Verojen maksaminen pianotunnista

Vierailija

Työkaverini haluaisi, että pitäisin hänen lapselleen pianotunteja. Teen ihan muuta työtä tällä hetkellä, mutta olen opiskellut  konservatoriossa pianonsoittoa. Paljonko te olette pyytäneet tunnin pianotunnista ja miten verojen maksaminen hoidetaan? Onkohan fiksumpi jättää koko homma ottamatta, kun tuntuu niin hankalalta? 

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Eikös se mene niin, että jos tienaat (tuosta pianotunnin pitämisestä) vuodessa alle 8500€, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin ilmottaa tulot verottajalle? Ei sen kummempaa.

Vierailija

Periaatteessa tuossa on kaksi mahdollisuutta: joko kaverisi toimii sinun työnantajanasi ja huolehtii verojen ja muiden työnantajamaksujen maksusta (pitäisi hoitua kohtuullisen helposti palkka.fi-palvelun kautta). Tai sitten sinä perustat toiminimen ja laskutat sitä kautta. Toiminimessä on se etu, että voit myös vähentää tuloista kustannukset, jota sinulle tulee soittokuntien pitämisestä.

Itse asiassa mieleeni tuli kolmaskin mahdollisuus: voit käyttää laskutuspalvelua ks. esim. Ukko.fi

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä jotain laskutuspalvelua, esim. Eezy tai Ukko.

Mitä sellaisesta laskutuspalvelusta on etua? 

Sen etu on siinä, että sinun itse ei tarvitse miettiä, mitä maksuja pitää maksaa minnekin ja miten ne maksetaan. Ilmoitat vain laskutuspalvelulle, paljonko asiakas maksaa, ja laskutuspalvelu laskee ja hoitaa kaikki tarvittavat maksut eri paikkoihin niin, että lakia noudatetaan, ja maksaa loppusumman tilillesi. Toki laskutuspalvelu sitten ottaa tästä pienen palkkion.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Otat rahat käteisellä, etkä ilmoita asiasta mihinkään. Noin se menee yksinkertaisimmin.

Joo, kaupassakin menee yksinkertaisimmin niin, että laittaa vain tavaran taskuunsa ja kävelee kassan ohi...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa verot puolestasi.

Alapeukkuja tulee siksi, että normaalisti työnantaja maksaa työntekijälle palkkasumman ja työntekijä maksaa tästä itse verottajalle sen verran kuin verottaja haluaa. Ap on työntekijä, jolle työnantaja maksaa palkan ja ap maksaa tästä verottajalle veroprosenttinsa mukaan. Näin se menee kaikissa töissä.

Vierailija

Olen tehnyt tuollaista sivutyötä kotoani käsin, tosin ihan eri taiteenalaa. Ei pienistä tuloista, kun ei ole erillistä työpaikkaa itse asiassa tarvitse mitään työnantajamaksuja maksaa, ennakonpidätys riittää. Sitä kutsutaan työkorvaukseksi. Voi valita, maksatko itse vain maksaako työnantaja. Ei tarvitse perustaa toiminimeä. Yksi vaihtoehto on freelancer-verokortti, jos noita tunteja alkaa olla paljon. Siinä on kyllä alaraja, ennenkuin verottaja sen myöntää, näin ainakin mulle sanottiin.

Netissä on myös palkka.fi-palvelu, joka tekee kaikki hommat, mutta sen käyttö maksaa vähän, jos maksaa sen kautta. Sitä kuitenkin suosittelen satunnaiselle yksityistyönantajalle. Jos tunnit ovat kotonasi, voit myös vähentää työhuonekuluja, en muista mikä siinä oli raja työtunneissa. 

Vierailija

Jos meinaa laskuttaa tuosta hommasta ihan virallista reittiä, niin kannattaa merkitä tuo laskuun joksikin siivoukseksi tai remonttihommaksi tms. niin maksaja saa tästä tällöin kotitalousvähennyksen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos meinaa laskuttaa tuosta hommasta ihan virallista reittiä, niin kannattaa merkitä tuo laskuun joksikin siivoukseksi tai remonttihommaksi tms. niin maksaja saa tästä tällöin kotitalousvähennyksen.

Ei onnistu, ellei laskuttajalla ole y-tunnuksen alla juuri näitä toimialoja. Jos tekijä on ilmoittanut esim. musiikinopetuksen toimialakseen, niin asiakas ei voi saada kotitalousvähennystä. Tosin aloja voi lisäillä olemassaolevaan y-tunnukseen, mutta ENNEN tietyn työn laskutusta. Ongelma on, että jos vaikka ilmoittaa olevansa siivooja-soitonopettaja, ja tilikaudella on tehty vain siivousta, niitä nuotteja ja pianonvirityksiä ei sitten voikaan vähentää verotuksessa.

Itse en laskuttaisi/maksaisi laskutuspalvelun kautta. Jos työn arvo on vaikka vaikka 50 e, päälle tulevat työnantaja- eläke- ym. maksut. laskutusfirman palkkio, yleensä n. 7%, PLUS alv  24% (opetus ja siivous on korkeimman verokannan palvelua). Itse olen siis taiteen opetusalan pienyrittäjä. Helppo laskuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, ellei laskuttajalla ole y-tunnuksen alla juuri näitä toimialoja. Jos tekijä on ilmoittanut esim. musiikinopetuksen toimialakseen, niin asiakas ei voi saada kotitalousvähennystä. Tosin aloja voi lisäillä olemassaolevaan y-tunnukseen, mutta ENNEN tietyn työn laskutusta. Ongelma on, että jos vaikka ilmoittaa olevansa siivooja-soitonopettaja, ja tilikaudella on tehty vain siivousta, niitä nuotteja ja pianonvirityksiä ei sitten voikaan vähentää verotuksessa.

Itse en laskuttaisi/maksaisi laskutuspalvelun kautta. Jos työn arvo on vaikka vaikka 50 e, päälle tulevat työnantaja- eläke- ym. maksut. laskutusfirman palkkio, yleensä n. 7%, PLUS alv  24% (opetus ja siivous on korkeimman verokannan palvelua). Itse olen siis taiteen opetusalan pienyrittäjä. Helppo laskuttaa.

Ja asiakkaalle lätsähtää sitten laskutuspalvelusta yli satasen lasku, josta tekijä saa 50 e (josta vähennetään oma tuloverotus). Maksan mieluiten suoraan pienyrittäjälle 50 e + alv = 62 e.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat