Koiranomistajat! Miten haluaisitte pyöräilijän käyttäytyvän?

Vierailija

Paljon pyöräilevänä tulee usein yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä tilanteita, jossa haluaisin ohittaa koiranulkoiluttajan. Jos koira ja ulkoiluttaja näyttävät pysyvän selkeästi jommassa kummassa reunassa, olen yleensä suorittanut ohituksen ilman minkäänlaista äänimerkkiä. Muutamaan kertaan Musti on kuitenkin päättänyt vaihtaa puolta juuri ohitushetkellä. Onneksi olen vielä onnistunut jarruttamaan tai väistämään pientareen puolelle näissä tapauksissa, joten suurempaa vahinkoa ei ole sattunut.

Tällaisia tilanteita välttääkseni olen toisinaan soittanut kelloa ennen ohitustilannetta, mutta  tämä on usein johtanut siihen, että a) alkaa järjetön säätäminen, että mihin reunaan sitä väistetään, b) koira pelästyy ja hyppii sinne tänne tai c) koiranulkoiluttaja näyttää vihaisella katseellaan viestittävän, että "Mitäs hittoa siinä soittelet! Hyvinhän sä olisit siitä mahtunut!"

Olisi mukava saada liikenne kaikkien kannalta sujuvaksi, joten haluaisin tietää haluaisitteko ohittavan pyöräilijän ilmoittavan tulostaan soittamalla kelloa?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Hyvä kysymys, olen monesti miettinyt samaa. Usein kelloa on kyllä pakko soittaa, sillä todella moni koiranulkoiluttaja tuntuu olevan ihan omissa maailmoissaan, puhuu puhelimeen tai räplää sitä niin että koira kulkee usein tien toisella puolella ja hihna on kivasti koko tien poikki. Lenkkeillessä tykkään erityisesti jalkoihin säntäävistä hauveleista.

Vierailija

Mulle käy kaikki. Jos oon turhan leveesti niin sillon toivon että soitetaan että tajuan väistää. Kellon soittaminen on varmaan kaikkien kannalta selkein, ainakin koiranulkoiluttaja tietää että joku tulee ohi. Itse soitan kyllä vaan jos koira vaikuttaa siltä että se seilaa puolelta toiselle tai on hihna niin pitkällä että voisi ylittää tien yhtäkkiä niin halutessaan tai omistaja vaikuttaa siltä ettei seuraa yhtään liikennettä tai koiran tekemisiä. Yritän soittaa hyvissä ajoin että omistaja ehtii saada koiran hallintaansa. Ja pentuja lähestyessä soitan kanssa kun niiden kanssa kulkiessa huomio on pakko pitää siinä koirassa välillä niin tiiviisti että saattaa missata sen lähestyvän pyörän.

Vierailija

Soita kelloa. Tee jo aika kaukaa. Näin ääni kuuluu, mutta paniikkia ja sekoilua ei pääse syntymään.

t. Pyöräilijä ja koiranomistaja

Vierailija

Uskon että jos hidastat väistät aivan toiseen laitaan sen pitäisi antaa sinulle reagointiaikaa jos koira lähteekin hötkyämään. Tai voisit ehkä mennä toiseen laitaan jo hieman kauempana ja soittaa kelloa, ettei koira ja omistaja ala häsläämään vaan voivat kääntyä katsomaan että pyörä tulee. Minulle kävi niin että joku ämmä ohitti alle käsivarren mitan päästä minua ja pentukoiraani (vieläpä täydessä vauhdissa), pentu ei edes lähtenyt hyökkimään keskelle tietä vaan vaihtoi vain toiselle puolelle kävelemään ja eukko piti kamalat huudot miten meinasi kaatua. Sanoin vaan että pentukoira ei vielä tiedä miten kulkea ja koulutan kyllä sitä koko ajan, mutta että voisi ohittaa kauempaa jos epäilee ettei saa pyöräänsä pysähtymään ja todellakin hidastaa. Vaikutat todella järkevälle pyöräilijälle ja minusta ainakin reilu väistäminen ja hidastaminen kuuluu asiaan.

Vierailija

Soita kelloa jo kaukaa. Yleensä kiitänkin näitä ajattelevaisia pyöräilijöitä. Edellinen koira oli pyörähullu, joten noiden täysin varoittamatta ohi suhahtavien pyöräilijöiden kanssa tuli välillä aika jänniä tilanteita, vaikka pyrinkin välttämään yleisimpiä pyöräilyreittejä ja kasvattamaan silmät myös selkään. 

Vierailija

Ei ole todellista, että koiranomistajilta pitää eriksen kysyä, miten heidät sopii ohittaa. Mitä helvetin Euroopanomistajia koiranomistajat luulevat olevansa? Sitä pyörä-kävelytietä sopii käyttää ihan kuten muutkin, eikä päästää rakkiaan sinkoilemaan sinne sun tänne metrien päähän. Ei siinä mitään kellon rimputusta tarvita!

Vierailija

Ensinäkin käytä lamppua pimeällä! Mä monesti räplään kännykkää samalla, mutta katson kuitenkin tasaisin väliajoin taakseni että tuleeko ihmisiä. Pimeitä pyöräilijöitä ei vaan kovin kaukaa nää.

Toisekseen, hiljennä vauhtia koirakon kohdalla. Pahimpia on ne himopyöräilijät jotka painattaa 25km/h hiljaisella pyörällään. Siinä vaiheessa kun pyörän huomaa, on se jo mennyt ohi.

Kelloa ei tarvitse soittaa, jos huomaat että olen huomannut sinun tulevan. Mutta sitten jos olen koiran kanssa liian leveästi tai muuten vaan selkeästi omissa ajatukissa, niin kelloa on ihan hyvä rimpauttaa. Mielellään sekin vähän aiemmin kuin metrin meidän takana.

Vierailija

Kivointa on kun soitetaan kelloa tai ohitetaan rauhassa, eikä suhahdeta tuhatta ja sataa ohi vain hajurakoa jättäen. Ja tämä pätee vaikka olisin liikenteessä ilman koiraa. 

Vierailija

Periaatteessahan se koira ei saa lähteä höntyämään siitä tien reunasta minnekään, se pitäisi opettaa sille koiralle ihan ensimmäisenä. Ja toisekseen omistaja voi sen koiran ryntäilyn estää ja hänen pitäisikin se estää.

Mut vahinkoja tietenkin aina sattuu. Tuo oli hyvä neuvo, että soita kelloa riittävän kaukaa. Silloin pyöräilijän ehtii nähdä (ja sen, onko sillä pyöräilijällä siinä koira mukana juoksutettavana!) ja siinä voi sitten vielä tarkemmin huolehtia että koira pysyy reunassa. 

Ja jos sua ärsyttää, niin muista että noista huolimattomista koiranomistajista kärsii aina eniten ne toiset, vastuulliset koiranomistajat. Meidänkin kun pitäis päästä ohittamaan turvallisesti noi koirantollukat jotka ei ole missään hallinnassa ja joiden omistaja tulee kohti kuin jyrä, ilman mitään aikomusta ottaa se koira  vierelle ja lyhyempään hihnaan.

Vierailija

Haluaisin, että soitat kelloa vielä kun olet melko kaukana, ja lisäksi hiljennät vauhtisi sellaiseksi, että voit tarvittaessa pysähtyä turvallisesti.  Kaikkein vaarallisimpia oman kokemuksen mukaan ovat ne, jotka ilman valoja ja kovaa vauhtia suhahtavat ohi kylkeä hipoen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista, että koiranomistajilta pitää eriksen kysyä, miten heidät sopii ohittaa. Mitä helvetin Euroopanomistajia koiranomistajat luulevat olevansa? Sitä pyörä-kävelytietä sopii käyttää ihan kuten muutkin, eikä päästää rakkiaan sinkoilemaan sinne sun tänne metrien päähän. Ei siinä mitään kellon rimputusta tarvita!

Ei taida sinullakaan yltää molemmat airot veteen. Miksipä ei kysyisi, jos siten liikenteestä tulisi kaikille osapuolille sujuvampaa? Koska MinäMinäMinä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kusipääkoiranomistajat alapeukuttaa :D 

Vierailija

Soita kelloa. Mä todellakin olen omissa ajatuksissani, jos olen yksin koiran kanssa, ja vaikka koira käveleekin nätisti tien sivussa, voi se silti yhtäkkiä haistaa jotain toisella puolella tietä. Jos näet, että koira menee rauhallisesti, ei ehkä tarvii soittaa kelloa, mutta hidasta vain hiukan vauhtia, älä pyyhällä täysiä ohi. Monesti, kun ollaan kaverin ja koirien kanssa lenkillä, jutellaan ja viedään varmaan jonkun verran tilaa kävelytiellä, ei sitä huomaa jos pyöräilijä tulee täysiä takaa jos ei soita kelloa. Ihan itsesi ja koirien turvallisuuden takia toivon siis niin. :)

Vierailija

Kiitos vastauksista! Ihan oman turvallisuuteni puolestakin kyselen, metsän puolelle väistäessä voi joskus sattua pahemminkin. 

Mutta siis pyrin soittamaan kelloa ajoissa, niin kaikki ovat tyytyväisiä!

-AP

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat