Siis te pesette sukat ja alusvaatteet 40 asteessa?!?
Yök!!!
Kommentit (84)
Yleensä 60 asteessa alushousut ja lakanat. Joskus jos muuta pyykkiä saattaa muutamat pikkarit mennä 40 asteessakin. Ei jaksa olla niin neuroottinen aina.
Alkkarit 40 tai 60 astetta, materiaalista riippuen. Sukkani ovat aina jotain villasekotetta, joten 40 astetta on maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-coli ainakin kuolee 60 asteessa.
Missä asteissa peset kätesi vessassa käynnin jälkeen?kiehuvassa ja takapuolen kastan myös kiehuvaan pataan.
Kiitos päivän nauruista!
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä 40 astetta.
Mihin se ei riitä? Pesin monta vuotta 40 asteessa mutta siirryin pesemään 60 asteessa, kun luin jostain että niin kuuluu tehdä. Mitään eroa en kyllä ole huomannut yhtään missään tämän muutoksen johdosta.
Vierailija kirjoitti:
En pese kun 95 asteessa, samoin kuin lakanat ja pyyhkeet.
Vuotaako sulla paikat, vai etkö pyyhi/pese ulostamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese kun 95 asteessa, samoin kuin lakanat ja pyyhkeet.
Vuotaako sulla paikat, vai etkö pyyhi/pese ulostamisen jälkeen?
Hän dippaa pyllynsä kiehuvaan pataan..
Sukat ja alusvaatteet vaihdetaan kuitenkin joka päivä. Ja ei ole mitään ralliraitoja tai kusitippoja alkkareissa. En pahemmin hikoa. Ei ole mitään sairauksia tai tulehduksia. Moneen vuoteen ei ole ollut edes flunssaa. Joten emme ole pahemmin myrkyttyneet vaikka vaatteet pestään 4kympissä.
Lakanat ja pyyhkeet 6kympissä mutta ei nekään kovin likaisia ole kun vaihdan usein ja joka päivä suihku.
Esim. käsi- ja keittiöpyyhkeet vaihdan joka päivä.
Pesen myös 60 asteessa. Puuvillaiset alushousut tosin kutistuvat ajan saatossa, mutta sille ei voine mitään.
Huokaus. Bakteerit tarvitsevat rehottaakseen kosteutta. Kuivassa pyykissä, oli se pesty 30 tai 90 asteessa, ne bakteerit ei tee yhtään mitään. Nukkuvat. Kukaan ihminen koko maailmassa ei ole saanut mitään tautia likaisista alusvaatteista, saati sitten 30 asteessa pestyistä.
Tämä on tätä kun ei ymmärretä että koko maailma on täynnä bakteereita. Jos desinfioit pinnan, 20 minuutin päästä se on jo täynnä bakteereita. Ihosi on täynnä bakteereita, samoin suolesi. Valtaosa näistä on harmittomia, jopa hyödyllisiä. Poistamalla harmittomia tai hyödyllisiä bakteereita saadaan vain aikaan kasvutilaa niille haitallisille (vrt. antibioottiripuli).
Pyykki pestään oikeasti vain mukavuuden takia. Mitään terveydellistä perustetta siihen ei ole, paitsi ehkä jos olisi niin lian pinttämät vaatteet että ne alkaisi hiertää. Puhtaat vaatteet vain haisee paremmalta ja tieysti lika kuluttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä materiaalista sun sukat ja alkkarit on jos ne kestää kovempaa pesua? Kaikki ei halua pilata vaatteitaan ja meissä nyt vaan on luonnollisesti jo oltava bakteerikanta, ettei niitä kannata desinfiointiaineessa uittaa.
Puuvillaa. Voi huoletta pestä kuudessakympissä ja hengittää, ei haudo pimppiä tai varvasvälejä kuten esim. keinokuidut. Ja kestää.
Kyllä mun tekokuituiset urheiluvaatteet alkoivat aika pian haisemaan kuin raato, kun olin hikoillut ne 20 kilsan juoksulenkillä läpimäriksi ja sitten yritin pestä ohjeen mukaan 30 asteessa.
Nykyään käytän urheillessa käytöstä poistettuja puuvillaisia t-paitoja. Ovat vääntömärkiä hiestä, mutta puhdistuvat kuudessakympissä moitteettomasti. Pesuaine ollut tuoksuton siitä lähtien, kun eka vauva taloon tuli.
Urheiluvaatteet, joita ei voi pestä puhtaaksi, ovat kyllä tämän ajan suuri puhallus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tekokuituiset urheiluvaatteet alkoivat aika pian haisemaan kuin raato, kun olin hikoillut ne 20 kilsan juoksulenkillä läpimäriksi ja sitten yritin pestä ohjeen mukaan 30 asteessa.
Nykyään käytän urheillessa käytöstä poistettuja puuvillaisia t-paitoja. Ovat vääntömärkiä hiestä, mutta puhdistuvat kuudessakympissä moitteettomasti. Pesuaine ollut tuoksuton siitä lähtien, kun eka vauva taloon tuli.
Urheiluvaatteet, joita ei voi pestä puhtaaksi, ovat kyllä tämän ajan suuri puhallus.
Olen huomannut saman noista "teknistä materiaalia" olevista vaatteista. Ne lähtevät puhtaaksi 30 asteessa vain jos pesee HETI käytön jälkeen. Pyykkikorissa muhittuaan haisevat pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Haju häviää jos niitä liottaa etikkavedessä ennen pesua. Ja käytännössä kaikki urheiluvaatteet kestää 40 asteen pesun vaikka niissä lukisi mitä. Meillä ainakin pestään tekokuituiset treenivaatteet muun pyykin joukossa 40 asteessa ja huuhteluaineena etikka ja tosiaan tuo etikkavedessä liotus tarvittaessa.
Maailma on kyllä täynnä mitä kamalampia ja vaikeammin ratkaistavissa olevia ongelmia, ja aina tulee uusia lisää. Nyt tämäkin vielä: pyykinpesu kädenlämpöisessä vedessä.
No huhhuh! Mitähän Trumphin tähän sanoisi, tai Putin, tai edes Sakke, tai se niiden ruttunaamakoira? Onko kysytty?
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän alusvaatteet kloriitissa ja huuhtelen spriillä.
Kloori on hengitettynä myrkkyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haju häviää jos niitä liottaa etikkavedessä ennen pesua. Ja käytännössä kaikki urheiluvaatteet kestää 40 asteen pesun vaikka niissä lukisi mitä. Meillä ainakin pestään tekokuituiset treenivaatteet muun pyykin joukossa 40 asteessa ja huuhteluaineena etikka ja tosiaan tuo etikkavedessä liotus tarvittaessa.
Kyllä ne yleensä kestää 60 asteessa pesuakin, tärkeintä on, ettei laita huuhteluainetta lycraa tuhoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytän desinfioivaa huuhteluainetta. Sanoil.
Siiry. Ei tuon nimistä mutra anyway.
Siis kuinka saastaisena itseäsi pidät?