Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö Suomessa juhlia halloweeniä? Kyllä (ylänuoli) tai ei (alanuoli) + perustelut, ja asiallista keskustelua, kiitos!

31.10.2015 |

Mun mielestä joo! Olisi niiin siistiä, jos täällä järjestettäisiin Haunted Houseja ja ihmiset koristelisivat taloja Halloween-tyyliin niinkuin jouluna joulu-tyyliin.. Karkki vai kepponen -kierrokset ois ihan huippuja!

Niin, kyllä = ylänuoli ja ei = alanuoli

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken kävi 5 tyttöä ovella. Onneksi oli antaa karkkipussi. Muuten olisi pitänyt antaa rahaa. En tiedä tuliko minulle antajana kovin hyvää mieltä "häiriöstä", koska olen pillereissäni ja kovassa kuumeessa, mutta vastaanottajilla ainakin hymy tuli kasvoille.

Kulutuksen kannalta tällaiset juhlat ovat tervetulleita, mutta mieluummin panostaisin perhekeskeisyyteen kuin toisten ovilla ramppaamiseen.

Vierailija
22/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään lasten tai muidenkaan halloweenbileitä vastaan, mutta omalla kohdalla halloweenin juhliminen tuntuisi tosi teennäiseltä ja kaupalliselta.

Tänään tuli ensimmäistä kertaa halloweenina lapsia ovelle kerjäämään karkkeja. Ärsytti vähän, se perinne on aika turha koska suomalaislapset saavat jo kiertää ovilla kerjäämässä karkkia kerran vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näihin "pyh en halua mitään jenkkijuhlia tänne" - kommentteihin tekee mieli kysyä, että mikähän juhla se alunperin edes on suomalainen? Kirkko ujutti omat juhlansa pakanajuhlien päälle, joten on turha tulla ulisemaan että ne kirkolliset pyhätkään olisi mitenkään aitoja. 

Minä en täällä pidä muusta kuin joulusta, ja sitäkään emme juhlista kristillisesti. Vappu ja juhannus on ärsyttäviä ryyppyjuhlia, vapussa kivaa on naamiaismahdollisuus. Mitä muita juhlia meillä edes on? No itsenäisyyspäivä, jonka hartaus sopii tänne oikein hyvin ja on ihan ok.

Mutta mitä te muut edes juhlitte?!

t. Yksi, joka juuri kotiutui lasten kummitusjuhlista. Kivaa oli!

Vierailija
24/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä tätä kaupallisuus-asennetta. Muistan parisenkymmentä vuotta sitten kovan ystävänpäivä-keskustelun ja kaupallisuutta kiljuttiin ihan hysteerisinä. Aivan kuin jonkun kortin väsääminen tai suklaarasian ostaminen olisi aivan kamalaa tuhlausta!

Tämän juhlan kanssa sitten sama juttu ja samat perustelut. En fanita  ystävänpäivää enkä halloweeniakaan, mutta syksy on synkkä ja pimeä, joten kaikki ilo on tervetullutta. Jokainen voi sitten itse määritellä, miten paljon on valmis tuhlaamaan tähän juhlaan vai haluaako ylipäätään viettää tätä juhlaa tai mitään muutakaan. Ymmärtääkseni ei pääsiäisen noidillekaan kovin moni ovea avaa.

En kuitenkaan käsitä, miten jonkun kurpitsalyhdyn väsääminen ja kynttilöiden polttaminen on niin kovin kaupallista. Naamiaisasuja taas ostetaan tai tehdään muutenkin. Meillä lapsille on ostettu noidanhatut ja itse olen tehnyt viitat, eli mitään muovikrääsää ei meillä ole hankittu.

oikeassa olet! Tää kaupallisuus-hysteria on mun mielestä suoraan sanottuna aivan naurettavaa ja todellakin mitätön syy siihen, että miksi juhlapäiviä ei voi Suomeen lisätä.

Vierailija
25/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta haudoilla pönöttäminen kerran, kaksi vuodessa koska on joku tietty päivä, on tekopyhää. 

Vierailija
26/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomen synkkään syksyyn iloisia ja samalla vähän karmiviakin juhlia mahtuu!  Ollaan varustauduttu karkeilla,  mutta kukaan ei ole käynyt. On ikävä USAn hienoa syyskauden juhla-aikaa, Halloweenista kiitospäivän kautta jouluun.  Talot, verannat ja pihat on upeasti koristeltu, lasten halloweenvermeissä nähty vaivaa, yhdessä kaiverretaan kurpitsoja,  kurpitsalyhdyt ja valot loistavat pirteinä pimeyden keskellä. Ihanaa! Ja täällä maristaan naama rusinana, että kaupallista, hyi mitä skeidaa. 

Vierailija
27/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomen synkkään syksyyn iloisia ja samalla vähän karmiviakin juhlia mahtuu!  Ollaan varustauduttu karkeilla,  mutta kukaan ei ole käynyt. On ikävä USAn hienoa syyskauden juhla-aikaa, Halloweenista kiitospäivän kautta jouluun.  Talot, verannat ja pihat on upeasti koristeltu, lasten halloweenvermeissä nähty vaivaa, yhdessä kaiverretaan kurpitsoja,  kurpitsalyhdyt ja valot loistavat pirteinä pimeyden keskellä. Ihanaa! Ja täällä maristaan naama rusinana, että kaupallista, hyi mitä skeidaa. 

kuulostaa niin ihanalta !

Vierailija
28/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan Suomessa omakin syysjuhla, Kekri muutei sitä oikein missään juhlita. Jospa yritettäisiin nostaa sitä uudelleen viralliseksi juhlaksi ja jätetään halloweenit amerikkalaisille.

Vierailija
29/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä teitä jotka halloweenia haluaa juhlia, siinä estää? Ainoa pointti kai on se, että pitääkö niiden lasten kierrellä ventovieraiden ovilla, ja mielestäni EI.

Eihän jenkeissäkään kierrellä pääsiäisenä, eikä hulinoida vappuna.

Mutta jos kaipaa halloween-meininkiä ja koristelua ja krääsää ja karkkia, voi mainiosti järjestää juhlat itse, ja pyytää vaikka lasten kavereita kylään ja järjestää heille vaikka karkkikätköjä kodin ympärillä. TAi sopia muutaman lasten kaverin kanssa, että käyvät tutuillaan "trick or treat"taamassa.

Niinhän fiksuimmat tekee pääsiäisenäkin, käyvät vain tutuilla jotka osaavat odottaa.

Kaikki nyt ei vaan jaksa innostua taas yhdestä uudesta krääsäjuhlasta (koska sitä se olisi; ei siihen mitään syvempää merkitystä liittyisi), johon pitäisi hommata ja/tai askarrella koristeita ja leipoa erikoisherkkuja ym. (kenellä oikeasti työssä käyvällä edes on aikaa - ai niin niillä jotka on just työpaikalla max sen 8-16 ja muut tekee niidenkin työt. Sipilä niille kostakoon halloweenina).

Vierailija
30/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida enää vanhemman väen mielipiteillä olla kovin suurta merkitystä tässä asiassa... Nuoriso on jo ottanut halloweenin omakseen ja Suomessa näkyy joka vuosi enemmän ja enemmän halloweenteemaisia juttuja.

Vierailija
31/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Miksi Suomessa pitäisi juhlia kaikkea, mitä Amerikassa juhlitaan? Eihän täällä juhlita kiitospäivääkään. Haluavatko Halloweenin haluajat myös kiitospäivän juhlinnan Suomeen?

Sadonkorjuujuhla ja kiitospäivä on ihan eri asioita. Kekri on vanha juhla Suomessa, eikä se mikään pyhäjuhla ole. Ajanmyötä juhla on unohtunut, varmaankin ihmiset viljelee vähenevissä määrin. Halloween on Irlantilainen juhla, joka vastaa meidän kekriä. Miksipä ei niitå voisi yhdistää, kun samaa asiaa juhlitaan.

Kiitospäivä liittyy taas Yhdysvaltain historiaan ja ei kuulu tänne meidän mantereelle, joten ei sotketa sitä tähän.

Vierailija
32/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida enää vanhemman väen mielipiteillä olla kovin suurta merkitystä tässä asiassa... Nuoriso on jo ottanut halloweenin omakseen ja Suomessa näkyy joka vuosi enemmän ja enemmän halloweenteemaisia juttuja.

Niin ne perinteet muokkautuvat. Ovat aina tehneet. Eikä se välttämättä ole huono asia.

Vierailija
33/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, yksi kerjuupäivä / vuosi riittää. Lounais-Suomessa Nuuttipukit, itä-Suomessa palmusunnuntain virpominen, Pohjanmaalla lankalauantain pikkutrullit. Kaksi jälkimmäistä ovat paikoitellen jo menneet sekaisin. Lisää kerjuupäiviä ei tarvita.

Vierailija
34/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni trick or treat -perinnettä ei välttämättä Suomeen edes tarvitsisi (virpomispäivä on jo), mutta muuten halloween olisi mukava piristys synkkään syksyyn.

Vierailija
35/35 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi vaikka suomeen tulisi uudet juhlat vuoden jokaiselle kuukaudelle. Ei haittaisi että jokaiselle olisi omat firmansa myymässä omaa roskaansa ja omat markkinointikikkansa. Mieluummin minä niihin rahat käyttäisin, kun siihen mitä suomessa on saatavana, kuten autoveroon ja pahanpäivänvara-säästöön.

Raha on käytämistä varten, elämä on elämistä varten. Ympäri maailmaa ihmiset menebät venetsian karnevaaleille, meksikon kuolleiden juhliin, brasilian karnevaaleihin yms. koska ne ovat kokemisen arvoista elämää. Minusta ne ei ole mistään pois ja ne parantavat elämänlaatua paljon enemmän kuin sanotaan vaikka 1% korotus johonkin lapsilisiin tekee täällä joillekin ihmisille. Vitun Suomi.