Näetkö lasiaissamentumia?
Kysymys otsikossa, vastaa kyllä jos näet ja ei jos et näe. Jos näet niin mainitse
1. Missä tilanteissa näet
2. Milloin aloit näkeä niitä (lapsuudessa, aikuisena..)
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma
Kiitos jo etukäteen. Kysyn siis siksi, koska haluan tietää ovatko ne luultua yleisempiä.
Kommentit (43)
Näen, lapsena aloin jo nähdä. Muutoin ei häiritse paitsi joskus aurinkoisella säällä autoa ajaessa kun asfaltissa ja taivaanrannassa näkyy
Kyllä näen. Olen nähnyt niin kauan kun muistan. Nykyään eivät oikeastaan häiritse mitenkään, kun on niin tottunut. Ainoastaan joskus oikein kirkkaassa ulkoilmassa näkökentässä leijailevat 'roskat' ärsyttävät.
Näkyy, mulla on tällainen vähän tuntemattomampi näköhäiriö Visual Snow ja lasiaissamentumat "kuuluvat asiaan": https://visualsnowinfo.wordpress.com
Näen. Olen nähnyt aina. Näkyvät minulla hämärässäkin ja niitä on aika paljon: Palloja ja tummiakin.
t: 35 v
Aloin nähdä niitä kolmekymppisenä esikoisen synnyttyä ja luulinkin ensin, että raskausmyrkytys vahingoitti silmiäni !
Tuon "kuhinaa vaaleaa taustaa vasten"-jutun lisäksi myös hämärässä huoneessa kuhisee ja en enää pidä raitakuosista koska se nykii ja välkkyy silmissäni.
Numero 26 jatkaa vielä: oletteko muuten huomanneet, että sateella niitä ei näy ulkosalla? :-)
Näen. Aina valoisalla ja/tai yksiväristä taustaa katsoessani. Muistan nähneeni niitä aina ja ne on silmälääkärissä todettu.
Nykyään häiritsevät valoisaan vuodenaikaan tosi paljon ja jonkin verran lumikeleillä. Olenkin alkanut tykkäämään tästä pimeydestä ihan sen vuoksi, että saan olla pari kuukautta ärsyyntymättä noista leijujista. Nyt olen 41v ja ensimmäiset ilmestyivät näkökenttään ehkä reilut kymmenen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy, mulla on tällainen vähän tuntemattomampi näköhäiriö Visual Snow ja lasiaissamentumat "kuuluvat asiaan": https://visualsnowinfo.wordpress.com
Katos pakanaa, mullakin on tämä! Viimeiset 20 vuotta ollut oireita ja alkuvuosina laukkasin silmälääkäreillä useinkin, eikä mitään löytynyt. Ovat nyt jotakin syitä löytäneet ilmiöön. Kiitos linkistä!
Näkyyhän niitä nytkin, kun lukee vauvan, ah niin ihanan kirkkaan räjähtävää valkoista taustaa vasten. Mukavasti liikkuu silmän liikkeiden mukana, sana kerrallaan. Esikoulussa muista ensimmäisen kerran nähneeni
m27
Mulla näkyy kun katson kauas. Pilkkuja leijuu näkökentässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos pakanaa, mullakin on tämä! Viimeiset 20 vuotta ollut oireita ja alkuvuosina laukkasin silmälääkäreillä useinkin, eikä mitään löytynyt. Ovat nyt jotakin syitä löytäneet ilmiöön. Kiitos linkistä!
Olepa hyvä, usko pois meitä on monia! Jos olet facebookissa niin löytyy ihan ryhmä Visual Snow Finland.
oon rampannu pari vuotta niitten takii lääkärissä, eka lääkäri oli sitä mieltä että mun pitää hankkia silmälasit, ku hankin ne (ja ainoa apu niistä oli siihen että näin vähän paremmin, mutta itseasiassa ne on kaukolasit ja en näe niillä kauas joten:D), se ehdotti mielialapolille menoa, vasta omalääkärin vaihto tuotti lähetteen silmäklinikalle. Mulla niitä tulee tasaisin väliajoin näkökenttään lisää, ja yksikään pallura ei oo hävinnyt , vain haalistunut. Tupakointihan näitä aiheuttaa, mutta mulla on ollu aika paljon myös duactit käytössä, ja mitä oon näitä keskusteluja seurannut, niin tosi monella nimenomaan duactia käyttäneellä tätä visual snow efektiä on havaittavissa. Mulla on vaan vähän jännästi, että niitten lisäks mikään valkonen seinä ei oo valkonen, van kohisee jännästu, mulle jää jälkikuvia (siluetit ja valotäplät) parhaimmillaan puoleksi tunniksi, hämäränäkö aivan paska, ja jos pimeällä tulee auto vastaan, sokaistun siitä täysin vaikka katson aina tien reunaan niin kauan että auto on mennyt ohi.En pysty edes pilvisellä säällä katsomään taivaalle kun sattuu silmiin, aurinkoisella säällä jos yritän kattoa taivasta nään sellasia hileitä, ja sokaistun myös kun sattuu valo silmiin. Turha kai sanoa että autolla ajaminen on jäänyt pois. Mitkään silmätipat kuiviin silmiin ei oo auttanu, vaikka silmät vähän kuivat on, myöskään venyttely ei oo auttanut. Kahvin juominen kyllä lisää myös niitten palluroitten näkymistä, mutta en ole kofeiiniyliherkkä.
Ja puhelimella tänne kirjottaminen on mahdotonta joten sorry kirjoitusvirheistä :D
Vierailija kirjoitti:
Numero 26 jatkaa vielä: oletteko muuten huomanneet, että sateella niitä ei näy ulkosalla? :-)
Totta, silloin ei näy ku sataa, mut auta armias kun aurinko alkaa paistaa siihen läpimärkään asfalttiin, sit meinaan näkyy!
Vierailija kirjoitti:
ai mulla on joku näköhäiriö? :D enpäs aiemmin ookkaan aatellu et noi jutut on häiriötä ku aina oon noin nähny, kaikkee oppii kun vanhaks elää..
Huh, mä luulin olevani ainoa ja jotenki viallinen tai jotakin. Ihanaa et on muitaki jotka näkee! Anteeksi vanhan ketjun nosto, oon vaan niin helpottunu!
Pakko kirjoittaa ensimmäisenä tänne, että en näe tuollaisia, enkä ole koskaan nähnytkään.
Olin jo unohtanut nuo!
Lapsena niitä aina katselin, ne valuivat alaspäin. Juuri tuon näköisiä kuin kuvassa.
Aikuisena en ole enää nähnyt. Ehkä en ole keskittynyt katselemaan tai en näe niitä enää. Siksi olinkin unohtanut.
En ole aina nähnyt , ehkä kymmenen vuotta, mutta nykyisin osaan ilmeisesti katsoa niiden" läpi", sillä heti kun luin aloituksen aloin nähdä niitä, aika paljonkin.