Siis te pesette sukat ja alusvaatteet 40 asteessa?!?
Yök!!!
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä materiaalista sun sukat ja alkkarit on jos ne kestää kovempaa pesua? Kaikki ei halua pilata vaatteitaan ja meissä nyt vaan on luonnollisesti jo oltava bakteerikanta, ettei niitä kannata desinfiointiaineessa uittaa.
No ei ainakaan silkkiä eikä villaa. Kaikki muu kestää 60 asteen pesun menemättä piloille.
Ja mistään desifioinnista ei ole kukaan puhunut, on perus hygieniaa pestä ulostebakteerit vaatteista pois. Ja kyllä, niitä on myös sinun kalsareissa. 🙂
Millä logiikalla ne lähtee 60 mutta ei 40 pesussa. Ei käsiäkään pestä kakalla käynnin jälkeen kuudessakympissä, vaan saippuapesun jälkeen ovat puhtaat.
Taidat olla aika tyhmä?
Mulla oli aikoinaan ystävä, joka pesi kaikki vaatteet ja tekstiilit lyhyillä 40 pesuohjelmilla. Ne ns. puhtaat pyyhkeet ja lakanat haisivat ihan hirveän pahalle, eivätkä todellakaan puhdistuneet 40 asteessa! Ihmetytti eikö naisen omaan nenään haisseet se eltaantunut haju?!
Itse pesen alushousut, sukat, pyyhkeet ja lakanat aina 60 asteessa hajusteettomalla pyykkiaineella, ja pyykki pysyy raikkaana ja hygieenisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu kantasi, että 60 asteessa pesty vaate olisi merkittävästi puhtaampi vähäbakteerisempi kuin 40 asteessa pesty? On paljon bakteereja, jotka selviävät hyvin 90 asteessakin.
Pesuaineen entsyymit irrottavat likaa (ja sen mukana bakteereja) paljon tehokkaammin 60:ssä kuin 40:ssä asteessa.
Kyse on siitä, et ne saadaan irti kankaasta ja huuhtoutuvat pois. Ei siitä, et ne kuolisi tietyssä lämpötilassa.
t ohis
Millasia vaatteita oikein käytätte jos eivät kestä 60 asteen pesua? Itse pesen lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa, kaikki alusvaatteet, sukat, t-paidat, farkut, hupparit jne. 60 asteessa ja vain hyvin harvat vaatteet tätä matalammissa lämpötiloissa. Lähinnä siis neuleet, villavaatteet ym. joita muutenkin tarvitsee pestä hyvin harvoin.
Joskus 40 ja joskus 60. Kännykkä ja kädet on paskaisin asia ihmisessä ja ne pestään 20-30 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan ystävä, joka pesi kaikki vaatteet ja tekstiilit lyhyillä 40 pesuohjelmilla. Ne ns. puhtaat pyyhkeet ja lakanat haisivat ihan hirveän pahalle, eivätkä todellakaan puhdistuneet 40 asteessa! Ihmetytti eikö naisen omaan nenään haisseet se eltaantunut haju?!
Itse pesen alushousut, sukat, pyyhkeet ja lakanat aina 60 asteessa hajusteettomalla pyykkiaineella, ja pyykki pysyy raikkaana ja hygieenisenä.
Minullakin ennen haisi pahalle pyykit. Semmonen vähän mätä haju. Nyt kun minulla on käytössä taloyhtiön pesutupa, niin ei hajuja enää ole. Edelleen pesen paidat 30 asteessa ja muut 40 asteessa. Hajua ei enää ole kun on kunnon koneet ja kunnon kuivaushuone.
Pesen kaikki vaatteet 40 asteessa ja suurimman osan narukuivaan ja näin ne kestää vuosia. Esim kuminauhat alusvaatteissa ei kestä 60 asteen pesua tai rumpukuivasta. En halua ostaa jatkuvasti uusia vaatteita. Jos niihin jotain jää niin tuskin mitään kummempaa mitä takapuolessa joka tapauksessa on luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Millasia vaatteita oikein käytätte jos eivät kestä 60 asteen pesua? Itse pesen lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa, kaikki alusvaatteet, sukat, t-paidat, farkut, hupparit jne. 60 asteessa ja vain hyvin harvat vaatteet tätä matalammissa lämpötiloissa. Lähinnä siis neuleet, villavaatteet ym. joita muutenkin tarvitsee pestä hyvin harvoin.
Esimerkiksi sellaisia joissa on elastaania. Elastaani ei kestä 60 asteen lämpöä. Myöskään lasten vaatteiden painokuvat ei kestä 60 astetta, vaan alkavat irtoamaan. Kuminauhat menevät pilalle 60 asteessa. Lisäksi vaatteet joissa on useita eri materiaaleja, esim pitsiä, kutistuvat liian korkeassa lämpötilassa eri verran eri materiaalien kohdalta ja menettävät muotonsa. Lisäksi en koe mitään tarvetta käyttää yli 40 asteen lämpötilaa. Vaatteet näyttää puhtaalta, tuoksuu puhtaalta, eikä itselläni ole bakteerikammoa.
60 asteessa kuolevat virukset ja bakteerit. En todellakaan levittele sukista ja alushousuista niitä muihin vaatteisiin. En osta pesua kestämättömiä.
Pesen aluhousut, sukat ja urheiluliivit 60 asteessa. Paidat, housut jne. pesen 40 asteessa.
Joskus kesällä hikoilee enempi, silloin olen pessyt urheiluliivejä 95 asteen ohjelmassa, sillä muutoin niihin jäi tunkkainen haju.
Yäääk kirjoitti:
Joskus 40 ja joskus 60. Kännykkä ja kädet on paskaisin asia ihmisessä ja ne pestään 20-30 asteessa.
Ei sitä kännykkää suklaatunnelissa ole tarkoitus säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nykyisin vain mustia merinovillasukkia. Eivät vaadi pesua, tuuletus riittää. Jos jotakin likaa tarttuu, villapesu. Käytännössä ei siis enää sukkien pesua enää.
Oh my god.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nykyisin vain mustia merinovillasukkia. Eivät vaadi pesua, tuuletus riittää. Jos jotakin likaa tarttuu, villapesu. Käytännössä ei siis enää sukkien pesua enää.
Rupea käyttämään vielä merinokerrastoa niin voit lopettaa peseytymisenkin kokonaan. Tuuletat vaan hiet, sienet ja liat pois merinokerraston mukana.
Jos jotain pientä saa pyytää niin pysy tuulen alapuolella äläkä riisu kenkiäsi enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
60 asteessa kuolevat virukset ja bakteerit. En todellakaan levittele sukista ja alushousuista niitä muihin vaatteisiin. En osta pesua kestämättömiä.
Tuo on vain bakteerikammoa. Sinulla on naamassasi enemmän bakteereja kuin kuivassa pyykissä joka on pesty ihan missä tahansa lämpötilassa.
Jos kusta lirisee housuun vähän väliä niin se 60 astetta on varmasti tarpeellinen. Vaihdan alusvaatteet kerran päivässä,enkä kauheasti hikoile,niin uskon että 40 astetta riittää.
Se on pikamuotia parhaimmillaan.