Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä vakavaa? Mistä voi johtua nuorella naisella?!

Vierailija

Hei, 

tarvitsisin apua. Olen 24 vuotias nuori nainen, ja kärsinyt ihmeellisistä oireista jonkin aikaa. Toivoisin, että joku osaisi ehkä kertoa omia kokemuksiaan tai tietoa tästä. 

Olen siis paljon töissä, useimmiten teen 9-12h päiviä ja työni on, no, aika stressaavaa. Pidän kuitenkin työstäni siitä huolimatta. Minulla on ollut aika rankkaa pitkän aikaa, henkilökohtaisten syiden vuoksi lähinnä (talous, parisuhde, lapsen asiat), mutta nyt loppuvuodesta olen ollut onnellisempi. Nyt, kuitenkin, olen alkanut oireilemaan oudosti.

Oireita:

- sydämen syke on todella nopea ja tuntuu rytmihäiriöltä (ei ole aiemmin ollut, joten tiedä varmaksi onko ne rytmihäiriöitä, mutta joskus sydän hakkaa lujaa ja huomattavan nopeasti rintaa vasten)

- tietynlainen kiihtyneisyys, ajatusten viilettäminen sekavasti tai sitten totaaliväsymys

- välillä vasen käsi pistelee ja tuntuu voimattomalta, usein myös vasen puoli rinnasta on hieman kipeä

- vatsakipuja

- ruokahalut heittelee laidasta laitaan, mutta useimmiten ei vain ole enää nälkä

- olen saanut nyt useita paniikkikohtauksia hyvin lyhyen ajan sisään, elämäni ensimmäistä kertaa nekin

- joskus pelkästään hengitysvaikeuksia ilman paniikkikohtausta

- mielialat heittelee kovasti

Olen juuri vaihtanut uusiin e-pillereihin, voisiko jotkin oireet selittyä sillä? Vai voisinko todella olla vain stressaantunut tai muuta vastaavaa? En koe kuitenkaan oloani niin kovin stressaantuneeksi, että voisin kuvitella, että tämä kaikki johtuisi siitä. En ole aloittanut muita uusia lääkityksiä tai muuttanut ruokavaliotani. Syön vitamiinini ja vihannekseni, ja useimmiten nukun hyvin.  Onko kellään kokemuksia asiasta?

Arvostan vastauksia!

Kommentit (14)

Vierailija

Stressin aiheuttamia psyykkisiä ongelmia jotka oireilee fyysisinä oireina. Kannattaa käydä työterveydessä tai jossain juttelemassa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Stressin aiheuttamia psyykkisiä ongelmia jotka oireilee fyysisinä oireina. Kannattaa käydä työterveydessä tai jossain juttelemassa. 

Kiitos kommentistasi!

En vain jaksa uskoa, että olisin niin stressaantunut, kun oma mieliala on kuitenkin useimmiten nykyään hyvä.

ap

Vierailija

Johonkin hormonaaliseenhan tuo voi viitata, kun on rytmihäiriöitä, mielialan vaihtelua ja vireystilakin vaihtelee suuresti.

Ensin aloittaisin pillereiden pois jättämisellä kokeeksi ja sen jälkeen hakeutuisin lääkäriin ja vaatisin perustutkimukset verenkuvineen sekä kilpparikokeineen. Kilpirauhasen liikatoimintaanhan tai muihin häiriöihin tuo varmaan voisi myös viitata.

Vierailija

Kilpirauhasen liikatoimintaan ainakin liittyy moni luettelemistasi oireista. Se selviää lääkärissä verikokeella.

Vierailija

Arvostan kovasti vastauksianne, kiitos! Kai sitä on sitten lääkäriin mentävä... En vain halua mitään stressidiagnoosia papereihini. Harmittaa, kun tuntuu että kroppa alkaa nyt pettää, kun vihdoinkin on saanut muut asiat järjestykseen.

ap

Vierailija

Itselläni tuli nuo fyysiset oireet sitten vasta kun asiat oli hyvin... Minulla oli tosi rankka kausi... Kuolemaa, sairautta, työttömyys. Sitten kun asiat alkoivat luistaa ja kaikki oli ns.hyvin, aloin saada paniikkikohtauksia. Huimausta, huonoa oloa, raajojen puutumista ja pistelyä.epätodellista oloa, uniongelmia. Mene vaan lääkäriin. Tsemppiä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat