Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä vinkit palstan opettajille kodin ja koulun väliseen viestintään

Vierailija

Tässä on viisi vinkkiä, joiden avulla olen varmistanut, ettei opettajan työhön liittyvä kodin ja koulun välinen viestintä pääse stressaamaan liikaa tai haittaamaan varsinaista työtä eli oppimisen mahdollistamista.

1. Älä anna omaa puhelinnumeroasi kenellekään. Salaa omaa yhteystietosi ja käytä koulun puhelinta asioiden hoitamiseen, jos soittaminen on ehdottoman välttämätöntä.

2. Tarkista ja käsittele sähköpostit ja Wilma-viestit kahdesti päivässä. Älä vilkuile viestejä pitkin päivää, jos et ehdi tehdä niille mitään. Se ainoastaan kuormittaa mieltäsi.

3. Merkitse läksyt aina Wilmaan. Se säästää lopulta aikaa, kun läksykyselyt jäävät pois, ja turvaa oman selustasi.

4. Älä kirjoita pidempiä kuin viiden virkkeen Wilma-viestejä. Paitsi että napakkuus säästää omaa aikaasi, jokainen ylimääräinen virke lisää mahdollisuuksia ymmärtää väärin tai jättää lukeminen kesken.

5. Ohjaa viestintä Wilmaan. Puhelimessa puhuminen ei jätä dokumenttia keskustelusta ja mahdollistaa keskustelun rönsyämisen pois itse asiasta.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Bonusvinkki: Muista, ettet ole palveluammatissa. Vanhemmat tulevat esittämään kaikenlaisia pyyntöjä, joihin ei ole pakko suostua. Viimeksi eräs äiti kyseli, josko voisin etsiä koulusta 14-vuotiaan jumppakamoja, koska tämä ei itse muista sitä tehdä. -ap

Vierailija

Hyviä vinkkejä moneen muuhunkin tilanteeseen hoitaa viestintää... paitsi että monissa töissä Wilman tilalle kannattaa ajatella sähköpostin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä moneen muuhunkin tilanteeseen hoitaa viestintää... paitsi että monissa töissä Wilman tilalle kannattaa ajatella sähköpostin.

Totta. Ennen valmistumista olin ylioppilaskunnassa aktiivina, ja siellä oppi kyllä ottamaan samanlaisen tiukan linjan viestintään. Muuten sähköposti tukkeutuu kaikenlaisista vaatimuksista, avutumisista ja rupattelusta. -ap

Vierailija

Kuulostaa tehokkaalta.... Annan itse puhelinnumeroni, jotta vanhemmat voivat ottaa yhteyttä. Nyt on ollut sellainen ryhmä, ettei asiattomia puheluita ole tullut (perjantaina klo 22 jälkeen tai huutopuheluita) yhtään. Wilma on hyvä, mutta usein puhelu on ihmisläheisempi ja vuorovaikutuksellisempi. Wilmaan voi laittaa merkinnän tuntitietoihin, kun kotiin otettu yhteys jostakin. Meidänkään koulussa kaikki eivät anna kotinumeroitaan ja ymmärrän sen kyllä eli jokainen tyylillään. 

Vierailija

Olisin niin onnellinen jos meidän ekaluokkalaisen ope tekis näin. Säästyis monelta ihmettelyltä ja sääsöiltä.

Vierailija

Vanhempana toivoisin, että olisi mielellään yksi kanava jossa viestit kulkisivat. Meillä on wilma, reissuvihko ja luokan omat nettisivut. Eikä mitään logiikkaa missä viestit milloinkin ovat. Annoin tästä palautetta, mutta opettajan mielestä tässä ei ole mitään ongelmaa. Olen nyt ilmeisesti niitä hankalia vanhempia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että opettaja on palveluammatissa.

Opettaja ei ole palveluammatissa, eivätkä oppilaat tai heidän huoltajansa ole koulun asiakkaita. Jos pitää opettajia palvelualan työntekijöinä, saa varautua hämmentymään ja pettymään monta kertaa lapsensa koulutaipaleen aikana. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei ole palveluammatissa, eivätkä oppilaat tai heidän huoltajansa ole koulun asiakkaita. Jos pitää opettajia palvelualan työntekijöinä, saa varautua hämmentymään ja pettymään monta kertaa lapsensa koulutaipaleen aikana. -ap

Totta. Koulu on opettajien työpaikka, jossa lapset ovat vain välttämätön paha. On huomattu. Opettajilla olisi siellä koulussa paljon mukavampaa keskenään ilman oppilaita.

-Kolme lasta, nuorin ysillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai opettaja on palveluammatissa. Kuten hoitaja ja lääkäri. Oppilas on asiakas.

Itse olen aikuiskoulutuksen kouluttaja. Opiskelija on asiakas. Emme toki palvele muuhun kuin tehtäväämme liittyvissä asioissa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole aika peruskauraa...? Onhan!? Kuinka pöljiä opettajat ovat, jos ei ole....?

Ei todellakaan mitään peruskauraa. Opettajissa riittää moneen junaan kuten ihan millä alalla tahansa. Mun lapsen viimevuotinen naisope oli pahimmasta päästä. Kuvaavaa oli se että vuoden aikana pidettiin useita 1-2 tunnin palavereja eikä asia edennyt yhtään. Nyt vaihtui ope mieheksi, ja on pidetty yksi 20 minuutin palaveri missä käytiin asiat läpi, todettiin parannuksen tarpeet, mietittiin pari toimenpidettä ja se oli siinä. Arvaa olinko huoltajana tyytyväinen kun kaikki turha voivottelu ja liirumlaarum jäi pois. Wilmassa tämä miesope noudattaa samaa kaavaa. Voin kutella ettei työ turhaan stressaa kuten naisopea stressasi.

Vierailija

Millaisissa asioissa vanhemmat soittaa opettajalle kouluajan jälkeen?
Minulla on kolme lasta joista nuorin nyt 2. luokalla ja vanhin 8. lk ja kertaakaan en ole opettajalle edes soittanut. Onko niitä soittajia paljon?
Jos minua on painanut joku asia niin olen Wilmaan laittanut viestiä ja pyytänyt tapaamista jos esim kiusaamisesta on ollut kyse.

Vierailija

Muuten olen aika lailla samaa mieltä, mutta läksyjä en merkitse Wilmaan. Jos näin tekisin, puolet oppilaista eivät kuuntelisi kun kerron läksyt, vaan ryntäisivät jo välitunnille, koska "äiti voi sitten kotona kattoa ne Wilmasta". Jos on poissa, niin pyynnöstä ilmoitan kyllä läksyt Wilma-viestillä. Mutta aika hyvin osaavat oppilaat toisiltaankin kysyä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat