Mun järkyttävä ruokavalio, onko totta, että sen merkitys on niin iso kuin kirjoitellaan?

Vierailija

Jokapuolella kohistaan siitä, että ruokavaliolla on niin iso merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Mun ruokavalio on kai aika järkyttävä ja se lienee perua lapsuudenkodista, jossa ei esim kasviksia ja kalaa ollut koskaan tarjolla.

Syön päivittäin pullaa, pastaa/riisiä, vaaleaa leipää, useamman kerran viikossa mäkkiä tai pitsaa. Työpaikan lounaat aina ulkona.

Mistä saisin voimia ja ideoita alkaa syömään terveellisemmin? Uskokaa tai älkää, ylipaino ei ole ongelma (170cm/65kg), joten laihdutusmotivaattori ei toimi. En harrasta myöskään hikiliikuntaa, ainoastaan hyöty.

Hävettää, kun syön niin epäterveellisesti! 

Kommentit (14)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jokapuolella kohistaan siitä, että ruokavaliolla on niin iso merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Mun ruokavalio on kai aika järkyttävä ja se lienee perua lapsuudenkodista, jossa ei esim kasviksia ja kalaa ollut koskaan tarjolla.

Syön päivittäin pullaa, pastaa/riisiä, vaaleaa leipää, useamman kerran viikossa mäkkiä tai pitsaa. Työpaikan lounaat aina ulkona.

Mistä saisin voimia ja ideoita alkaa syömään terveellisemmin? Uskokaa tai älkää, ylipaino ei ole ongelma (170cm/65kg), joten laihdutusmotivaattori ei toimi. En harrasta myöskään hikiliikuntaa, ainoastaan hyöty.

Hävettää, kun syön niin epäterveellisesti! 

Vierailija

Kyllä sillä on suuri merkitys. Mun mielestä nykyään ruokavalion merkitystä myös ylikorostetaan (on paljon näitä ruokahulluja, jotka vaahtoavat milloin viljoista, milloin rasvoista, milloin maitotuotteista), mutta sun ruokavalio on kyllä oikeasti epäterveellinen.

Vierailija

kyllä sillä on iso merkitys. Paljon riippuu tietysti myös geeneistä. Minulla samantyyppinen ruokavalio on johtanut vyötärölihavuuteen, vaikka painoindeksi normaali.

Ravinnon merkityksestä kertoo hyvin se, että kuntoilin ahkerasti ja luulin kehittyväni. Kehonkoostumusmittauksessa kuitenkin paino aleni, mutta rasvaprosentti ei, eikä lihasta tullut. Sitten aloin syömään paljon proteiinia sisältävän terveellisen ruokavalio mukaan ja leuanveto onnistui parin viikon jälkeen. Sitä ennen olin sitä yrittänyt noin kaksi vuotta onnistumatta

Vierailija

Kiitos, jos jaksatte laittaa vinkkejä! Mä oikeasti haluan alkaa syömään terveellisemmin. Ja olla myös esimerkkinä lapsille. Tahdonvoima vaan on ollut nolla, kun tykkään niin paljon esim. pastasta!!!

Ap.

Vierailija

Jos syöt töissä ulkona, huolehdi että lisukesalaatti/alkusalaatti on aina 1/3 annoksesta. Sillä pääset alkuun ja totut syömään niitä.

Vierailija

Älä mieti mitä poistaisit, vaan mitä lisäisit. Lisää kasviksia ja hedelmiä, esimerkiksi banaani on helppo välipala. Aloita sillä, että pyrit syömään joka päivä ainakin kerran jotain tuoretta kasvista tai hedelmää.

Vierailija

Sun kannattaa nyt etsiä tietoa ravinnosta. Ihan useammasta näkökulmasta. Sen jälkeen itse määrittelet sinulle sopivan syömisen mallin. Ja kuuntelemalla omaa kehoa, tiedät mikä on hyväksi sinulle.

Yhtä ainoaa oikeaa tapaa syödä ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, jos jaksatte laittaa vinkkejä! Mä oikeasti haluan alkaa syömään terveellisemmin. Ja olla myös esimerkkinä lapsille. Tahdonvoima vaan on ollut nolla, kun tykkään niin paljon esim. pastasta!!!

Ap.

Pasta on hyvää. Mutta senkin voi vaihtaa täysjyvään ja rajoittaa sen syömistä. Meillä ei kotona syödä muuta kuin täysjyväpastaa.

-

Ei ehkä kannata yrittää repäistä ja muuttaa kaikkea kerralla. Jos et ole oikein tottunut syömään tietynlaisia makuja, ruokavalion totaalimuutos  voi olla liian suuri kriisi. Pitää opetella tekemään ruokaa ihan uudella lailla.

-

Ihan ensin kannattaa varmasti lopettaa se Mäkkärissä ravaaminen - mitä jos vähentäisit sitä vaikka niin, että kävisit kerran kahdessa viikossa? Leipää kannattaa myös vähentää ja jättää se vaikka aamu- ja iltapaloille. Opettele syömään pähkinöitä - ei suolapähkinöitä, vaikka voi niitäkin joskus syödä. Kasvikset kannattaa opetella valmistamaan kunnolla, koska ylikypsinä ne ovat pahoha. Kun teet vaikka kasvislisuketta, kasvikset eivät saa olla pehmeitä ja lössöjä, vaan semmoisia, että niissä on hampaille vastusta. Helppo lisäke porkkanasta: viipaloi porkkanaa, höyrytä (jos et omista kerroskattilaa, keitä vähässä vedessä - höyrytys on kuitenkin parempi), laita valmiiden porkkanoiden joukkoon pieni nokare voita, hippunen suolaa ja rosmariinia ja sekoita. Parsakaalista saa maistuvampaa, kun sen höyryttää (tai keittää vähässä vedessä) ja kypsänä maustaa sitruunalla ja suolalla. Mutta muista, parsakaalistakaan ei saa tulla lössöä.

Vierailija

Työpaikan lounaista on helppo aloittaa, vaikka söisit ulkona. Niissä on aina tarjolla salaattia, joten mätä lautasellesi sitä, niin ettei muuta paljon mahdukaan. Vähennä sitä pastan määrää. Itselläkin tuo pasta maistuu, mutta sotken jo siihen pastan sekaan hernemaissipaprikaa, joten itse pastan osuus jää  näin vähemmäksi. Makaronilaatikkoa voi jatkaa sotkemalla kasviksia, vaikka sitä hernemaissipaprikaa, porkkanaa tai mitä vaan. 

Vierailija

Pastasta saat hiilihydraattia ja energiaa, jota elimistö tarvitsee normaaliin toimintaan ja esimerkiksi ajatteluun. Normaalipainoisena ja hyötyliikuntaa harrastavana kroppasi on pidemmällä aikavälillä todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin liikaa proteiinia nielevien. Mutta jos haluat parantaa ruokavaliota niin lisää kasviksia ja vähennä eineksiä.

mimmmi

Kun sulla ei kerran ole ylipaino-ongelmia eikä sinulle tule oireita esim vehnästä, niin syö sitä pastaa ja leipää. Ennemminkin sun pitäisi lopettaa sen pikaruuan mättäminen ja lisätä ruokavalioosi tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Tavallisen sokerin käyttöä kannattaa myös välttää, etsi vaihtoehtoisia makeutuksia (ei keinotekoisia makeutusaineita, ne on yhtä epäterveellisiä kuin sokerikin. Kokeile esim. kookossokeria tai luomuhunajaa tai lucumaa). Tehotuotetussa ruuassa ei ole enää samalla tavalla jäljellä niitä hivenaineita, vitamiineja yms, joten mahdollisuuksien mukaan kannattaa suosia pientuottajien tarjoamaa ruokaa.

Muista, mitä värikkäämpää ruokasi on, sen enemmän siitä saat elimistöllesi tärkeitä rakennusaineita.

Mun neuvo siis ruokaremonttiin on

-lisää kasvikset, hedelmät ja marjat jokapäiväiseen ruokavalioon

-vältä sokeria, myös piilosokeria. Tarvitessasi makeutusta käytä luonnollisia sokereita, joita ei ole valkaistu tai käsitelty.

-jätä hyllyyn siis kaikki light-tuotteet

-vaihda margariinit ja rypsiöljyt hyviin rasvoihin (voi, oliiviöljy, pähkinät, rasvainen kala, siemenet, avokado)

-unohda einekset ja pikaruoka ainakin joka päiväisessä käytössä.

Jo noilla muutoksilla pääset pitkälle :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat