Uusi tietokone samantien rikki
Ostin syyskuun alussa uuden läppärin, eli alle 2kk sitten. Siinä oli ensimmäisen parin viikon jälkeen jo pikkuvikoja ja kuukauden kuluttua isompaa häikkää. Kokoajan oltiin yhteydessä asiakaspalveluun, josta annettiin aina uutta neuvoa mitä voisi kokeilla, että kone alkaisi toimia. Nyt sieltä sitten ilmoitettiin, että lähetettävä huoltoon.
Voiko tämä mennä näin, että ostan tietokoneen, joka on ilmeisesti alusta asti ollut risa, enkä saa siitä mitään hyvitystä vaan joudun istumaan odottamassa tuliterää konetta huollosta. Tarvitsen tietokonetta töihin ja opiskeluihin päivittäin, joten turhautuminen on ihan järjettömän suuri.
Auttaako tämmöisessä mitkään kuluttajasuojalait tms. vai pitääkö vaan tyytyä siihen että maksaa paskasta >:-(
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan laittaa läppäriin vähän enemmän rahaa. Marketeissa myydään näitä sekundakoneita, jos haluaa ammattilaisten koneen niin applen tietokone tai fujitsun kalliimmat.
Markettikoneet ajaa kyllä tavan tallukalle asiansa ihan täysin. Ei mitään järkeä ostaa jotain 2500e thinkpadia tai macbook prota, jos käyttö on lähinnä face, aavee, kissavideot ja valokuvien varastointi.
Juuri näin, kunhan on merkkikone. Ja eivät isot ketjut kyllä muita myykään. Ja turha luulla että kalliissa koneissa ei olisi vikoja. Näen sen työpaikallani. Tilannetta tosin helpottaa niiden 24 h takuupalvelu. Eli 24 tunnin kuluessa vikaantunut kone korjataan tai vaihdetaan.
Tytär osti pari vuotta sitten Asuksen ja alusta lähtien pelkkää ongelmaa sen kanssa. Ihan hirveä rakkine! En suosittele kenellekään kyseistä merkkiä.
Siis jos ongelmat johtuvat Windows 10:stä, niin koneen valmistaja ei korvaa koneen toimimattomuutta? Onko se silloin minun vikani ja minun piikkiini vai mistä siinä vaiheessa lähdetään hakemaan korvauksia? Microsoftilta? Eihän se todellakaan voi mennä niin, että kaikkialla tuputetaan uutta ohjelmistopäivitystä, kone itsekin huutaa sen päivittämistä ja sitten kun sen päivität ja kone lahoaa niin vika on sinun itsesi?
Koneen vika on siis ollut se, että se on ihan tuhottoman hidas. Viaplay/Netflix suoratoistopalvelut ja videot pätkii. Vika ei ole netissä, testattu on. Tekstin kirjoitus takkuaa ja teksti ilmestyy reilulla viiveellä ja yleensä ihme rysäyksinä. Ohjelmat jumittavat.
Tässä nyt harkisten uskallanko vielä lähettää edes huoltoon vai pitääkö ensin selvittää kuka korvaa jos vika on windows 10 asentamisesta johtuva. Juuri luin Asuksen huolto-ohjeista, että jos huolto ei mene valmistajan piikkiin, niin minulle tulee yli sadan euron lähetys ja käsittelykulut jos en halua huollattaa omaan piikkiin. Ei ole ihan opiskelijoiden summia tuommoiset.
Puolustuksekseni sanon vain sen, että siirryin juuri tonnin macista "halpiskoneeseen" koska opiskelijana ei juuri nyt ole kovin kalliiseen koneeseen varaa, mutta joku toimiva kapistus täytyy olla, jotta saa tekstit kirjoitettua ja muut hommat hoidettua. Mac palveli urheasti reilusti yli neljä vuotta ja sen kanssa ei ollut ikinä minkäänlaista ongelmaa. Tämä uusi kone oli puolet halvempi 500 euron kone. Olis varmaan vaan pitänyt säästää tai nostaa opintolainaa ja ostaa kalliimpi ja laadukkaampi kone, mutta eipä kai se hintakaan aina takaa sitä, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä. Todennäköisesti mulla nyt vain sattui olemaan todella huono tuuri.
Ap
Ja siis huoltoon laittamisessa lähinnä nyt hirvittää se, että ne kaivaa ja kehittää sieltä jonkun syyn, ettei korjaus mene takuuseen vaan vika olisi minun syy. On vähän huonoa kokemusta takuuhuollosta.
Mulla oli sama tilanne. Onneksi oon ymmärrän koneista ja koodauksesta ja korjasin lopulta koneen itse. Huollon tehtävä se olis kyllä ollut ja olin sinne yhteydessä monta kertaa. Pysy vaan tiukkana ap.
Task manager näyttää, mikä sitä konetta hidastaa. Hiiren oikealla nappulalla alapalkkiin ja valitsee sieltä task manager tai resurssienhallinta.
Jos siellä on joku outo ohjelma repimässä 100% CPU kuormaa, niin kyseessä saattaa olla virus tai haittaohjelma.
Jos kyseessä on joku hinnat alkaen malli celeron prossulla ja parin gigan keskusmuistilla, niin käyttöjärjestelmän päivitystarkastus saattaa kestää pitkään.
Eipä näy tehtävienhallinnassa/resurssienhallinnassa mitään hidastavaa tekijää. Kaikki vie pari prosenttia tai alle prosentin. Ainoastaan windows modules installer... vie välillä reilusti yli 50%, laskee ja nousee tasaisen aaltomaisesti. Minun tietokonetaidot ei riitä ymmärtämään mistä tuo johtuu ja onko normaali toiminto?
Ja juu myönnän että keskusmuisti on tosi pieni verrattuna muihin markkinoilla oleviin läppäreihin. Tätä ostaessa kun painoi vaakakupissa muut ominaisuudet enemmän mm. eniten ehkä helppo mukana kuljetettavuus, kun tarkoituksena oli ostaa ihan vain parin vuoden välikone, sen verran että selviän tämän kanssa opinnot loppuun ja on varaa ostaa parempi. Mutta kun ei tämä kestänyt edes kuukautta. :-D
Vierailija kirjoitti:
Mun mies osti mulle läppärin. On ollut it-alalla töissä yli 20 vuotta ja kasannut monta konetta. Läppäriä nyt ei vaan kannata rueta itse värkkäämään. Aika monessa työpaikassakin, it-alallakin, on yleisessä käytössä läppärit.
Johtuisikohan tuo siitä, että niitä joudutaan töissä liikuttelemaan paikasta ja palaverista toiseen.
Laita msconfigista kaikki turhat ohjelmat pois käynnistyksen yhteydestä. Ne vie muistiresursseja turhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kone siis tekee (tai ei tee?) ?
Periaatteessa Windowsin ongelmat eivät ole valmistajan syy. Mutta jos ne ilmenevät heti paketista oton jälkeen niin toki kyseessä voi olla fyysinen vika ja siksi takuuhuolto on aiheellinen.
Jos itse on asentanut esim. Windows 10n ja ongelmat alkavat selkeästi sen jälkeen, ei se kuulu valmistajan takuuseen (siis jos mitään ei ole rikki). Tai koneella on sählätty itse jotain muuta (päällekäisiä tietoturvia, haittaohjelmia yms).
Myyjällä on oikeus lähettää kone huoltoon, ei sitä tarvitse mitenkään asiakkaalle hyvittää. Se on tottakai ikävää, mutta ei siitä korvauksia ensimmäisellä kerralla saa. Mikä vaan tekninen vempain voi mennä rikki.
Mutta olishan se asiakkaalle kohtuullista, että myyjällä olisi ammattitaitoa sanoa että mistä vika johtuu ja tarvitaanko sitä takuuhuoltoa vai ei.
Jos myyjä myy koneen Windowsilla, hän tietenkin kantaa vastuun, että se kone myös toimii Windowsin kanssa. Automaattiset päivityksetkin ovat myyjän ja Microsoftin välinen asia tuotevastuuajan.
Jos myyjä kieltää vastuunsa koneeseen automaattisesti tulevista päivityksistä, on hänen laitettava päälle asetukset, jotka estävät päivitykset ja kiellettävä niiden asetusten muuttaminen suomenkielisessä käyttöohjeessaan. Vika on käyttäjän vasta, jos käyttäjä on käyttänyt laitetta myyjän toimittaman käyttö- ja huolto-ohjeen vastaisesti.
Merkistä viis, jos ostaaa halvimman loppukäyttäjärimpulan on todennäköisyys tuolla aika iso. Hinnasta on karsittu nimenomaan laadunvalvonnassa, eli sinne menee toleranssiltaan aika kuraa niihin koneisiin. Hinta tässä tapauksessa korreloi kyllä kestävyyteenkin hyvin vahvasti.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Rumalla Lenovolla (businessmalli) voi pelata vaikka lätkää. Kaunis punainen Acer taipuu sylissä niin että näppis ei toimi kunnolla. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näy tehtävienhallinnassa/resurssienhallinnassa mitään hidastavaa tekijää. Kaikki vie pari prosenttia tai alle prosentin. Ainoastaan windows modules installer... vie välillä reilusti yli 50%, laskee ja nousee tasaisen aaltomaisesti. Minun tietokonetaidot ei riitä ymmärtämään mistä tuo johtuu ja onko normaali toiminto?
Kyllä sen kympin pitäisi rauhoittua hitaammassakin koneessa. Pistin vanhaan miniläppäriin kympin ja juuri noita asennustehtäviä roikkui vaikka kuinka pitkään, mutta aikansa ruksutettuaan se sai viimein ne asennettua.
Estä koneen meneminen lepotilaan kun se käy verkkovirralla ja jätä yön yli päälle asentamaan päivityksiä.
Settings -> Windows Update -> Advanced options -> Choose how updates are delivered -kohdasta kannattaa ottaa valinta pois päältä, ettei koneesi lähetä muille koneille päivitystiedostoja.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne mutta myyjällä on oikeus korjata kone "kohtuullisessa" ajassa. Eli viikkojakin voi mennä.
Kohtuullinen aika tarkoittaa, että viikkoja ei mene, jos ei ole erityistä syytä siihen. Jos myyjä ei saata kauppaa loppuun kohtuulliseksi kokemassaan ajassa, on kuluttajalla oikeus vaatia kaupan loppuun saattamista.
Myyjän on kuluttajan vaatiessa kyettävä antamaan syy viivästykseen ja toimitusaika. Useamman viikon viive ilman hyväksyttävää syytä on ihan normaali purkuperuste kaupalle.
Viiveestä syntyvät välittömät kustannukset voi hakea myyntiliikkeen korvattavaksi. Lisäksi jos viive kasvaa kohtuuttomaksi ja joutuu hankkimaan sen vuoksi toisen koneen, se alkuperäisen tarpeen häviäminen viiveen vuoksi on purkuperuste kaupalle.
Vierailija kirjoitti:
Asuksen kone kyseessä. En muista enää tarkkaa mallia, mutta juuri kesällä julkaistu malli. Ilmeisesti joko ko. mallissa vikaa tai sitten windows 10 ohjelmistopäivitys paskonut koneen.
Ap
tosin en ole kuullut mitään hyvää sanottavaa ä windows 10
Vierailija kirjoitti:
Rumalla Lenovolla (businessmalli) voi pelata vaikka lätkää. Kaunis punainen Acer taipuu sylissä niin että näppis ei toimi kunnolla. Näin se menee.
Komppaan tätä. Ainakin aikaisemmin IBM/Lenovoiden yli saattoi ajaa vaikka rekalla. Myös kalliimmat HP:t ja Dellit ovat ihan hyviä. Kuin myös MacBookit (jotka eivät muuten juurikaan ole kalliimpia verrattuna noihin edellä lueteltuihin).
Kirjoittelen tätä ammatti-HP:lla joka on jo 7-vuotta vanha. Toimii edelleen kuin junan vessa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne mutta myyjällä on oikeus korjata kone "kohtuullisessa" ajassa. Eli viikkojakin voi mennä.
Tarkistapa, mitä tuo kohtuullinen tarkoittaa. Kohtuullinen ei ole kohtuullinen, jos siitä aiheutuu asiakkaalle kohtuutonta haittaa.
Kohtuullinen ei mene myyntliikkeen määriteltäväksi heidän kiiretilanteen mukaan eli huoltojonossa erikseen huollosta maksavat asiakkaat eivät ole "kohtuullisemmassa" asemassa, koska maksavat vasta jälkikäteen.
Virheellinen kone kuuluu ottaa heti työn alle. Kun kauppaa ei ole loppuun saatettu koneen toimituksen oltua virheellinen, kauppa on lain valossa virheellisen toimituksen jälkeen keskeneräinen. Kuluttajalla on käytännössä samat oikeudet kuin tilanteessa, jossa tuotetta ei alunperin ole toimitettu luvattuna päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. En viitsisi alkaa edes vastaamaan tähän "naiset on niin vitun tyhmiä kommenttiin, kun joku trolli olet kuitenkin. Se että yksi läppäri on paska, ei tarkoita että kaikki läppärit ovat paskoja ja tehottomia. Ei ole aikaa, rahaa, eikä niin minkäänlaista mielenkiintoa alkaa kasaamaan konetta itse valituista osista, kun pääsääntöisesti kaupasta saa alle tonnilla omiin tarpeisiin riittävän tehokkaan koneen (kirjoittaminen, tekstinkäsittely, nettiselaus, isojen kuvamäärien muokkaus ja lataus). Kiitos kuitenkin oikein asiallisesta kommentistasi. Terveisin, vitun tyhmä nainen
Samaa mieltä olen kanssasi, mutta miksi menit trolliin vaikka tiesit et on trolli... Näin niitä peikkoja ruokitaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita msconfigista kaikki turhat ohjelmat pois käynnistyksen yhteydestä. Ne vie muistiresursseja turhan takia.
Kympissä tuo hoidetaan Task Managerissa, siellä on oma Startup -sarake.
Mulle kävi ap samoin. Ostin opiskelutarkoitukseen (eri merkkisen) kannettavan, en saanut 1 vuoden aikana (!) toimimaan vaikka tein mitä. Lopulta vein vehkeen huoltoon. Viikon kuluttua ilmoitettin, että siitä ei tule mitään ja sain kaikki rahat takaisin!
Valmistajan nettisivulta kävi ilmi, että ko. mallin valmistus oli lopetettu, n. vajaassa 2 vuodessa, joten vika ei ollut käyttäjässä eikä käyttöjärjestelmässä, eikä ollut maanantaintekelekään, vaan pykätty kiihkeässä kilpailussa markkinoille puolivalmis koje.
No laitoin vähän enemmän rahaa ja ostin toisen, itse asiassa Asus-merkkiä, Win10, toiminut hyvin tähän asti (koputan puuta).
Ap, pidä pintasi, sulla on takuu voimassa, laita kone huoltoon että saat ehompana takaisin tai korvauksen ja uuden koneen. Lainaa konetta joltakin tutulta siihen asti.