Paljonko syöt viikossa herkkuja?
Minä syön suunnilleen neljä siivua pullaa, piirakkaa tai kakkua, pari keksiä, 200 g karkkia, 1-2 palaa pizzaa (tai hampparin) ja 4 pulloa cola zeroa. Tämän lisäksi syön usein lounaat buffetpöydästä. Arjen iltaruoka ja viikonloppu ruoka on superterveellistä. Pitäisi vähentää herkkuja ... mitat ovat 163,5 cm ja 69 kg eli aivan liikaa.
Kommentit (29)
noh, syön lounaan päivittäin amica-tyyppisestä buffasta, mutta otan aina vain yhden lautasen, joka on puolillaan salaattia & kasviksia ennen lämpimän ruuan ottamista. Näin siis koitan välttää ylisuuret annokset istumatyötä tekevälle naiselle. Jos herkuilla tässä tarkoitettiin niitä epäterveellisiä vaihtoehtoja, niin niitä syön pääasiassa viikonloppuisin ja lomilla. Pitsaa tai hampurilaisia max kerta kuukaudessa, jäätelöä tai leivonnaisia yleensä perjantaina ja lauantaina, herkkujuustoja ehkä kerran kuukaudessa. Lomilla sitten useammin jälkkäreitä ja joskus sipsejä, mutta lomaa on onneksi se kuutisen viikkoa vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä tuota "herkku"-käsitettä.
Minulle "herkkuja" ovat herkulliset ruoat, eikä se suinkaan ollenkaan välttämättä tarkoita makeisia, suklaata tai jotain pullia, kakkua, sipsejä tai jäätelöä. En oikeastaan ollenkaan erottele ruokia "tavallisiin" ja "herkkuihin" Pyrin syömään niin, että ruokani on samalla sekä terveellistä että herkullista
Ja blaablaa. Ihme saivartelua ja oman sädekehän kiillotusta taattuun av:n tyyliin.
Eiköhän AP tarkoittanut "herkuilla" juuri niitä asioita, joita on yhteiskunnassamme totuttu pitämään "herkkuina", ihan geneerisesti evoluutionkin sanelemina. Paljon sokeria, paljon rasvaa, paljon suolaa, paljon tyhjiä hiilareita.
Jos sulle herkkua on kaalikeitto, good for you. Enemmistölle ihmiskuntaa se ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta jos liikkuu paljon, niin voi lihomatta mättää karkkia ja viineriä.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Ei kukaan pysty liikkumaan niin paljon, että voisi mättämällä mättää karkkia ja viineriä lihomatta. Tarkastapa huviksesi paljonko pitää liikkua kuluttaakseen esim. yhden viinerin kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Minulle "herkkuja" ovat herkulliset ruoat, eikä se suinkaan ollenkaan välttämättä tarkoita makeisia, suklaata tai jotain pullia, kakkua, sipsejä tai jäätelöä. En oikeastaan ollenkaan erottele ruokia "tavallisiin" ja "herkkuihin" Pyrin syömään niin, että ruokani on samalla sekä terveellistä että herkullista
Tavallinen ruoka herkkua? Kyllä varmasti. Kun miettii, kuinka paljon kaloreita saa vaikka isosta annoksesta kermaperunoita & makkarakastiketta (mukana rasvaisesta, aidosta fetasta tehty kotisalaatti ja pari palaa vehnäleipää, ehkä myös sokerista puolukkahilloa), voidaan totisesti puhua herkusta ihan rasvojen ja syötyjen kaloreidenkin puolesta.
Ei kotiruoka itsessään ole terveellistä. Kyllä siitä terveellisenä pidetystä perusruoastakin saa epäterveellistä kun lisää riittävästi kermaa, rasvaa ja suolaa. Ja lataa tarpeeksi suuren annoksen lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ruoka herkkua? Kyllä varmasti. Kun miettii, kuinka paljon kaloreita saa vaikka isosta annoksesta kermaperunoita & makkarakastiketta (mukana rasvaisesta, aidosta fetasta tehty kotisalaatti ja pari palaa vehnäleipää, ehkä myös sokerista puolukkahilloa), voidaan totisesti puhua herkusta ihan rasvojen ja syötyjen kaloreidenkin puolesta.
Ei kotiruoka itsessään ole terveellistä. Kyllä siitä terveellisenä pidetystä perusruoastakin saa epäterveellistä kun lisää riittävästi kermaa, rasvaa ja suolaa. Ja lataa tarpeeksi suuren annoksen lautaselle.
Kerma, rasva ja suola ei tee ruuasta epäterveellistä. Kaloreita pitääkin saada, mutta ei ole mitään järkeä syödä isoa annosta. Eikä se onnistukaan, paitsi jos näihin kolmeen lisätään se sokeri.
Sokeri vain lisää nälkää.
Mietitääs. Maanantaista lähtien kurkusta alas mennyt:
- iso siivu porkkanakakkua
- pieni valkosuklaalevy (80g)
- 1 suklaakonvehti :D
- puolikas olut
- Burger Kingin crispy chicken meal (hyivv, älkää tilatko burgeri oli surkea)
- itse tehtyjä pulled pork burgereita, lasketaankohan ne?
BMI laskusuunnassa kuitenkin, 7 viikossa laskenut 25,1 -> 24,6! Käytännössä siis 2,3 kiloa eli aika hidas tahti, mutta koska en tahdo luopua kaikista herkuista (kuten kuvasta näkyy) niin ei nopeampaa tahtia voi kai odottaakaan...
Suklaapatukka (sokeriton ja pahaa), hampurilaisateria, tortilla-ateria, puolikas pakastepitsa, rullakebab, 70g nacho cheeseballs ja pala pannukakkua hillolla. Olin lomalla pari pv ja tätä tekstiä kirjoittaessa huomaan syöneeni normaalia enemmän herkkuja. Olen normaalisti todella tarkka ruokavaliostani, enkä käy hampurilaisella tms. Kun pari kertaa vuodessa. 160cm/51kg , liikunnallinen ja tykkään joskus myös herkutella.
Minäkin kuulun niihin, joille ei maistu nämä aloittajan mainitsemat herkut juurikaan, eli eivät ole minun herkkuja. 1 - 2 suklaapatukkaa saattaa mennä viikossa, joka viikko ei nekään. En syö koskaan pullaa, torttuja, kakkuja, piiraita yms. jos ei ole aivan pakko. Jäätelökään ei juuri maistu. Pannukakun tai lättyjen kanssa toki vaadin kermavaahdot ja hillot, että ehkä se on sitten herkku...
Rakastan hyviä viinejä ja vanhoja juustoja. Ne on mun todelliset herkut ja sortumus... ja hyvää ruokaa tietty muutenkin. Hampurilaisen syön ehkä keskimäärin yhden kuukaudessa. Pitsaa tehdään joskus itse, varsinkin jos on lapsenlapsia kylässä.
Olen 163 cm ja painan 66 kg. Ikäni on 52 vuotta.