksia, kalaa ja kanaa. Herkkuja syön silloin tällöin. Höttöhiilareita pyrin välttämään ja sokeria. Urheilen ja käyn kuntosalilla.

Vierailija

Mulla se vaikeutui jo kolmikymppisenä. Vaikka muutin syömistäni ja varsinkin juomistani (olin nuorena baarikärpänen) terveellisemmäksi, painoa vaan alkoi tulla. Minä, joka olin ennen saanut syödä ihan mitä vaan ja pysyin hoikkana, aloin nyt lihoa mielestäni jopa aika askeettisella ruokavaliolla.

Kymmenisen vuotta jaksoin yrittää taistella läskiä vastaan, mutta taistelu oli tappiollista. Välillä sain jollain dieetillä alas 10-15 kg, mutta aina lihoin takaisin. Lopulta dieetitkään ei enää tehonneet. Ravitsemusterapeutti totesi että tyypillinen ilmiö keski-ikäiselle jojo-laihduttajalle että aineenvaihdunta menee niin jumiin että paino lähtee tosi huonosti. Enää en jaksa edes yrittää. Olen 30 kg painavampi kuin kolmikymppisenä, mutta mitä väliä. Ei ulkonäkökään enää jaksa kiinnostaa kun kurttuinen rusina olen muutenkin, joten olkoon sitten läskikin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole sen vaikeampaa, ainakaan minulle. Syön terveellisesti, siis paljon hedelmiä, vihanneksia, kalaa ja kanaa. Herkkuja syön silloin tällöin. Höttöhiilareita pyrin välttämään ja sokeria. Urheilen ja käyn kuntosalilla.

Samat sanat, paitsi etten käy kuntosalilla. Lenkkeilen päivittäin tunnin verran ja voimistelen kotona. Ikää nyt 52 v ja mitat olleet samat parikymmentä vuotta 159/56.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat, paitsi etten käy kuntosalilla. Lenkkeilen päivittäin tunnin verran ja voimistelen kotona. Ikää nyt 52 v ja mitat olleet samat parikymmentä vuotta 159/56.

Sama täällä. Eipä oikeastaan. Mä olen painanut 16-38v:nä 55kg ja siitä eteenpäin viimeiset 17 vuotta 62 kiloa. Pilatesta 90 min viikossa viimeiset 2 vuotta ihan omaksi iloksi. Ja pitäähän tuo kropan kivan mallisena:)

Syön hyvin ja kaikkea mutta pieniä annoksia (ainakin AVn mukaan). Herkuttelenkin joka päivä. Höttöhiilareita ja mättöä äärimmäisen harvoin, en vaan tykkää

Vierailija

Todellakin on vaikeutunut. Liikun enemmän kuin koskaan, syön terveellisemmin kuin koskaan. Silti paino on noussut nyt jo 70 kiloon. Nuorena painoin 55-60kg. Olen 45v ja vaihdevuodet tukevasti käynnissä. Pari vuotta sitten sain muutaman kilon pois aivan äärimmäisellä kitudieetillä, normaalillä vähähiilarisella kevyellä ruokavaliolla pystyn juuri ja juuri pitämääb painon samassa.

Vierailija

En ole vielä neljääkymmentä, mutta kolmekymppisenä painonhallinta vaikeutui. Tai oikeastaan silloin se oli aloitettava. Olen koko aikuisikäni ollut saman kokoinen, mutta parikymppisenä sai syödä ja liikkua (tai olla liikkumatta) miten huvitti, nyt on elettävä terveellisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sanoisin, että tuo on jo aikaa vaikeaa ja aikaavievää tuo teidän painonhallinta...

;-)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on vaikeutunut. Liikun enemmän kuin koskaan, syön terveellisemmin kuin koskaan. Silti paino on noussut nyt jo 70 kiloon. Nuorena painoin 55-60kg. Olen 45v ja vaihdevuodet tukevasti käynnissä. Pari vuotta sitten sain muutaman kilon pois aivan äärimmäisellä kitudieetillä, normaalillä vähähiilarisella kevyellä ruokavaliolla pystyn juuri ja juuri pitämääb painon samassa.

Näinhän se useimmiten menee, vaikka tällä palstalla enemmistö onkin niitä ikuisesti hoikkia. Mutta kun katselen ikäisiäni 40-50 v naisia niin tosi harva heistä on samalla tavalla hoikkia kuin nuorena. Kyllä useimmille on 15-30 kiloa tullut elopainoa lisää.

Vierailija

Kyllä on. Se vaihtelee tosin kovasti, minkä ikäisenä aineenvaihdunta muuttuu, ja voi olla, että jos vaihdevuosia ei tule hormonilääkityksen takia, niin se muutos odotuttaa itseään.

Ja tietysti jos joku harrastaa jo nyt askeettista ruokavaliota ja rankkaa liikuntaa, niin eihän sitä toki liho.

Mutta normaalilla ruokavaliolla ja 1-3 krt viikossa liikkumalla voin sanoa, että aiempaa herkemmin lihoo kyllä. Hiukan pitää miettiä, mitä syö ja mitä ei.

Tosin itse en pidä pientä ylipainoa (bmi26) edes minään ongelmana. Terveydellistä haittaa siitä ei ole, ja tykkään ulkonäöstänikin enemmän hiukan pyöreämpänä. Makuasia tietysti tämä.

Mutta eipä tarvitse elää kovalla kitudieetillä tai rehkiä päivittäin lenkillä.

Vierailija

Onhan se vaikeampaa. Nyt 44v, ja jos ei liiku sitä 3 kertaa viikossa tai jos erehtyy herkuttelemaan enemmän kuin kerran viikossa, niin kyllä näkyy vyötäröllä. Mitä mä teen? No, noita edellä mainittuja, eli käyn salilla ja lenkillä, ja aloitan ruokavalion kevennyksen heti, jos vaatteet alkaa kiristää. En suostu ostamaan suurempaa vaatekokoa. Mun on ainakin oltava tosi tarkkana, ja välillä ottaa pattiin, kun pulleammat ystävät jaarittelee, että onpa sun helppoa, kun aina pysyt niin hoikkana. Ei se helppoa ole, mutta nyt keski-iässä arvostaa terveyttäänkin ihan eri lailla kuin nuorena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuin minun kynästään, erotuksena että mulla paino nuorempana liikkui 50 ja 55 kilon välissä, ilman että joutui katsomaan kuinka syö tai juo. Tämä on tosi mälsää kun ei ole tottunut syömisiäni tarkkailemaan.

liikuntaa harrastan suurinpiirteiden saman verran kuin ennenkin, useampana päivänä viikossa ihan hikiliikuntaa ja päivittäin hyötyliikuntaa. Paino vaan tuntuu nousevan ja kunto huonontuvan.

Vaihdevuodet ilmeisesti itselläkin päällä, kuukautiset tulevat n. Neljä kertaa vuodessa ja hikoiluakin esiintyy, samoin kun nukkuminen pn huonompaa kuin esim nelikymppisenäkin. Ja ikää tosiaan vasta se 45!

Vierailija

Vuodessa tulee noin 1 kg lisää tällä hetkellä, alkoi 37-38 veenä ja istumatyö suurin syy! Liikunta ei vaikuta suuntaan eikä toiseen.

Toisaalta, ei mene rahaa ruokaan koska en syö mitään. Tänään leipä, viili, banaani lounaalla ja iltasella kotona ehkä vielä jotain. Sitä mukaa kun ikää tullut olen karsinut syömisiä, mm. aamupalan karsin ensin 1 leipään kolmekymppisenä, ja nyk. en syö aamupalaa lainkaan. Ei tartte syödä, en laihdu kuitenkaan. Aiemmin heräsin vatsa aina litteänä, nykyisin saa olla oksennustaudissa, että pääsee samaan tulokseen-

Vierailija

Sain kolmevitoseen asti syödä ja juoda mitä tahansa suuremmin leviämättä, mutta nyt neljänkympin tultua mittariin tilanne on aivan toinen. Aineenvaihdunta on selvästi hitaampaa, ja herkuttelu näkyy nopeasti turvotuksena. Viimeisen parin vuoden aikana lihoin noin 7 kg huomaamattani (syytän istumatyötä, stressiä ja sokerinhimoa), ja vastaiskuna tälle lisäsin reippaasti liikuntaa ja poistin sokerin ruokavaliostani. Laihtuminen takaisin normipainooni oli todella hidasta ja työtä vaativaa. Ruuan laatua ja määrää on tätä nykyä tosissaan tarkkailtava, ettei kiloja kerry. Lähes jokapäiväisestä liikunnasta on jo onneksi tullut rutiinia ja suuri hyvän olon lähde.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat