Miksi suomalaiset vastustavat kaikkea uutta?
Pääasiassa innoitus tähänkin keskusteluun tuli halloween-keskusteluista, mutta muissakin asioissa olen samaa mieltä. Jos argumenttina muutoksen estämiselle on se, ettet sinä tai vanhempasikaan nuorempana jotain tehneet, niin eihän vanhempasi nuorena omistanut älypuhelinta, harrastaneet yhtä paljon tai tiennyt kauheasti vieraista kulttuureista. Näin oletusarvoisesti.
Olisko tosiaan ihmisten edun mukaista viljellä ''en mäkään ole koskaan sitä tehnyt - ennen kaikki oli paremmin'' ajattelua? Näinkö tulevaisuudesta tulee parempi? Miettikää jos uudet keksinnöt, ideat ja tavat olisi jätetty. Tuskin viettäisimme joulua kuin nykyään, emme omistaisi älypuhelimia, tabletteja, naisilla ei olisi oikeuksia ja lapsia hakattaisiin koulussa jos eivät tiedä oikeaa vastausta.
Samoin ihmettelen sukupuolineutraalin avioliiton vastustamista, mitä pahaa se tekee kellekkään? Ehkä elän punavihreässä kuplassa, mutta suoraansanottuna olen aika tyytyväinen siihen.
Kommentit (30)
Ehkapa se, etta suomalaiset ovat joutuneet kamppailemaan itsenaisyytensa (ja myos kansallisen identiteettinsa) puolesta niin kauan vaikuttaa siihen, etta moni uusi asia on nykyaan uhka ennemmin kuin mahdollisuus. Minusta tama on aika ymmarrettavaa, ei niista oman identiteetin kulmakivista haluta luopua. Puhun nyt siis yleisella tasolla, yksittaisilla ihmisilla voi olla hyvinkin erilaisia asioita, jotka muodostavat heidan identiteettinsa...
Ikavaa on se, etta tahan oman minan puolustamiseen liittyy usein vihamielisyys ja erilaisuutta vahatellaan ja vihataan. Ihmisten ja asioiden pitaisi pysya samanlaisena. Nain ulkosuomalaisen silmin Suomi on todellakin viela neuvostomaa. Suomi on minulle rakas, mutta taytyy sanoa, etta sita kapeakatseisuutta ei todellakaan ole ikava.
Suomella on äärettömän rikas esikristillinen kulttuuriperinne tarustoineen ja pakanariitteineen, jota ei enää koulussa tai missään muuallakaan opeteta. Sieltä kyllä pystyisi ammentamaan tarpeeksi omalaatuista aineistoa vaikka minkälaiseen joka vuosi juhlittavaan kauhujuhlaan.
Juntin perustelu mihin tahansa. Kun en minä tarvi niin ei tarvi kukaan muukaan.
Hah, asun Italiassa. Täällä kiersi eilen illalla muutama lapsijoukko kepposkierroksella (en avannut ovea, koska en ollut tajunnut varautua).
Olin todella yllättynyt, sillä Suomeen verrattuna täällä nyt ei juuri ulkomaailman tavoista perusteta tai edes tiedetä! Täällä ollaan ylpeitä omista perinteistä (ainakin ruuan suhteen) ja se tulee ilmi ihan joka käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on tässä Halloweeninkin vastustuksessa käyttää perusteluna kaupallisuutta ja sitä, että se on tullut Amerikasta tänne meille.
Oletan, että nämä samat ihmiset eivät osta joululahjoja tai muutenkaan kuluta rahaa jouluna. Pelkästään syövät riisipuuroa ja sytyttävät kynttilän ja istuvat kirkossa. Oletan, että nämä samat ihmiset eivät toivota kenellekään hyvää ystävänpäivää tai lähetä ystävänpäiväkorttia kenellekään. Oletan, että nämä ihmiset eivät osallistu häihin, joissa morsianta saatetaan alttarille häämarssin soidessa, morsiamella ja sulhasella on kaasot ja bestmanit, jotka pitävät puheita, tai pari vaihtaa huomenlahjat keskenään. Puhumattakaan siitä, että itse olisi mennyt naimisiin tuollaisin kaupallisin amerikanhömppämenoin.
Nimenomaan on tärkeää syödä jouluna riisiä, koska riisihän on todellakin täysin suomalainen vilja. :D
No niinpä. Miten sellainen on joskus edes suostuttu ottamaan käyttöön!!! Samaa muualta tuotua moskaa ja hömppää.
Vierailija kirjoitti:
Suomella on äärettömän rikas esikristillinen kulttuuriperinne tarustoineen ja pakanariitteineen, jota ei enää koulussa tai missään muuallakaan opeteta. Sieltä kyllä pystyisi ammentamaan tarpeeksi omalaatuista aineistoa vaikka minkälaiseen joka vuosi juhlittavaan kauhujuhlaan.
Et osallistunut peruskoulussa uskonnonopetukseen? Siellä käytiin aika monipuolisesti läpi myös suomalaiset muinaisuskonnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osallistunut peruskoulussa uskonnonopetukseen? Siellä käytiin aika monipuolisesti läpi myös suomalaiset muinaisuskonnot.
Hyvin kapeasti sivutaan suomen uskontoja, tarustoa ja muutakin aiheeseen liittyvää. Suomessa on huomattavan paljon vanhoja taruja olennoista, joita ei koulun penkillä mainittu kertaakaan. Sama pätee erittäin moniin esikristillisiin perinteisiin. Todellisuudessa opetus asiasta on erittäin heikkoa ja kulttuurin suhteen suomalaiset koulut keskittyvät lähinnä kristillisten perinteiden opettamiseen. Se ei ole mitään suomalaisen kulttuurin opettamista, että mainitaan pari kertaa kalevalan kansanrunot ja korkeintaan ukko-ylijumala ja tapio.
Vierailija kirjoitti:
No mutta mukavat elämät sulle sinne kuplaan. Voit vaikka siellä mietiskellä, että mitä pahaa se tekee sulle, että jollain ihmisillä on eri mielipiteet kuin sulla.
Onko ap. tullut ajatelleeksi, tarvitaanko kaikkia näitä nykyajan härpäkkeitä ihan oikeasti. Minulla on peruskänny, en tarvitse älysellaista, en tarvitse tablettia, koska minulle riittää tämä ikivanha pöytäkone jne. Miksi kaikilla pitäisi olla kaikki nykyajan härpäkkeet vain siksi, että ne on keksitty. Ja on todellakin tervettä suhtautua kriittisesti kaikeen sellaiseen, mitä ei välttämättä tarvitse. Minulle esim. Halloween ja Ystävänpäivä ovat amerikkalaisia turhia kertakäyttökrääsäpäiviä.
Muistan kuinka ollessani lapsi monet vastustivat tiukasti pääsiäisnoitina kiertäviä virpojia, kun alunoerin virpojat eivät olleet (ainakaan kaikkialla) pukeutuneet miksikään ja saivat palkankin vasta viikon päästä virpomisesta. Nyt tätä kuuluu vähemmän, mutta Halloweenin vastustus on tullut äänekkäämmäksi - ihan ymmärrettävästi kun se on tullut näkyvämmäksi. Luulen että Halloweenin vietto yleistyy ja suomalaistuu, syksy on pitkä ja pimeä ja aika moni kaipaa siihen pikemminkin jotain piristävää kuin synkänsävyistä hiljentymistä.
Olen kyllä sitä mieltä että kohteliasta olisi nämä virpomis yms kierrokset kohdistaa niihin jotka vaikuttavat juhlaa viettävän, vaikka vaan tuttujen luona.
Minusta on tylsää että kulttuurit ovat menettämässä omat perinteensä ja omaleimaisuutensa tämän globalisaation kanssa tulevan hapatuksen mukana. Irlannissa ja USA:ssa Halloween on kiva juttu ja jees. Miksi se pitäisi kuitenkin Suomessa herättää henkiin, koska Suomessa on unohdettu paikallinen perinne eli kekri. Parempi idea olisi herättää Kekri henkiin. Siitäkin saisi varmasti kivan kaupallisen juhlan, jossa on enemmän omaleimaisuuden tuntua.
Kohta maailmassa ei ole juurikaan mitään nähtävää kun joka paikassa rakennetaan, pukeudutaan, vietetään juhlapäiviä ja tehdään muutenkin kaikki samoin.