Tiesittekö, että lapsen lukihäiriöitä voi " ennustaa" jo 5-vuotiaalta tai nuoremmaltakin?
Jollei lapsi 5-vuotiaana tunnista riimejä (talo-palo), osaa erotella sanoja tavuiksi, yhdistää tavuja sanoiksi tai tunnistä äännettä sanasta (onko sanassa kettu äännettä /e/?), hän on riskiryhmässä lukihäiriön suhteen.
6-vuotiaana pitäisi osata nimetä sanan alkuäänne (varsinkin vokaalit ja konsonanteista muut kuin klusiilit).
7-vuotiaana pitäisi osata poistaa sanan alkuäänne ja vaihtaa äänteiden paikkaa (lapsi - laspi).
Lapsen pitäisi osata riimitellä spontaanisti jo kolmen vanhana (papu-rapu-lapu-sapu-hapu-kapu). Lapsen pitäisi jo tajuta, että sana on muutakin kuin sen merkitys; sana kuulostaa joltakin.
Näihin asioihin voi vaikuttaa. Lukekaa lapsillenne runoja ja loruja. Ne auttavat lasta tutkimusten mukaan oppimaan lukemaan ja vähentävät lukihäiriön riskejä.
Terveisin puheterapeutti
Kommentit (25)
Meille sanottiin neuvolassa, että kannattaa leikkiä paljon ristikkäisleikkejä vauvan kanssa. Siis sellaisia, että oikealla jalala kosketetaan vasenta kättä jne. Pitäisi jotenkin kehittää aivotoimintaa kielenhahmottamisen saralla.
Vierailija:
Yritin etsiä netistä lisää tuosta konttausasiasta, mutta en löytänyt.
Muistaakos joku muu, että mistä se oli merkki, jos ei lapsi leikkiessä osaa vaihtaa kättä kun käsi menee yli vartalon keskiviivan. Muistelin että sekin liittyi lukihäiriöön.T:8
mutta just noi itä-länsi ja oikee-vasen ei oo helppoja. Osaan kyllä, mutta täytyy miettiä tarkasti ennen kuin oon varma. SAmoin jos istun vastakkain jonkun ihmisen kanssa, en osaa suoralta kädeltä sanoa, kumpi on se oikea ja kumpi vasen käsi. Täytyy ensin kääntää henkilö mielessäni :) Hassua, muuten oon ihan hyvin pärjännyt elämässä.
Keksin usein iltasaduksi lapselleni loruja tai tarinoita:
Esim. Olipa kerran kettu, jonka lempiruoka oli lettu. Sen paras kaveri oli nalle ja ne katselivat yhdessä taivahalle jne.
Tyttömme on nyt 3-vuotias ja keksii itsekin tarinoita, joissa on loppusointuja. Kirjoitamme usein hänen kertomuksensa vihkoon ja hänen tarinansa alkavat olla jo tosi pitkiä kertomuksia, missä on peikkoja, poliiseja ja monenlaisia eläimiä:
Esim. viikko sitten: Olipa kerran kissa. Se ei ollut mikään pissa, vaan ihan oikea kissa jne. :)
Jos ei tykkää itse keksimisestä, lorujen lukeminen ja laulaminen varmasti auttaa riimittelyn oppimiseen.
Olipa kerran kettu, jolle maistui (kuulemma pinaattilettu)..
olipa kerran lammas, jolla oli kipeä (hammas)...jne
lapselleni r -ja s-kirjaimet, kun ei ulkopuolista apua loydy ja olen ainoa suomenkielen puhuja hanelle? Asumme englanninkielisessa maassa ja lapseni on siis kaksikielinen.