Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talvijuoksijat, mitä puette päälle loppusyksystä, tai pikku pakkasilla?

Vierailija

Ihan kovimmilla pakkasilla en ajatellut ehkä juosta, mutta nollakelillä nyt ainakin, ja nythän on vielä ihan ok-juoksukelit.

Mulla on hankittuna fleece-vuorelliset juoksuhousut, jotka vielä toistaiseksi ihan liian kuumat. Lisäksi on myös kerrastopaita, joka kesäjuoksutakin alla tuntui myös vielä toistaiseksi liian kuumalta. Paksummat sukat ja hanskat löytyy myös, jotka nekin vielä liian lämpimät. Pipo ja kauluri.

Mitä muuta tarvitsen? Ehkä lenkkarit? Joku takki/paita? Mitä te käytätte?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vuorelliset housut riittävät ja vuorellinen takki. Ja pipo ja hanskat tietenkin. Yli viidentoista asteen pakkasissa kannattaa laittaa pitkähihainen aluspaita, muuten hikoilee takkiin ja se jäätyy.

Vierailija

Pitäisikin ostaa tuollaiset fleecevuorilliset juoksuhousut talveksi. Tuntuu ettei itselläni ole mitään kovin käytännöllisiä vaatteita talvijuoksuun, tosin itselläni se on ollut aikaisemmin lähinnä kävelyä, mutta nyt olen innostunut juoksemaan kesän aikana, joten tarvisi varmaan uusia vaatekertaa.

Vierailija

Nollakelissä ohut pitkähihainen paita ja vuoriton takki sekä vuorittomat housut. Ohut pipo ja hanskat. Pakkasella (tai kovassa tuulessa) vuorilliset housut ja lisäpaitoja väliin, mutta sama takki. Tarvittaessa säärystimet, kauluri ja suojaavammat hanskat. Joskus on ollut pipon alla ohut kypärämyssy, suojaa poskia ja niskaa. Pakkasrajani on -10. sitä kylmemmässä ahdistaa henkeä.

Vierailija

Lidlissä oli myynnissä tuollaisia talvijuoksutakkeja, joissa topattu etumus. Tuleekohan kuuma sellaisessa? Onko järkevä ostos?

Vierailija

Mulla on ihan vain fleece-alushousut ja siinä päällä tavalliset juoksutrikoot, sitten joko juoksuhuppari tai fleece-paita ja tuulitakki. Pipoa käytän, samoin kaulahuivia jos tuulee. Hanskoja en käytä.

Juoksin ennen talvisinkin pelkissä trikoissa ja t-paita+tuulitakki-yhdistelmässä. En tiedä miksi ei tullut kylmä. Nykyään tulee helpommin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nollakelissä ohut pitkähihainen paita ja vuoriton takki sekä vuorittomat housut. Ohut pipo ja hanskat. Pakkasella (tai kovassa tuulessa) vuorilliset housut ja lisäpaitoja väliin, mutta sama takki. Tarvittaessa säärystimet, kauluri ja suojaavammat hanskat. Joskus on ollut pipon alla ohut kypärämyssy, suojaa poskia ja niskaa. Pakkasrajani on -10. sitä kylmemmässä ahdistaa henkeä.

Tarkeneeko tosiaan tavistrikoilla nollakelissä? Eli siis periaatteessa kesäkamppeilla voi mennä nollaan saakka? Sulla siis sama kesätakki käytössä kesät talvet? T.ap

Vierailija

Mä suosin kerroksia talvella. Tänään juoksin kesätrikoilla, pitkällä aluspaidalla ja ohuella takilla ja meinasin paistua. Olisi tarjennut pelkällä paidalla. Plus 7 oli asteita.

Mä laitan pakummat trikoot vasta kun on pakkasta. Ja siis kokeilemalla noi selviää... -10 jos on pakkasta, niin olen laittanut jonkun paksumman takin, muutoin ohut juoksutakki riittää, jos alla on sopivat paidat.

Vierailija

Minulla on nollakeleihin asti kesätrikoot ja ohut (kesä)juoksutakki, pitkähihainen ohut juoksupaita, pipo ja hanskat. Kun mennään pakkasen puolelle, vaihdan paksummat talvijuoksutrikoot ja paksumman juoksupaidan (fleecevuoritetut), kaulaan buffi, lämpimmät juoksusukat. Vähän tuulesta ym. riippuen talvijuoksutakki. Noin 5 pakkasasteessa alle merinovillainen tekninen kerrasto, kaulaan fleecekauluri. Liukkaalla nastoitetut juoksukengät, pimeällä juoksuheijastinliivi.

Vierailija

Aika hyvin taitaa pärjätä  noilla varustuksilla, mitä on tullut hankittua... Ehkä joku talvijuoksupaita/takki olisi syytä hankkia. En tosiaan tiedä miten kovalla pakkasella tulee sitten juostua. Luulen, että ottaa liikaa henkeen. Niin ne kengät voisi olla hyvä investointi, jos tulee todella juostua. Monilla ilmeisesti kuitenkin samat kengät kesät talvet? T. ap

Vierailija

Itse en tykkää yhtään juosta liukkaalla tavallisilla juoksukengillä, vaan tarvitsen nastat. Paksu lumi olisi ok, mutta ainakin täällä Helsingissä tiet tuppaa olemaan ennemminkin jäisiä ja polanteisia. Mutta se on sitten joko tai: kuivalla/sulalla kelillä nastoilla ei tee mitään.

Toki monet pärjää ilmankin, itse en (ennen nastakenkien markkinoille tuloa pidin talvella taukoa juoksemisesta, nyt jatkan vuoden ympäri aivan kovimpia pakkasia lukuunottamatta)

T. 9

Vierailija

Ei talvijuoksukengistä välttämättä ole hyötyä ellei niissä ole parempi pito. Jalat kyllä juostessa pitävät itse aika hyvin lämpöä yllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkeneeko tosiaan tavistrikoilla nollakelissä? Eli siis periaatteessa kesäkamppeilla voi mennä nollaan saakka? Sulla siis sama kesätakki käytössä kesät talvet? T.ap

Minä tarkenen, muiden puolesta en voi puhua. Kunhan pää ja sormet on suojattu. Asun sisämaassa, joten rannikon tuulista ei ole huolta. Kesällä en käytä takkia enkä pitkiä housuja. Tällä viikolla oli yhtenä iltana 3-4 astetta pakkasta ja noissa vermeissä tein tunnin lenkin. Pysähtyä en olisi tarennut, mutta muuten oli ihan hyvä. Kengät ja sukatkin on kesät talvet samat. Nastalenkkaritkin omistan, mutta niitä tulee käytettyä vain pari kertaa talvessa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei talvijuoksukengistä välttämättä ole hyötyä ellei niissä ole parempi pito. Jalat kyllä juostessa pitävät itse aika hyvin lämpöä yllä.

Gore-texit on kyllä aika mukavat loskassa tarpoessa. Kokeilemallahan se selviää. Talviakin on niin monenlaisia, eihän sitä tiedä tuleeko luntakaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat