Kuinka nopeasti työsähköpostiin kuuluu vastata?

Vierailija

Hei,

mielenkiinnosta kysyn, että kuinka nopeasti mielestänne työsähköpostiin tulisi vastata? Onko työpaikoillanne annettu ohjeistusta asiasta?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Riippuu ihan työstä ja sähköpostin aiheesta. Itse olen it-alalla, ja työaikana katson sähköposteja noin tunnin välein. Kiireellisiin asioihin vastaan heti postin saatuani, mutta koskaan en jätä sähköpostia niin etten samana päivänä vastaisi mitään, edes "selvittelen asiaa, palaan asiaan huomenna" tms.

Vierailija

Sitten kun kerkiää. Riippuu täysin asian kiireellisyydestä. Sähköpostia ei pidä edes käyttää, jos asia on kovin kiireellinen. Osaathan ottaa huomioon, että sähköposti saavuttaa vain sen, jolle posti on osoitettu, ellei työpaikalla ole jotain yleisosoitetta - kuten meillä - jonka näkee useampi. Se yksi henkilö voi olla vaikka lomalla, sairaana, jossain pitkällä työmatkalla - kaikki eivät edelleenkään pääse sähköposteihinsa käsiksi missä tahansa - sähköpostin ulottumattomissa tai jopa lähtenyt työpaikasta pois. Oma ohje on, että saman päivän aikana, jos on paikalla. 

Vierailija

Tottakai niin pian kuin mahdollista, itse tarkastan joka päivä postit. Tapauksesta ja asian kiireellisyydestä riippuen vastaan jokaiselle, yli viikkoa ei missään nimessä saa mennä.

Vierailija

Riippuu hyvin paljon työn luonteesta. Omassa työssäni yleensä tärkeisiin vastataan samana päivänä, mutta viimeistään seuraavana. Kiireettömiin 1-3 päivän sisällä. Iltaisin tai viikonloppuisin, tai lomien aikana, ei porukan oleteta seuraavan työpostiaan.

Vierailija

Riippuu vähän s-postin sisällöstä. Mut viimeistään 24h kuluttua. Vähintäänkin kuittaus "hoidan tämän". Mut joskus olen joiltakin saanut vastauksen tyyliin kolmen viikon kuluttua. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

 Se yksi henkilö voi olla vaikka lomalla, sairaana, jossain pitkällä työmatkalla - kaikki eivät edelleenkään pääse sähköposteihinsa käsiksi missä tahansa - sähköpostin ulottumattomissa tai jopa lähtenyt työpaikasta pois.

Kyllä yleensä laitetaan sähköpostista lähtemään automaattinen poissaolosta ilmoittava vastaus, jos on lomalla tai muuten pois. Siihen viestiin sitten laitetaan yleensä sijaisen yhteystiedotkin, keneen voi ottaa yhteyttä poissaolon aikana.

Vierailija

Hieman lähettäjästä ja aiheesta riippuen, mutta parin päivän sisällä viimeistään, mikäli sähköposti on sellainen johon on ylipäänsä reagoitava. Pääsääntöisesti saman päivän aikana.

Vierailija

Jos on tärkeä asiakas, kai se olisi ihan hyvä vastata samantien tai samana päivänä. Tuppaa jäämään vastaukset kuitenkin siihen, kun ehtii antaa kunnon vastauksen. Jostain syystä materiaalin toimittajille on helpompi vastata heti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 Se yksi henkilö voi olla vaikka lomalla, sairaana, jossain pitkällä työmatkalla - kaikki eivät edelleenkään pääse sähköposteihinsa käsiksi missä tahansa - sähköpostin ulottumattomissa tai jopa lähtenyt työpaikasta pois.

Kyllä yleensä laitetaan sähköpostista lähtemään automaattinen poissaolosta ilmoittava vastaus, jos on lomalla tai muuten pois. Siihen viestiin sitten laitetaan yleensä sijaisen yhteystiedotkin, keneen voi ottaa yhteyttä poissaolon aikana.

Meillä ei ole sijaisia. Firma on vaan suljettu loman ajan. Pomolla on omat hommansa, joita ei tee kukaan muu ja jotka hän haluaa tehdä itse. Meillä ei kuulemma se automaattivastaus toimi, en tiedä miksi. Eikä viestiin välttämättä saa mitään automaatteja laitettua, jos sairastuu äkillisesti. Kaikki työpaikat eivät tarjoa etäyhteyttä tai pilvipalvelussa olevaa postia. Eikä nämäkään auta, jos saa vaikka aivoinfarktin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kerkiää. Riippuu täysin asian kiireellisyydestä. Sähköpostia ei pidä edes käyttää, jos asia on kovin kiireellinen. Osaathan ottaa huomioon, että sähköposti saavuttaa vain sen, jolle posti on osoitettu, ellei työpaikalla ole jotain yleisosoitetta - kuten meillä - jonka näkee useampi. Se yksi henkilö voi olla vaikka lomalla, sairaana, jossain pitkällä työmatkalla - kaikki eivät edelleenkään pääse sähköposteihinsa käsiksi missä tahansa - sähköpostin ulottumattomissa tai jopa lähtenyt työpaikasta pois. Oma ohje on, että saman päivän aikana, jos on paikalla. 

Tuo on kyllä todella huonoa työn organisointia. Onko julkisen sektorin työpaikka?

Vierailija

Merkitsen postit töissä kiireellisyyden mukaan. Tärkeimpiin vastataan heti, muihin saattaa kulua aikaa. Vastaan aina kaikkiin viesteihin. Kollegat oppivat tietämään tämän. (Riippuu tietty organisaatiokulttuurista, mikä toimii, mikä ei)
Ärsyttää nämä saman tien mailaavat "palaan asiaan", eikä mitään sen jälkeen kuulu koskaan, parhaimmillaan tämä toistuu kahteen kertaan.
Sen olen opetellut, että aina kiitetään ja aina ollaan kohteliaita ja muutenkin varotaan sanoja; omakaan pomo ei välttämättä ehdi lukemaan viestiä kuin silmäillen ja voi laittaa suoraa kritiikkiä tms. sisältävän viestin edelleen vaikka kenelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Merkitsen postit töissä kiireellisyyden mukaan. Tärkeimpiin vastataan heti, muihin saattaa kulua aikaa.


:D Ei siis kuukausia aikaa, ehkä max viikko? Sen jälkeen voi laittaa viestiä, et asiaa hoidetaan kyllä, mutta viiväsryy siitä ja siitä syystä....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat