Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kiertää oman ruokavalion julistaminen?

Vierailija

Kun aina on ruokapöydän ympärillä joku, jota kiinnostaa, mikä se minun lautasellani oleva mössö on. Olen vegaani, mutta en yksinkertaisesti jaksa kuluttaa ruokataukojani siihen, että selostan mitä syön. En jaksa kuunnella muiden ihmettelyjä ja myötätuntoisia sanoja "itsekin pyrin vähentämään lihansyöntiä". Haluaisin vaan rauhassa syödä sen ruokani ja jatkaa töitäni (tai mitä nyt tahansa riippuen tilanteesta, missä tuolloin olen).

Yleensä pyrin vain kiertämään keskustelut, mutta joskus niistä kysymyksistä ei pääse mihinkään ja lopulta on pakko vastata siihen, että olenko kasvissyöjä. Varsinkin työpaikalla on ikävää, jos tällainen paljastuu, koska tiedän, etteivät kaikki sitä hyväksy. Tietyt ihmiset selvästi alkavat halveksua ja eivät enää halua jutella/olla tekemisissä minkään "ituhippivegaanin" kanssa.

Miten ihmeessä nämä ruokakeskustelut saisi vaan nopeasti loppumaan? En halua ilkeästi todeta vain, että "ei kuulu sinulle". Mutta jotenkin kohteliaasti olisi mukava saada vain käännettyä aihe nopeasti etten joudu koko loppu ruokataukoa kuuntelemaan ihmisten mielipiteitä eläinten syömisestä ja terveydestä.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Toiset haluaa tehdä ongelman jonkun toisen syömisestä, ihan sama miten sitä yrittäisi kiertää, sille ei voi mitään. Kannattaa vastata vaan mahdollisimman lyhyesti jos asiasta kysytään.

Vierailija

Voitko vastata ihan vaan ruuan "nimen", esim. "papukastiketta ja riisiä"? Vai utelevatko vielä sne jälkeen että etkö syö lihaa ja miksi et?

Vierailija

Yksi hyvä keino on vastakysymykset ja huomion kääntäminen kysyjään itseensä. Yleensä ihmiset rakastavat itsestään puhumista. Varsinkin sellaiset, jotka kiinnittävät huomiota toisten ihmisten "erilaisuuteen", tekevät huomion suhteessa itseensä. Eli kun minä syön lihaa ja tuo toinen ei, niin onhan se nyt vähintään outoa kun se ei tee/ole samanlainen kuin minä, joten miksi näin, minäpä kyselen ja ihmettelen ääneen, niin kaikki muutkin huomaavat että minä olen "normaali" ja tuo toinen ei. No, tietenkään se ajatuskulku ei ole välttämättä tietoista, mutta näinhän se suunnilleen menee.

Hyviä vastakysymyksiä ovat esimerkiksi "Tykkäätkö laittaa itse ruokaa? / Harrastatko ruuanlaittoa?" Tästä sitten vastauksesta riippuen jatkokysymys joko "Mitä teitte viikonloppuna ruuaksi? / Mikä on sun bravuuri? Miten se valmistetaan?" tai "Mikä mättö on nopeinta laittaa? / Mitä tykkäät omasta annoksestasi? / Mikä on lempparisi työpaikkaruokalan annoksista?" jne. Tärkeintä on saada selostus käyntiin, jonka jälkeen voi osittain lakata kuuntelemastakin. Haittapuolena menetelmässä on se, että keskustelemaan joutuu jonkin verran varsinkin alussa, mutta niinhän sitä joutuisi joka tapauksessa, jos ei rohkene olla töykeä. Hyvänä puolena on, että kun muutaman kerran käännät huomion kysyjään itseensä, se unohtaa aika nopeasti sinut ja saat sitten tulevillakin kerroilla olla todennäköisesti rauhassa.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voitko vastata ihan vaan ruuan "nimen", esim. "papukastiketta ja riisiä"? Vai utelevatko vielä sne jälkeen että etkö syö lihaa ja miksi et?

AP servattu, lanka oli tässä

Vierailija

Minä syön usein kasvisruokaa, vaikka olen kasvispainoitteisesti syövä sekasyöjä. Ei sitä kyllä kukaan ihmettele, mutta joskus kysyvät, mitä ruoka on kun näyttää niin hyvältä. Ei siitä kukaan tee numeroa, jos ei itse tee. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä syön usein kasvisruokaa, vaikka olen kasvispainoitteisesti syövä sekasyöjä. Ei sitä kyllä kukaan ihmettele, mutta joskus kysyvät, mitä ruoka on kun näyttää niin hyvältä. Ei siitä kukaan tee numeroa, jos ei itse tee. 

Meniskin näin. Mulla on enemmän ap:n kaltasia kokemuksia. Aletaan jankkaamaan että "miten sä selviät tolla pupunruualla" ja "Ai kauheeta miks sä et syö lihaa/Oikeeta ruokaa?!" Joskus on jopa suututtu siitä etten syö lihaa. Ihan oma asiansa on sitten näiden sankareiden vitsit siitä että "parasta mitä kasvissyöjälle voi tehdä on ostaa sille oikeen hyvä pihvi, hehehe". Joskus on myös yritetty väenvängällä tyrkyttää lihaa ja kerran kävi semmonenkin että työ"kaveri" oli käynyt laittamassa mun tofurisottoon nakkeja että saisin oikeeta ruokaa joskus..

Vierailija

Mää oon allerginen ja voin vain syödä kasviksia ja kengurua. Kengurun kyllästyy niin helposti, joten syön sitä vain kun äiti laittaa mulle. 

Vierailija

Minusta on helpointa kertoa ruokalajin nimi, ja jos joku kysyy siihen jatkokysymyksen, että olenko kasvissyöjä, niin sanon vaan että kyllä. Älä ala kierrellä, vastaat vaan saman tien suoraan.

Ei kai sulla nyt sentään joka krt ole eri lounasseuraa, luulisi kyselyn loppuvan aika pian, kun kaikki ovat saaneet uteliaisuutensa tyydytettyä.

Minusta ruoasta puhuminen on kivaa, enkä koe mitenkään tunkeiluksi sitä, että ihmiset kyselevät eväistäni. Voin kertoa reseptinkin, moni kysyy sitäkin, koska työkavereissa on useita ruuanlaitosta kiinnostuneita. Tietysti olisi ikävää, jos joutuisi usealle perustelemaan ruokavaliotaan ihan alusta lähtien, siinä ehkä kannattaa sanoa vaan, että "mulla on omat syyni kasvisruokavalioon, mutta en jaksa niitä alkaa nyt selittää".

Moukkamaista, jos joku sen takia alkaa sinua kartella tai haastaa riitaa lihan syömättömyydestä.

Vierailija

Olen muuten syyllistynyt tuohon tenttaamiseen :O
En voi mitään että erilaiset ruuat kiinnostaa minua, mutta en pahastu jos joku ei selvästi halua hölistä pöperöistään :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meniskin näin. Mulla on enemmän ap:n kaltasia kokemuksia. Aletaan jankkaamaan että "miten sä selviät tolla pupunruualla" ja "Ai kauheeta miks sä et syö lihaa/Oikeeta ruokaa?!" Joskus on jopa suututtu siitä etten syö lihaa. Ihan oma asiansa on sitten näiden sankareiden vitsit siitä että "parasta mitä kasvissyöjälle voi tehdä on ostaa sille oikeen hyvä pihvi, hehehe". Joskus on myös yritetty väenvängällä tyrkyttää lihaa ja kerran kävi semmonenkin että työ"kaveri" oli käynyt laittamassa mun tofurisottoon nakkeja että saisin oikeeta ruokaa joskus..

Taitaa olla ammatinvalintakysymys. Täällä akateemisissa ympyröissä tuollainen ei tulisi kyseeseenkään. Sorry, en sano tätä mollatakseni, mutta sivistystaso vaikuttaa suhtautumiseen.

ohis

Vierailija

Mulla on keliakia. Mä olen ihan sinut asian kanssa, sairaus on kohta ollut mulla jo 20 vuotta. 

Monet jostain syystä kokee ihan normaaliksi alkaa tenttaamaan toisen sairauksista, oireista ja taudinkuvasta ruokapöydässä. Koska mulla on ikivanha sairaus, niin nämä tenttaajat ovat siis keskimäärin uusia työtuttavuulsia, tapaan vaikka koulutuksessa jonkun uuden ihmisen. 

Oikeasti, onko ihan normaalia alkaa keskustella toisen sairaudesta ruokapöydässä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden kauhistelijoiden kanssa ei missään nimessä kannata ruveta jankkaamaan ja puolustelemaan tai perustelemaan omia valintoja. Se kiihdyttää ne vain raivoon ja just tuollaiseen tyrkyttämiseen ja "hauskoihin" ruokapiloihin. Olkapäiden kohautus ja vastakysymys ystävälliseen ja kiinnostuneeseen sävyyn. Aina uudelleen ja uudelleen, niin johan alkaa tarinaa tulla omasta ylivertaisuudesta tyyliin "kun minä teen aina näin ja näin, niin kyllä se on niin paljon parempi kuin mitä muut tavallisesti tekee.." Ja kas kummaa, yksi pieni kasvisyöjä ei enää olekaan niin kiinnostava ja pelottava kun on hetken saanut kehua omalla erinomaisuudellaan. Niin inhimillistä ja niin toimivaa ;D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat