Siis te pesette sukat ja alusvaatteet 40 asteessa?!?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tekokuituiset urheiluvaatteet alkoivat aika pian haisemaan kuin raato, kun olin hikoillut ne 20 kilsan juoksulenkillä läpimäriksi ja sitten yritin pestä ohjeen mukaan 30 asteessa.
Nykyään käytän urheillessa käytöstä poistettuja puuvillaisia t-paitoja. Ovat vääntömärkiä hiestä, mutta puhdistuvat kuudessakympissä moitteettomasti. Pesuaine ollut tuoksuton siitä lähtien, kun eka vauva taloon tuli.
Urheiluvaatteet, joita ei voi pestä puhtaaksi, ovat kyllä tämän ajan suuri puhallus.
Haju häviää jos niitä liottaa etikkavedessä ennen pesua. Ja käytännössä kaikki urheiluvaatteet kestää 40 asteen pesun vaikka niissä lukisi mitä. Meillä ainakin pestään tekokuituiset treenivaatteet muun pyykin joukossa 40 asteessa ja huuhteluaineena etikka ja tosiaan tuo etikkavedessä liotus tarvittaessa.
Mä olen ollut vauva-ajat kestovaippailija, ja kun puhutaan vaippahuollosta, etikkavedessä liotus on kaikkien mielestä aivan yököttävää tai vähintäänkin elämää suurempi vaiva. Sitten ihmiset ovat tyynesti valmiita hyväksymään saman huippumodernien urheiluvaatteiden kohdalla.
Jokainen tavallaan, mutta edelleenkään en suostu käyttämään urheiluvaatteita, joita ei voi pestä 60 asteessa. Käytän siis tavallisia vanhoja t-paitoja, verkkareita, puuvillasukkia ja lycraa sisältäviä urheiluliivejä, jotka ovat toistaiseksi kestäneen siedettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän alusvaatteet kloriitissa ja huuhtelen spriillä.
Kloori on hengitettynä myrkkyä!
So?
Ei pidä hengittää sitä.
No mä olen aina pessyt silkkiset ja pitsiset alusvaatteeni (muita ei olekaan) 30-40 asteessa ilman ongelmia. Jotkut jopa käsin.
Peruspyykin 40 asteessa. Pyyhkeet ja lakanat 60/90 asteessa.
Olen todella terve, ei flunssia, ei hiivaa, ei vatsatauteja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja olen yhä elossa! Enkä muuten sairasta flunssia isompia sairauksia ja niitäkin kerran viiteen vuoteen. Mites itselläsi?
Ai se ehkäisee flunssaa, jos kalsareissa on kakkabakteereita? Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä materiaalista sun sukat ja alkkarit on jos ne kestää kovempaa pesua? Kaikki ei halua pilata vaatteitaan ja meissä nyt vaan on luonnollisesti jo oltava bakteerikanta, ettei niitä kannata desinfiointiaineessa uittaa.
En ole aloittaja, mutta pesen myös 60 asteessa, jopa 90 asteessa. Kyllä vaatteet kestää, jos ovat hyvälaatuisia ja esim. puuvillaa. Joskus esim. lapsen housut olen pessyt 90 asteessa, jos on puistossa onnistunut laskeen liukumäkeä linnunkakan yli. Miehen vaatteet haisee joskus myös niin hielle, että esihuuhtelen ne 40 asteessa ja vedän vielä 90 asteessa lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän alusvaatteet kloriitissa ja huuhtelen spriillä.[/ntäquote]
Minä käytän liekinheitintä bakteerienpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä materiaalista sun sukat ja alkkarit on jos ne kestää kovempaa pesua? Kaikki ei halua pilata vaatteitaan ja meissä nyt vaan on luonnollisesti jo oltava bakteerikanta, ettei niitä kannata desinfiointiaineessa uittaa.
No ei ainakaan silkkiä eikä villaa. Kaikki muu kestää 60 asteen pesun menemättä piloille.
Ja mistään desifioinnista ei ole kukaan puhunut, on perus hygieniaa pestä ulostebakteerit vaatteista pois. Ja kyllä, niitä on myös sinun kalsareissa. 🙂
Joo pesu 60 asteessa sukille ja alushousuille lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa. Kuivaus vielä rumpukuivaajassa niin varmasti tulee puhdasta. En kuitenkaan saa paniikkikohtausta, jos joskus pitää laittaa alkkarit tai sukat 40 asteen pyykin sekaan.
Pakko pestä koska t-paidat kutistuu 60 astees enkä ala niitä erikseen peseen vaan kaikki 40 astees. Alushousuista kun katsoo pesulapun niin siinä lukee 40 astetta. Näin on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan silkkiä eikä villaa. Kaikki muu kestää 60 asteen pesun menemättä piloille.
Ja mistään desifioinnista ei ole kukaan puhunut, on perus hygieniaa pestä ulostebakteerit vaatteista pois. Ja kyllä, niitä on myös sinun kalsareissa. 🙂
Millä logiikalla ne lähtee 60 mutta ei 40 pesussa. Ei käsiäkään pestä kakalla käynnin jälkeen kuudessakympissä, vaan saippuapesun jälkeen ovat puhtaat.
Kai näillä on lakanoissa sit kakkaa, tai jotai HIVIÄ, TIPPURIA, lepraa, ebolaa ja täitä. Itsellänk ei.
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta pesen myös 60 asteessa, jopa 90 asteessa. Kyllä vaatteet kestää, jos ovat hyvälaatuisia ja esim. puuvillaa. Joskus esim. lapsen housut olen pessyt 90 asteessa, jos on puistossa onnistunut laskeen liukumäkeä linnunkakan yli. Miehen vaatteet haisee joskus myös niin hielle, että esihuuhtelen ne 40 asteessa ja vedän vielä 90 asteessa lopuksi.
Vautsi, lapsena meilläkin tehtiin kotona noin, eli pestiin 60 - 90 asteessa kaikki, vaikkei olisi edes linnunkakkaan laskenut liukumäessä. Tummansininen haalistettiin hyvin nopeasti epäsiistiksi haaleansiniseksi. Samoin vaaleiden vaatteiden värilliset osiot valkaistiin olemattomiin. Sille ei kuulemma voi mitään, jos pesussa väriä lähtee. Samoin kumisilla painatuksilla oli taipumus lähtä vaatteistamme kun ne pestiin. Sillekään ei kuulemma voinut mitään - eihän se pesukone nyt voi tietää, että mikä on tahraa ja mikä kuvaa.
Ennen ihmiset käytti samoja alusvaatteita pari pöivää ja pesulla köytiin pari kerta viikossa.
Nyt käydään päivittäin suihkussa ja vaihdetaan 1-2krt päivässä alusvaatteet, niin kummallisesti niistä tulee biovaarallista, jos ei vähintään 60C pese.
25v olen pessyt alusvaatteni koneen pikaohjelmalla ja edelleen hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Puuvillasta
Ostin Intersportista Niken t-paidan, jonka pesuohjeessa sanotaa, ettei saa pestä kuin 30 asteessa... Pari kertaa olen pessyt 40 asteessa ja vaikuttaa vähän kutistuneen. Miten tuollainen maailmanmerkki voi myydä vaatteita, joille 40 asteenkin pesu on liikaa??
Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen kaiken pyykin pesuohjeiden mukaan.
Tämä. Puuvillaiset mummoalkkarit ja sitten pitsihepeneet ovat eri materiaalia. Vaativat eri pesulämpötilan.
Mulla on nykyisin vain mustia merinovillasukkia. Eivät vaadi pesua, tuuletus riittää. Jos jotakin likaa tarttuu, villapesu. Käytännössä ei siis enää sukkien pesua enää.
Minulla ei ole tapana tunkea alushousuja suuhuni, joten en niitä bakteerejä niin kovin pelkää. Puuvillaiset kestävät 60 asteessa, loput 40 asteeseen.