Pitäisikö Suomessa juhlia halloweeniä? Kyllä (ylänuoli) tai ei (alanuoli) + perustelut, ja asiallista keskustelua, kiitos!
Mun mielestä joo! Olisi niiin siistiä, jos täällä järjestettäisiin Haunted Houseja ja ihmiset koristelisivat taloja Halloween-tyyliin niinkuin jouluna joulu-tyyliin.. Karkki vai kepponen -kierrokset ois ihan huippuja!
Niin, kyllä = ylänuoli ja ei = alanuoli
Kommentit (35)
Jotain siltä väliltä. Ei kiertelyä koska suurimmalle osalle on kyse kuolleiden läheisten muistamisesta eikä vapputyylisestä naamiaisjuhlasta ja meillä on jo palmusunnuntai. Lasten naamiaset tai discot on ok mutta ehkä nekin sopii paremmin pidettäväksi aattona tai jonain muuna päivänä kuin itse pyhäinpäivänä (onhan anglosaksisissakin maissa itse pyhäinpäivä hartaampi juhla, ei silloin enää ole Halloweenbileitä).
Mielellään joo. Suomessa ei muutenkaan ole mitään muuta kuin ankeaa pönötystä. aina vain ollaan suupielet alaspäin. Suomi on kyllä yksi ankeuttajien luvattu maa.
Ei "pitäisi", mutta toki saa juhlia, jos joku haluaa. Ei se ole mikään määräilyasia.
Niin, lisäksi rakastan isoja karnevaaleja ja paraateja, muutenkin isot tapahtumat (festarit tms) on ihan mun juttu! :) Olisi tosi kiva, jos halloweenistä tehtäisiin iso juttu Suomessakin ja TWD-fanina ois sen teemaisia asioita :'D
Ei. Miksi Suomessa pitäisi juhlia kaikkea, mitä Amerikassa juhlitaan? Eihän täällä juhlita kiitospäivääkään. Haluavatko Halloweenin haluajat myös kiitospäivän juhlinnan Suomeen?
Mun mielestä ihan turha kaupallinen juhla. Taas lisää muovikrääsää, joka tuhoaa tätä planeettaa. Meillä on jo vappu ja pääsiäinen, jos kerran haluaa naamiaisasuun pukeutua. Ihan turhanpäiväistä hömpötystä koko juttu.
Ei koska se ei ole suomalainen juhla. Ja kun ajattelee mistä se on peräisin..
Ennemmin kuolleiden päivä jos joku ulkomaalainen juhla. Olisi kivaa muistella edesmenneitä iloisissa tunnelmissa eikä aina vain surra.
Ei pitäisi, mutta mun mielestä jokainen saa halutessaan juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ei koska se ei ole suomalainen juhla. Ja kun ajattelee mistä se on peräisin..
Ei ainakaan Jenkeistä (alunperin).
Ei pitäisi. Se on skotlantilaisten ja irlantilaisten siirtolaisten viemä juhla JENKKEIHIN, jolla oli joku maanviljelyyn tms. liittyvä syy alunperin. En näe mitään syytä miksi se pitäisi Suomeen tuoda. Täällä se on niin helvetin muovista, et huhhei.. mut toki jos lapset haluaa kerran vuodessa pukeutua pelottaviksi niin miksei? Kyllä lapsilla pitää hauskaa olla.
Ilman muuta. Vihaan monien asennetta että kaupallisuus ja hauskanpito on muka jotenkin väärää. Virpominen on joulupukin ohella varmaan ainoa juhla jossa on jotain viihdettä ja ideaa mukana. Loput on kaikki pelkkiä tekosyitä kännätä jonain pyhänä. Olisi hienoa jos kaupungilla kulkisi aikuisia zombiparaateissa ja illalla kiertäisivät lapset asuissaan
Mutta suomessa ei saa olla kivaa, koska kaupallisuus. Jemmataan kaikki rahat veroihin ja johonkinnholviin, sitä varten raha on oleemassa. Pahinta on että joku saisi siitä nauttia ja joku saisi jostain pyhästä muutakin viihdettä kuin viinaa. Vitun Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin kuolleiden päivä jos joku ulkomaalainen juhla. Olisi kivaa muistella edesmenneitä iloisissa tunnelmissa eikä aina vain surra.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Vihaan monien asennetta että kaupallisuus ja hauskanpito on muka jotenkin väärää. Virpominen on joulupukin ohella varmaan ainoa juhla jossa on jotain viihdettä ja ideaa mukana. Loput on kaikki pelkkiä tekosyitä kännätä jonain pyhänä. Olisi hienoa jos kaupungilla kulkisi aikuisia zombiparaateissa ja illalla kiertäisivät lapset asuissaan
Mutta suomessa ei saa olla kivaa, koska kaupallisuus. Jemmataan kaikki rahat veroihin ja johonkinnholviin, sitä varten raha on oleemassa. Pahinta on että joku saisi siitä nauttia ja joku saisi jostain pyhästä muutakin viihdettä kuin viinaa. Vitun Suomi.
Ajattelen aivan samaa! :/
periaatteessahan kaikki juhlat on "turhanpäivästä hömpötystä", mutta kyllä niitä silti vietetään. Se on viihdettä ja tuo hyvää ja iloista mieltä. Suomessa ihmisillä tuntuu olevan kyyninen asenne kaikkea tämmöistä kohtaan..
Vierailija kirjoitti:
Ei. Miksi Suomessa pitäisi juhlia kaikkea, mitä Amerikassa juhlitaan? Eihän täällä juhlita kiitospäivääkään. Haluavatko Halloweenin haluajat myös kiitospäivän juhlinnan Suomeen?
En ihmettelisi, vaikka kiitospäivä rantautuisi Suomeenkin, jos kauppiaat näkevät siinä markkinaraon. Ja totta kai kohta halutaan myös 4th of July, kun oma itsenäisyyspäivämme on vain ankeaa pönötystä...
Vierailija kirjoitti:
Halloween on yksi amerikkalaisista kaupallistetuista juhlista, joten mielestäni ei. Maailma hukkuu tähän sälään, jota tällaisina juhlapäivinä myydään.
Mitä vikaa kaupallistamisessa on?
Fiksumpaa se nyt on kuin joku uskontohöpötys.
Vierailija kirjoitti:
oikeasti, mitä se haittaisi? Miksi se olisi niin suuri ongelma, jos tulisi ekstrajuhlapäivä Suomeen?
Syynä ei oo ainakaa mulla "koska Amerikka" vaan ihan vain se, että yksinkertaisesti kaikki tapahtumat ja erikoisuudet piristävät arkipäiviä mukavasti.
Tosin, ainahan sitä voi muuttaa ulkomaille, ja niin varmaan joku päivä tulen tekemäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettelisi, vaikka kiitospäivä rantautuisi Suomeenkin, jos kauppiaat näkevät siinä markkinaraon. Ja totta kai kohta halutaan myös 4th of July, kun oma itsenäisyyspäivämme on vain ankeaa pönötystä...
Siitä voisi kyllä ottaa vähän mallia. Miksi sitä itsenäisyyspäivää pitää "juhlia" niin ankeasti? Eikö se olekaan iloinen asia?
Minäkään en ymmärrä tätä kaupallisuus-asennetta. Muistan parisenkymmentä vuotta sitten kovan ystävänpäivä-keskustelun ja kaupallisuutta kiljuttiin ihan hysteerisinä. Aivan kuin jonkun kortin väsääminen tai suklaarasian ostaminen olisi aivan kamalaa tuhlausta!
Tämän juhlan kanssa sitten sama juttu ja samat perustelut. En fanita ystävänpäivää enkä halloweeniakaan, mutta syksy on synkkä ja pimeä, joten kaikki ilo on tervetullutta. Jokainen voi sitten itse määritellä, miten paljon on valmis tuhlaamaan tähän juhlaan vai haluaako ylipäätään viettää tätä juhlaa tai mitään muutakaan. Ymmärtääkseni ei pääsiäisen noidillekaan kovin moni ovea avaa.
En kuitenkaan käsitä, miten jonkun kurpitsalyhdyn väsääminen ja kynttilöiden polttaminen on niin kovin kaupallista. Naamiaisasuja taas ostetaan tai tehdään muutenkin. Meillä lapsille on ostettu noidanhatut ja itse olen tehnyt viitat, eli mitään muovikrääsää ei meillä ole hankittu.
Halloween on yksi amerikkalaisista kaupallistetuista juhlista, joten mielestäni ei. Maailma hukkuu tähän sälään, jota tällaisina juhlapäivinä myydään.